Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

TBC

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TBC »

taliz skrev:
TBC skrev:
Hämtade ut min vita M3P och det enda jag kunde hitta var nyansskillnad på front och bakre stötfångare men inte så grovt. Inte perfekt men helt acceptabelt ändå. Panelerna var inget att klaga på, kanske om man mäter med skjutmått men inget som man har sett på youtube.

Annars är bilen helt sjukt trevlig. Mycket att ta in. Bara hitta total körd sträcka var en utmaning.

Hur ser man sina fria mil som man har fått med referral code?
Du ser dom i appen genom att klicka på skattkistan uppe i högre hörnet.
Ser ingenting där om antal.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare

Inlägg av dave »

Tomas L skrev:
Såg precis ett klipp från en kille som haft sin M3 LR i en månad (klipp utlagt 22/3) och har fått en bil med rattvärme. Har någon i Europa fått en bil med rattvärme? 3:22 minuter in i klippet:

Edit, såg i kommentarerna att han har VIN 902XXX.
Finns inga rapporter om rattvärme på bilar i Europa. Kikat lite på tyska forum.
VIN 904, 911, 916, 901 etc men ingen rattvärme...
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
DrMabuse
Teslaägare

Inlägg av DrMabuse »

Hämtar min Model 3 LR imorgon på Trosta.
Sjukt spännande!
TBC

Inlägg av TBC »

Begär ni kompensation utöver de fel som ska åtgärdas? Såg nu att en sida av vingen har släppt från bakluckan. Har 10mil till SC och ingen mobilservice erbjöds på min adress. Köra 20mil och 2 timmar.....
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

TBC skrev:
Begär ni kompensation utöver de fel som ska åtgärdas? Såg nu att en sida av vingen har släppt från bakluckan. Har 10mil till SC och ingen mobilservice erbjöds på min adress. Köra 20mil och 2 timmar.....
Jag kommer få flera delar av bilen omlackade, bilen har rullat 42mil, det verkar som om de framför allt vill ge fälgar och däck medans jag vill ha fri superladdning och ACC boost. Får reda på resultatet på måndag.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare

Inlägg av ufumav »

Kul läsa alla inläggen. Köpt en vit Tesla 3 och väntar på meddelande från dem om hämtdatum. Har under hela denna resa kännts som att jag typ köpt 2 kilo äpplen och ingen bil som nästan kostar 700000 kr :) Inte mkt information, man får dra ur dem den information man vill ha.

Senast jag frågade sa de hämtning troligen 31 mars, hoppas det inte blir försenat.

Fick redigera kom på en fråga. Många meddelanden, den där listan med kom ihåg sakerna var kan jag hitta den så jag bockar av när jag hämtar ut bilen :) Det verkar som att de missat en del saker hos vissa.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare

Inlägg av dave »

ufumav skrev:
Kul läsa alla inläggen. Köpt en vit Tesla 3 och väntar på meddelande från dem om hämtdatum. Har under hela denna resa kännts som att jag typ köpt 2 kilo äpplen och ingen bil som nästan kostar 700000 kr :) Inte mkt information, man får dra ur dem den information man vill ha.

Senast jag frågade sa de hämtning troligen 31 mars, hoppas det inte blir försenat.

Fick redigera kom på en fråga. Många meddelanden, den där listan med kom ihåg sakerna var kan jag hitta den så jag bockar av när jag hämtar ut bilen :) Det verkar som att de missat en del saker hos vissa.

Haha, bra beskrivning av köpupplevelsen :D Håller med

Här är checklist. Sjukt att den ska behövas.
https://www.notion.so/Model-3-checklist ... 75ae2f7f20
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare

Inlägg av ufumav »

dave skrev:
ufumav skrev:

Haha, bra beskrivning av köpupplevelsen :D Håller med

Här är checklist. Sjukt att den ska behövas.
https://www.notion.so/Model-3-checklist ... 75ae2f7f20
Stort Tack :)

Märker att jag köpt bilen utan att undersöka särskilt mkt innan, upptäckte denna sidan av en slump :) Väldigt mkt bra information här.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare

Inlägg av smashinlovely »

