Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
taliz skrev:
Jag skrev för några år sedan i denna tråd att Tesla borde kunna värderas som techbolagen. Nu är dom där. Visst har dom enormt mkt högre PE än många andra techbolag, men omsättningen närmar sig snabbt.
Om/när de fått snurr på sina fabriker så kommer också vinsterna och PE sjunker betydligt.
Med det sagt så är en rejäl sättning ofrånkomlig. Frågan är bara, som alltid, när.
Jag tror inte heller det kommer vara något som drabbar endast Tesla, utan i så fall troligen hela marknaden. Post covid wakeup...
Men att tro att tsla kommer gå ner till 1/10 av nuvarande eller liknande, aint gonna happen.
Men halvering skulle inte ens vara konstigt....
Den som lever får se
Nej, men när kommer den halveringen? Många har suttit och väntat på ett ras medan värdet mångdubblats. Dvs även om kursen halveras så skulle man kliva in på en kurs som är mångdubbelt högre än om man inte väntat på ett ras.
Ponera att värdet hinner öka upp mot Apple och Amazon innan nedgång, då är en halvering fortfarande mer än dagens värde.
Tesla tillhör nu FAAMNG-klubben, och de är där för att stanna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Teslaspolen skrev:
Är det bara jag som får en känsla av att marknaden för TSLA räknar in alla framtidsvisioners värde gång på gång?

Det jag menar är att jag ser inget direkt nytt alls sedan battery day, och ändå klättrar aktien drastiskt gång på gång utan att något oväntat nytt sker. Ja förutom föregående 5-7% hopp utan reell motivering

Jag tror jättestarkt på vad Tesla gör och dess tekniska och praktiska försprång, absolut. Men jag tror inte på det mer nu mot jag gjorde för 6 månader sedan. Eller egentligen sedan Cybertruck visades upp. Det som tog mig på sängen var att man lyckades så otroligt bra genom pandemin, javisst. Men det i sig skulle jag knappast kunne motivera aktiens värdeökning på långa vägar.

Jag har ägt TSLA av och till sedan under 200$ före splitten. Förr tyckte jag aktien reagerade överdrivet på både positiva, men framförallt negativa nyheter. Som det är nu ser jag inte alls varför värdet gör som det gör; i mina ögon beter den sig snarare som värdet på Bitcoin, dvs ren spekulation i aktien i sig (och inte Tesla som ett fysiskt företag) driver upp priset.
Som jag har skrivit tidigare så är inte alla framtidsvisioner för Tesla inräknade på långa vägar. Skulle Tesla tex börja lansera Tesla Network inom ett år som Elon säger så kan man tom se värderingen som låg. Det finns andra företag som utvecklar autonomi men det finns inget annat företag som redan massproducerar och dessutom aggressivt ökar produktionen av sina autonoma bilar. Skulle Tesla lyckas lansera Tesla Network och bygga färdigt Giga Berlin och Austin så skulle Tesla kunna ha högre bruttovinst än Amazon har idag inom 4-5 år. Detta samtidigt som Tesla skulle fortsätta ha högre tillväxt än Amazon. Dagens värdering är billig sett till det.

Det är inte heller så att Tesla måste ha ett världsomspännande Tesla Network för att nå dit. Det räcker att Tesla får tillstånd i några enstaka större städer eller regioner och fokuserar där.

Personligen tror jag att det tar längre tid än ett år men det kan mycket väl hända. Waymo har redan autonoma bilar som utan säkerhetsförare kör i Phoenix och att Tesla skulle åstadkomma detsamma och lansera Tesla Network ett år efter Waymo är inte omöjligt. Tesla är dessutom i en helt annan situation än Waymo när det kommer till att göra en stor kommersiell utrullning. Autonoma bilar kommer bedömas mycket efter tillgänglighet och Tesla har ett stort övertag i produktionskapacitet. Waymo tänker förlita sig till Jaguar och Volvo för autonoma bilar men de har inte visat något produktionsfärdigt ännu. Ser man till dagens volymer skulle Tesla antagligen kunna tillverka fler autonoma bilar per månad än vad Waymo förmår på ett helt år. Dessutom skulle Teslas bilar kosta mindre och ha högre effektivitet.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tesla har ju också varit populärt att blanka, kan det även vara att många av blankarna inte har stängt sina positioner tidigare, och nu måste köpa till vilket pris som helst?

