MWall skrev:Anderzzon skrev:MWall skrev:Anderzzon skrev:
Varför behöver du bygglov? Ska du inte ha dem på taket?
Enligt detaljplanen ska husen ha röda tegeltak. Jag sitter inte och ansöker om bygglov för skojs skull.

Haha nej det förstår jag! Tyckte bara att det lät så konstigt. Vad jag har förstått det som så är solceller undantagna från bygglov om de sitter dikt an mot taket och huset eller området inte är kulturellt värdefullt. Annars måste det explicit stå i detaljplanen att det krävs bygglov för solceller. I ditt fall låter det som att det är själva färgen på taket som är specificerad i detaljplanen och då bör utanpåliggande solceller vara undantagna.
Uppsala Kommun håller inte med.

Fan va irriterande! Jag hade faktiskt skitit i det och tagit striden om någon hade klagat. Så här säger lagen iaf, så Uppsala kommun har fel:
2 §
Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.
Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.
3 c §
Trots 2 § första stycket 3 c krävs det inte bygglov för att på en byggnad montera solcellspaneler och solfångare som följer byggnadens form även om byggnadens yttre utseende påverkas avsevärt.
Första stycket gäller inte om
1. kommunen enligt 8 § första stycket 9 har bestämt att åtgärden kräver bygglov,
2. åtgärden vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 §, eller
3. åtgärden vidtas inom eller i anslutning till sådana områden som avses i 3 kap. 9 § andra stycket miljöbalken. Lag (2018:1324) .