Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av rolundb »

Ni som har fått delar på bilen omlackerade. Hur har ni gått tillväga rent praktiskt? Skickat en bild till er säljare och klagat eller skapat ett serviceärende i appen? Har bedömning gjorts utifrån bilden eller på plats på servicecenter? Funderar på ifall jag orkar driva det eller om jag bara ska köpa att det finns en diff.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Trevlig »

rolundb skrev:
Ni som har fått delar på bilen omlackerade. Hur har ni gått tillväga rent praktiskt? Skickat en bild till er säljare och klagat eller skapat ett serviceärende i appen? Har bedömning gjorts utifrån bilden eller på plats på servicecenter? Funderar på ifall jag orkar driva det eller om jag bara ska köpa att det finns en diff.
Jag var ganska arg men inte otrevlig och lämnade bilen där samt fick en lånebil. Då bilen var 72 timmar gammal sa jag att fixas inte detta inom 2 veckor så häver jag köpet.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Leafhage
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 feb 2021 20:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Leafhage »

rolundb skrev:
Ni som har fått delar på bilen omlackerade. Hur har ni gått tillväga rent praktiskt? Skickat en bild till er säljare och klagat eller skapat ett serviceärende i appen? Har bedömning gjorts utifrån bilden eller på plats på servicecenter? Funderar på ifall jag orkar driva det eller om jag bara ska köpa att det finns en diff.
De har bara fotat av skadan på min bil, ska dit om 3 veckor för åtgärd. Pratade med tjejen som stod i utleverans. Hon fotade och skapade ett ärende på sitt håll och bad mig göra likadant i appen.
Tar för givet att jag lämnar in bilen och får låna en annan under tiden då min amatörsbedömning är att de inte löser det under dagen jag är där.
afe
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 feb 2021 16:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av afe »

Beställde en vit M3 SR+ i onsdags (som leasingbil).
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Ort: Åkersberga
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Då står man här i väntrummet och väntar på en LR som enligt Tesla ska levereras i Maj.
Jag hade redan en förbokning 2016 men den gången blev det alldeles för dyrt när bilarna väl började levereras till svedala. Känns som att jag äntligen kommer till en 5 år låååång väntan :D

Frågan är om jag ska lita på leverans i slutet av maj eller om man vågar hoppas på ett något tidigare datum. Vad tror ni andra? eller finns det till och med någon statistik på hur tesla brukar leverera till europa i Q2?
Model 3 LR -21
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

Beställde min gråa SR+ i slutet av mars och väntar otåligt på ett leveransdatum :)

Om jag kollar under hantera min beställning på Tesla-kontot så är lev. adress och inbyte "ibockade" och klara. Dock betalning som jag har via leasing har inte blivit ibockad som klar, har skickat in alla papper till Tesla. De har sagt att de kommer fylla i detta, hur länge ska jag vänta tills jag påminner dem? Det har gått 5 dagar sen de sa att de skulle fixa...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

robba87 skrev:
Beställde min gråa SR+ i slutet av mars och väntar otåligt på ett leveransdatum :)

Om jag kollar under hantera min beställning på Tesla-kontot så är lev. adress och inbyte "ibockade" och klara. Dock betalning som jag har via leasing har inte blivit ibockad som klar, har skickat in alla papper till Tesla. De har sagt att de kommer fylla i detta, hur länge ska jag vänta tills jag påminner dem? Det har gått 5 dagar sen de sa att de skulle fixa...
Allt brukar lösas någon vecka innan leverans.
Ingen idé att tjöta med dom förrän då IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Denke »

Man går i väntans tider och väntar på Model 3 LR.
Är nyfiken på om någon vet om det är några båtar är på väg med Model 3 nu mot Sverige ?
Man är lite smått otålig och sugen nu :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Båtarna lär nog dröja lite till innan dom börja gå mot Europa, några veckor till typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fluffy »

Denke skrev:
Man går i väntans tider och väntar på Model 3 LR.
Är nyfiken på om någon vet om det är några båtar är på väg med Model 3 nu mot Sverige ?
Man är lite smått otålig och sugen nu :)
Mr miserables shopping movements tråd är vad du ska följa:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 02/page-42