Jag sålde en liten post igår, det var 30% av mitt innehav.

Satte limit på säljkursen 10 dollar över senaste kurs, och det tog bara några få sekunder så var affären avslutad.

Verkar finnas stort köptryck. Och blankarna kanske har hängt med och köpt på typ 750 dollar, vet inte om alla agerar professionellt och iskallt.

Svårt kanske då det mer verkar vara att vi lever i en känslomässig tid på börsen numer.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Monark1954 skrev:
Alfred skrev:
Minskade innehavet med 10%-enheter på $801. Nere på 80% av långsiktigt normalinnehav. Det går bra nu! 8-)
Antar du med långsiktigt normalinnehav syftar på % andel för enskilt värdepapper i förhållande till totala summan av värdepapper.

Vad är din max andel för enskilt värdepapper?

Jag har haft ca 10% men nu utgör Tesla ca 30% av min totala värdepappersportfölj. Har svårt att vara långsiktigt klok, dvs minska andelen Tesla.
Resterande portföljen har nästan 40 talet värdepapper så där är riskspridningen god.
Skulle Tesla helt tappa allt värde är förlusten sett till investeringen inte så stor, det är så jag lurar mej själv att behålla alla Tesla aktier.
Satsade ca 10 % i guld för att väga upp risken för fallande börs men Tesla har ju även sprungit ifrån den "riskspridningen".
Jag bestämde mig för ett par år sedan att hålla TSLA tills alla redan nämnda spaningar prisats in, och valde då ett absolut antal aktier som normalinnehav. Strategin har varit att öka och minska runt det antalet aktier genom swingtrading sedan dess.

När det gäller TSLA har jag alltså valt att frångå din approach med x% av portföljen som annars är vad jag också tillämpar. Så gör jag med alla bolag som jag är mindre inläst på och inte följer lika slaviskt.

Funderar dock nu på att minska vad ”normalinnehav” ska innebära framgent eftersom det borde vara svårare fortsätta åstadkomma fördubblingar härifrån. Har stegvis börjat ta hem vinst nu och vrider nog alltså ner för att minska exponeringen som är helt galen. (TSLA nu nästan 50% av portföljen trots att även annat gått fint.)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
TomParkering

Inlägg av TomParkering »

Monark1954 skrev:

Funderar dock nu på att minska vad ”normalinnehav” ska innebära framgent eftersom det borde vara svårare fortsätta åstadkomma fördubblingar härifrån. Har stegvis börjat ta hem vinst nu och vrider nog alltså ner för att minska exponeringen som är helt galen. (TSLA nu nästan 50% av portföljen trots att även annat gått fint.)
99% av alla som säger det idag sa det även för sju veckor sen. Har dubblats sedan dess.

För mig handlar det bara om att jag är hundra procent övertygad att kursen kommer att femdubblas härifrån. Kommer det att ta ett år eller tio? Svårare att bedömma. Kommer det att komma ett ras på 25% någongång? Säkert. Men det har alla experter sagt sedan kursen var $100. Alla som sålt på vägen för att köpa in sig igen när det blir 'billigare' har blivit kvar på perrongen. Utan biljett.

För att det ska bli en bra affär måste du gissa rätt både på när raset kommer och sälja precis innan och sen när vändningen uppåt kommer och igen köpa precis innan. Att just du (eller jag) skulle lyckas tajma det kräver mycket tur. Många som gissar rätt på antingen eller men det hjälper inte mycket. Bättre att hålla.

