MWall skrev:Det är helt stört. Retar mig att som trogen Tesla-ägare sen många år att jag inte såg detta komma. Fattar fortfarande inte. Vad är det som händer?
När Model 3 kom hade Tesla gjort massor med misstag när det gällde designen. Tesla var sämst på att bygga bilar men man kunde nya tekniken med eldrift och batterier bättre än traditionella biltillverkare och marknaden fäste viss vikt vid det men det stora kapitalet var ändå skeptiska. Att Tesla hade stora planer och hävdade att de skulle kunna bygga gigantiska fabriker på rekordtid framstod vid den tidpunkten mest som tomma ord. Tesla hade bara bevisat att de först kunde bygga tre dyra bilmodeller och sedan en halvdyr modell på ett ineffektivt sätt i en gammal fabrik som de hade tagit över efter Toyota.
Giga Shanghai var länge en stor lerig åker där inte så mycket hände men under slutet av 2019 började det ändå likna en färdig bilfabrik och den hade kommit på plats på utlovat rekordkort tid. Teslas planer för fortsatt snabb expansion var inte längre tomma ord då. Aktien började röra sig samtidigt. Aktien gick upp rejält när leveranserna började komma igång. Det faktum att Tesla kunde bygga en så stor fabrik på så kort tid och börja leverera bilar betydde mycket.
Att Tesla klarade corona bättre än alla traditionella biltillverkare bevisade att efterfrågan fanns där. När sedan Tesla börjar leverera Model Y byggda med Gigapressar vilket innebar att de gick från att vara sämst på att bygga bilar till att bli den mest effektiva biltillverkarna betyder ännu mer. Det i kombination med den fortsatt snabba expansionen när man bygger två av världens största bilfabriker samtidigt gör att marknaden inte längre tvivlar på Teslas planer.
Lägg till egen batteritillverkning, äntligen lite utveckling för autonomi, esg-hausse och massiva stimulanser så har vi dagens värdering.
Något som jag även tror påverkar mycket är att det var många som missade Amazon. Tesla har gjort samma resa som Amazon och har gått från att vara bespottat och blankat under många år med förluster till att få en oerhörd utveckling när de börjar visa vinst. Det är nog många investerare som bara inte vill missa ett Amazon till och därför köper till vilket pris som helst.