Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 13 aug 2021 14:22
Man kan räkna med att de har järnkoll. Följt forumet några år nu, nya SuC har ”alltid” kommit på platser där folk börjar glunka om avsaknad eller trängsel.
Karlskrona och Oskarshamn är ju planerade till q2 2022. Borde ju avlasta Kalmar en del.marcusw skrev:Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...Hertsh skrev:Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
Hammar, jag tror som Marcus att det är ölandsturister som skapar "problem" i Kalmar på sommaren. För det är Oskarshamn eller Karlskrona inte mycket till hjälp. Dock har du rätt i att de faktiskt planerar att förbättra östkusten vilket jag inte nämnde i mitt första inlägg.Hammar skrev:Karlskrona och Oskarshamn är ju planerade till q2 2022. Borde ju avlasta Kalmar en del.marcusw skrev:Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...Hertsh skrev:Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
Kalmar har ju 6 V2 stalls, men är förberett för 8. Det är 3 parkeringsplatser i änden på raden, så det skulle få plats 2 tillfälliga stalls på pall där. Rör finns ju redan i marken till plats 7&8, så inget grävarbete behövs.
Finns sen ytterligare 12 parkeringsplatser mot gräsmattan som går att bygga ut med, utan att behöva gräva upp asfalten.
Från Kalmar är det 17 mil till Tinnered, och 19 mil till Kristianstad. Från Kalmar är det ca 8mil till Oskarshamn och Karlskrona. Är det hårt tryck på Kalmar, så kan nog en hel del ta sig vidare till Oskarshamn och Karlskrona, men som inte hade kunnat ta sig till Tinnered eller Kristianstad. Sen vore det nog inte fel med 2 eller 4 extra stalls på pall under sommaren, då trycket på Kalmar nog är väldigt säsongsbetonat.Hertsh skrev:Hammar, jag tror som Marcus att det är ölandsturister som skapar "problem" i Kalmar på sommaren. För det är Oskarshamn eller Karlskrona inte mycket till hjälp. Dock har du rätt i att de faktiskt planerar att förbättra östkusten vilket jag inte nämnde i mitt första inlägg.Hammar skrev:Karlskrona och Oskarshamn är ju planerade till q2 2022. Borde ju avlasta Kalmar en del.marcusw skrev:Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...Hertsh skrev:Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
Kalmar har ju 6 V2 stalls, men är förberett för 8. Det är 3 parkeringsplatser i änden på raden, så det skulle få plats 2 tillfälliga stalls på pall där. Rör finns ju redan i marken till plats 7&8, så inget grävarbete behövs.
Finns sen ytterligare 12 parkeringsplatser mot gräsmattan som går att bygga ut med, utan att behöva gräva upp asfalten.
Misstänker att Oskarshamn är tänkt att avslasta både Kalmar och Tindered.marcusw skrev:Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...Hertsh skrev:Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
Vetlanda byggs ju nu, sedan ska Jönköping byggas.Melon Must skrev:Nu har jag ännu ingen Tesla själv men är det inte så att alla turister som åker till Öland från Sveriges näst största stad (Göteborg) med omnejd, behöver ladda i Kalmar? Det finns ingen SUC mellan Göteborg och Kalmar om man inte kör en omväg. Blir ju ca 20 mil fram och tillbaka om man åker till Byxelkrok. De flesta kör dessutom antagligen runt en del på ön under semestern.
Äntligen!EnTraktor skrev:Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!
Så drift om ett par veckor eller så då kanskeEnTraktor skrev:Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!
Jepp, körde Kalmar - Smögen i sommar, fick ta omvägen via Ulricehamn. Dessutom uselt med destinationsladdare i Smögen, så toppade upp i Uddevalla också ifall vi skulle skulle köra runt lite innan hemfärd. Hade det funnits en SuC i Värnamo så hade man sluppit omvägen runt Ulricehamn.Daven skrev:Vetlanda byggs ju nu, sedan ska Jönköping byggas.Melon Must skrev:Nu har jag ännu ingen Tesla själv men är det inte så att alla turister som åker till Öland från Sveriges näst största stad (Göteborg) med omnejd, behöver ladda i Kalmar? Det finns ingen SUC mellan Göteborg och Kalmar om man inte kör en omväg. Blir ju ca 20 mil fram och tillbaka om man åker till Byxelkrok. De flesta kör dessutom antagligen runt en del på ön under semestern.
Annars tycker jag att en SuC i Värnamo och en i Ljungby hade hjälpt mycket för både E4 trafiken och de som åker väst till öst. Toftaholm hade de ju kunnat läggas ner också.
Som en relativt flitig formläsare (inte bara här) har jag lite aversion mot "försvenskade" beteckningar (som typ Ajfån). Det gör att sökning på vissa saker inte funkar (dock söker jag aldrig på "Facebook"EnTraktor skrev:Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!
Tänkte precis skriva suck Dorotea!kenjon skrev:Som en relativt flitig formläsare (inte bara här) har jag lite aversion mot "försvenskade" beteckningar (som typ Ajfån). Det gör att sökning på vissa saker inte funkar (dock söker jag aldrig på "Facebook"EnTraktor skrev:Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!)
Ajdå, jag som relativt ofta skriver om saker som dom låter eller liknande för att skoja till det litekenjon skrev:Som en relativt flitig formläsare (inte bara här) har jag lite aversion mot "försvenskade" beteckningar (som typ Ajfån). Det gör att sökning på vissa saker inte funkar (dock söker jag aldrig på "Facebook"EnTraktor skrev:Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!)
I min app står det i alla fall just nu att 14 av 14 är tillgängliga.bonath skrev:Skall passera Gävle i eftermiddag 18/8, nån som vet om SuC fungerar som vanligt efter skyfallet?
bonath skrev:Skall passera Gävle i eftermiddag 18/8, nån som vet om SuC fungerar som vanligt efter skyfallet?
Går bra, bara du håller dig i strömfåran....bonath skrev:Skall passera Gävle i eftermiddag 18/8, nån som vet om SuC fungerar som vanligt efter skyfallet?
Ser bra ut, de har 5 veckor på sig.Zalman3 skrev:Dorotea.