Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
När jag började intressera mig för Teslaaktien och därmed aktier i allmänhet så tyckte jag att det var intressant att försöka förstå mekanismerna bakom aktiekurser, men jag har gett upp. För mig personligen känns det ganska meningslöst att försöka förutspå och förstå hur aktier i allmänhet och TSLA i synnerhet kommer att utvecklas. Efter att ha läst en massa förståsigpåares syn på just TSLA så inser jag att det finns ingen som kan ens vara i närheten av att förstå sig på just den. Så jag försöker bara leva i nuet och glädjas så länge aktiekursen går uppåt. Försöker vara en glad skit och hoppas på att jag hinner sälja innan den (om den nu nånsin gör det) faller som en sten. :)
Har också intresserat mig för aktier/fonder på senare år. Lyssnat på podden "rika tillsammans" på inrådan av min mer insiktsfulla dotter. Även om detta bara är en källa och hopplöst lågt tempo i den podden, så har jag insett min begränsning också. Deras hemsida är ganska bra dock...
Tycker det är lite stressande att följa aktiekurser nästan dagligen....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
TomParkering

Inlägg av TomParkering »

Angående FSD tror jag många missar att ta till sig hur mycket det kommer att ge även utan robotaxis. Det är ingen tvekan om att betaversionerna som är ute iUSA nu inom kort, tänk ett kvartal eller två, kommer att släppas till alla i en version som är tillräckligt bra för att man förmodligen bara kommer att behöva ingripa någon enstaka gång på en normal bilresa.

Alltså inte bra nog för robotaxi men bra nog för att du som förare ska slippa köra utan blir en sorts övervakare.

Det kommer att gå att hyra FSD per månad. Tror att en oerhört stor andel av alla Tesla ägare kommer att tycka det är värt säg $100/månaden för den lyxen även om du fortfarande är 'föraren'.

I slutet på nästa år kommer det att finnas 3 miljoner Teslas på vägarna. Säg att 90% betalar $100/månaden. Det blir över $3 miljarder dollar i extra vinst då. Ett år senare finns det dubbelt så många sålda Teslor.

Så även om Robotaxi tar betydligt längre tid än en del tror kommer FSD att inbringa otroliga summor.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Jerker skrev:
När jag började intressera mig för Teslaaktien och därmed aktier i allmänhet så tyckte jag att det var intressant att försöka förstå mekanismerna bakom aktiekurser, men jag har gett upp. För mig personligen känns det ganska meningslöst att försöka förutspå och förstå hur aktier i allmänhet och TSLA i synnerhet kommer att utvecklas. Efter att ha läst en massa förståsigpåares syn på just TSLA så inser jag att det finns ingen som kan ens vara i närheten av att förstå sig på just den. Så jag försöker bara leva i nuet och glädjas så länge aktiekursen går uppåt. Försöker vara en glad skit och hoppas på att jag hinner sälja innan den (om den nu nånsin gör det) faller som en sten. :)
Har också intresserat mig för aktier/fonder på senare år. Lyssnat på podden "rika tillsammans" på inrådan av min mer insiktsfulla dotter. Även om detta bara är en källa och hopplöst lågt tempo i den podden, så har jag insett min begränsning också. Deras hemsida är ganska bra dock...
Tycker det är lite stressande att följa aktiekurser nästan dagligen....
En sak som jag har sett som man kan lita på är att det är en stor skara aktiesparare som lyssnar på alla dessa förståsigpåare och när det kommer en rekommendation från nån av dessa så påverkar det aktien. Men detta är bara noteringar i marginalen och påverkar bara kursen kortvarigt. Det är helt andra mekanismer som är de som verkligen påverkar TSLA. Men några som verkligen borde ha fingertoppskänsla och klara av att läsa hur en akties kurs kommer att utveckla sig är ju de som lever på att spekulera i aktier, t.ex. blankarna, och de har ju gått på några av de värsta nitarna just när de spekulerat i TSLA:s nedgång.

Nej, jag försöker inte förstå vad som driver TSLA:s kurs.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Vanliga taxibilar har kört elektriskt i Stockholm många år nu pga låga driftskostnader.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Är det bara jag som får en känsla av att marknaden för TSLA räknar in alla framtidsvisioners värde gång på gång?

