Sida 25 av 26
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 21 aug 2020 22:52
av TiborBlomhall
Leo skrev:Också sugen på haka på nästa år.
Jag intervjuades av Ystads Allehandas motorjournalist idag angående tävlingen. Han frågade om vi tänker göra om det fler gånger?
Jag sa ja

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 21 aug 2020 23:25
av Generalbogge
TiborBlomhall skrev:Leo skrev:Också sugen på haka på nästa år.
Jag intervjuades av Ystads Allehandas motorjournalist idag angående tävlingen. Han frågade om vi tänker göra om det fler gånger?
Jag sa ja

Det låter som ett kommitment

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 21 aug 2020 23:44
av lator
Jag tror att man måste utveckla tävlingsformen om det ska finnas ett jämförande moment. att elbilar idag utan större problem kan göra resan Ystad - Haparanda - Ystad har nu visats så frågan är nog vad som blir nästa steg och om man ska se det som en tävling eller som ett trevligt sätt att umgås.
Att göra resan under svårare förhållanden blir nog inte värre än att göra samma sak med en bil med en förbränningsmotor... Så länge det finns el och vägarna är framkomliga så är det inga stora svårigheter att ta sig fram. Nej, här krävs andra mera utmanande idéer. Vad är det som man inte kan göra med en elbil? Husvagnstävling? Snålhetsrace? Resa med delmoment vid laddstoppen? Tävla om att komma fram till laddstoppet med minst tillgänglig energi? (det momentet tror jag att jag vann mellan Norrköping och Ödeshög...

) Det finns säkert många saker som man kan se som en utmaning, det gäller bara att komma på den bästa...
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 22 aug 2020 00:28
av lator
Jag har inte rapporterat från själva tävlingen ännu och egentligen så finns det inte så mycket att säga... Min bil laddade max 90 kW så jag var slagen på förhand. Att sen SuC begränsades till 118 kW just under tävlingen gjorde att jag inte tappade lika mycket som jag skulle ha gjort annars. Jag fick ladda ofta för att inte stå alldeles för länge på varje SuC och dessa extra stopp tar tid så jag är ganska nöjd med att inte bli mer efter än jag blev. Sen är det svårt att jämföra exakt då bara några km/h mer eller mindre gör ganska mycket tid på så lång sträcka och jag kunde konstatera att jag tappade tio minuter på den första sträckan från Haparanda till Luleå (ca 130 km).

Jag lyckades vid ett tillfälle faktiskt ta ledningen på vägen ner, detta genom att strunta i laddningen i Umeå där alla andra samlades för inbördes beundran...

Så, jag var först ner till Örnsköldsvik men detta var också det sista jag såg av täten.

Bilen gick bra hela tiden och jag blev överraskad av den låga energiförbrukningen. Länge låg den på 164 Wh/km men under nattimmarna på vägen upp så steg den till ett snitt på resan av 177 Wh/km (ja, jag körde strikt efter hastighetsbegränsningarna).
I övrigt så kan jag konstatera att något är det som drar mycket energi på natten. När vi åkte upp så var det knökfullt i Ödeshög så jag trängde mig bara in och laddade upp till 30% så att jag skulle kunna åka till Norrköping dit jag kom med 6% kvar. På vägen ner (mitt i natten) så gjorde jag samma sak åt andra hållet. Laddade till 30% i Norrköping och satte av mot Ödeshög men när jag hade ca två mil kvar så insåg jag att jag var tvungen att slå av på farten om jag skulle komma fram. Bilen visade 0 km när det var ca 2 km kvar och effektbegränsningen var oroväckande låg (ca 70 kW) men jag gled in till laddaren utan problem (ja, ok då, det gick väl bara ca 30 km/h genom rondellen...). Så skillnaden på dag och natt på denna sträcka av ca 110 km var mer än 6%, snarare 8%. Samma hastighet, samma allt utom dag/natt...
Sen till ett erkännande... JA, iAkita hade rätt, jag somnade vid laddningen i Toftaholm...

Inte så många minuter men tillräckligt för att missa striden om de sista platserna.
Hur som helst så var det kul att få några ansikten till namnen i forumet och det är fortfarande så att man kommer fram mycket mera utvilad än vad man skulle ha gjort med en ICE-bil.
Tack till alla som var med!

(samt givetvis till Tibor som dök upp som en "gubbe i lådan" och vinkade frenetiskt norr om Stockholm)
Sen ska vi inte glömma alla som deltog via Glympse, det kan vara en sak till senare tävlingar att kunna ha kontakt med "publiken". Massiv livestream eller?
Sen ett litet tillägg. Jag åkte alltså Leaf 24 från Jämtland ner till Kalmar där jag hämtade min poolbil, en S90D 2016, och sen åkte jag runt en del efter återlämnandet... Det blev faktiskt över 400 mil med vardera bil...

Hade jag kört Leaf 24 till Haparanda så hade jag antagligen knappt hunnit upp innan återresan hade startat... Det går att ta sig fram men man får inte ha så bråttom.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 sep 2020 00:53
av Lophornis
Vilka tidningar har haft reportage om detta race?
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 sep 2020 07:11
av TiborBlomhall
Jag känner till:
Haparandabladet
Ystads Allehanda
Auto Motor & Sport
Elbilen i Sverige
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 sep 2020 09:19
av Lophornis
TiborBlomhall skrev:Jag känner till:
Haparandabladet
Ystads Allehanda
Auto Motor & Sport
Elbilen i Sverige
Det måste vara kommande nummer av Auto Motor & Sport och Elbilen i Sverige för jag har Ztory och det är inte med i dom tidningar som är ute just nu.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 sep 2020 09:20
av TiborBlomhall
Jag har lite förhandsinformation där

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 sep 2020 13:42
av Generalbogge
Kom med i senaste numret av Auto Motor & Sport på Readly häromdagen.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 sep 2020 14:01
av Lophornis
Generalbogge skrev:Kom med i senaste numret av Auto Motor & Sport på Readly häromdagen.
Finns på min ztory nu också. Intressant läsning. Fast jag tro jag var den enda som körde över Kristianstad.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 08 sep 2020 10:55
av LarsA
Ny artikel i Ystads Allehandas motor/trafik bilaga.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 17 sep 2020 20:28
av Generalbogge
Nu kom senaste numret av Elbilen, och där är också ett litet reportage om sommarens tävling.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 14:39
av Daven
Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 15:03
av iAkita
Daven skrev:Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Jag håller också tummarna för att det blir av. Skulle gärna testa hur ID4 funkar på sträckan.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 15:05
av lator
Daven skrev:Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Om inte Tibor kommer med något förslag så är det ju fritt fram att hitta på någon kul utmaning...

Sverige runt på alla SuC har vi en som ska göra i sommar i alla fall... Lite fler nu än när vi gjorde det 2016.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 17:33
av LarsL
Vi körde ju Göteborg-Stockholm-Göteborg i fredags med två bilar, en SR+ och en P90DL och då pratade jag om SECC. Vi kanske inte var super sugna på att köra till Haparanda men vi spånande då om att köra en triangel utmaning Göteborg-Malmö-Stockholm-Göteborg. För att dra ut triangeln lite skulle man passera över Örebro mellan Stockholm och Göteborg, annars blir det ju samma genom Östergötland.
Fördelar:
Det skulle gå att starta i vilken stad man vill.
Det skulle gå att köra i valfri riktning.
Ingen övernattning, det är ca 140 mil och ta ca 16h.
Nackdel:
Kanske är för lätt?
Få navigeringsutmaningar/variationer.
Ingen chans till häng och middag på Hotellet.
Inte så mycket äventyr.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 17:56
av iAkita
Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 18:07
av lator
iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Jag håller med om att det var en lyckad tillställning. Det som ändå talar för ett annat upplägg nu är det faktum att jag känner att det inte är bilarna som begränsar en sån resa längre. Visst skiljer det lite på laddtid men det är redan bevisat att det inte är något större problem med långresor (även om ViB inte anser så).
Jag tror att man skulle kunna anordna ett typ rally med stationer där det ska utföras diverse trick och utmaningar... (fritt fram för förslag).
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 18:10
av Zalman3
iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Så du tror du vinner i år?
Det har ju kommit upp en 150 kW CCS laddare I Örnsköldsvik nu.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 18:41
av lator
LarsL skrev:Vi körde ju Göteborg-Stockholm-Göteborg i fredags med två bilar, en SR+ och en P90DL och då pratade jag om SECC. Vi kanske inte var super sugna på att köra till Haparanda men vi spånande då om att köra en triangel utmaning Göteborg-Malmö-Stockholm-Göteborg. För att dra ut triangeln lite skulle man passera över Örebro mellan Stockholm och Göteborg, annars blir det ju samma genom Östergötland.
Fördelar:
Det skulle gå att starta i vilken stad man vill.
Det skulle gå att köra i valfri riktning.
Ingen övernattning, det är ca 140 mil och ta ca 16h.
Nackdel:
Kanske är för lätt?
Få navigeringsutmaningar/variationer.
Ingen chans till häng och middag på Hotellet.
Inte så mycket äventyr.
Det påminner ju en del om resan som Auto Motor & Sport gjorde. Stockholm - Jönköping - Örebro - Stockholm. Bara lite extra... Jag har lite funderingar på att utveckla denna typ av resa men det fattas en del planerande ännu. vi får se vad som blir.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 19:05
av ReNewAble
Kan man hitta en sträcka med ett antal waypoints som blir utmanande oavsett om man kör Tesla eller laddar på andra nätverk? Så att man är tvungen att ge sig iväg från motorvägarna?
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 21:23
av iAkita
Zalman3 skrev:iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Så du tror du vinner i år?
Det har ju kommit upp en 150 kW CCS laddare I Örnsköldsvik nu.
Screenshot_20210613-180909_Chrome.jpg
Ha ha, nej, vinna skulle jag knappast göra. Men det var ju trevligt att det kommit upp hyperchargers i Ö-vik! Det kombinerat med de nya laddarna vid OK i Skellefteå gör att man klarar sig hela vägen mellan Ystad och Haparanda utan att behöva ladda på 50 kW laddare, även om man inte kör Tesla.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 21:39
av Bjelke
iAkita och Lophornis vill man ju se i ”rejset” igen iaf!

utmanarna så att säga

Plus några till såklart

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 22:17
av FredrikR
Förslag på sträckor.
Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 13 jun 2021 22:28
av LarsL
FredrikR skrev:
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34h
