Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av thebishop »

ONSatan skrev: 13 aug 2024 12:47
flukke skrev: 12 aug 2024 16:02
Elon ska tydligen ha en live intervju/samtal med Donald Trump ikväll som gör comeback på X.
Spännande grejer!

Det var ju en fin uppvisning MAGA-bröderna visade upp!
Godbitar som att USA måste stoppa invandring från speciellt Afrika för att skydda från sexualförbrytare. Hur många stenar lyckades de båda kasta i det glashuset?…

Det var också underhållande att Musk numer tycker att USA ska öka utvinningen av olja och gas. I förlängningen kanske utvinningen ska minskas, dock inte för att det inte finns någon klimatkris utanför att vi i framtiden inte ska få ont i huvudet (!?).

Undrar hur detta kommer funka hos företag som köper elbilar som en del av sitt CSR/imagearbete… ?
Det roligaste/tragiska där är ju att Elon är just en invandrare från Afrika som om inte misstänkt sexualförbrytare, åtminstone högst tveksam i sitt beteende där om man kolla på spacex.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

fth skrev: 13 aug 2024 21:46
Verdi_ skrev: 13 aug 2024 20:59
Kan väldigt lite om det men låter helt sjukt att en Eu-snubbe försöker påverka på det sättet.

https://www.expressen.se/ledaren/karin- ... a-riktigt/
Ja, det finns mycket i Elon Musk beteende den senaste tiden som jag ställer mig mycket tveksam till, men här hade han definitivt det perfekta svaret till en byråkrat med alldeles för höga tankar om sin egen betydelse. :D

/fth
Nu hänger jag inte alls med i retoriken kring en byråkrat som har för höga tankar om sig. Brevet i sig är en upplysning om x krav på att följa EUs lagstiftning Digital Service Act. Samt att det redan pågående tillsynsärendet kan påverkas av kommande överträdelser.

Den tråkige byråkraten gör väl här enbart sitt jobb, eller?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

frippe skrev: 13 aug 2024 22:28
Kan väldigt lite om det men låter helt sjukt att en Eu-snubbe försöker påverka på det sättet.

Ja, det finns mycket i Elon Musk beteende den senaste tiden som jag ställer mig mycket tveksam till, men här hade han definitivt det perfekta svaret till en byråkrat med alldeles för höga tankar om sin egen betydelse. :D

/fth
Nu hänger jag inte alls med i retoriken kring en byråkrat som har för höga tankar om sig. Brevet i sig är en upplysning om x krav på att följa EUs lagstiftning Digital Service Act. Samt att det redan pågående tillsynsärendet kan påverkas av kommande överträdelser.

Att samtala med en presidentkandidat i USA är olagligt i EU? Är ju helt sinnes...
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Verdi_ skrev: 13 aug 2024 22:31

/fth

Att samtala med en presidentkandidat i USA är olagligt i EU? Är ju helt sinnes...
Jag förmodar att du bara spelar dum och misstolkar med flit?

Naturligtvis är det (eventuella) lögner som sprids i EU utan upplysning om att det är just lögner som är otillåtet. Att intervjua ”Americas Hitler” som Trumps vicepresidentkandidat JD Vance kallat Trump är förstås tillåtet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Maw skrev: 13 aug 2024 22:45

/fth

Jag förmodar att du bara spelar dum och misstolkar med flit?

Naturligtvis är det (eventuella) lögner som sprids i EU utan upplysning om att det är just lögner som är otillåtet. Att intervjua ”Americas Hitler” som Trumps vicepresidentkandidat JD Vance kallat Trump är förstås tillåtet.

Wow.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

/fth

Var i brevet står det att samtalet är olagligt?
Model Y LR.
Model S70D
Kriper

Inlägg av Kriper »

Jag återkommer med en litet citat ur samtalet mellan Trump och Musk. Och en kommentar.
Skärmavbild 2024-08-14 kl. 10.01.39.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man kan hålla på och klyva hår till höger och vänster i debatten om Elons olika uttalanden om politik men man kommer ändå inte ifrån helhetsbilden som är att han har tappat det fullständigt. Han må vara ett geni när han ägnar sig åt bilar och raketer men han ska hålla sig borta från politiken. Där fattar han ingenting. Man blir fan mörkrädd!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Undrar vad Trump själv tänkte när han hörde det resonemanget. Kanske det var lite för skruvat även för honom?
Har Trump försökt tona ner risken för kärnvapenkrig?
Menar dom att dom skulle överleva ett kärnvapenkrig mot Ryssland?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Kriper skrev: 14 aug 2024 10:04
Jag återkommer med en litet citat ur samtalet mellan Trump och Musk. Och en kommentar.

Apropå idioti så blandar kommentaren ihop strategiska och taktiska kärnvapen och gör att han framstår som långt dummare än Musk.

Det som ligger närmast till hands för Putin att använda är taktiska kärnvapen som är tänkta att användas på samma sätt som konventionella bomber. T ex att slå ut militära och taktiska mål på slagfältet.

Strategiska kärnvapen är något helt annat och betydligt kraftfullare. Men några 40-50 Megaton vet jag inte om det är. Det är ungefär där världens kraftigaste bomb, Tsar Bomba, låg på 60-talet. Men det är ju en outlier. En modern stratregisk laddning verkar ligga på max 1 Megaton. Det är oerhört mycket det också förstås men det är inte 50...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsarbomben
Strategiska kärnvapen har också betydligt större sprängkraft än taktiska. Strategiska kärnvapen kan ha en sprängkraft mellan 100 och 1000 kiloton, medan taktiska har en sprängkraft på mellan 1 och 170 kiloton.

För att sätta det här i perspektiv kan det nämnas att atombomben i Hiroshima, som omedelbart dödade runt 70 000 människor, hade en sprängkraft på 15 kiloton.
Källa: https://svenska.yle.fi/a/7-10021425

En bomb som dödar en halv miljon människor är förstås oerhört allvarligt och den värsta enskilda händelsen i mänsklighetens historia. Antagligen. Men det skulle inte bli slutet på vår civilisation och det skulle gå att bo där bomben briserade inom en inte alltför avlägsen tid. Jag tror det är det Musk menar. Han är krass och osentimental förstås men det han menar är att det är något vi kan återhämta oss ifrån. Herrar som Hitler, Mao och Stalin är ansvariga för långt fler liv än så och det gick ju "bra". Vi sitter ju här.

Ett fullskaligt kärnvapenkrig där Ryssland och USA skickar strategiska bomber mot storstäder och orsakar rökmoln som leder till atomvinter och i förlängningen till att majoriteten av jordens människor dör, mestadels av svält, är antagligen inte det han åsyftade.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Hård moderering? Skrev jag nåt misshagligt?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Verdi_ skrev: 14 aug 2024 11:04
Kriper skrev: 14 aug 2024 10:04

Apropå idioti så blandar kommentaren ihop strategiska och taktiska kärnvapen och gör att han framstår som långt dummare än Musk.

Det som ligger närmast till hands för Putin att använda är taktiska kärnvapen som är tänkta att användas på samma sätt som konventionella bomber. T ex att slå ut militära och taktiska mål på slagfältet.

Strategiska kärnvapen är något helt annat och betydligt kraftfullare. Men några 40-50 Megaton vet jag inte om det är. Det är ungefär där världens kraftigaste bomb, Tsar Bomba, låg på 60-talet. Men det är ju en outlier. En modern stratregisk laddning verkar ligga på max 1 Megaton. Det är oerhört mycket det också förstås men det är inte 50...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsarbomben
Strategiska kärnvapen har också betydligt större sprängkraft än taktiska. Strategiska kärnvapen kan ha en sprängkraft mellan 100 och 1000 kiloton, medan taktiska har en sprängkraft på mellan 1 och 170 kiloton.

För att sätta det här i perspektiv kan det nämnas att atombomben i Hiroshima, som omedelbart dödade runt 70 000 människor, hade en sprängkraft på 15 kiloton.
Källa: https://svenska.yle.fi/a/7-10021425

En bomb som dödar en halv miljon människor är förstås oerhört allvarligt och den värsta enskilda händelsen i mänsklighetens historia. Antagligen. Men det skulle inte bli slutet på vår civilisation och det skulle gå att bo där bomben briserade inom en inte alltför avlägsen tid. Jag tror det är det Musk menar. Han är krass och osentimental förstås men det han menar är att det är något vi kan återhämta oss ifrån. Herrar som Hitler, Mao och Stalin är ansvariga för långt fler liv än så och det gick ju "bra". Vi sitter ju här.

Ett fullskaligt kärnvapenkrig där Ryssland och USA skickar strategiska bomber mot storstäder och orsakar rökmoln som leder till atomvinter och i förlängningen till att majoriteten av jordens människor dör, mestadels av svält, är antagligen inte det han åsyftade.
Nämen vad skönt, då är det ingen fara...... För det finns absolut ingen risk med eskalering eftersom det skedde inte senaste gången det droppades nukleära bomber i ett krig. Så bra.
Model Y LR.
Model S70D
Kriper

Inlägg av Kriper »

Elon flabbar med.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi_ skrev: 14 aug 2024 12:25
Åter igen: detta är ett elbilsforum där vi diskuterar elbilar, Tesla, Elon Musk och hans andra företag.

Allmänna diskussioner om kärnvapen hänvisas till andra forum.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 14 aug 2024 18:08
Verdi_ skrev: 14 aug 2024 12:25
Åter igen: detta är ett elbilsforum där vi diskuterar elbilar, Tesla, Elon Musk och hans andra företag.

