Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Jag förstår inte hur blankarna kan låna 140% av alla aktier. Det finns alltså aktieägare som lånat ut sin aktie mer än en gång? Eller hur funkar det?

Sen är det ju uppenbart att hedgefonderna inte kommer klara det här utan det blir ju konkurs. Plötsligt behöver ju ingen köpa tillbaka några aktier och kursen kollapsar. Hur ska en småsparare hinna med där?
100 aktier finns totalt.

A äger alla 100 aktier och lånar ut till B. B säljer aktierna till C. C lånar ut sina 100 aktier till D som D säljer till E.

Nu har B blankat 100% och D blankat 100% av de utestående aktierna...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Jag förstår inte hur blankarna kan låna 140% av alla aktier. Det finns alltså aktieägare som lånat ut sin aktie mer än en gång? Eller hur funkar det?

Sen är det ju uppenbart att hedgefonderna inte kommer klara det här utan det blir ju konkurs. Plötsligt behöver ju ingen köpa tillbaka några aktier och kursen kollapsar. Hur ska en småsparare hinna med där?
100 aktier finns totalt.

A äger alla 100 aktier och lånar ut till B. B säljer aktierna till C. C lånar ut sina 100 aktier till D som D säljer till E.

Nu har B blankat 100% och D blankat 100% av de utestående aktierna...
Naturligtvis. Tackar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Aktien på 891,50 dollar nu.

Ska den upp på 900 dollar igen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Gamestop är upp 155% idag. 7500% på ett år.

Finansvärlden är sjuk. Hoppas det inte blir alltför många personliga tragedier av denna lek.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Aktien på 891,50 dollar nu.

Ska den upp på 900 dollar igen?
Ja, kanske förväntningar inför kvällens evenemang.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Glöm Musk, det här är större.

Tycker denna ger en bra sammanfattning:

Hyfsad sammanfattning men de verkar helt ha glömt en central del i spelet. De som är långa håller inte bara aktier utan har i stora volymer köpt köpoptioner som varit ordentligt out of the money.

Konsekvensen blir att de som ställt ut köpoptionerna tvingas hedga för att få en neutral position. Vanligast är att man "gammahedgar". Det innebär att de köper aktier, men för att behålla gamma på 0 (exponering på noll givet aktuell aktiekurs) så måste du köpa mer aktier ju mer aktien stiger... Hävstången blir extrem, både för de som köpt optionerna och för de som ställt ut optioner och som måste täcka sin position.
Är dessa hedge-bolag som blankar mycket publika så man kan blanka dessa? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Glöm Musk, det här är större.

Tycker denna ger en bra sammanfattning:

Hyfsad sammanfattning men de verkar helt ha glömt en central del i spelet. De som är långa håller inte bara aktier utan har i stora volymer köpt köpoptioner som varit ordentligt out of the money.

Konsekvensen blir att de som ställt ut köpoptionerna tvingas hedga för att få en neutral position. Vanligast är att man "gammahedgar". Det innebär att de köper aktier, men för att behålla gamma på 0 (exponering på noll givet aktuell aktiekurs) så måste du köpa mer aktier ju mer aktien stiger... Hävstången blir extrem, både för de som köpt optionerna och för de som ställt ut optioner och som måste täcka sin position.
Är dessa hedge-bolag som blankar mycket publika så man kan blanka dessa? ;)
Borde vara skottpengar på de som handlar upp bubblor också. Det är precis lika illa. Kanske värre.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Borde vara skottpengar på de som handlar upp bubblor också. Det är precis lika illa. Kanske värre.
Blankning kom ju till som ett motmedel mot bubblor men i detta fall så har blankarna klantat sig och gått några steg för långt när 140% av aktierna är blankade. Just i detta fall tycker jag att blankarna får skylla sig själva. Tror alla är medvetna om att GameStop kommer att krascha inom kort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
Blankning kom ju till som ett motmedel mot bubblor men i detta fall så har blankarna klantat sig och gått några steg för långt när 140% av aktierna är blankade. Just i detta fall tycker jag att blankarna får skylla sig själva. Tror alla är medvetna om att GameStop kommer att krascha inom kort.

