HelectriC skrev:martinot skrev: Bättre än andra? Ja, absolut (skulle, idag, inte köpa annat än Tesla pga. effektivaste elbilar och bättre laddnät). .
Men varför är laddnätverket viktigt för dig om din elbil ändå inte ska köras långt? Du skriver ju att ni tar dieselbilen då?
[
varning för längre och mycket personligt inlägg som förmodligen är av 0% intresse för många ]
Utmärkt fråga, och helt berättigad (iaf. för er som är så intresserade av mig personligen och min M3 i en e-tron-tråd):
1. Skaffade den för ett kundjobb där jag behöver pendla. Då har det varit kanon att kunna ladda på SuC vid behov.
2. Ibland så har jag och min fru behövt att resa samtidigt i jobbet och privat. Är det så märkligt att förstå om man är två vuxna?
Skall vi åka gemensamt med hela familjen på längre resor så blir det givet dieselmercan (inget snack om det).
Vi har tidigare haft två stora ICE-kombi var. Det var väl väldigt kompromisslöst. Vi kunde alltid ta en stor bekväm bil med väldigt bekymmersfria resor (mackar finns över allt) Resor behöver inte planeras eller begränsas av laddstopp. Tidigare så tog vi ibland varsin bil till sommarfastighet vid västkusten när vi behövd komma dit för lite olika semestermöjligheter/jobbsituation, eller andra orsaker.
När jag 2019 skulle skaffa en ny bil så var jag inne på att man kunde kompromissa lite i kapacitet, och skippa att ha två stora tunga kombibilar. Var då inne på kompromissen/mixen att ha en kombibil och en mindre lite sportigare sedan. Först så var jag inne på att köpa en BMW M3 som jag tror hade passat väldigt fint som komplement till vår andra Mercedes E-klass-kombi.
Sedan kom Tesla M3 upp som alternativ, och var nyfiken på tekniken. Fann att det inte skulle bli mycket dyrare på min egna firma jämfört om jag tagit en fullsmetad BMW M3 (som bas är de rätt uselt utrustade). När jag kommit in på elbilar som en möjlighet till en ny ICE-bil (BMW M3) så kikade jag även på e-tron och i-pace, men det föll till Tesla M3 av ett par orsaker. En var att effektiviteten och räckvidden var bra för det jag behövde då (runt 22-25 mil för jobbpendling, och ibland lite halvlånga resor). En annan var att jag upplevde att Teslan var betydligt sportigare och roligare att köra, även om den var lite "plåtig" och av klart sämre byggvkalitet än Audin och Jaggan. Men det som följde avgörandet att jag ens vågade byta en av vår bilar till en fullt elektrisk var just Tesla SuC. Något som gjorde både i-Pace och e-tron till en icke-fråga för mig.
Till slut stod det hela behovet för familjen och jobbet mellan Mercedes E-klass + BMW M3 eller Mercedes E-klass + Tesla M3.
Tvekade lite, men när jag kikade på SuC-kartorna, och fått provkört en Tesla M3 Performance så bestämde jag mig rätt snabbt för en Telsa M3 istället för en BMW M3. Även frugan var med på det och var beredd på att chansa på en ren elbil för första gången. Vi visste att det skulle bli en del begränsningar och kompromisser, men vi kom fram till att det var ändå något vi kunde leva med och var beredda att testa.
Är det fortfarande en kompromiss för oss? Ja, det är det, men då vi har vår E-klass ICE kvar som förstabil så är det en kompromiss att at ha vår lilla andrabil som elbil Ok. Den är perfekt att pendla med (även 22-25 mil när man blåser på för full hastighet utan att behöva snåla), och de gånger som jag kört längre turer med den så har SuC räddat mig. Visst har det tagit lite längre tid, och lite mer kompromisser med planering, men det hoppas jag att kommer bli bättre med framtiden och utbyggnaden av infrastrukturen (inklusive Tesla SuC).
Den stora besvikelsen för mig har nog varit Ionity som inte utvecklats som det komplement till SuC som jag hoppades på när vi skaffade M3:an (Teslan istället för BMW). Men det är som det är.
Är det som sagt möjligt på långa turer så tar vi alltid ICE-mercan som klarar det galant. Kan normalt köra ToR till fjällstugan i Trysil utan att tanka. Magiskt!
Skulle jag och min fru behöva resa i tjänsten (vi har i bägge jobben ibland behov för resor), eller privat (ibland så har vi olika tennistävlingar, och lite olika fritidsintressen som att jag dyker och fiskar, vilket min fru inte gör, ibland kör en av dottern på tävlingar som är längre bort, ibland hälsar en av oss på någons släktingen, medans den andra är ute på annan resa; nu i julas så pga. Cv19 åkte frun och firade jul med hennes pappa, och jag reste och firade jul med min pappa, etc. etc.), så får en ta bekymmersfri diesel (ofta frun) och en Tesla och ta besväret att ladda på SuC etc. (oftast jag). Så det fungerar och vi kan leva med det i de speciella tillfällena, då Teslan är så utmärkt i vardagen när man inte reser.
Men utan SuC?
Nej. Inte en chans (så som konkurrenterna till SuC ser ut idag, vilket är eländigt).
Byta bägge bilar till BEVS?
Nej. Vi har funderat på det nyligen då Mercans 3-årsleasing går ut nu i år (därför jag är så inne på det i trådarna), men kommit fram att med dagens laddnät (inklusive klassledande Tesal SuC), så är det inte en kompromiss som fungerar för oss.
Kommer det bli bättre i framtiden?
Garanterat! Tvekar inte om det.
Ju förr desto bättre.
Kanske att vi om 3 år igen byter även vår förstabil (ICE) till BEVS, men inte denna gången som sagt.
Jag hoppas att det då även finns alternativ till Tesla och SuC, då byggkvaliteten på Mercedes, BMW och Volvo som vi gillar och kört mycket genom åren slår Teslas med hästlängder. Hoppas även Audi kan vara ett alternativ då (älskar både interiör och bilstolar hos Audi, och gillar byggkvalitet).