Allmänna diskussioner om kärnvapen hänvisas till andra forum.
Uppfattat.
Men nu var det ju Elon som plötsligt började prata om kärnvapen.
Handlar inte tråden om vad Elon säger och eventuellt borde hålla sig ifrån att säga?
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Jag tycker att det är bekymmersamt att många människor i världen inte har lärt sig faktagranskning.

Det är viktigt med utbildning i historia, samhällskunskap och att lära sig att se saker från olika perspektiv.
Vissa har inte kommit på tanken att det finns människor i världen med kunskaper som överstiger deras egna.

Det är solklart att Elon inte kan mycket om Storbritanniens historia och lagar, eller dess befolkning. Han piskar upp stämningar utan koll.
Efter de högerextrema attackerna demonstrerade långt fler av befolkningen för de mänskliga rättigheterna.

Kanske är jag naiv. Jag har två universitetsexamina, vilket kanske gör att jag tror att alla uttrycker sig efter de samlat kunskap om ämnet, men så verkar det inte vara.

Vad kommer härnäst? Kommer Elon ge tips om hur man bäst sminkar sig inför en strapats i Berlins undergroundscen?
Jag lägger lika mycket vikt på det han säger om politik som om så vore fallet. Jag tror inte det handlar om något genidrag för att sälja Teslabilar till Trumpanhängare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Pizzazz skrev: 14 aug 2024 18:39
Vad kommer härnäst?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Jag tycker att det är bekymmersamt att många människor i världen inte har lärt sig faktagranskning.

Det är viktigt med utbildning i historia, samhällskunskap och att lära sig att se saker från olika perspektiv.
Vissa har inte kommit på tanken att det finns människor i världen med kunskaper som överstiger deras egna.
BRA!
Medhåll.
Finns bara ett sätt - studera, fråga flera andra som kan mer, samla input från personer med olika perspektiv och dra egna slutsater utifrån FAKTA. Utmana regelbundet sin egen ståndpunkt och den fakta man tror sig besinna.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

TiborBlomhall skrev: 14 aug 2024 20:28
Vad kommer härnäst?
Otroligt kul !
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Sportbilsentusiasten skrev: 14 aug 2024 20:38

BRA!
Medhåll.
Finns bara ett sätt - studera, fråga flera andra som kan mer, samla input från personer med olika perspektiv och dra egna slutsater utifrån FAKTA. Utmana regelbundet sin egen ståndpunkt och den fakta man tror sig besinna.
Exakt. Och professionellt så gäller det att inte inte omge sig med ja-sägare, varje gång du gör något för andra gången fundera om du kan göra något bättre/annorlunda, inte lyssna på auktoriteter som är det pga titlar/”så var det förr”/lönekuvert/”min erfarenhet är…”, ha stenkoll på nya verktyg/metoder, ta beslut utifrån data och evidens, bygga organisationer med empowered teams/bottom-up-innovation et al.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Läste nyss denna lättlästa artikel som har bra länkar till intressant forskning.

Apropå tidigare inlägg om olika perspektiv, tar artikeln upp huruvida vissa unga män ens kommer rösta i USAs presidentval.
Mycket läsvärd!

https://www.theguardian.com/us-news/art ... nald-trump
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

d3marcus skrev: 14 aug 2024 21:01
Sportbilsentusiasten skrev: 14 aug 2024 20:38

BRA!
Medhåll.
Exakt. Och professionellt så gäller det att inte inte omge sig med ja-sägare, varje gång du gör något för andra gången fundera om du kan göra något bättre/annorlunda, inte lyssna på auktoriteter som är det pga titlar/”så var det förr”/lönekuvert/”min erfarenhet är…”, ha stenkoll på nya verktyg/metoder, ta beslut utifrån data och evidens, bygga organisationer med empowered teams/bottom-up-innovation et al.
Instämmer!
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Jag tror inte det handlar om något genidrag för att sälja Teslabilar till Trumpanhängare.
Nej det är inget bra för aktierna eller Tesla. Jag sålde av hälften när det steg senast och ångrar att jag inte sålde rubbet fast jag tänkte hålla på det långsiktigt. Han drar ner Tesla i skiten. Han är som en sån där chef som bara går runt och pratar med alla i korridoren hela dagarna. Först tycker man jättebra om chefen men sen inser man att han inte uträttar något arbete och kan inte driva företaget. En snackpelle fast på Twitter.
Kriper

Inlägg av Kriper »

BMW i4 IDrive40
Brages

Inlägg av Brages »

Melon Must skrev: 14 aug 2024 22:13
Jag tror inte det handlar om något genidrag för att sälja Teslabilar till Trumpanhängare.
Han är som en sån där chef som bara går runt och pratar med alla i korridoren hela dagarna.
Jasså det är han? :roll: :D :D :D
Låst