Funkar digital key inte längre? Jag har plus nu på mina 2025…
Det fungerar inte att lägga till nya användare sedan en uppdatering i höstas. I dagarna ska det ha rullats ut en som åtgärdar problemet.
Helt sjukt
Ja helt sjukt med uppdateringar som gör bilen sämre.
Själv försöker jag undvika uppdateringar om jag inte har något problem.
Hm, det känns som att de imiterar någon annan biltillverkare....
Ja, sjukt störande att man kommer undan med att dra iväg icke fungerande mjukvara.
Vore bra om man prövade det konsumenträttsligt. Att bara ta bort funktioner.
Det är bara att vänja sig med tanke på den mängd mjukvara som finns i dagens bilar om man vill att de ska uppdateras OTA. Det kommer alltid vara saker som buggar ur och när det tillförs nya funktioner händer det att sånt som fungerade fint tidigare slutar fungera. Jag jobbar med en av de stora techbolagens applikationer som snurrar i molnet och efter varje ny major-release tar det några minors innan det lugnar ner sig.
Vi bytte nyss från P2 till Q8 och jag tycker Audis prylar funkar bra. Det är faktiskt lite skönt att den inte uppdateras OTA. Det vi nu har kommer sannolikt i stort att förbli.
Fördelen med nyckeln är att den är snabbare. Bilen tvekar aldrig när man ska kicka upp bakluckan eller öppna en dörr på samma sätt som den kan göra med PAK. Dessutom har man en fysisk neckel som gör att man alltid kan ta sig in i bilen.
Det är ungefär som när vi bytte från V70 gen 1 till A6 en gång i tiden. Audi är helt enkelt bättre konstruerad ner i smådetaljerna. Ta en sån liten sak som det fippliga 12V-uttsget i bagaget på P2. En struntat kan tyckas, men du hittar inte något sådant i audi. Bortsett från hur mycket omsorg som läggs på detaljer och utförande så är Q8 en nivå upp i det mesta. Komfort utrymmen mm går inte att jämföra (och ska inte jämföras). Det är två väldigt olika bilar som också kostar väldigt olika mycket. Det enda jag kan sakna från vår uppgraderade P2 Performance är accelerationen, men det var sällan den nyttjades fullt ut. Q8 är inte alls slö. Den räcker till.
Jag trodde jag skulle sakna Google Automotive, men Audis Mmi är mer genomtänkt.
Jag gillade enpedalsläge i P2 men Audis pre-sense är bättre. Den hjälper ju till att anpassa hastigheten. Ett rent enpedalsläge hade dock varit fint i stadstrafik (B-läge?)
Vi har kört många Audi genom åren och med Q8 är vi "hemma igen". Den känslan fick vi inte i Q6, så den valde vi bort. Jag tror det dröjer innan Audi producerar en sån här bil igen.
Kört P2:an ett par dagar så här kommer för mig plus och minus.
+ Fotsensorn till bakluckan funkar alltid! På min Q8 är det ett lotteri…
+ Appen svarar otroligt snabbt jämfört mot Audis.
+ Räckvidden vid 80% är längre än 80% på min Q8.
+ Bakhjulsdrift funkar kalas och ser ingen anledning till att behöva fyrhjulsdrift. Och då bor jag i norr med snö och isiga vägar.
+ otroligt lätt att stänga av plinget för när man kör för fort. Ett knapptryck på ratten.
+ riktigt bra rattvärme, lägsta nivån är mycket högre än Q8:ans fjuttiga värme.
- Bullrig
- går inte ställa kupé temp vid förvärmning, vare sig i bil eller app.
- att starta parkeringsklimatet om man ska in å handla kräver att man går in i menyn för klimatet och sedan öppnar dörren (då kan man manuellt starta klimatet.)
- trådlösa laddningen är skräp.
- enbart en mugghållare (den under armstödet är oanvändbar mer eller mindre).
- Dålig design på ladduttaget som gör att snö fastnar i uttaget (är en fördjupning innan uttaget och det är i fördjupningen det fastnar mycket snö. Den sluttar dessutom inåt så snön inte glider ut).
Funkar digital key inte längre? Jag har plus nu på mina 2025…
Tydligen pajade den senaste version 3.3.16 digital key.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Kört P2:an ett par dagar så här kommer för mig plus och minus.
+ Fotsensorn till bakluckan funkar alltid! På min Q8 är det ett lotteri…
+ Appen svarar otroligt snabbt jämfört mot Audis.
+ Räckvidden vid 80% är längre än 80% på min Q8.
+ Bakhjulsdrift funkar kalas och ser ingen anledning till att behöva fyrhjulsdrift. Och då bor jag i norr med snö och isiga vägar.
+ otroligt lätt att stänga av plinget för när man kör för fort. Ett knapptryck på ratten.
+ riktigt bra rattvärme, lägsta nivån är mycket högre än Q8:ans fjuttiga värme.
- Bullrig
- går inte ställa kupé temp vid förvärmning, vare sig i bil eller app.
- att starta parkeringsklimatet om man ska in å handla kräver att man går in i menyn för klimatet och sedan öppnar dörren (då kan man manuellt starta klimatet.)
- trådlösa laddningen är skräp.
- enbart en mugghållare (den under armstödet är oanvändbar mer eller mindre).
- Dålig design på ladduttaget som gör att snö fastnar i uttaget (är en fördjupning innan uttaget och det är i fördjupningen det fastnar mycket snö. Den sluttar dessutom inåt så snön inte glider ut).
Fotsensorn hade jag problem med på många audi till jag kom på hur man ”ska” göra. Kliv fram mot bilen, in med foten rakt in under bilen och sen tillbaka bakåt gärna backa bakåt ngn decimeter också. Tror inte jag haft ett misslyckat försök sen dess på min gamla e-tron 55 eller GTn. Men att vispa i sidled eller inte tydligt dra tillbaka foten fullt ut funkar inte.
Kört P2:an ett par dagar så här kommer för mig plus och minus.
+ Fotsensorn till bakluckan funkar alltid! På min Q8 är det ett lotteri…
+ Appen svarar otroligt snabbt jämfört mot Audis.
+ Räckvidden vid 80% är längre än 80% på min Q8.
+ Bakhjulsdrift funkar kalas och ser ingen anledning till att behöva fyrhjulsdrift. Och då bor jag i norr med snö och isiga vägar.
+ otroligt lätt att stänga av plinget för när man kör för fort. Ett knapptryck på ratten.
+ riktigt bra rattvärme, lägsta nivån är mycket högre än Q8:ans fjuttiga värme.
- Bullrig
- går inte ställa kupé temp vid förvärmning, vare sig i bil eller app.
- att starta parkeringsklimatet om man ska in å handla kräver att man går in i menyn för klimatet och sedan öppnar dörren (då kan man manuellt starta klimatet.)
- trådlösa laddningen är skräp.
- enbart en mugghållare (den under armstödet är oanvändbar mer eller mindre).
- Dålig design på ladduttaget som gör att snö fastnar i uttaget (är en fördjupning innan uttaget och det är i fördjupningen det fastnar mycket snö. Den sluttar dessutom inåt så snön inte glider ut).
Påminner mycket om min lista efter att kört P2 i tre år. Fotsensorn är en list vilket är genialiskt, samma på XC40 Recharge, så man kan i princip sparka var som helst. Det roliga är att svarstid för appen var en het potatis under lång tid, tog ofta lång tid att koppla upp och starta klimat. Kul att de fått till det!
Numera njuter jag av samma fördelar som du men har två mugghållare fram
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- att starta parkeringsklimatet om man ska in å handla kräver att man går in i menyn för klimatet och sedan öppnar dörren (då kan man manuellt starta klimatet.)
Kört P2:an ett par dagar så här kommer för mig plus och minus.
+ Fotsensorn till bakluckan funkar alltid! På min Q8 är det ett lotteri…
+ Appen svarar otroligt snabbt jämfört mot Audis.
+ Räckvidden vid 80% är längre än 80% på min Q8.
+ Bakhjulsdrift funkar kalas och ser ingen anledning till att behöva fyrhjulsdrift. Och då bor jag i norr med snö och isiga vägar.
+ otroligt lätt att stänga av plinget för när man kör för fort. Ett knapptryck på ratten.
+ riktigt bra rattvärme, lägsta nivån är mycket högre än Q8:ans fjuttiga värme.
- Bullrig
- går inte ställa kupé temp vid förvärmning, vare sig i bil eller app.
