Sida 3 av 6

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 15:25
av tompanhuhu

Test på nya batteriet vs gamla

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 15:43
av Jontez
tompanhuhu skrev:

Test på nya batteriet vs gamla
Intressant teori om att högre laddhastighet kommer senare..
men han visar att det inte är speciellt stor skillnad egentligen så det blir nog hur bra som helst

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 16:57
av fth
AAKEE skrev:
current skrev:
Är det här alla hembio-användare hamnat 15 år senare! Ja, läste alla sidor om Panasonic PV60 innan jag köpte var inte helt trygg men blev kalas-nöjd.
Såklart vi är här :D
Vi är här också, liksom på forum för ”Home Automation”, 3D-skrivare, tyska handverktyg, etc.

Kort sagt överallt där nördar samlas! :D

/fth

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 17:00
av OfarligTesla
Jontez skrev:
tompanhuhu skrev:

Test på nya batteriet vs gamla
Intressant teori om att högre laddhastighet kommer senare..
men han visar att det inte är speciellt stor skillnad egentligen så det blir nog hur bra som helst
Var ju en rätt markant skillnad givet att man laddar på v3, nu finns det ju inte så många sådana så då spelar det ju inte lika stor roll men rätt stor skillnad var det ju.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 17:38
av Jontez
OfarligTesla skrev:
Jontez skrev:
tompanhuhu skrev:

Test på nya batteriet vs gamla
Intressant teori om att högre laddhastighet kommer senare..
men han visar att det inte är speciellt stor skillnad egentligen så det blir nog hur bra som helst
Var ju en rätt markant skillnad givet att man laddar på v3, nu finns det ju inte så många sådana så då spelar det ju inte lika stor roll men rätt stor skillnad var det ju.
Nu är jag inte tesla-ägare ännu (2 veckor kvar) men 5 minuters mer laddning på en v3 någon gång ibland känns lugnt.
Tror också att när vi har fler laddare kommer dom göra något åt farten.
Samma gäller säkert för LPF-batterierna i SR+. Kanske långsamt nu men snabbare sen kan vi hoppas

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 17:40
av LeffeP
Jontez skrev:
OfarligTesla skrev:
Jontez skrev:
tompanhuhu skrev:

Test på nya batteriet vs gamla
Intressant teori om att högre laddhastighet kommer senare..
men han visar att det inte är speciellt stor skillnad egentligen så det blir nog hur bra som helst
Var ju en rätt markant skillnad givet att man laddar på v3, nu finns det ju inte så många sådana så då spelar det ju inte lika stor roll men rätt stor skillnad var det ju.
Nu är jag inte tesla-ägare ännu (2 veckor kvar) men 5 minuters mer laddning på en v3 någon gång ibland känns lugnt.
Tror också att när vi har fler laddare kommer dom göra något åt farten.
Samma gäller säkert för LPF-batterierna i SR+. Kanske långsamt nu men snabbare sen kan vi hoppas
Håller med. Förra Teslan jag hade laddade jag väl max 20 ggr på SC under de 3 år jag hade den. Så sällan så då orkar jag vänta lite...

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 17:45
av OfarligTesla
Jontez skrev:

Nu är jag inte tesla-ägare ännu (2 veckor kvar) men 5 minuters mer laddning på en v3 någon gång ibland känns lugnt.
Tror också att när vi har fler laddare kommer dom göra något åt farten.
Samma gäller säkert för LPF-batterierna i SR+. Kanske långsamt nu men snabbare sen kan vi hoppas
Fast det handlar inte om 5 minuter för att nå samma nivå utan diffen enligt videon kommer i många fall hamna på 10 minuter (30 min istället för 20 min). Nu är det ju snabbt oavsett men det är ju inte kul med försämringar, känns lite tur att jag bestämde mig för att ha kvar min 2020 lite längre och avbeställde min 2021 som jag annars skulle fått levererad förra veckan.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 18:27
av taliz
Som sagt, NMC råkar vara samma typ(och LG är dessutom samma leverantör) som väldigt många andra elbilar.
Av en händelse är det bara Taycan som laddar snabbare, men den kör ju också 800V.
Såååååå.... det kan vara som Björn teoritiserar, dvs att man nu "testar", som man gjort med tidigare pack, innan man släpper på högre hastighet.

Eller, om man vill vara konspiratorisk, så skulle det kunna vara så att det är LG som står för garantierna, och de har vissa krav. Därmed måste tillverkarna begränsa hastigheten för att den skall gälla.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 dec 2020 19:35
av current
Kommer hämta ut mil bil med LG-batteri. Orkar inte vänta 2 månader till, och även om jag väntar kanske den nya bilen också har LG. Samarbetet kommer fortsätta och man kommer inte veta vad man bokat före man får reg-nr.

Kanske äger bilen 1-2 år sen köper en Model Y med nya batterierna.

För mig som haft 4 olika ”blippar” och harvat runt bland 50kw-laddare så kommer det ändå bli en dröm åka på långresa.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 12:16
av AAKEE
Jag har fått mitt regnummer, och kan se på Transportstyrelsen att WLTP är 567km.
Är rätt trygg i att det är det stora batteriet mht det( skulle inte bli ledsen om det var det gamla Pasanonic heller så länge rangen är WLTP 567km).

I vart fall, car.info/sv listar nu min bil med men det är en rad felaktigheter:
-Motoreffekten är enligt gamla M3P(339kw men transportstyrelsen anger 377Kwh)
-Fälgdimensioner är inte korrekt, gissningsvis från före facelift.
-Accelerationssiffrorna är enligt den gamla M3P.

Och: Batteriet anges till 75KWh på car info, ts anger inte det alls.

Tycker det ser ut som car.info försöker spä på med mer data än transportyrelsen från gamla data),

Om man funderar och hittar car.info-data på sin bil behöver man nog inte bli så orolig.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 13:28
av LeffeP
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 13:35
av Jontez
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..

580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 13:39
av LeffeP
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..

580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.

Vore kul att se om det finns nån logik i tillverkningsserien vilket batteri man får.

567 är väl Performance modellens räckvidd.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 13:41
av Jontez
LeffeP skrev:
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..

580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.

Vore kul att se om det finns nån logik i tillverkningsserien vilket batteri man får.

567 är väl Performance modellens räckvidd.
Jag har 5YJ3E7EB8MF844XXX E5D
Du har 5YJ3E7EB7MF831XXX E3D

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 13:46
av LeffeP
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..

580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.

Vore kul att se om det finns nån logik i tillverkningsserien vilket batteri man får.

567 är väl Performance modellens räckvidd.
Jag har 5YJ3E7EB8MF844XXX E5D
Du har 5YJ3E7EB7MF831XXX E3D
Min lite lägre i serien då mao tillverkad före din. Bägge Freemont, och enda skillnaden är "check character", 5YJ3E7EB "7" MF831XXX, som jag inte vet vad exakt det är mer än "Validates the VIN..."

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 13:52
av Jontez
LeffeP skrev:
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..

580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.

Vore kul att se om det finns nån logik i tillverkningsserien vilket batteri man får.

567 är väl Performance modellens räckvidd.
Jag har 5YJ3E7EB8MF844XXX E5D
Du har 5YJ3E7EB7MF831XXX E3D
Min lite lägre i serien då mao tillverkad före din. Bägge Freemont, och enda skillnaden är "check character", 5YJ3E7EB "7" MF831XXX, som jag inte vet vad exakt det är mer än "Validates the VIN..."
Okej. Min är en lagerbil jag köpte förra veckan, men spännande då att du fått E3D som ändå är tillverkad före min. Men det finns väl ingen logik i det här, i alla fall inte som vi kommer lista ut

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 13:58
av LeffeP
Jontez skrev:
Okej. Min är en lagerbil jag köpte förra veckan, men spännande då att du fått E3D som ändå är tillverkad före min. Men det finns väl ingen logik i det här, i alla fall inte som vi kommer lista ut
Jag la min beställning på lagerbil den 28:e Nov.

Jag gissar dom stoppar i batterier varefter tillverkaren slänger av dom på lastbryggan i Freemont. Och att det är en blandning v LG och Pana beroende på vad dom har för tillfället.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 14:05
av AAKEE
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..

580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Nya LR WPLT 580km, Performance 567.

LR verkar levereras med både gamla ”Panna”(som vi sa på minhembio) som är 77kwh, pannas nya som är 82kwh och LG, som det finnt olika uppgifter om 77 eller 79kwh.

