Sida 25 av 109

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 14:22
av Gustafsson
Man kan räkna med att de har järnkoll. Följt forumet några år nu, nya SuC har ”alltid” kommit på platser där folk börjar glunka om avsaknad eller trängsel.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 14:45
av Hammar
marcusw skrev:
Hertsh skrev:
Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...

Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
Karlskrona och Oskarshamn är ju planerade till q2 2022. Borde ju avlasta Kalmar en del.
Kalmar har ju 6 V2 stalls, men är förberett för 8. Det är 3 parkeringsplatser i änden på raden, så det skulle få plats 2 tillfälliga stalls på pall där. Rör finns ju redan i marken till plats 7&8, så inget grävarbete behövs.
Finns sen ytterligare 12 parkeringsplatser mot gräsmattan som går att bygga ut med, utan att behöva gräva upp asfalten.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 14:52
av Hertsh
Hammar skrev:
marcusw skrev:
Hertsh skrev:
Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...

Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
Karlskrona och Oskarshamn är ju planerade till q2 2022. Borde ju avlasta Kalmar en del.
Kalmar har ju 6 V2 stalls, men är förberett för 8. Det är 3 parkeringsplatser i änden på raden, så det skulle få plats 2 tillfälliga stalls på pall där. Rör finns ju redan i marken till plats 7&8, så inget grävarbete behövs.
Finns sen ytterligare 12 parkeringsplatser mot gräsmattan som går att bygga ut med, utan att behöva gräva upp asfalten.
Hammar, jag tror som Marcus att det är ölandsturister som skapar "problem" i Kalmar på sommaren. För det är Oskarshamn eller Karlskrona inte mycket till hjälp. Dock har du rätt i att de faktiskt planerar att förbättra östkusten vilket jag inte nämnde i mitt första inlägg.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 16:39
av Hammar
Hertsh skrev:
Hammar skrev:
marcusw skrev:
Hertsh skrev:
Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...

Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
Karlskrona och Oskarshamn är ju planerade till q2 2022. Borde ju avlasta Kalmar en del.
Kalmar har ju 6 V2 stalls, men är förberett för 8. Det är 3 parkeringsplatser i änden på raden, så det skulle få plats 2 tillfälliga stalls på pall där. Rör finns ju redan i marken till plats 7&8, så inget grävarbete behövs.
Finns sen ytterligare 12 parkeringsplatser mot gräsmattan som går att bygga ut med, utan att behöva gräva upp asfalten.
Hammar, jag tror som Marcus att det är ölandsturister som skapar "problem" i Kalmar på sommaren. För det är Oskarshamn eller Karlskrona inte mycket till hjälp. Dock har du rätt i att de faktiskt planerar att förbättra östkusten vilket jag inte nämnde i mitt första inlägg.
Från Kalmar är det 17 mil till Tinnered, och 19 mil till Kristianstad. Från Kalmar är det ca 8mil till Oskarshamn och Karlskrona. Är det hårt tryck på Kalmar, så kan nog en hel del ta sig vidare till Oskarshamn och Karlskrona, men som inte hade kunnat ta sig till Tinnered eller Kristianstad. Sen vore det nog inte fel med 2 eller 4 extra stalls på pall under sommaren, då trycket på Kalmar nog är väldigt säsongsbetonat.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 16:43
av EnTraktor
marcusw skrev:
Hertsh skrev:
Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...

Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
Misstänker att Oskarshamn är tänkt att avslasta både Kalmar och Tindered.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 18:49
av Melon Must
Nu har jag ännu ingen Tesla själv men är det inte så att alla turister som åker till Öland från Sveriges näst största stad (Göteborg) med omnejd, behöver ladda i Kalmar? Det finns ingen SUC mellan Göteborg och Kalmar om man inte kör en omväg. Blir ju ca 20 mil fram och tillbaka om man åker till Byxelkrok. De flesta kör dessutom antagligen runt en del på ön under semestern.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 19:06
av kallekula
Karlskrona och Oskarshamn (samt utbyggd Kalmar) hjälper oss Skåne-bor som ska till Gotland.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 20:06
av Daven
Melon Must skrev:
Nu har jag ännu ingen Tesla själv men är det inte så att alla turister som åker till Öland från Sveriges näst största stad (Göteborg) med omnejd, behöver ladda i Kalmar? Det finns ingen SUC mellan Göteborg och Kalmar om man inte kör en omväg. Blir ju ca 20 mil fram och tillbaka om man åker till Byxelkrok. De flesta kör dessutom antagligen runt en del på ön under semestern.
Vetlanda byggs ju nu, sedan ska Jönköping byggas.
Annars tycker jag att en SuC i Värnamo och en i Ljungby hade hjälpt mycket för både E4 trafiken och de som åker väst till öst. Toftaholm hade de ju kunnat läggas ner också.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 aug 2021 22:29
av EnTraktor
Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 14 aug 2021 08:07
av Zalman3
EnTraktor skrev:
Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!
Äntligen!

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 14 aug 2021 09:39
av Bjelke
EnTraktor skrev:
Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!
Så drift om ett par veckor eller så då kanske :)

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 14 aug 2021 13:01
av marcusw
Daven skrev:
Melon Must skrev:
Nu har jag ännu ingen Tesla själv men är det inte så att alla turister som åker till Öland från Sveriges näst största stad (Göteborg) med omnejd, behöver ladda i Kalmar? Det finns ingen SUC mellan Göteborg och Kalmar om man inte kör en omväg. Blir ju ca 20 mil fram och tillbaka om man åker till Byxelkrok. De flesta kör dessutom antagligen runt en del på ön under semestern.
Vetlanda byggs ju nu, sedan ska Jönköping byggas.
Annars tycker jag att en SuC i Värnamo och en i Ljungby hade hjälpt mycket för både E4 trafiken och de som åker väst till öst. Toftaholm hade de ju kunnat läggas ner också.
Jepp, körde Kalmar - Smögen i sommar, fick ta omvägen via Ulricehamn. Dessutom uselt med destinationsladdare i Smögen, så toppade upp i Uddevalla också ifall vi skulle skulle köra runt lite innan hemfärd. Hade det funnits en SuC i Värnamo så hade man sluppit omvägen runt Ulricehamn.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 14 aug 2021 22:46
av Dillesan
Ser att Malung dessvärre är framflyttad till Q4 - vore så gött om den kom igång innan vintersäsongen. Någon som hört något nytt om denna SC?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 14 aug 2021 23:20
av jonasl
Ser mest fram mot Södertälje eller Strängnäs eftersom den öppnar upp min vanliga väg till Dalarna, utan att behöva passera genom Stockholm för att kunna ladda i Enköping eller Borlänge.

Funkar givetvis att köra min vanliga väg ändå, finns ju bra laddare i Eskilstuna t.ex eller enstaka hos Mälarenergi och Incharge. Men det är inte så kul att riskera laddkö :-)

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 aug 2021 17:35
av kenjon
EnTraktor skrev:
Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!
Som en relativt flitig formläsare (inte bara här) har jag lite aversion mot "försvenskade" beteckningar (som typ Ajfån). Det gör att sökning på vissa saker inte funkar (dock söker jag aldrig på "Facebook" :-))

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 aug 2021 17:38
av martinot
kenjon skrev:
EnTraktor skrev:
Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!
Som en relativt flitig formläsare (inte bara här) har jag lite aversion mot "försvenskade" beteckningar (som typ Ajfån). Det gör att sökning på vissa saker inte funkar (dock söker jag aldrig på "Facebook" :-))
Tänkte precis skriva suck Dorotea! :D

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 aug 2021 07:22
av Bjelke
kenjon skrev:
EnTraktor skrev:
Enligt bilder på ansiktsboken så har bygget av SuC Dorotea kommit igång!
Som en relativt flitig formläsare (inte bara här) har jag lite aversion mot "försvenskade" beteckningar (som typ Ajfån). Det gör att sökning på vissa saker inte funkar (dock söker jag aldrig på "Facebook" :-))
Ajdå, jag som relativt ofta skriver om saker som dom låter eller liknande för att skoja till det lite :oops: :lol:
Tex Ajåhnick (vilket dessutom vore ett kul nick här på forumet tex hehe)…

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 aug 2021 08:48
av bonath
Skall passera Gävle i eftermiddag 18/8, nån som vet om SuC fungerar som vanligt efter skyfallet?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 aug 2021 09:28
av Niklas Z
bonath skrev:
Skall passera Gävle i eftermiddag 18/8, nån som vet om SuC fungerar som vanligt efter skyfallet?
I min app står det i alla fall just nu att 14 av 14 är tillgängliga.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 aug 2021 09:34
av MWall
bonath skrev:
Skall passera Gävle i eftermiddag 18/8, nån som vet om SuC fungerar som vanligt efter skyfallet?

Gävle Bro ligger högt, kan inte tänka mig att SuC berörs av vattnet, om det inte är några strömavbrott såklart.

Kan tänka mig att det är värre för Ionity i Hagaström. Det ligger lite lägre.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 aug 2021 09:53
av bonath
Ok. Tack. Får väl se i eftermiddag...

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 aug 2021 13:18
av Gustafsson
bonath skrev:
Skall passera Gävle i eftermiddag 18/8, nån som vet om SuC fungerar som vanligt efter skyfallet?
Går bra, bara du håller dig i strömfåran....

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 19 aug 2021 13:41
av Zalman3
Dorotea.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 19 aug 2021 13:45
av mikebike
Zalman3 skrev:
Dorotea.
Ser bra ut, de har 5 veckor på sig.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 20 aug 2021 11:12
av BrooklynS
Bild
Arvidsjaur. Vågar man hoppas på V3?