Det jag menar är att jag ser inget direkt nytt alls sedan battery day, och ändå klättrar aktien drastiskt gång på gång utan att något oväntat nytt sker. Ja förutom föregående 5-7% hopp utan reell motivering

Jag tror jättestarkt på vad Tesla gör och dess tekniska och praktiska försprång, absolut. Men jag tror inte på det mer nu mot jag gjorde för 6 månader sedan. Eller egentligen sedan Cybertruck visades upp. Det som tog mig på sängen var att man lyckades så otroligt bra genom pandemin, javisst. Men det i sig skulle jag knappast kunne motivera aktiens värdeökning på långa vägar.

Jag har ägt TSLA av och till sedan under 200$ före splitten. Förr tyckte jag aktien reagerade överdrivet på både positiva, men framförallt negativa nyheter. Som det är nu ser jag inte alls varför värdet gör som det gör; i mina ögon beter den sig snarare som värdet på Bitcoin, dvs ren spekulation i aktien i sig (och inte Tesla som ett fysiskt företag) driver upp priset.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Tesla planerar att bli världens största tillverkare av batterier.

Mvh
Ok, vad innebär det i volym? Vad räknar man med för vinstmarginal? Vad innebär det för att nå ett rimligt P/E-tal på 5-6 år sikt?
tesla-batteryday-1.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

NiklasTesla skrev:
Vanliga taxibilar har kört elektriskt i Stockholm många år nu pga låga driftskostnader.
Tibor har väl tom skrivit en artikel om det? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Teslaspolen skrev:
Är det bara jag som får en känsla av att marknaden för TSLA räknar in alla framtidsvisioners värde gång på gång?

Det jag menar är att jag ser inget direkt nytt alls sedan battery day, och ändå klättrar aktien drastiskt gång på gång utan att något oväntat nytt sker. Ja förutom föregående 5-7% hopp utan reell motivering
Det som är nytt är att Tesla har ett helt unikt sätt att financiera sig. Det är det första företag jag vet som kan emittera bara någon procent nya aktier och samla in miljarder dollar på det. Det är en money machine av sällan (aldrig?) skådat slag. Flera analyster har ju uttryckt förvåning och uppskattning av fenomenet.

Tesla har genom de osannolikt höga aktiepriserna kunnat skapa en money machine som i praktiken ger dem obegränsat kapital, vilket gör att alla gamla planer på progressiv utveckling, nämligen att tjäna pengar på försäljning som sedan återinvesteras för utbyggnad och research, ställts på sitt huvud. Den begränsningen, att behöva vänta på inkomster för att investera mer, har i praktiken komplett eliminerats. Tesla har tillgång till mer kapital än de kan hitta på användning för.

Dessutom, vartefter de emitterar mer och får mer kapital, desto högre går kursen eftersom de flesta inser att det är ett mycket positivt grepp att göra så. Med andra bolag sjunker kursen vid nyemission eftersom utspädningen blir signifikant, samtidigt som det sänker förtroendet isf att öka det. Här sitter de klassiska bilföretagen i en rävsax.

Det här gör ju att ingen, inte ens Tesla vågar jag påstå, vet hur man ska värdera företaget. De är inte längre begränsade av kapital, endast av idéer om vad man kan göra med kapitalet. Här bör tillfogas att rikdom på idéer är Elon Musks starkaste sida, så det är nog inte heller en begränsning.

Kul position att befinna sig i. Och vansinnigt roligt att följa.
Senast redigerad av renes, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:

Jag tror jättestarkt på vad Tesla gör och dess tekniska och praktiska försprång, absolut. Men jag tror inte på det mer nu mot jag gjorde för 6 månader sedan. Eller egentligen sedan Cybertruck visades upp. Det som tog mig på sängen var att man lyckades så otroligt bra genom pandemin, javisst. Men det i sig skulle jag knappast kunne motivera aktiens värdeökning på långa vägar.

Jag har ägt TSLA av och till sedan under 200$ före splitten. Förr tyckte jag aktien reagerade överdrivet på både positiva, men framförallt negativa nyheter. Som det är nu ser jag inte alls varför värdet gör som det gör; i mina ögon beter den sig snarare som värdet på Bitcoin, dvs ren spekulation i aktien i sig (och inte Tesla som ett fysiskt företag) driver upp priset.
Jag kan ju inte sånt här, men kan det inte vara en effekt av att allt fler får upp ögonen för Tesla och börjar handla med aktien? Ju fler som är med och bjuder desto högre blir kursen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Teslaspolen skrev:

Det som är nytt är att Tesla har ett helt unikt sätt att financiera sig. Det är det första företag jag vet som kan emittera bara någon procent nya aktier och samla in miljarder dollar på det. Det är en money machine av sällan (aldrig?) skådat slag. Flera analyster har ju uttryckt förvåning och uppskattning av fenomenet.

