Regeringsskifte
Moderator: Redaktion
Re: Regeringsskifte
Jimmie med kompisar lär skratta hela vägen till Sölvesborg.
Vad i detta Tidölag var inte redan sd politik eller redan saker sd accepterar? För mig ser hela uppgörelsen ut som om sd fått jackpot. De får igenom allt, behöver inte sitta i regering och ta ansvar om något går tokigt eller inte blev som det var tänkt.
Ulf Kristersson var och fortsätter vara sds bästa valarbetare.
Varför rösta på m kd eller L i nästa val när de ändå driver sd politik?
Vad i detta Tidölag var inte redan sd politik eller redan saker sd accepterar? För mig ser hela uppgörelsen ut som om sd fått jackpot. De får igenom allt, behöver inte sitta i regering och ta ansvar om något går tokigt eller inte blev som det var tänkt.
Model Y LR.
Model S70D
Du kan nog mer eller mindre tacka L för det upplägget.frippe skrev:Jimmie med kompisar lär skratta hela vägen till Sölvesborg.
Du vet säkert att det är stor skillnad mellan permanent uppehållstillstånd och medborgarskap. Det är två helt olika saker. Medborgarskap är dessutom absolut oåterkallerligt. Man har då (i princip) samma rättigheter och privilegier som en infödd svensk. Men det är inte det det handlar om. Ingen behöver bli svensk medborgare.Swede1 skrev:Jättebra att de är här och jobbar och betalar massa skatt. Varför ska de bli svenska medborgare? De kan vara här så länge de vill och jobba och sköter sig, men de behöver inte bli svenska medborgare för det. Se hur det fungerar i Schweiz och övriga världen. Det är tydligen 8 år i Sverige som ska gälla för att kunna ansöka om medborgarskap framöver.dfa skrev:LarsOJ: Du kan få telenummer till några av mina högavlönade, välutbildade, fastanställda kollegor - så kan du väl förklara för dem att de inte behöver oroa sig över t.ex ökade språkkrav för PUT?LarsOJ skrev:Är du bidragsberoende, utan utbildning och utan chans att någonsin få ett jobb? Annars är det bara att släppa offerkoftan du är inte problemet som nya regeringen har identifierat.nek0 skrev:Det är väl klart att vi invandrarna är problemet i Sverige, det är vi som kostar. Alla stora företag som aldrig betalar skatt eller som fick massa pengar under pandemin, fast de delade hur mycket pengar som helst till sina ägare är inga problem. De bidragen ser man inte, eller inte vill se.
Eller om du vet hur jag skall översätta "offerkofta" till engelska, så kanske jag kan lugna dem genom att säga att de skall släppa den.
För den enskilde är det nämligen ännu större skillnad mellan tillfälligt och permanent uppehållstillstånd, och det är det som diskuteras här. Det sistnämnda ger en stor trygghet, man får bo kvar i landet utan att behöva vara rädd för utvisning eller annat otäckt. Förutsatt man sköter sig. Om invandrare plötsligt inte längre kan räkna med att få PUT så kommer de aldrig känna sig inkluderade eller accepterade. Man är bara på besök, tillfälligt, och därmed behöver man kanske än mindre anstränga sig och inte lära sig språket eller etablera sig på samma sätt som man kanske hade gjort om man hade vetat att man kan få stanna kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att du inte flyttar till Schweiz när allt är så mycket bättre där än i Sverige. Varför plågar du dig.Swede1 skrev:Jättebra att de är här och jobbar och betalar massa skatt. Varför ska de bli svenska medborgare? De kan vara här så länge de vill och jobba och sköter sig, men de behöver inte bli svenska medborgare för det. Se hur det fungerar i Schweiz och övriga världen. Det är tydligen 8 år i Sverige som ska gälla för att kunna ansöka om medborgarskap framöver.dfa skrev:LarsOJ: Du kan få telenummer till några av mina högavlönade, välutbildade, fastanställda kollegor - så kan du väl förklara för dem att de inte behöver oroa sig över t.ex ökade språkkrav för PUT?LarsOJ skrev:Är du bidragsberoende, utan utbildning och utan chans att någonsin få ett jobb? Annars är det bara att släppa offerkoftan du är inte problemet som nya regeringen har identifierat.nek0 skrev:Det är väl klart att vi invandrarna är problemet i Sverige, det är vi som kostar. Alla stora företag som aldrig betalar skatt eller som fick massa pengar under pandemin, fast de delade hur mycket pengar som helst till sina ägare är inga problem. De bidragen ser man inte, eller inte vill se.
