Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Postat: 17 dec 2020 15:25
Test på nya batteriet vs gamla
Intressant teori om att högre laddhastighet kommer senare..tompanhuhu skrev:
Test på nya batteriet vs gamla
Vi är här också, liksom på forum för ”Home Automation”, 3D-skrivare, tyska handverktyg, etc.AAKEE skrev:Såklart vi är härcurrent skrev:Är det här alla hembio-användare hamnat 15 år senare! Ja, läste alla sidor om Panasonic PV60 innan jag köpte var inte helt trygg men blev kalas-nöjd.
Var ju en rätt markant skillnad givet att man laddar på v3, nu finns det ju inte så många sådana så då spelar det ju inte lika stor roll men rätt stor skillnad var det ju.Jontez skrev:Intressant teori om att högre laddhastighet kommer senare..tompanhuhu skrev:
Test på nya batteriet vs gamla
men han visar att det inte är speciellt stor skillnad egentligen så det blir nog hur bra som helst
Nu är jag inte tesla-ägare ännu (2 veckor kvar) men 5 minuters mer laddning på en v3 någon gång ibland känns lugnt.OfarligTesla skrev:Var ju en rätt markant skillnad givet att man laddar på v3, nu finns det ju inte så många sådana så då spelar det ju inte lika stor roll men rätt stor skillnad var det ju.Jontez skrev:Intressant teori om att högre laddhastighet kommer senare..tompanhuhu skrev:
Test på nya batteriet vs gamla
men han visar att det inte är speciellt stor skillnad egentligen så det blir nog hur bra som helst
Håller med. Förra Teslan jag hade laddade jag väl max 20 ggr på SC under de 3 år jag hade den. Så sällan så då orkar jag vänta lite...Jontez skrev:Nu är jag inte tesla-ägare ännu (2 veckor kvar) men 5 minuters mer laddning på en v3 någon gång ibland känns lugnt.OfarligTesla skrev:Var ju en rätt markant skillnad givet att man laddar på v3, nu finns det ju inte så många sådana så då spelar det ju inte lika stor roll men rätt stor skillnad var det ju.Jontez skrev:Intressant teori om att högre laddhastighet kommer senare..tompanhuhu skrev:
Test på nya batteriet vs gamla
men han visar att det inte är speciellt stor skillnad egentligen så det blir nog hur bra som helst
Tror också att när vi har fler laddare kommer dom göra något åt farten.
Samma gäller säkert för LPF-batterierna i SR+. Kanske långsamt nu men snabbare sen kan vi hoppas
Fast det handlar inte om 5 minuter för att nå samma nivå utan diffen enligt videon kommer i många fall hamna på 10 minuter (30 min istället för 20 min). Nu är det ju snabbt oavsett men det är ju inte kul med försämringar, känns lite tur att jag bestämde mig för att ha kvar min 2020 lite längre och avbeställde min 2021 som jag annars skulle fått levererad förra veckan.Jontez skrev:
Nu är jag inte tesla-ägare ännu (2 veckor kvar) men 5 minuters mer laddning på en v3 någon gång ibland känns lugnt.
Tror också att när vi har fler laddare kommer dom göra något åt farten.
Samma gäller säkert för LPF-batterierna i SR+. Kanske långsamt nu men snabbare sen kan vi hoppas
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..LeffeP skrev:Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.Jontez skrev:Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..LeffeP skrev:Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Jag har 5YJ3E7EB8MF844XXX E5DLeffeP skrev:Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.Jontez skrev:Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..LeffeP skrev:Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Vore kul att se om det finns nån logik i tillverkningsserien vilket batteri man får.
567 är väl Performance modellens räckvidd.
Min lite lägre i serien då mao tillverkad före din. Bägge Freemont, och enda skillnaden är "check character", 5YJ3E7EB "7" MF831XXX, som jag inte vet vad exakt det är mer än "Validates the VIN..."Jontez skrev:Jag har 5YJ3E7EB8MF844XXX E5DLeffeP skrev:Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.Jontez skrev:Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..LeffeP skrev:Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Vore kul att se om det finns nån logik i tillverkningsserien vilket batteri man får.
567 är väl Performance modellens räckvidd.
Du har 5YJ3E7EB7MF831XXX E3D
Okej. Min är en lagerbil jag köpte förra veckan, men spännande då att du fått E3D som ändå är tillverkad före min. Men det finns väl ingen logik i det här, i alla fall inte som vi kommer lista utLeffeP skrev:Min lite lägre i serien då mao tillverkad före din. Bägge Freemont, och enda skillnaden är "check character", 5YJ3E7EB "7" MF831XXX, som jag inte vet vad exakt det är mer än "Validates the VIN..."Jontez skrev:Jag har 5YJ3E7EB8MF844XXX E5DLeffeP skrev:Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.Jontez skrev:Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..LeffeP skrev:Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Vore kul att se om det finns nån logik i tillverkningsserien vilket batteri man får.
567 är väl Performance modellens räckvidd.
Du har 5YJ3E7EB7MF831XXX E3D
Jag la min beställning på lagerbil den 28:e Nov.Jontez skrev:Okej. Min är en lagerbil jag köpte förra veckan, men spännande då att du fått E3D som ändå är tillverkad före min. Men det finns väl ingen logik i det här, i alla fall inte som vi kommer lista ut
Nya LR WPLT 580km, Performance 567.Jontez skrev:Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..LeffeP skrev:Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
E-tron laddar i 150kw till typ 80% den har väl också LG?taliz skrev:Som sagt, NMC råkar vara samma typ(och LG är dessutom samma leverantör) som väldigt många andra elbilar.
Av en händelse är det bara Taycan som laddar snabbare, men den kör ju också 800V.
Såååååå.... det kan vara som Björn teoritiserar, dvs att man nu "testar", som man gjort med tidigare pack, innan man släpper på högre hastighet.
Eller, om man vill vara konspiratorisk, så skulle det kunna vara så att det är LG som står för garantierna, och de har vissa krav. Därmed måste tillverkarna begränsa hastigheten för att den skall gälla.
Ber om ursäkt för min tröghet, men var ser man vilket batterifabrikat man har? Det där ExD, var står det? I ”Mina fordon” i Transportstyrelsens app någonstans?LeffeP skrev:Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Hittade det inte i appen utan på websidan när man sökte på reg nr. Däremot vet jag inte hur man kan veta om det är gamla Panna eller nya om man nu ser E3D där...Elof skrev:Ber om ursäkt för min tröghet, men var ser man vilket batterifabrikat man har? Det där ExD, var står det? I ”Mina fordon” i Transportstyrelsens app någonstans?LeffeP skrev:Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Stämmer säkert. Frågan äe hur Tesla ska ro ihop bättre range med mindre batteri för LR (560-> 580km) ?Tellus skrev:LG batteriet som tesla björn testar
"Full Pack When New" 74,5Kwh
"Nominal Full Pack" 73,7kWh
Om jag minns rätt så fick teslabjörn ~ 70kWh användbart från full till 0km med nya LG batteriet, vilket stämmer med nominal full pack 73,7 minus buffer.
När hans model 3 2019 var rätt ny fick han ~ 73kWh användbart, vilket stämmer med nominal ~76,5 minus buffer