Igår har jag använd V2L för första gången på riktig.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi
en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.
Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det
Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.
Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!
Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.