- att starta parkeringsklimatet om man ska in å handla kräver att man går in i menyn för klimatet och sedan öppnar dörren (då kan man manuellt starta klimatet.)
- trådlösa laddningen är skräp.
- enbart en mugghållare (den under armstödet är oanvändbar mer eller mindre).
- Dålig design på ladduttaget som gör att snö fastnar i uttaget (är en fördjupning innan uttaget och det är i fördjupningen det fastnar mycket snö. Den sluttar dessutom inåt så snön inte glider ut).
När det gäller mugghållare har jag köpt en 3d-utskriven man kan sätta på handskfack-luckan. Funkar bra.
På min 2025a har jag HK-ljudet. Jag hade det på min 22a tidigare och då när man drog i kontrollen till ”subwoofer” så blev det skillnad i ljudet. På min nya bil blir det inte det och rent generellt tycker jag basljudet är dåligt. Kan någon som har HK-ljudet testa om det är lika hos er? Om någon i Stockholm har en bil med HK-ljud så vill jag gärna komma förbi och jämföra i helgen. Tack på förhand…
På min 2025a har jag HK-ljudet. Jag hade det på min 22a tidigare och då när man drog i kontrollen till ”subwoofer” så blev det skillnad i ljudet. På min nya bil blir det inte det och rent generellt tycker jag basljudet är dåligt. Kan någon som har HK-ljudet testa om det är lika hos er? Om någon i Stockholm har en bil med HK-ljud så vill jag gärna komma förbi och jämföra i helgen. Tack på förhand…
Har HK på min 2025. Har dragit upp subben på Max och tycker ljudet då är mer än väl godkänt. Men det är ingen dunka dunka bas. Men det har jag heller inte på
Min Q8 med subb och Bang & Olufsen system.
Ska prova sen att spela samma låt när jag justerar nivån på subben för att se om det blir någon skillnad.
På min 2025a har jag HK-ljudet. Jag hade det på min 22a tidigare och då när man drog i kontrollen till ”subwoofer” så blev det skillnad i ljudet. På min nya bil blir det inte det och rent generellt tycker jag basljudet är dåligt. Kan någon som har HK-ljudet testa om det är lika hos er? Om någon i Stockholm har en bil med HK-ljud så vill jag gärna komma förbi och jämföra i helgen. Tack på förhand…
Prova att spela exempelvis ”Bass I Love You”. Utan sub så hörs i stort sett inte den lägre basgången alls. Kanske har du fel på subbarna? Det sitter ju en fram och en bak.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nästa sak, blev utkastad av appen. Skulle då para bilen igen vilken kräver två nycklar i mugghållaren. Lägger dom där men bilen söker efter nycklar i oändlighet och sedan ger den upp. Har testat olika typer av omstart
Nästa sak, blev utkastad av appen. Skulle då para bilen igen vilken kräver två nycklar i mugghållaren. Lägger dom där men bilen söker efter nycklar i oändlighet och sedan ger den upp. Har testat olika typer av omstart
Funkar inte att lägga till ny användare sedan en ”uppdatering” i höstas. Ska komma fix när som helst.
Detta var inte lägga till för digital key, utan bara för att få bilen i appen alls. Det felet är ett annat, då den ser nycklarna då men inte lyckas aktivera digital key
Detta var inte lägga till för digital key, utan bara för att få bilen i appen alls. Det felet är ett annat, då den ser nycklarna då men inte lyckas aktivera digital key
Detta var inte lägga till för digital key, utan bara för att få bilen i appen alls. Det felet är ett annat, då den ser nycklarna då men inte lyckas aktivera digital key
Ok. Har du en telefon kopplad med digital key?
Nej den funktionen var trasig innan jag fick min bil. Nu har jag inte längre en telefon kopplad alls, dvs kan inte förvärma eller kolla om den är låst tex
Detta var inte lägga till för digital key, utan bara för att få bilen i appen alls. Det felet är ett annat, då den ser nycklarna då men inte lyckas aktivera digital key
Ok. Har du en telefon kopplad med digital key?
Nej den funktionen var trasig innan jag fick min bil. Nu har jag inte längre en telefon kopplad alls, dvs kan inte förvärma eller kolla om den är låst tex
Har du tryckt på knappen i taket och frågat om Polestar vet något?
Startat om både infotainmentsystem och modemet?