Eller om du vet hur jag skall översätta "offerkofta" till engelska, så kanske jag kan lugna dem genom att säga att de skall släppa den.
Ökade språkkrav, är det alltså något dåligt? Herregud!dfa skrev:LarsOJ: Du kan få telenummer till några av mina högavlönade, välutbildade, fastanställda kollegor - så kan du väl förklara för dem att de inte behöver oroa sig över t.ex ökade språkkrav för PUT?LarsOJ skrev:Är du bidragsberoende, utan utbildning och utan chans att någonsin få ett jobb? Annars är det bara att släppa offerkoftan du är inte problemet som nya regeringen har identifierat.nek0 skrev:Det är väl klart att vi invandrarna är problemet i Sverige, det är vi som kostar. Alla stora företag som aldrig betalar skatt eller som fick massa pengar under pandemin, fast de delade hur mycket pengar som helst till sina ägare är inga problem. De bidragen ser man inte, eller inte vill se.
Jag vet inte var du jobbar, men på min arbetsplats finns det ett antal chefer och nyckelpersoner som inte kan många ord på det inhemska språket. Det skulle vara en enorm förlust för företaget att förlora deras kompetenser, på gränsen till katastrof.Curik skrev:Ökade språkkrav, är det alltså något dåligt? Herregud!dfa skrev:LarsOJ: Du kan få telenummer till några av mina högavlönade, välutbildade, fastanställda kollegor - så kan du väl förklara för dem att de inte behöver oroa sig över t.ex ökade språkkrav för PUT?LarsOJ skrev:Är du bidragsberoende, utan utbildning och utan chans att någonsin få ett jobb? Annars är det bara att släppa offerkoftan du är inte problemet som nya regeringen har identifierat.nek0 skrev:Det är väl klart att vi invandrarna är problemet i Sverige, det är vi som kostar. Alla stora företag som aldrig betalar skatt eller som fick massa pengar under pandemin, fast de delade hur mycket pengar som helst till sina ägare är inga problem. De bidragen ser man inte, eller inte vill se.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Eller så kan de lära sig svenska. Om de tagit sig så högt upp i hierarkin så tror jag att de behärskar att lära sig en sak eller två.. Eller tror du så lite om dessa personer att du tvivlar på att de kan lära sig svenska?iAkita skrev:Jag vet inte var du jobbar, men på min arbetsplats finns det ett antal chefer och nyckelpersoner som inte kan många ord på det inhemska språket. Det skulle vara en enorm förlust för företaget att förlora deras kompetenser, på gränsen till katastrof.Curik skrev:Ökade språkkrav, är det alltså något dåligt? Herregud!dfa skrev:LarsOJ: Du kan få telenummer till några av mina högavlönade, välutbildade, fastanställda kollegor - så kan du väl förklara för dem att de inte behöver oroa sig över t.ex ökade språkkrav för PUT?LarsOJ skrev:Är du bidragsberoende, utan utbildning och utan chans att någonsin få ett jobb? Annars är det bara att släppa offerkoftan du är inte problemet som nya regeringen har identifierat.nek0 skrev:Det är väl klart att vi invandrarna är problemet i Sverige, det är vi som kostar. Alla stora företag som aldrig betalar skatt eller som fick massa pengar under pandemin, fast de delade hur mycket pengar som helst till sina ägare är inga problem. De bidragen ser man inte, eller inte vill se.
Du har inte jobbat på ett lite större kunskapsintensivt företag va?Gargamel skrev:Eller så kan de lära sig svenska. Om de tagit sig så högt upp i hierarkin så tror jag att de behärskar att lära sig en sak eller två.. Eller tror du så lite om dessa personer att du tvivlar på att de kan lära sig svenska?iAkita skrev:Jag vet inte var du jobbar, men på min arbetsplats finns det ett antal chefer och nyckelpersoner som inte kan många ord på det inhemska språket. Det skulle vara en enorm förlust för företaget att förlora deras kompetenser, på gränsen till katastrof.Curik skrev:Ökade språkkrav, är det alltså något dåligt? Herregud!dfa skrev:LarsOJ: Du kan få telenummer till några av mina högavlönade, välutbildade, fastanställda kollegor - så kan du väl förklara för dem att de inte behöver oroa sig över t.ex ökade språkkrav för PUT?LarsOJ skrev:
Är du bidragsberoende, utan utbildning och utan chans att någonsin få ett jobb? Annars är det bara att släppa offerkoftan du är inte problemet som nya regeringen har identifierat.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Många. Du har inte höga tankar om utlänningar som arbetar i sverige.. börjar stinka lite brunt tycker jag.iAkita skrev:Gargamel skrev:iAkita skrev:Du har inte jobbat på ett lite större kunskapsintensivt företag va?