Tesla har genom de osannolikt höga aktiepriserna kunnat skapa en money machine som i praktiken ger dem obegränsat kapital, vilket gör att alla gamla planer på progressiv utveckling, nämligen att tjäna pengar på försäljning som sedan återinvesteras för utbyggnad och research, ställts på sitt huvud. Den begränsningen, att behöva vänta på inkomster för att investera mer, har i praktiken komplett eliminerats. Tesla har tillgång till mer kapital än de kan hitta på användning för.

Dessutom, vartefter de emitterar mer och får mer kapital, desto högre går kursen eftersom de flesta inser att det är ett mycket positivt grepp att göra så. Med andra bolag sjunker kursen vid nyemission eftersom utspädningen blir signifikant, samtidigt som det sänker förtroendet isf att öka det. Här sitter de klassiska bilföretagen i en rävsax.

Det här gör ju att ingen, inte ens Tesla vågar jag påstå, vet hur man ska värdera företaget. De är inte längre begränsade av kapital, endast av idéer om vad man kan göra med kapitalet. Här bör tillfogas att rikdom på idéer är Elon Musks starkaste sida, så det är nog inte heller en begränsning.

Kul position att befinna sig i. Och vansinnigt roligt att följa.
Hmm. Är visserligen inte ekonomiskt utbildad men det här låter ju som ett pyramidspel.
Obegränsat med kapital och garanterad värdeökning. För mycket pengar för att hinna göra av med.

Jag tycker också det här ska bli intressant att följa även om jag inte äger några aktier.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sen börjar del väl bli så att man kan tro på företaget/produkterna och samtidigt tycka att värdet är för högt?
Det är väl inte bara teslahatare som tycker det snurrat iväg? Jag tror t.o.m. att Elon Musk är förvånad.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:

Jag kan ju inte sånt här, men kan det inte vara en effekt av att allt fler får upp ögonen för Tesla och börjar handla med aktien? Ju fler som är med och bjuder desto högre blir kursen.
Det kan säkert bidra! Och det visar dessutom att det räcker inte att kunna företaget för att vara investerare i ett sådant här företag, även om det helt klart hjälper. Jag har inte förlorat några pengar alls på TSLA, tvärt om! Men sådana här, som jag kallar det, omotiverade jättehopp som aktien gjort de senaste 12 månaderna har gjort att jag missat majoriteten av ökningen, har bara ökat mina satsade pengar 50-80% ett par gånger om. :lol: Men relativt till den mångdubbling som värdet faktiskt genomgått så är det dåligt.

Men det är lätt att vara efterklok. Jag funderade på att mina Bitcoin när det var helt nytt; hade för den tiden rätt saftig hårdvara och hade kunnat samlat tusentals BTC. Men jag och en kompis bestämde oss för att, nä, det lät för bra för att vara sant. Gräva fram pengar med datorn? Lät som ett scam. :roll:
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Jäkla ångest...
Har aldrig köpt först nu på slutet och ångesten är total efter att jag följt uppgången sen innan split och kurs 400... Alltid trott att den rasar snart. Men där fick man allt :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:

Ja det är såklart en jättebubbla. Jag tror också stenhårt på Tesla men värderingen är helt bananas.

Jag tror det blir ungefär som med Microsoft vid IT-haussen. Ett fantastiskt bolag som kommer lyckas suveränt bra, men där aktieägare som går in på toppen kommer få vänta länge, länge på att ens få tillbaka investerat kapital.