Performance har inte fått LG-batteriet hittills vilket antagligen beror på att LG inte levererar tillräckligt med ström än mot vad Performance kräver. Performance har Panna 77 eller Panna 82.
Det finns ingen logik i chassienummer eller tillverkningsdatum på vilken batteristorlek man får om man ska tro excelarket på tyska forumet.

Min är tillverkad 17.10 och far slutsiffror 839XXX och det ser ut att både finnas Performance byggda samma dag som har 77 Kwh och 82Kwh.

Man ska såklart vara skeptisk till såna här tabeller då folk kan ha skickat in data utan att egentligen ha koll.

Får man gissa så kan den som beställt en bil före upgraden få en uppgraderad med 530km range men den som beställt efter releasen får 567km range( dvs mest troligt det stora batteriet).

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 14:44
av current
taliz skrev:
Som sagt, NMC råkar vara samma typ(och LG är dessutom samma leverantör) som väldigt många andra elbilar.
Av en händelse är det bara Taycan som laddar snabbare, men den kör ju också 800V.
Såååååå.... det kan vara som Björn teoritiserar, dvs att man nu "testar", som man gjort med tidigare pack, innan man släpper på högre hastighet.

Eller, om man vill vara konspiratorisk, så skulle det kunna vara så att det är LG som står för garantierna, och de har vissa krav. Därmed måste tillverkarna begränsa hastigheten för att den skall gälla.
E-tron laddar i 150kw till typ 80% den har väl också LG?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 14:56
av Elof
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Ber om ursäkt för min tröghet, men var ser man vilket batterifabrikat man har? Det där ExD, var står det? I ”Mina fordon” i Transportstyrelsens app någonstans?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 14:57
av Tellus
Om man tror på scan my tesla och till viss det teslabjörns resultat, så är det stor skillnad på kapaciteten på de olika batterierna

Scan my tesla visar

Nya Panasonic
"Full Pack When New" 82,1kWh
Någon här på forumet hade "Nominal Full Pack" 79,9kWh

Gamla Panasonic
"Full Pack When New" 77,8kWh
Min performance när den var några månader gammal(första mätningen), "Nominal Full Pack" 76,7kWh

LG batteriet som tesla björn testar
"Full Pack When New" 74,5Kwh
"Nominal Full Pack" 73,7kWh

Om jag minns rätt så fick teslabjörn ~ 70kWh användbart från full till 0km med nya LG batteriet, vilket stämmer med nominal full pack 73,7 minus buffer.
När hans model 3 2019 var rätt ny fick han ~ 73kWh användbart, vilket stämmer med nominal ~76,5 minus buffer

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 15:03
av LeffeP
Elof skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Ber om ursäkt för min tröghet, men var ser man vilket batterifabrikat man har? Det där ExD, var står det? I ”Mina fordon” i Transportstyrelsens app någonstans?
Hittade det inte i appen utan på websidan när man sökte på reg nr. Däremot vet jag inte hur man kan veta om det är gamla Panna eller nya om man nu ser E3D där...

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 15:24
av AAKEE
Tellus skrev:
LG batteriet som tesla björn testar
"Full Pack When New" 74,5Kwh
"Nominal Full Pack" 73,7kWh

Om jag minns rätt så fick teslabjörn ~ 70kWh användbart från full till 0km med nya LG batteriet, vilket stämmer med nominal full pack 73,7 minus buffer.
När hans model 3 2019 var rätt ny fick han ~ 73kWh användbart, vilket stämmer med nominal ~76,5 minus buffer
Stämmer säkert. Frågan äe hur Tesla ska ro ihop bättre range med mindre batteri för LR (560-> 580km) ?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 18 dec 2020 15:38
av frta02
Kanske inte är så dåligt som vi tror:


Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 21 dec 2020 10:32
av tompet
Jag väntar på en M3P-21 med leverans 28/12. Har följt batteridiskussionen här gällande E3D/E5D och får väl ingen rätsida på det. Har E3D på transportstyrelsen men det framgår ju inte vilken storlek det är. Har mailat Teslakontakten om det, hoppas på svar. Läst både här och där att M3P har det "nya" E3D men verkar ju inte bekräftat. Min nuvarande M3LR, uttagen mars -19 har oxå E3D....