På ett av företagen jag var hos, hade en kille som varit i sverige i 4 år och kunde knappt några ord svenska, och kunde förstå ett par handfulla svenska ok. för att han inte behövde eller förväntades lära sig svenska hjälpligt. Och nej, han var inte städare, utan höll på med bland annad 3D-caddning för företaget och konstruktion av deras nya maskiner.
Så anser du att han var en belastning för Sverige och tycker att han borde utvisats/blivit av med sitt uppehållstillstånd? Varför anställde ens företaget honom och behöll honom i fyra år? För att det var dåligt för företaget, eller för att det var bra för företaget?Gargamel skrev:Många. Du har inte höga tankar om utlänningar som arbetar i sverige.. börjar stinka lite brunt tycker jag.iAkita skrev:Gargamel skrev:iAkita skrev:Du har inte jobbat på ett lite större kunskapsintensivt företag va?
På ett av företagen jag var hos, hade en kille som varit i sverige i 4 år och kunde knappt några ord svenska, och kunde förstå ett par handfulla svenska ok. för att han inte behövde eller förväntades lära sig svenska hjälpligt. Och nej, han var inte städare, utan höll på med bland annad 3D-caddning för företaget och konstruktion av deras nya maskiner.
Edit: Fast nu har jag hamnat i en diskussion som jag egentligen inte vill vara del av. Dessa högpresterande människor får jobb någon annanstans och det är enbart Sveriges förlust. Det stora problemet med överenskommelsen är den toitala bristen på humanism. Att M, KD och framförallt L gått med på att minska antalet kvotflyktingar från 6400 (vilket är löjligt få) till 900, det är fan en skam.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det är ju det som är problemet, vi tappar kvalificerade människor till andra länder istället så vår konkurrenskraft minskar.iAkita skrev:Edit: Fast nu har jag hamnat i en diskussion som jag egentligen inte vill vara del av. Dessa högpresterande människor får jobb någon annanstans och det är enbart Sveriges förlust. Det stora problemet med överenskommelsen är den toitala bristen på humanism. Att M, KD och framförallt L gått med på att minska antalet kvotflyktingar från 6400 (vilket är löjligt få) till 900, det är fan en skam.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
-
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Ehh skit i det. Det finns allt den dolda beskattningen (sedelpressarna / inflation), sånt fattar ju inte gemene man (eller ooops var vi i informationssamhället just nu där all världens information finns gratis en knapptryckning bort... Kanske lite därför priserna på råvaror stiger numastodontfilmsmats skrev:Finansiering?Tellus skrev:

MVH
Jag har en sambo som försöker lära sig svenska och minst två (talangfulla ingenjörer) i min arbetsgrupp som inte kan många ord. Jag har rötter i Balkan.iAkita skrev:Du har inte jobbat på ett lite större kunskapsintensivt företag va?Gargamel skrev:Eller så kan de lära sig svenska. Om de tagit sig så högt upp i hierarkin så tror jag att de behärskar att lära sig en sak eller två.. Eller tror du så lite om dessa personer att du tvivlar på att de kan lära sig svenska?
Språk är en del av integrationen och det blir inte mindre viktigt för att du och jag har nära och kära som inte kan det.
Edit: Och jag älskar min sambo.