Hämtade min m3p idag.
Hittils enbart positivt, har inte hittat några allvarliga avvikelser på bilen än. Den är dröm att köra och hämtningen var smidig, trevlig och enkel! Hämtade min i Norrköping, kan tänka mig att det skiljer en hel del mellan leveransorterna.
Användarvisningsbild
DrMabuse
Teslaägare

Inlägg av DrMabuse »

Hämtade ut min TM3 LR på Trosta Park idag.
Det enda skavanker jag såg var färg avskrapat lite i gångjärnen på vänster fram och bakdörr vilket de fixade på plats.
Märkte dock på vägen hem att ratten inte verkar helt kalibrerad. För att köra helt rakt måste jag vrida ratten något åt vänster.
Bara att lägga ärende i appen på det?

Kort fråga: hur ändrar jag så att batteriet visas i % istället för Km?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

DrMabuse skrev:
Det enda skavanker jag såg var färg avskrapat lite i gångjärnen på vänster fram och bakdörr vilket de fixade på plats.
Märkte dock på vägen hem att ratten inte verkar helt kalibrerad. För att köra helt rakt måste jag vrida ratten något åt vänster.

De behöver göra en hjulinställning för att få ratten rakt. Tesla vet tydligen antingen inte hur man gör, eller så vet de inte attvi i Sverige brukar vilja att ratten står rakt när man kör rakt.

Procent; gå till inställningar(längst ned till vänster på skärmen; välj skärm eller visning eller ngt liknande. Där finns val för km / % osv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Aved

Inlägg av Aved »

Hi all,

I will be picking my M3 LR from Trosta Park today. I have a question about the inspection.

Can I inspect the car before signing the documents?
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare

Inlägg av JazzMatazz »

Det där gick undan.

Gjorde min beställning av en vit M3P den 23 mars (med leverans maj) och finner redan nu en slutfaktura på mitt Tesla-konto med information om preliminärt upphämtningsdatum (andra veckan i april 2021), registreringsnummer, och en mätarställning på 30 km. Hittar även fordonet på Transportstyrelsen.

Stämmer dessa uppgifter? Någon med liknande erfarenhet? Är det en lagerbil det handlar om? Det fanns inga kvar när jag gjorde min beställning och gänget på Tesla sa att leverans skulle ske tidigast i maj.

Hälsningar, J.
Användarvisningsbild
DrMabuse
Teslaägare

Inlägg av DrMabuse »

Aved skrev:
Hi all,

I will be picking my M3 LR from Trosta Park today. I have a question about the inspection.

Can I inspect the car before signing the documents?
Yes, just say that you wish to do that and they will continue the signing process when you are done.
Användarvisningsbild
DrMabuse
Teslaägare

Inlägg av DrMabuse »

JazzMatazz skrev:
Det där gick undan.

Gjorde min beställning av en vit M3P den 23 mars (med leverans maj) och finner redan nu en slutfaktura på mitt Tesla-konto med information om preliminärt upphämtningsdatum (andra veckan i april 2021), registreringsnummer, och en mätarställning på 30 km. Hittar även fordonet på Transportstyrelsen.

Stämmer dessa uppgifter? Någon med liknande erfarenhet? Är det en lagerbil det handlar om? Det fanns inga kvar när jag gjorde min beställning och gänget på Tesla sa att leverans skulle ske tidigast i maj.

Hälsningar, J.
Förmodligen har någon bokat den tidigare men sen ångrat sig och då blev den matchad till dig istället.
Lagerbil betyder bara att den är tillverkad och kan befinna sig allt från Kalifornien/Atlanten/Europa till i ditt fall redan i Sverige då den fått regnummer. Angående mätarställning så stod det i dokumenten att min också hade 30km.
Användarvisningsbild
PatrikF
Teslaägare

Inlägg av PatrikF »

JazzMatazz skrev:
Pang!

Så har jag äntligen beställt min nya förmånsbil, tillika nya familjebil. Det blir en vit Model 3 Performance och det känns väldigt förväntansfullt och skoj, trots en del skräckhistorier här om både kassa leveranser och otursexemplar. Jag väljer, ändå, att fokusera på det positiva för annars kan man skita i allt. (Ursäkta språket.)

Några frågor:

1. Har någon tips på den bästa/säkraste barnstolen för en Model 3? Har en 8-månaders hemma.
2. Vilka biltvättsprodukter (eller kit!) rekommenderar ni när man står och tvättar på uppfarten? Om man någon gång är i nöd, grejar bilen/lacken en biltvätt?
3. Övriga måste-produkter/accessoarer som ni tycker man bör ha.

Tack på förhand och hi-ya!

/J.
Nu har inte jag fått min M3 än, hämtar i veckan. Gällande bilbarnstol. Jag har valt att slänga ut den gaml (maxi cosi...något) och köpte en tiny seat - håller tummarna att det var ett bra val.
Asterix

Inlägg av Asterix »

DrMabuse skrev:

Då hämtade vi ut våra bilar samma dag på Trosta.

Har kört min Performance nu några mil och har bara en sak att anmärka på; det pirrar till konstigt i magen då jag trycker plattan i mattan. Är det normalt? ;-)
TBC

Inlägg av TBC »

Hur kan det släppa så här enkelt efter 10mil?
IMG_20210326_175502.jpg
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare

Inlägg av JazzMatazz »

Falskt alarm.

Jag blev tydligen ihopmatchad med den där bilen samma dag jag la beställningen och då genererades dokumenten (som nu ska tas bort). Den har sedan dess blivit matchad till en annan glad ägare som väntar leverans i Q1 så det är bara att fortsätta vänta. Good for him/her dock!

/J.
Användarvisningsbild
lurwas
Teslaägare

Inlägg av lurwas »

De ringde precis och sade att släpet med min bil (och några andra bilar) står och väntar i Nyköping.
Åkaren hade slut på körtimmar.
Bilen kommer antagligen gå att hämta redan på måndag vid Trosta efter lunch (tidigare datum för upphämtning var på onsdag 11:20).

:o
Aved

Inlägg av Aved »

Hi all, I just picked up the car from Torsta park. Overall smooth delivery. I found two issues so far.

1. There are dots of red paint on front bumper.
2. There is slight crack in paint near the back camera.

Please see the attached photos.
7ACEFBC9-7A03-4FE8-8F7A-F9013E05282F.jpeg
3DD8FF97-D353-4B4D-B588-880C4BF292BE.jpeg
I have informed the on-site delivery executive. He also took the picture and said he will note it. He also said that front bumper will be replaced as it is a factory defect.

Now my question is should I also register a service request in the app?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Aved skrev:
Hi all, I just picked up the car from Torsta park. Overall smooth delivery. I found two issues so far.

1. There are dots of red paint on front bumper. /...

I don't think it's red paint. I think instead that it is "flygrost" as it is called in Swedish. It's not rust. And it can't be since the bumper is made of plastic. It's tiny iron particles. I'm guessing iron particles from brakes. Probably brakes on big trucks or perhaps a train. Guessing that it could be from the brakes of the truck that transported the car to your Tesla Store. It's little pieces of iron that has landed on your car and somehow stuck to the clear coat. As I understand it, it can be removed from the clear coat by some kind of chemical.

I don't know what "flygrost" is called in english. Maybe someone else does...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aved

Inlägg av Aved »

SwedishAdvocate skrev:
Aved skrev:

1. There are dots of red paint on front bumper. /...

I don't think it's red paint. I think instead that it is "flygrost" as it is called in Swedish. It's not rust. And it can't be since the bumper is made of plastic. It's tiny iron particles. I'm guessing iron particles from brakes. Probably brakes on big trucks or perhaps a train. Guessing that it could be from the brakes of the truck that transported the car to your Tesla Store. It's little pieces of iron that has landed on your car and somehow stuck to the clear coat. As I understand it, it can be removed from the clear coat by some kind of chemical.

I don't know what "flygrost" is called in english. Maybe someone else does...
Thanks for the quick response. I hope the SC will be able to fix it. Should I also raise the service request in Tesla app?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Looks like insect splatter to me.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Looks like insect splatter to me.
If it is insect splatter then it can very easily be removed with a little liquid and by just scraping lightly with a finger or a finger nail...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar