En positiv artikel om elbilar
DN använder nu ordet ”avgasbil” och därmed är det en etablerad del av Svenskan, kul.
Det är ju precis sådan här folkbildning som de stora medierna måste arbeta med. Det är de som måste svara på folks alla frågor om hur elbilar fungerar och hur de ska användas, vi kan omöjligt göra det som elbilister.
Det är ju precis sådan här folkbildning som de stora medierna måste arbeta med. Det är de som måste svara på folks alla frågor om hur elbilar fungerar och hur de ska användas, vi kan omöjligt göra det som elbilister.
Exakt, att äga en elbil och stå och vara lyrisk och predika om hur bra elbilar är uppfatas bara som partiskt. Då möts man av motstånd bara för att. Många känner att dom måste försvara sina handlingar, där dom kanske för ett par år sedan köpte en avgasbil och tycker om den. Lite som i det gamla Volvo vs Saab kriget.
Det är ju precis sådan här folkbildning som de stora medierna måste arbeta med. Det är de som måste svara på folks alla frågor om hur elbilar fungerar och hur de ska användas, vi kan omöjligt göra det som elbilister.
Exakt, att äga en elbil och stå och vara lyrisk och predika om hur bra elbilar är uppfatas bara som partiskt. Då möts man av motstånd bara för att. Många känner att dom måste försvara sina handlingar, där dom kanske för ett par år sedan köpte en avgasbil och tycker om den. Lite som i det gamla Volvo vs Saab kriget.
Lite så är det. Har man köpt något för en halv till en miljon kronor förlorar man per automatik viss trovärdighet när det gäller att "recensera" produkten. Så det är bra med lite mer oberoende analyser.
Jag försöker faktiskt vara ärlig när jag får frågan om jag är nöjd med min Model3, exv så hängde vänster bakdörr något och fick justeras, samt en del andra småsaker som de har varit tvungna att fixa.
Och SOS-felmeddelandet, att bilen inte vaknat, att EAP inte fungerat en dag osv.
Men så kommer jag från en lång rad japanska bilar som _aldrig_ strulat så jag är inte lika van vid småfel som med europeiska bilar.
Problemet när du försöker vara ärligt är att folk uppfattar det som att du har en massa fel och är totalt missnöjd just för att de förväntar sig att du bara ska bosta produkten.
Få se nu, folk litar inte på en när man säger att bilen är fantastisk, men inte heller att den är fantastisk trots mindre problem? Vad ska man säga då tänker du?
Okej.. nej visst.. men nog är allt det en liten sekt av iPhone-folk allt! Det köas vid nya releaser och det finns liknande forum som det här dedikerade åt att hylla Apple.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Okej.. nej visst.. men nog är allt det en liten sekt av iPhone-folk allt! Det köas vid nya releaser och det finns liknande forum som det här dedikerade åt att hylla Apple.
Har inte det dött ut? Jag har en gammal kollega som förr var helt galen när det kom nya Apple-prylar. Nu har jag inte sett honom skriva nåt på Facebook om Apple på 3-4 år minst.
WWDC 2019 presentationen var ok. Men den nya Mac Pro. Startar på $6000
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Okej.. nej visst.. men nog är allt det en liten sekt av iPhone-folk allt! Det köas vid nya releaser och det finns liknande forum som det här dedikerade åt att hylla Apple.
Har inte det dött ut? Jag har en gammal kollega som förr var helt galen när det kom nya Apple-prylar. Nu har jag inte sett honom skriva nåt på Facebook om Apple på 3-4 år minst.
Hundratals i kö utanför mängder av butiker inför varje ny release.
Typ så här från senaste iPhonemodellen:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
WWDC 2019 presentationen var ok. Men den nya Mac Pro. Startar på $6000
Tycker man att det är mycket pengar så är man inte rätt kund. Visst att ”Pro” är ett urvattnat begrepp men det säger även en hel del om målgruppen, där det inte är ovanligt att lägga ett par hundra tusen på en workstation.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
"Fiat Chrysler stood to gain access to Renault’s superior electric drive technology to meet mandates for zero-emission cars."
Superior kan väl diskuteras. Vad är det Nissan/Renault har som inte de andra tillverkarna har ? Nya Leaf är en besvikelse, de har ingen egen batteriproduktion. Kia/Hyundai gjorde bättre bilar än nya Leaf med en minimal ansträngning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det måste ju bara vara vettigare att försöka köpa tekniken att bygga elbilar av någon än att ge Tesla 20 miljarder kr per år. Eller är det inte så mycket pengar som jag tycker att det låter som? Var det inte 20 miljarder Tesla tog in i nyemission? Dessa pengar skulle räcka året ut för Tesla om de fortsatte som i Q1.
Undrar hur mycket Tesla ska ha för att leverera skateboards till FCA? De skulle ju kunna få en fabrik av FCA i EU där de skulle kunna sätta ihop Skateboard och bygga Model 3/Y?
Det måste ju bara vara vettigare att försöka köpa tekniken att bygga elbilar av någon än att ge Tesla 20 miljarder kr per år. Eller är det inte så mycket pengar som jag tycker att det låter som?
Det är väl sagt att de till 2021 ska ha egen produktion av elbilar som gör att de då slipper ge pengar till Tesla:
"Tesla vände helt ryggen till områden som kan bygga bilar och byggde en fabrik i Silicon Valley. De automatiserade allting och därför ökade kostnaderna och de kunde inte hålla sin leveransplan. Ideologin gick för långt.", säger professor Daron Acemoglu. https://www.svd.se/stjarnekonom-teslas- ... -for-langt
Någon som kommer åt att läsa hela? Känns som klickbete att ha med Tesla i ingressen...
"Tesla vände helt ryggen till områden som kan bygga bilar och byggde en fabrik i Silicon Valley. De automatiserade allting och därför ökade kostnaderna och de kunde inte hålla sin leveransplan. Ideologin gick för långt.", säger professor Daron Acemoglu. https://www.svd.se/stjarnekonom-teslas- ... -for-langt
Någon som kommer åt att läsa hela? Känns som klickbete att ha med Tesla i ingressen...
Det är bara en liten del av artikeln som handlar om Tesla, så ja det är nog lite clickbait där. Men det han tar upp är att Tesla fick problem med produktionen eftersom de automatiserade sånt som människor än så länge klarar bättre, vilket ju även Elon har sagt så i sak är det väl rätt. Men det är ju inte helt sant att de byggde en fabrik från scratch i Silicon Valley och att det skulle vara en stor del av problemet. Tesla tog ju över en befintlig bilfabrik från GM/Toyota så "viss" bilbyggarkompetens lär ju ha funnits i området. Närhet till där utvecklingen sker ska man heller inte underskatta.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD