Sida 3 av 5

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:34
av taliz
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det blir obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Precis, jag har ställt frågan tidigare.... varför har dom inte ställt samma ljudkrav på cyklar, elsparkar, skateboards, joggare...
Jag blir mycket hellre påkörd av en bil i 20kmh än en cykel eller elspark. Mycket mjukare att landa på(ja, jag har provat...)
Dessutom delar fotgängare och cyklister vägutrymme i större utsträckning än fotgängare och bilister.
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:38
av MWall
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:39
av taliz
MWall skrev:
Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.
En riktigt najs grej med elbilar är ju att man kan glida runt i tystnad med rutorna nervevade, vilket jag gjorde med Teslan titt som tätt(en cab vore ju helt fantastiskt).
Att tvingas lyssna på rymdljud, som tex ID4an, gör den upplevelsen betydligt mindre njutbar.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:40
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.
En riktigt najs grej med elbilar är ju att man kan glida runt i tystnad med rutorna nervevade, vilket jag gjorde med Teslan titt som tätt(en cab vore ju helt fantastiskt).
Att tvingas lyssna på rymdljud, som tex ID4an, gör den upplevelsen betydligt mindre njutbar.
En bra kompromiss vore väl om ljudet gick att stänga av.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:41
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Hur gör cyklister? :roll:

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:42
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Hur gör cyklister? :roll:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:48
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
Är inte så säker på det faktiskt. Jag tror olyckor mellan bil och fotgängare ofta sker i ganska låga hastigheter. Vilken hastighet håller du i en korsning?

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:48
av martinot
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Kan ju absolut vara en bra funktion i sådana där tillfällen. Går den att stänga av och sätta på den så ser jag ju ingen nackdel med att ha en sådan funktion tillgänglig. Brukar tuta lite försiktigt/kort i sådana här lägen (har fungerat helt utan problem), men denna funktion kan ju kanske vara ett bra komplement att kunna ta till.

Lite av en mini-tuta. :)

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:52
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Hur gör cyklister? :roll:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.
Precis, de aktiverar manuellt en ljudsignal. Precis samma metodik kan appliceras i en bil.
Är någon ivägen så tutar man, svårare än så är det inte. Det är knappast så att det sker konstant.
Som sagt, det kommer bli plågsamt att röra sig i stadsmiljöer om några år med en kakafoni av rymdljud.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:55
av MWall
martinot skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Kan ju absolut vara en bra funktion i sådana där tillfällen. Går den att stänga av och sätta på den så ser jag ju ingen nackdel med att ha en sådan funktion tillgänglig. Brukar tuta lite försiktigt/kort i sådana här lägen (har fungerat helt utan problem), men denna funktion kan ju kanske vara ett bra komplement att kunna ta till.

Lite av en mini-tuta. :)
Jag hyrde en Fiat Punto cab på Sicilien en gång. Jävlar i helvete vilken usel bil... Men den hade en så mesig tuta att den gick att använda som ringklocka nästan. På serpentinvägarna var det nämligen legio att tuta innan man körde in i kurvan. Så det tutades en hel del där längs vägarna. En sån borde man ha vid sidan av "stor-tutan". :D

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:56
av martinot
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Hur gör cyklister? :roll:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.
Precis, de aktiverar manuellt en ljudsignal. Precis samma metodik kan appliceras i en bil.
Är någon ivägen så tutar man, svårare än så är det inte. Det är knappast så att det sker konstant.
Som sagt, det kommer bli plågsamt att röra sig i stadsmiljöer om några år med en kakafoni av rymdljud.
Tar för givet att den går att stänga av på efter behov (precis som dimljus, eller en vanlig tuta).

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 12:02
av Bjelke
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 12:05
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
Är inte så säker på det faktiskt. Jag tror olyckor mellan bil och fotgängare ofta sker i ganska låga hastigheter. Vilken hastighet håller du i en korsning?
Sådana olyckor är i det närmaste obefintliga. Det är därför vi har 30kmh utanför skolor tex.
Fotgängare dör tex när de springer ut framför bussen på landsväg, är ute och springer på motorvägen nattetid... eller blir påkörda av rattfyllerister eller drogade i hög hastighet.
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 12:22
av martinot
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-21, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 12:25
av mikebike
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 13:02
av BjornS

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 13:22
av mati
Fredrik j skrev:
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Frågan är hur stor risken egentligen är att bli ihjälkörd av en elbil som kör så sakta att man inte kan höra den, dvs <20km/h. För det första så är bromssträckan i dessa hastigheter i princip noll. Skulle det hoppa ut en fotgängare framför bilen och föraren -förutsatt den är vaken- trampar på bromsen, så står bilen stilla bums. Utan att vara säker så gissar jag att personskador som uppstår i samband med påkörningar på parkeringsplatser och dylikt är ganska sällsynta. Och dödsfall måste ju vara extremt ovanliga, typ maximal otur i kubik.
Om man däremot tar cyklister, och på senare tid även elmopedister, sparkcyklister och fat-bike-förare, så kör de betydligt fortare än så utan att höras, de kör dessutom inte sällan slalom bland fotgängare, och dessutom kan de inte stanna på en millisekund så som en bil kan, även om de mot förmodan skulle försöka bromsa. Så att elbilar tvingas väsnas, samtidigt som alla andra tysta raketer får lov att fortsätta skrämma oskyldiga människor förstår jag ärligt talat inte riktigt.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 13:33
av 12man
taliz skrev:
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
Trodde också det men
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 15:45
av wheels
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Måste dock stänga av den manuellt varenda gång du startar bilen. Blir drygt i längden

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 16:01
av iAkita
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Va? Stämmer det? Jag kunde stänga av det på min Zoe och e-Niro, men på ID4 verkar det inte gå.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 16:04
av Dexter
mikebike skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.
Bättre att vi får Boombox istället på våra M3 ;)

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 16:12
av Jerker
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.

Det borde på elbilar finnas något som funkar som en cyklists ringklocka. Ett tydligt hörbart men ändå relativt diskret ljud som man kan använda lika enkelt som tutan.

Det som aldrig verkar nå upp till beslutsfattarna är att moderna fossilbilar med fungerande ljuddämpare som rullar på tomgång under 20 km/h är nästan lika tysta, och därmed precis lika farliga, som elbilar. Jag har flera gånger hållit på att skita på mig när jag gått på en stadsgata, kanske lite för nära trottoarkanten, och plötsligt har det glidit upp en stadsbuss som stryker nära mig för att stanna vid en hållplats. Inte ett ljud har avslöjat att den var i antågande. Motorn - väl ljuddämpad - i bakänden av bussen, på tomgång - inte ett ljud som når fram till en gångtrafikant.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 17:05
av mati
Jerker skrev:
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 17:28
av taliz
12man skrev:
taliz skrev:
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
Trodde också det men
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam
analys-av-dodsolyckor-med-cyklister-2018_tcm5-37450.pdf
Well, nu handlade ju diskussionen om dödsolyckor med fordon i under 30kmh.
Som du ser i statistiken är det inte många som dör av kollisioner då, utan då är det främst singelolyckor. En stor del av det, som statistiken också visar, beror på dåligt underhåll av cykelinfrastrukturen(något jag själv kämpade för när jag bodde i Sthlm).

Casey Neistat har en fin video om det problemet...

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 17:31
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.
Ja, jag har för mig att det står så i förordningen.

På Zoen var det en säkring som bara var till högtalaren, så jag tog ur den och slapp eländet! På Zoen lät ju för det allra mesta värmepumpen så mycket att det mer än tillräckligt fungerade som varningsljud.