Magda och Stefan har ju haft sedelpressen på full fart hela tiden och nu ser vi effekten av detta.NiklasTesla skrev:Ehh skit i det. Det finns allt den dolda beskattningen (sedelpressarna / inflation), sånt fattar ju inte gemene man (eller ooops var vi i informationssamhället just nu där all världens information finns gratis en knapptryckning bort... Kanske lite därför priserna på råvaror stiger numastodontfilmsmats skrev:Finansiering?Tellus skrev:)
MVH
Tyvärr lär inte denna regering kunna köra samma stuk då allt utrymme för de redan är utnyttjat, nu får denna regering istället betala för föregående med hög inflation.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag kan iofs hålla med om att det vore en stor fördel om alla lärde sig svenska. Men så ser inte verkligheten ut. Det är mer standard än undantag att alla pratar engelska på stora företag, just eftersom de flesta inte talar tillräckligt bra svenska. Och här handlar det inte om lågutbildade personer långt ner i hierarkin, utan projektledare, produktägare, utvecklare, osv. Jag har precis avslutat ett uppdrag på Volvo, det var inte många svenskar där kan jag säga. I mitt team kunde alla svenska, men för övrigt var det engelska. Och eftersom alla svenskar bokstavligen älskar att prata engelska så finns helt enkelt inte tillräckligt mycket incitament för en utlänning att lära sig svenska. Det är bra om man kan det, men inte nödvändigt. Om man vill införa språkkrav, vilket som sagt egentligen är en bra idé, så borde man gjort det långt tidigare. Nu är det lite för sent känns det som.Gargamel skrev:Många. Du har inte höga tankar om utlänningar som arbetar i sverige.. börjar stinka lite brunt tycker jag.iAkita skrev:Gargamel skrev:iAkita skrev:Du har inte jobbat på ett lite större kunskapsintensivt företag va?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jätteintressant diskussion här om anywheres (folk som kan jobba internationellt) och somewheres (folk som jobbar lokalt). Det verkar ändå finnas ett behov av anywheres att ha ett somewhere, eller försöker de bara att optimera sin egen ekonomi och fördelar i respektive land? Intressanta paradoxer här.
Det man ser är också alla olika intressen folk har. Beslutande folkomröstningar verkar vara bästa sättet att få fram folkets vilja, eftersom alla tycker så olika i olika frågor. Dessutom kan intressena förändras snabbt, t ex pga sjukdom, personliga omständigheter. T ex om du har tagit hit en fru och hon har fått medborgarskap. Då kanske du går från en MP röst till SD. Och vice versa.
Jag tycker att Sverige ska bli mer som Schweiz som ni förstår, kanske de flesta länder har något att lära av Schweiz demokratiska system? (Undanber mig ad hominem, då har du förlorat diskussionen om du inte har bättre argument än personangrepp.)

Det man ser är också alla olika intressen folk har. Beslutande folkomröstningar verkar vara bästa sättet att få fram folkets vilja, eftersom alla tycker så olika i olika frågor. Dessutom kan intressena förändras snabbt, t ex pga sjukdom, personliga omständigheter. T ex om du har tagit hit en fru och hon har fått medborgarskap. Då kanske du går från en MP röst till SD. Och vice versa.
Jag tycker att Sverige ska bli mer som Schweiz som ni förstår, kanske de flesta länder har något att lära av Schweiz demokratiska system? (Undanber mig ad hominem, då har du förlorat diskussionen om du inte har bättre argument än personangrepp.)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Detta går längre bak i tiden än så också (drog igång internationellt ungefär när oljekriget WW1 startade för mer än 100år sedan).chaffis75 skrev:Magda och Stefan har ju haft sedelpressen på full fart hela tiden och nu ser vi effekten av detta.NiklasTesla skrev:Ehh skit i det. Det finns allt den dolda beskattningen (sedelpressarna / inflation), sånt fattar ju inte gemene man (eller ooops var vi i informationssamhället just nu där all världens information finns gratis en knapptryckning bort... Kanske lite därför priserna på råvaror stiger numastodontfilmsmats skrev:Finansiering?Tellus skrev:)
MVH
Tyvärr lär inte denna regering kunna köra samma stuk då allt utrymme för de redan är utnyttjat, nu får denna regering istället betala för föregående med hög inflation.
MVH
"Verkligheten överträffar dikten"frippe skrev:Jimmie med kompisar lär skratta hela vägen till Sölvesborg.
[quote="Mickep"]Nu får vi hoppas att det inte blir nyval om 6 månader.//
Mm, nu gäller det hur avtalet implementeras. Många verkar fundersamma och inte riktigt tro att det ska gå hela vägen.