Ett varningens ord, den kan vara beroendeframkallande :-)
Användarvisningsbild
neshiren
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2021 22:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av neshiren »

Beställt en röd Long Range! Ska bli spännande efter en lång tids koll på nätet. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

neshiren skrev:
Beställt en röd Long Range! Ska bli spännande efter en lång tids koll på nätet. :)
Härligt! Grattis! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

Plexx skrev:
Då står man här i väntrummet och väntar på en LR som enligt Tesla ska levereras i Maj.
Jag hade redan en förbokning 2016 men den gången blev det alldeles för dyrt när bilarna väl började levereras till svedala. Känns som att jag äntligen kommer till en 5 år låååång väntan :D

Frågan är om jag ska lita på leverans i slutet av maj eller om man vågar hoppas på ett något tidigare datum. Vad tror ni andra? eller finns det till och med någon statistik på hur tesla brukar leverera till europa i Q2?
Nästa batch är på väg in runt mitten av Maj enligt min säljare (skall tas med en nypa salt så klart) så jag räknar med tidigast då.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Arn »

Synd de inte bara kan lägga på rattvärme på alla bilar. Finns ju på polestar.

Större 82kwh batteri hade heller inte skadat.

Då verkar det som att ryktena att hårdvara ska uppdateras.med mjukvara saknas på bilarna
Användarvisningsbild
Jeno
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 mar 2021 23:53
Ort: Skåne

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jeno »

Long Range midnight silver, svart interiör - leverans i maj, eventuellt.

Många frågor - vilken hemmaladdare, hur funkar bilen, vilka tillbehör, foliering, tona rutor mm? Bra att detta forum och alla svenska och worldwide FB-grupper finns som erfarenhetskälla att ösa ur. Lär mig hela tiden nya saker och blir ibland mer förvirrad.
JENO//

M3 LR -21, 82 kWh
MY LR -22, MIC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Jeno skrev:
Long Range midnight silver, svart interiör - leverans i maj, eventuellt.

Många frågor - vilken hemmaladdare, hur funkar bilen, vilka tillbehör, foliering, tona rutor mm? Bra att detta forum och alla svenska och worldwide FB-grupper finns som erfarenhetskälla att ösa ur. Lär mig hela tiden nya saker och blir ibland mer förvirrad.
Fortsätt läsa här och på andra ställen så har du nog alla svar ganska snart :)
Lite bökigt med sökfunktionen här men man kan ju googla istället vilket funkar bättre ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arn skrev:
Synd de inte bara kan lägga på rattvärme på alla bilar. Finns ju på polestar. /...
Som jag förstår det så har Model 3 nu rattvärme.

Källa:
https://electrek.co/2021/01/03/tesla-up ... ing-wheel/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TBC »

TBC skrev:
Hur ser det ut med nyansskillnader för er med vit som tagit leverans denna månad?
Besökt Tesla och de säger att det inte är något fel enligt dem. Nu får man dra det vidare till ARN och om de inte följer ARNs rekommendationer så får man köpa bil från en annan tillverkare i framtiden.

Har aldrig varit med om att tillverkare skyller ifrån sig och menar att det är okej för att de inte klarar av att lacka bilen likadant i USA som i Kina samt att det är olika material mellan kaross och stötfångare.

Teslas service är urusel i min mening och lär få stora konsekvenser i framtiden när det blir större konkurrens.
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tuppel »

Tillbaka i väntrummet efter ett drygt halvår utan Model 3 (förmånsbil hos förra arbetsgivaren). Skrev leasingkontrakt idag och hoppas på snabb leverans, men så länge den dyker upp till sommarsemestern är jag nöjd. :)
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Ort: Åkersberga
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Skickade Tesla mina uppgifter för finansierings igår, plötsligt hände det saker på Tesla-kontot och jag fick utöver "Finance Contract Agreement" även ett dokument som heter "handpenningsfaktura 2".
Någon som vet vad det sistnämnda är till för, När man öppnar dokumentet så är det mer eller mindre en kopia på handpenningsfakturan man fick efter beställningen. :?
Model 3 LR -21
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Reconnnn »