Största risken 2021 är att dollarkursen tankar. Får läsa på hur man säkrar sig mot det. Förmodar att det finns nån sorts valuta optioner som man borde kunna använda.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Det är helt stört. Retar mig att som trogen Tesla-ägare sen många år att jag inte såg detta komma. Fattar fortfarande inte. Vad är det som händer?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Det är helt stört. Retar mig att som trogen Tesla-ägare sen många år att jag inte såg detta komma. Fattar fortfarande inte. Vad är det som händer?
Köpte in mig i Tesla första gången 2016 efter att Model 3 visades (fattade då att Tesla kommer bli enormt stort bolag). Efter Battery day är min bild som jag nämnt tidigare att jag ser framför mig att Tesla blir vårt århundrandes Standard Oil.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:
Jag skrev för några år sedan i denna tråd att Tesla borde kunna värderas som techbolagen. Nu är dom där. Visst har dom enormt mkt högre PE än många andra techbolag, men omsättningen närmar sig snabbt.
Om/när de fått snurr på sina fabriker så kommer också vinsterna och PE sjunker betydligt.
Med det sagt så är en rejäl sättning ofrånkomlig. Frågan är bara, som alltid, när.
Jag tror inte heller det kommer vara något som drabbar endast Tesla, utan i så fall troligen hela marknaden. Post covid wakeup...
Men att tro att tsla kommer gå ner till 1/10 av nuvarande eller liknande, aint gonna happen.
Den som lever får se
Nej, men när kommer den halveringen? Många har suttit och väntat på ett ras medan värdet mångdubblats. Dvs även om kursen halveras så skulle man kliva in på en kurs som är mångdubbelt högre än om man inte väntat på ett ras.
Ponera att värdet hinner öka upp mot Apple och Amazon innan nedgång, då är en halvering fortfarande mer än dagens värde.

Vi som var med på .com boomen på 90-talet vet att den här typen av övervärderade-framtida-vinst bolag kan gå från 3000$ till 0,3$ på tre-fyra månader när det väl blir av. När det väl rasar så är det inga 50% vi pratr om.

Själv har jag tagit hem det mesta av mina vinster i TSLA och är står kvar med ett mindre bevakningsinnehav och bryr mig inte om aktien hinner dubbla eller tredubbla igen innan den kraschar.

Har lärt mig när sjuksyrror och taxichaffisar köper in sig på bred feont i techbolag så är det dax att dra.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Vet inget intressantare bolag idag, och inte tänker jag ha pengarna på banken eller i bitcoin. Om det rör sig lite upp och ner vad gör det när jag inte behöver pengarna i närtid. Jag ser tesla som ett energibolag med några års förskott på värderingen och inte ett bilbolag med dagsvärde. Fortsätter handla i varje dipp. Skillnaden med It-bubblan då var tjänsterna övervärderade, Teslas produkter är inte övervärderade.

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
När Model 3 kom hade Tesla gjort massor med misstag när det gällde designen. Tesla var sämst på att bygga bilar men man kunde nya tekniken med eldrift och batterier bättre än traditionella biltillverkare och marknaden fäste viss vikt vid det men det stora kapitalet var ändå skeptiska. Att Tesla hade stora planer och hävdade att de skulle kunna bygga gigantiska fabriker på rekordtid framstod vid den tidpunkten mest som tomma ord. Tesla hade bara bevisat att de först kunde bygga tre dyra bilmodeller och sedan en halvdyr modell på ett ineffektivt sätt i en gammal fabrik som de hade tagit över efter Toyota.

Giga Shanghai var länge en stor lerig åker där inte så mycket hände men under slutet av 2019 började det ändå likna en färdig bilfabrik och den hade kommit på plats på utlovat rekordkort tid. Teslas planer för fortsatt snabb expansion var inte längre tomma ord då. Aktien började röra sig samtidigt. Aktien gick upp rejält när leveranserna började komma igång. Det faktum att Tesla kunde bygga en så stor fabrik på så kort tid och börja leverera bilar betydde mycket.

Att Tesla klarade corona bättre än alla traditionella biltillverkare bevisade att efterfrågan fanns där. När sedan Tesla börjar leverera Model Y byggda med Gigapressar vilket innebar att de gick från att vara sämst på att bygga bilar till att bli den mest effektiva biltillverkarna betyder ännu mer. Det i kombination med den fortsatt snabba expansionen när man bygger två av världens största bilfabriker samtidigt gör att marknaden inte längre tvivlar på Teslas planer.

