Sida 240 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 jun 2023 20:02
av iAkita
Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 jun 2023 21:39
av slugger75
Varför bygger Ionity så små stationer?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 jun 2023 21:54
av R_Edvinsson
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 jun 2023 22:43
av roffe_s
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
I Docksta finns fundament för sex till och i Jävre är det förberett för två till. Trots att vi är i norr där vi (än så länge) har överskott av elproduktionen begränsar underligt nog de lokala näten energitillgången. Här i Jävre behöver nätägaren bygga ut inför en större utbyggnad.

Å andra sidan vet jag via samtal med Ionitys personal på plats att den sistnämnda stationen har 1 250kW i effektbegränsning, det innebär att de sex stolpar som nu installeras kan tilldela varje stolpe 208 kW innan begränsning behövs. I dagsläget förefaller det mig orimligt generöst…

Men Ionity verkar ha en annan och mer försiktig approach än Tesla och verkar vilja se statistik innan de skalar upp.

Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 05:49
av themax
iAkita skrev:
Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
Hade inte Elli och det där engelska (?) nätverket bra erbjudanden ifjol? Nu när det är borta så verkar Tesla vara billigast.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 06:25
av Dafro
themax skrev: 30 jun 2023 05:49
iAkita skrev:
Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
Hade inte Elli och det där engelska (?) nätverket bra erbjudanden ifjol? Nu när det är borta så verkar Tesla vara billigast.
Jo. Bonnet eller något hette det väl. Då kanske dom behöver justera sina priser om dom inte får kunder, ligger ju något högt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 07:41
av chaffis75
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 10:24
av R_Edvinsson
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 10:29
av Dafro
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Håller med om delning men kanske nöja sig med 2 eller Max tre men att den som är först får behålla all effekt den behöver för dom som löser det genom att halvera på en gång blir man ju galen på. Nr 2 får alltså ta det som blir över, och ganska snart lär det rampa upp och med tex en ID4 så får man allt man behöver direkt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 13:27
av chaffis75
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 16:27
av Hoppsan_84
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.

ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.

Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 16:32
av chaffis75
Hoppsan_84 skrev: 30 jun 2023 16:27
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54


Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.

ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.

Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 16:56
av Hoppsan_84
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 16:32
Hoppsan_84 skrev: 30 jun 2023 16:27
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41

De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.

ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.

Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..
Absolut. Både ABB och Tritium balanserar utifrån nätanslutning vilken i regel är 1250kW.

Det jag pratade om var att ansluta fler än ett uttag per power cabinet och balansera effekten mellan dom.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 17:05
av chaffis75
Hoppsan_84 skrev: 30 jun 2023 16:56
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 16:32
Hoppsan_84 skrev: 30 jun 2023 16:27
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24


Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.

ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.

Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..
Absolut. Både ABB och Tritium balanserar utifrån nätanslutning vilken i regel är 1250kW.

Det jag pratade om var att ansluta fler än ett uttag per power cabinet och balansera effekten mellan dom.
Japp jodå jag förstod de.. ville bara kolla så de var möjligt att balansera på ac sidan så att säga.

Ja att balansera på dc sidan handlar som jag ser de mer om att utnyttja av/dc omvandlarna bättre men de är en engångs kostnad så jag skulle tro företaget inte är lika känsliga på den punkten, de viktiga är ju att använda sin effekt man köper varje månad på ett klokt sätt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 19:49
av R_Edvinsson
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag och två andra kunder hamnade i lite surr över en glass sist jag laddade i Norrköping på Ionity.

Jag skulle bara toppa upp så hade lite för hög SoC (46%) men ville slippa ladda i Södertälje på vägen hem och det blev genast kö när jag kom.

Så vi kollade lite snabbt alla laddande bilar och fick fram att totalt laddades det med under 600KW på de 6 stolparna.

Bilarna var 3x ID4, Ioniq 5, MG Marvel och en MB EQB.
Och då var bilarna mellan 30-70% enligt stolparna.