Plexx skrev:
Skickade Tesla mina uppgifter för finansierings igår, plötsligt hände det saker på Tesla-kontot och jag fick utöver "Finance Contract Agreement" även ett dokument som heter "handpenningsfaktura 2".
Någon som vet vad det sistnämnda är till för, När man öppnar dokumentet så är det mer eller mindre en kopia på handpenningsfakturan man fick efter beställningen. :?
Du kommer få ett gäng kopior på olika fakturor. Ingen aning om varför men all verkar få det. Tror jag fick 5 slut fakturor.
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Ort: Åkersberga
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Reconnnn skrev:
Plexx skrev:
Skickade Tesla mina uppgifter för finansierings igår, plötsligt hände det saker på Tesla-kontot och jag fick utöver "Finance Contract Agreement" även ett dokument som heter "handpenningsfaktura 2".
Någon som vet vad det sistnämnda är till för, När man öppnar dokumentet så är det mer eller mindre en kopia på handpenningsfakturan man fick efter beställningen. :?
Du kommer få ett gäng kopior på olika fakturor. Ingen aning om varför men all verkar få det. Tror jag fick 5 slut fakturor.
Fick svar från Tesla att det "troligen" var en kreditfaktura för att dom skulle återbetala mig depositionen.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
tangotobbe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 okt 2020 11:54
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tangotobbe »

Nu är jag tillbaka i väntrummet (efter att ha blivit blockerad från matchning mot bil fram till idag då jag bad om det).

Två frågor till er i väntrummet:
1) Är det någon av er som får leverans i maj som har ett mer specifikt leveransdatum än "maj"?
2) Tesla har över natten sänkt priset på LR från 649k till 619k (vilket man skulle kunna skapa en separat tråd för då det har ett nyhetsvärde i sig - men äh), vilket ju är toppen. Men: behöver jag göra något, typ snacka med min säljare, för att få ta del av samma prissänkning på min beställning, eller löser systemet det per automatik? :D

Tack på förhand för era insikter!
Användarvisningsbild
neshiren
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2021 22:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av neshiren »

tangotobbe skrev:
Nu är jag tillbaka i väntrummet (efter att ha blivit blockerad från matchning mot bil fram till idag då jag bad om det).

Två frågor till er i väntrummet:
1) Är det någon av er som får leverans i maj som har ett mer specifikt leveransdatum än "maj"?
2) Tesla har över natten sänkt priset på LR från 649k till 619k (vilket man skulle kunna skapa en separat tråd för då det har ett nyhetsvärde i sig - men äh), vilket ju är toppen. Men: behöver jag göra något, typ snacka med min säljare, för att få ta del av samma prissänkning på min beställning, eller löser systemet det per automatik? :D

Tack på förhand för era insikter!
Jag kontaktade min säljare om att makulera/ändra min beställning. La den för nästan två veckor sen, så kan uppdatera om hur det går. :)
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av McFace »

neshiren skrev:
tangotobbe skrev:
Nu är jag tillbaka i väntrummet (efter att ha blivit blockerad från matchning mot bil fram till idag då jag bad om det).

Två frågor till er i väntrummet:
1) Är det någon av er som får leverans i maj som har ett mer specifikt leveransdatum än "maj"?
2) Tesla har över natten sänkt priset på LR från 649k till 619k (vilket man skulle kunna skapa en separat tråd för då det har ett nyhetsvärde i sig - men äh), vilket ju är toppen. Men: behöver jag göra något, typ snacka med min säljare, för att få ta del av samma prissänkning på min beställning, eller löser systemet det per automatik? :D

Tack på förhand för era insikter!
Jag kontaktade min säljare om att makulera/ändra min beställning. La den för nästan två veckor sen, så kan uppdatera om hur det går. :)
Ni får det nya priset.
Skriv svar