Varför är det rätt åt dem? De har ju gjort korrekt analys av företaget och handlat därefter.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Varför är det rätt åt dem? De har ju gjort korrekt analys av företaget och handlat därefter.
Som jag ser det så gjorde de inte en korrekt analys över hur de skulle agera. De har ju förlorat många miljarder pga att de gick för långt i sin blankning. Samma fel som de som blåser upp bubblor. Hade de agerat med mindre girighet och mer försiktighet så hade de inte satt sig själva i detta dilemmat.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Som jag ser det så gjorde de inte en korrekt analys över hur de skulle agera. De har ju förlorat många miljarder pga att de gick för långt i sin blankning. Samma fel som de som blåser upp bubblor. Hade de agerat med mindre girighet och mer försiktighet så hade de inte satt sig själva i detta dilemmat.
Ja vilken idiot som helst kan lätt se days to cover och inse att det är alldeles för riskabelt att blanka mer.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Visst brukar Tesla släppa siffror ganska snabbt efter stängning? Jag hade trott på lite uppgång idag före stängning men ser inte ut att bli det.
Får se om rapporten överträffar förväntningarna helt enkelt.
Vad tror ni?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

10-15 min efter stängning brukar rapporten finnas tillgänglig.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

Nu får rapporten komma så aktien kan åka upp igen. Den är ju nere i 805
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Uppdaterad model s och x i januari!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Togs inte emot särskilt positivt, dyker 5% på rapporten i efterhandeln.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Med 1584 MWh batteri så är det nästan en fördubbling för Tesla Energy jämfört med förra kvartalet som då var det bästa kvartalet någonsin. Solceller hamnade på 86 MW vilket är det högsta sen Q3 2018, så det återhämtar sig här verkar det som till slut.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jo, det kan hända mycket innan morgondagen, vad dom säger i Q&A kan också få stor effekt.

Skulle det visa sig att det faktiskt är 4680 i nya S/X, och att dom alltså redan har hyfsad volym på den produktionen, så tror jag det vänder upp rejält.

/fth
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

flipmac skrev:
Uppdaterad model s och x i januari!
Att döma av interiörbilderna får körskolorna lära om var man ska greppa ratten, men tanke på att den övre halvan saknas. Jag föredrar nog Model 3's interiör (som jag tycker är den snyggaste som finns i bilvärlden) framför denna. Kanske beror det delvis på färgskalan de använt i bilderna. Sen fattar jag inte varför de inte skippat displayen framför ratten till förmån för en HUD (eller varför de bilar som har en HUD fortfarande har ett instumentkluster framför ratten). Men smaken är ju som baken.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

Hoppas verkligen på det.
Stoppar de in samma batteri i S som 3/Y så kommer återigen S ligga "efter"
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Aktien segar sig uppåt igen i förhandeln, blir spännande att lyssna på Q&A, jag tror som sagt ett 4680-besked kan vara avgörande.

Visar det sig att S/X har 2170 i de nya paketen blir iaf jag besviken, jag misstänker att det gäller för marknaden i övrigt också.

/fth
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag gissar på 4680 i alla bilar men helt enkelt färre celler i LR och Plaid.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Aktien segar sig uppåt igen i förhandeln, blir spännande att lyssna på Q&A, jag tror som sagt ett 4680-besked kan vara avgörande.

Visar det sig att S/X har 2170 i de nya paketen blir iaf jag besviken, jag misstänker att det gäller för marknaden i övrigt också.

/fth
Som bilköpare bryr jag mig inte ett skvatt om vilka batterier det är när en förhållandevis billig superpraktisk sjusitsig familjepulka gör kvartsmilar på 9.3 om och om igen :shock:

Jag gillar inredningen med även om det nog kommer ta ett tag att vänja sig vid ratten. Bra dag för Tesla :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag gissar på 4680 i alla bilar men helt enkelt färre celler i LR och Plaid.
Så kan det vara, men det står inte uttryckligen i rapporten, vilket jag tyckte var lite märkligt om det faktiskt hade varit 4680, det känns som dom skulle ha basunerat ut det då.

Formuleringen är "These changes include a new powertrain (battery modules, battery packs, drive units) [...]", vilket ju lika gärna kan vara 2170.

Längre ned står det att "While our Model S and Model X battery module architecture evolved over the past 8 years, both the battery pack and modules have now been fully redesigned", även här kan det ju lika gärna vara 2170 som används (eller tom 18650, men det känns väl långsökt).

/fth
Skriv svar