Lägg till egen batteritillverkning, äntligen lite utveckling för autonomi, esg-hausse och massiva stimulanser så har vi dagens värdering.

Något som jag även tror påverkar mycket är att det var många som missade Amazon. Tesla har gjort samma resa som Amazon och har gått från att vara bespottat och blankat under många år med förluster till att få en oerhörd utveckling när de börjar visa vinst. Det är nog många investerare som bara inte vill missa ett Amazon till och därför köper till vilket pris som helst.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

GreenMachine skrev:
Vi som var med på .com boomen på 90-talet vet att den här typen av övervärderade-framtida-vinst bolag kan gå från 3000$ till 0,3$ på tre-fyra månader när det väl blir av. När det väl rasar så är det inga 50% vi pratr om.

Själv har jag tagit hem det mesta av mina vinster i TSLA och är står kvar med ett mindre bevakningsinnehav och bryr mig inte om aktien hinner dubbla eller tredubbla igen innan den kraschar.

Har lärt mig när sjuksyrror och taxichaffisar köper in sig på bred feont i techbolag så är det dax att dra.
Det kommer säkert sättningar och en ESG-frossa framöver men man ska inte jämföra med IT-bubblan. De företag du nämner hade inte stabil vinst och 50% tillväxt per år. Nasdaq 100 är heller inte i närheten av att vara så övervärderat som det var då. Säg att p/e ligger runt 30 idag jämfört med runt 200 när det var som värst under IT-bubblan.

Ja Teslas värdering är hög idag men det krävs inte omöjligt många år med stabil tillväxt för att växa in i den.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:
Den som lever får se

Jag var också aktiv under den bubblan och jag håller med i mycket av det du skriver och jag tror också Tesla kan tappa bra mycket mer än 50% frsmöver. Det räcker med små indikationer på att tillväxten inte blir astronomisk så rasar aktien snabbt ner till rimligare multiplar.

Under com-bubblan var det ju dock väldigt många rena luftslott. För mig handlar det snarare om att jämföra Tesla idag med tex Microsoft under IT-bubblan. Är övertygad om att Tesla kommer klara sig utmärkt kommande 20 år som bolag (liksom Microsoft gjorde), men de som köper idag tror jag kommer få vänta 10 år eller mer innan de ens får tillbaka sina investerade pengar (på samma sätt som i Microsoft för de som köpte på bubbelnivåer).

Men gällande sjuksyrror, taxichaufförer (samt kvällstidningar) håller jag helt med. Än mer skrämmande är att se exakt samma misstag upprepas när folk inte kan räkna in framtida vinster utan börjar göra relativvärderimgar och än värre en massa hemmasnickrade teorier om varför Tesla (liksom då It-bolagen) var undantag som inte behövde leverera vinster pga X, Y och Z.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Läste att 5 000 miljarder försvann i dot-com kraschen. Mer än jag hade gissat och sätter ju saker i perspektiv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

GreenMachine skrev:
Vi som var med på .com boomen på 90-talet vet att den här typen av övervärderade-framtida-vinst bolag kan gå från 3000$ till 0,3$ på tre-fyra månader när det väl blir av. När det väl rasar så är det inga 50% vi pratar om.
Det är väl kanske liiite mer substans i Tesla idag än i de flesta av de företag du syftar på som var ballonger som gick till väders och sprack.

Jag lyssnade nyss på P3-dokumentären om Gizmo. Om man jämför deras mentalitet och syn på vad inhämtat kapital skulle användas till innan de ens hade en produkt på marknaden och Elon Musks filosofi så lever de inte ens på samma planet. Gizmos folk hyrde kontorslokaler på de dyraste adresserna i London och köpte lyxbilar till höger och vänster. De pengar de fick in räckte inte ens till att finansiera deras egna löpande dyra levnadsvanor och än mindre till att utveckla och få ut en fungerande produkt. I samma situation betalade Elon en stor del ur egen ficka och sov på verkstadsgolvet.

