Sida 3 av 5
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 21 okt 2021 11:41
av kenjon
Nytt fel varje månad, det verkar vara ett måndagsexemplar. Jag har haft Tesla drygt 1 /2 år, har bara varit inne en gång (kondens i baklyset), annars ingas problem. Och jag kör 2500 mil/år.
Edit: Ser nu att det var i X-tråden

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 13 feb 2022 21:45
av PEHO
Då har jag också fått ett måndags ex mx long 2020. Massor med sc besök, bärgning osv. Drivaxlar bytta 4 ggr på 6000 mil har bokat in för byte av drivaxlar igen nu i feb 2022.
Kollade i historiken varit på sc 14 ggr 3 eller 4 hembesök plus bergare för värmen till kylarvätskan la av och 12 volts batteriet dog så dom fick byta även det.
Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats..
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 13 feb 2022 22:21
av SwedishAdvocate
PEHO skrev:.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...
[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen...
Ang.
drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...
Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 14 feb 2022 22:19
av fimpen
SwedishAdvocate skrev:PEHO skrev:.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...
[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen...
Ang.
drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...
Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…
/F
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 15 feb 2022 10:32
av Teslared
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 06 mar 2022 19:56
av Nabben
fimpen skrev:SwedishAdvocate skrev:PEHO skrev:.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...
[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen...
Ang.
drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...
Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…
/F
Hej,
Köpte du dem i USA? Tullkostnad?
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 07 mar 2022 20:20
av EMK
Hej!
Jag vill ställa en fråga angående vibrerande drivaxlar på Model X.
Min modell är från oktober 2019 och för ett år sedan (mars 2021) lämnade jag in min bil hos Tesla i Malmö för att byta drivaxlar pga vibrationer när man kom upp i 60-90 km/h. Jag behövde inte betala något, det gick på garantin.
Nu ett år senare har vibrationerna kommit tillbaka och jag ska lämna in bilen i april. Men i oktober 2022 när bilen är tre år gammal, vad händer då om de behöver bytas igen efter det? Får man själv betala då? Jag har ställt frågan till Tesla men har inte fått svar ännu.
Jag har kört på inställningen låg och det blev jag tillsagd förra året. Bilen har gått 4300 mil totalt och jag kör väldigt försiktigt!
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 07 mar 2022 21:38
av HelectriC
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 07 mar 2022 21:48
av Nicke Nyfiken
EMK skrev:Hej!
Jag vill ställa en fråga angående vibrerande drivaxlar på Model X.
Min modell är från oktober 2019 och för ett år sedan (mars 2021) lämnade jag in min bil hos Tesla i Malmö för att byta drivaxlar pga vibrationer när man kom upp i 60-90 km/h. Jag behövde inte betala något, det gick på garantin.
Nu ett år senare har vibrationerna kommit tillbaka och jag ska lämna in bilen i april. Men i oktober 2022 när bilen är tre år gammal, vad händer då om de behöver bytas igen efter det? Får man själv betala då? Jag har ställt frågan till Tesla men har inte fått svar ännu.
Jag har kört på inställningen låg och det blev jag tillsagd förra året. Bilen har gått 4300 mil totalt och jag kör väldigt försiktigt!
Det är 4 år/80000 mil nybilsgaranti så du borde klara dig till oktober 2023.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 09:07
av Bjelke
HelectriC skrev:En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den

Gick det sönder mer grejer då, låter väl dyrt för bara en drivaxel ju…
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 09:38
av EMK
HelectriC skrev:En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den

Fy, det var inte roligt. Jag undrar om din kollega hade fått det betalt om han hade tecknat den förlängda garantin? Jag funderar på om jag ska teckna den till min bil eftersom det har varit en del problem.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 09:47
av EMK
Nicke Nyfiken skrev:EMK skrev:Hej!
Jag vill ställa en fråga angående vibrerande drivaxlar på Model X.
Min modell är från oktober 2019 och för ett år sedan (mars 2021) lämnade jag in min bil hos Tesla i Malmö för att byta drivaxlar pga vibrationer när man kom upp i 60-90 km/h. Jag behövde inte betala något, det gick på garantin.
Nu ett år senare har vibrationerna kommit tillbaka och jag ska lämna in bilen i april. Men i oktober 2022 när bilen är tre år gammal, vad händer då om de behöver bytas igen efter det? Får man själv betala då? Jag har ställt frågan till Tesla men har inte fått svar ännu.
Jag har kört på inställningen låg och det blev jag tillsagd förra året. Bilen har gått 4300 mil totalt och jag kör väldigt försiktigt!
Det är 4 år/80000 mil nybilsgaranti så du borde klara dig till oktober 2023.
Aha! Tack för informationen, det visste jag inte. Då kan jag slappna av en stund till.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 10:03
av HelectriC
EMK skrev:HelectriC skrev:En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den