Sen om bubblan hinner bli dubbelt så stor innan den spricker har jag ingen aning om, men att vi kommer få en rejäl sättning tar jag för givet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag skrev för några år sedan i denna tråd att Tesla borde kunna värderas som techbolagen. Nu är dom där. Visst har dom enormt mkt högre PE än många andra techbolag, men omsättningen närmar sig snabbt.
Om/när de fått snurr på sina fabriker så kommer också vinsterna och PE sjunker betydligt.
Med det sagt så är en rejäl sättning ofrånkomlig. Frågan är bara, som alltid, när.
Jag tror inte heller det kommer vara något som drabbar endast Tesla, utan i så fall troligen hela marknaden. Post covid wakeup...
Men att tro att tsla kommer gå ner till 1/10 av nuvarande eller liknande, aint gonna happen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
Jag skrev för några år sedan i denna tråd att Tesla borde kunna värderas som techbolagen. Nu är dom där. Visst har dom enormt mkt högre PE än många andra techbolag, men omsättningen närmar sig snabbt.
Om/när de fått snurr på sina fabriker så kommer också vinsterna och PE sjunker betydligt.
Med det sagt så är en rejäl sättning ofrånkomlig. Frågan är bara, som alltid, när.
Jag tror inte heller det kommer vara något som drabbar endast Tesla, utan i så fall troligen hela marknaden. Post covid wakeup...
Men att tro att tsla kommer gå ner till 1/10 av nuvarande eller liknande, aint gonna happen.
Men halvering skulle inte ens vara konstigt....
Den som lever får se
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Sålde ca 20% idag.

När folk kan köpa öl på krogen igen för pengarna kommer plötsligt köporderna försvinna från börsen och kursen kommer dyka kraftigt.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

FinaFisken skrev:
Sålde ca 20% idag.

När folk kan köpa öl på krogen igen för pengarna kommer plötsligt köporderna försvinna från börsen och kursen kommer dyka kraftigt.
Famous last words.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

FinaFisken skrev:
Sålde ca 20% idag.

Hehe...det var en ny vinkling!
Folk sitter hemma i stugorna och köper Tesla aktier för alla sina pengar. Så det är Covid 19 som driver kursen till rekordnivåer!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:

Det kan säkert bidra! Och det visar dessutom att det räcker inte att kunna företaget för att vara investerare i ett sådant här företag, även om det helt klart hjälper. Jag har inte förlorat några pengar alls på TSLA, tvärt om! Men sådana här, som jag kallar det, omotiverade jättehopp som aktien gjort de senaste 12 månaderna har gjort att jag missat majoriteten av ökningen, har bara ökat mina satsade pengar 50-80% ett par gånger om. :lol: Men relativt till den mångdubbling som värdet faktiskt genomgått så är det dåligt.

Men det är lätt att vara efterklok. Jag funderade på att mina Bitcoin när det var helt nytt; hade för den tiden rätt saftig hårdvara och hade kunnat samlat tusentals BTC. Men jag och en kompis bestämde oss för att, nä, det lät för bra för att vara sant. Gräva fram pengar med datorn? Lät som ett scam. :roll:
Bitcoin har inget reellt värde som är bakomliggande. Det har däremot TSLA= Bolagets förmåga att tjäna pengar på sina produkter/tjänster. Bolaget har lagt fram en plan på hur man skall växa i storlek 100ggr (se tidigare bild från Battery Day) jämfört med 2019 och det är detta som gör att aktien stiger i pris.

Sedan kan det såklart bli kursresa med volatilitet på g mot X antal TWH i batteriproduktion per år (samt försäljning av produkter/tjänster kopplade till dessa batterier).
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

P/E talet är nu uppe i knappt 1,700.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

SR-71-BlackBird skrev:
Det surras om att Tesla fördubblade vinsten Q4 jämfört med Q3 2020.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
I år producerades 0,5 miljoner bilar. 1miljoner bilar skall vara årsproduktionstaken senast 2022 detta kommer påverka PE då det möjliggör högre intäkter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
I år producerades 0,5 miljoner bilar. 1miljoner bilar skall vara årsproduktionstaken senast 2022 detta kommer påverka PE då det möjliggör högre intäkter.
Fordonstillverkningen ska öka med minst 50% per år.
Energisidan kanske med 100% per år!
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Sålde ca 20% idag.

Hehe...det var en ny vinkling!
Folk sitter hemma i stugorna och köper Tesla aktier för alla sina pengar. Så det är Covid 19 som driver kursen till rekordnivåer!
Ja, USA delar ut helikopterpengar som många inte behöver, men man kan inte bränna dem pga C19 så man satsar dem på något välkänt innovativt börsbolag. Kursen går upp och man sätter in mer efter nästa lön eftersom levnadsomkostnaderna sjunkit för främst alla distansarbetare. Ett lätt spelberoende tar form och allt fortsätter. Några YouTubers eldar på. Tillslut höjer även Wall street sina estimat för att inte verka inkompetenta.
Skriv svar