Jag tycker det verkar rätt lugnt, om några månader kan C med en ny partiledare också vilja stödja regeringen.
Här är en artikel av KH.
//
https://bulletin.nu/hjort-tidoavtalet-a ... rverkligas
Det avtal som ligger till grund för regeringsbildningen är i stort bra. Men det viktigaste är att partierna klarar att omsätta det i lagstiftning och politik och att det håller ihop. Ska det vara möjligt att lösa problemen i Sverige i dag krävs att löften hålls.
17 okt 2022 06:00
Uppd.: 17 okt 2022 08:28
Klas Hjort
Tidöavtalet är på flera sätt ett stort skifte i svensk politik. Den kanske största skillnaden är just att det handlar om politik. Där den socialdemokratiska regeringen famlat i åratal med vad den vill finns nu ett stort dokument om vad en kommande regering vill.
Att socialdemokraterna skulle ha lyckats förhandla fram något liknande på motsvarande tid är lika sannolikt som att Morgan Johansson skulle knäcka gängen om han fick en mandatperiod till. Fyra partier som bara kan enas om sin ovilja mot SD, enade av en socialdemokrati som vill vara regering men inte vet vad den vill, skulle ha hamnat i väldigt utdragna förhandlingar. Särskilt om Miljöpartiet skulle göra allvar av kongressbeslutet att bara stödja en regering som den ingår i, och Centerpartiet skulle göra allvar av sitt motstånd mot skattehöjningar.
Mm, nu gäller det hur avtalet implementeras. Många verkar fundersamma och inte riktigt tro att det ska gå hela vägen.

Här är en artikel av KH.
//
Det avtal som ligger till grund för regeringsbildningen är i stort bra. Men det viktigaste är att partierna klarar att omsätta det i lagstiftning och politik och att det håller ihop. Ska det vara möjligt att lösa problemen i Sverige i dag krävs att löften hålls.
Klas Hjort
Tidöavtalet är på flera sätt ett stort skifte i svensk politik. Den kanske största skillnaden är just att det handlar om politik. Där den socialdemokratiska regeringen famlat i åratal med vad den vill finns nu ett stort dokument om vad en kommande regering vill.
Att socialdemokraterna skulle ha lyckats förhandla fram något liknande på motsvarande tid är lika sannolikt som att Morgan Johansson skulle knäcka gängen om han fick en mandatperiod till. Fyra partier som bara kan enas om sin ovilja mot SD, enade av en socialdemokrati som vill vara regering men inte vet vad den vill, skulle ha hamnat i väldigt utdragna förhandlingar. Särskilt om Miljöpartiet skulle göra allvar av kongressbeslutet att bara stödja en regering som den ingår i, och Centerpartiet skulle göra allvar av sitt motstånd mot skattehöjningar.
Är Klas Hjort 12 år gammal? Det är en riktigt svag analys. Att Tidöavtalet är ett lång dokument är ju inte direkt ett skifte i svensk politik. Lång komplicerade dokument så visar riktningen för politiken har alla regeringar gjort i alla tider. De brukar kallas budgetar.Swede1 skrev:Mickep skrev:Nu får vi hoppas att det inte blir nyval om 6 månader.//
Mm, nu gäller det hur avtalet implementeras. Många verkar fundersamma och inte riktigt tro att det ska gå hela vägen.Jag tycker det verkar rätt lugnt, om några månader kan C med en ny partiledare också vilja stödja regeringen.
![]()
Här är en artikel av KH.
//
Klas Hjort
Det är väl innehållet som ska betyda något men det pratar han inte ens om utan bashar istället föregående regering med ovan nämnda felaktiga argument. Tidöavtalet är ju historiskt så tillvida att det bryter med en del svenska principer som tjänat oss väl som t.ex. transparens och lika inför lagen (visitationszoner t.ex. gör det möjligt att behandla boende i vissa områden på ett sätt som resten av befolkningen inte blir). Sen kan man vara för eller emot de principerna men det är märkligt att stora grundläggande principer som alla partier arbetat för kastas över ända utan någon riktig debatt kring de ens. Och det är synd att klimatfrågan lyser med sin frånvaro för utom lite förhoppningar om framtida teknik.
https://www.expressen.se/nyheter/splitt ... doavtalet/ kanske ännu tidigare.Mickep skrev:Nu får vi hoppas att det inte blir nyval om 6 månader.