Fy, det var inte roligt. Jag undrar om din kollega hade fått det betalt om han hade tecknat den förlängda garantin? Jag funderar på om jag ska teckna den till min bil eftersom det har varit en del problem.
Han hade tur och fick det på försäkringen eftersom han hade topp-kasko med maskinskada.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 10:04
av HelectriC
Bjelke skrev:HelectriC skrev:En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den

Gick det sönder mer grejer då, låter väl dyrt för bara en drivaxel ju…
Osäkert om det var båda axlarna och möjligen följdfel när det väl skedde. Har inte frågat så noga, inte han jag pratar med allra mest.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 10:45
av Gustafsson
Var det p85?
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 11:00
av Blipblop
HelectriC skrev:Bjelke skrev:HelectriC skrev:En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den

Gick det sönder mer grejer då, låter väl dyrt för bara en drivaxel ju…
Osäkert om det var båda axlarna och möjligen följdfel när det väl skedde. Har inte frågat så noga, inte han jag pratar med allra mest.
Frågan är vad det hade kostat att få det åtgärdat privat. Av någon anledning kryddas det skapligt när det repareras via försäkringsbolag. Jag har jobbat på verkstad så jag vet.
Men... Att köpa en gammal Tesla känns verkligen lite som "grisen i säcken" när man läser dessa trådar. Det blir hög milkostnad om det inte går på tex garantin menar jag.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 12:38
av SwedishAdvocate
Nabben skrev:fimpen skrev:SwedishAdvocate skrev:PEHO skrev:.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...
[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen...
Ang.
drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...
Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…
/F
Hej,
Köpte du dem i USA? Tullkostnad?
Förslag:
Skapa en ny tråd om N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag så kanske det är någon som vet och kan svara...
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 12:41
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
Förslag:
Skapa en ny tråd om N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag så kanske det är någon som vet och kan svara...
Hittade det här i en annan tråd:
lator skrev:Ozto skrev:Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?
Tänker på det här eller liknande kit.
https://n2itive.me/
Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Jag vet en X-ägare som har monterat dessa men har inte hört vad hans däck-konto har blivit efter detta. Jag har dock svårt att tro att man sparar in de $850 +frakt och tull som ett par camberarmar kostar. Dessutom hävdar firman att de är tillverkade av både 4140 cromoly stål och "automotive aluminium" vilket ju antagligen kommer att resultera i helt orörliga justerskruvar och senare troligen haverier...
Som nämnts så är det toe som sliter däck, inte felaktig camber. Att sen bakvagnen är "felbyggd" så att toe ändras med olika höjder kan ju vara något att titta på.
Källa:
viewtopic.php?f=11&t=18291&start=30#p508436
Edit: Fixat den felaktiga länken ovan...
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 17:34
av Teslared
Finns ju billigare utan tull och moms
https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 08 mar 2022 17:52
av dstr
HelectriC skrev:En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den

En drivaxel på Mekonomen kostar 3500:-.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 10 mar 2022 08:57
av EMK
Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:
Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 10 mar 2022 18:42
av niklasha01
EMK skrev:Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:
Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.
Hej!
Jag ha bytt drivaxlar tre gånger på garanti, om det skulle fortsätta utanför garantin skulle jag hävda konstruktionsfel och driva det stenhårt.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 10 mar 2022 20:49
av EMK
niklasha01 skrev:EMK skrev:Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:
Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.
Hej!
Jag ha bytt drivaxlar tre gånger på garanti, om det skulle fortsätta utanför garantin skulle jag hävda konstruktionsfel och driva det stenhårt.
Jag håller med dig, det skulle jag göra också, speciellt när samma fel inträffat flera gånger under garantin. Min bil ska in nu i april för att byta drivaxlar för andra gången, och jag har 1,5 år kvar på nybilsgarantin.
Min bil har haft en del andra problem som blivit lagade på garantin så jag funderar på försäkringen från Helvetica som förlänger nybilsgarantin men jag har inte bestämt mig ännu.
Då får man se noga vad som ingår i den.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 07 jun 2022 09:04
av alma83
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Postat: 07 jun 2022 11:03
av EMK
alma83 skrev:Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.