Alla var ganska överens att det inte skulle vara några större problem att dela effekten med ytterligare 6 bilar.


Men jag vet att de stolpar de använder idag inte kan erbjuda dubbla kablage och just detta jag lite kritiserar.

Bättre då som CK mfl som har 300KW till en bil och 150KW om båda laddar, 2023 räcker det i de flesta fall till merparten av kunderna.

Sen när merparten av bilarna börjar ladda snabbare ja då plockar man en kabel och dubblar antalet skåp.

Dvs om just inmatat effekt räcker.
För det är som ni säger en jäkla flaskhals idag.


Här är Kempowers lösning helt överlägsen där de kan dela effekten i steg om 20 (eller om det är 25) KW och sen flytta det dynamiskt mellan stolparna även under laddning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 19:59
av iAkita
Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:07
av Collin87
iAkita skrev: 30 jun 2023 19:59
Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Visst är det skönt med full effekt, men skall det till tillräckligt med laddpunkter per station framöver så får man nog räkna med att det behöver balanseras för att få det att funka.
Ionity har exempelvis planer på stationer i storlek om 24 st.
Blir rejäl matning om alla dessa 24 ska kunna ge max kräm samtidigt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:08
av chaffis75
iAkita skrev: 30 jun 2023 19:59
Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Jo jag tror Ionity är bra på de sättet ett de redan nu och ganska långt fram i tiden har säkrat upp med tillräckligt med effekt, som du säger de är framtidssäkra..
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:11
av chaffis75
Collin87 skrev: 30 jun 2023 20:07
iAkita skrev: 30 jun 2023 19:59
Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Visst är det skönt med full effekt, men skall det till tillräckligt med laddpunkter per station framöver så får man nog räkna med att det behöver balanseras för att få det att funka.
Ionity har exempelvis planer på stationer i storlek om 24 st.
Blir rejäl matning om alla dessa 24 ska kunna ge max kräm samtidigt.
Som jag skrev längre upp, de last balanserar men på ac nivå, jag skulle säga de funkar bättre, få behöver ingen tänka på att ta fel stolpe för alla får en begränsning om de skulle behöva begränsas. Jämför tesla v2, man kan vara 2 personer på en stor suc men ändå få begränsad effekt och skulle tror samma sak gäller både kempower och tesla v3 dock med lägre risk då de är fler som delar dc stegen.

Edit. Dvs de har inte 24 x 350 kW effekt på en sådan site.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:16
av chaffis75
Kolla denna intervju med Ionity som Tesla Björn gör.


Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:18
av krille
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:20
av chaffis75
krille skrev: 30 jun 2023 20:18
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:30
av Dafro
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:20
krille skrev: 30 jun 2023 20:18
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
Håller helt med, 150 kW måste man få ganska snart efter inkoppling. Anledningen till att jag köpte bil med rejäl räckvidd.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:33
av krille
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:20
krille skrev: 30 jun 2023 20:18
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
Allt beror ju på. Är det ett stopp bara för att ladda kan jag delvis hålla med dig, men ska jag ändå stanna och äta så spelar det faktiskt inte så stor roll. Då äter jag hellre i lugn och ro istället för att först fördriva tiden på något meningslöst följt av att behöva kasta i mig maten innan någon nycklar bilen för att jag laddat "för mycket".

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 jun 2023 20:35
av krille
krille skrev: 30 jun 2023 20:33
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:20
krille skrev: 30 jun 2023 20:18
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
Allt beror ju på. Är det ett stopp bara för att ladda kan jag delvis hålla med dig, men ska jag ändå stanna och äta så spelar det faktiskt inte så stor roll. Då äter jag hellre i lugn och ro istället för att först fördriva tiden på något meningslöst följt av att behöva kasta i mig maten innan någon nycklar bilen för att jag laddat "för mycket".
Tillägg: Om bilen kan stå inkopplad och "på kö" i väntan på att någon som laddar snabbt blir klar, så blir ju användarupplevelsen för mig densamma...