Man kan inte rakt av jämföra Tesla och nåt slumpmässigt uppstickarföretag från .com-boomen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
GreenMachine skrev:
Vi som var med på .com boomen på 90-talet vet att den här typen av övervärderade-framtida-vinst bolag kan gå från 3000$ till 0,3$ på tre-fyra månader när det väl blir av. När det väl rasar så är det inga 50% vi pratar om.
Det är väl kanske liiite mer substans i Tesla idag än i de flesta av de företag du syftar på som var ballonger som gick till väders och sprack.

Jag lyssnade nyss på P3-dokumentären om Gizmo. Om man jämför deras mentalitet och syn på vad inhämtat kapital skulle användas till innan de ens hade en produkt på marknaden och Elon Musks filosofi så lever de inte ens på samma planet. Gizmos folk hyrde kontorslokaler på de dyraste adresserna i London och köpte lyxbilar till höger och vänster. De pengar de fick in räckte inte ens till att finansiera deras egna löpande dyra levnadsvanor och än mindre till att utveckla och få ut en fungerande produkt. I samma situation betalade Elon en stor del ur egen ficka och sov på verkstadsgolvet.

Man kan inte rakt av jämföra Tesla och nåt slumpmässigt uppstickarföretag från .com-boomen.
Gizmo var ju en ren scam med Uppsala-maffian inblandad. Det är nog ingen här som tror eller påstår att Tesla är en scam.

Tror vi alla tror på Tesla som bolag och att de har framtiden för sig. Det fanns dock gott om riktigt fina bolag i It-bubblan också som fick absurda värderingar som sedan korrigerades ordentligt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

För oss som varit med länge så känns nog ”det är skillnad denna gång” igen. Mycket av denna extrema uppgång i många aktier bottnar i lågräntepolitiken där kapitalet ”tvingats” till börsen för att få avkastning.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev:
För oss som varit med länge så känns nog ”det är skillnad denna gång” igen. Mycket av denna extrema uppgång i många aktier bottnar i lågräntepolitiken där kapitalet ”tvingats” till börsen för att få avkastning.
Japp, kombinerat med en massa nytryckta pengar. Teslas värdering känns som den galopperat pga att den verkligen påverkas av "allt". TINA, FOMO, ESG, S&P500...

Massor av faktorer som egentligen inte påverkar bolagets framtida vinster eller framtida värde, utan bara dagens värde/hausse av aktien.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
Läste att 5 000 miljarder försvann i dot-com kraschen. Mer än jag hade gissat och sätter ju saker i perspektiv.
Men det som hänt de senaste ~10 åren är ju att det skiftat vilka bolag som är de stora rika jättarna.

Det är inte längre i olja, kol och gas man hittar världens mest värderade företag, utan det är Apple, Microsoft, Alphabet och numera Tesla. Och det i sig skulle jag knappast kalla bubbla utan paradigmskifte.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Tror ni att aktien får sig en dipp nu när nyheten att Hyundai och Apple teamat ihop sig om en bil släpps?

https://www.reuters.com/article/uk-hyun ... SKBN29F0C1

Kanske många (inte jag) som tror att Apple kommer att ta över ledartröjan från Tesla.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

slugger75 skrev:
Tror ni att aktien får sig en dipp nu när nyheten att Hyundai och Apple teamat ihop sig om en bil släpps?

Kanske många (inte jag) som tror att Apple kommer att ta över ledartröjan från Tesla.
Nej det är enbart positivt för Tesla, däremot påskyndar det konkurserna för övriga gamla tillverkare vilket är bra.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
slugger75 skrev:

Nej det är enbart positivt för Tesla, däremot påskyndar det konkurserna för övriga gamla tillverkare vilket är bra.
Varför är det bra att dagens tillverkare går i konkurs?
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
slugger75 skrev:

Varför är det bra att dagens tillverkare går i konkurs?
Menade påskyndar konkurserna för dom som inte satsar helhjärtat på att ställa om produktionen till endast elbilar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fler seriösa elbilstillverkare är bra för övriga elbilstillverkare men sämre för de som vill hålla kvar i tillverkning av avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Sabbe skrev:
slugger75 skrev:

Där kom dippen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

831,48 USD −48,54 dollar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar