Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7970
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vet inte vad advokater kan göra mot batteridegradering.

Vissa batterier har högre degradering än andra. Detta accepteras utan problem när det gäller bilarnas räckvidd - men inte när det gäller deras max laddström?

Det är en jäkla spridning på individuella batterier:
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Bra beskrivet Tibor! Det förklarar ju hur det hela hänger ihop.


Detta påminner en del om chargegate som Leaf gick/går igenom. Där blev ju 40 kWh versionens snabbladdning strypt kraftigt för att skydda batteriet. Alternativet hade ju varit att direkt förstöra batteriet och kanske skada hela bilen. 30 kWh versionen valde ju att låta temperaturen rusa istället, vilket inte var bättre.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av NEO »

TiborBlomhall skrev:
Jag vet inte vad advokater kan göra mot batteridegradering.

Vissa batterier har högre degradering än andra. Detta accepteras utan problem när det gäller bilarnas räckvidd - men inte när det gäller deras max laddström?

Batteridegradering över en natt på 50km för en 85kWh bil?

Det stämmer inte. Det är bilar som fått sänkt Vmax spänning i batterierna från 4.2V till runt 4-4.1V. Sänkningen innebär följande: användbar kapacitet sjunker, effekten minskas varvid räckvidden minskas markant, bilens värde minskar gentemot andra bilar som inte har fått Vmax sänkt. Allt detta kom runt uppdatering 2019.16.1.1 och innebär inte alltså vanlig batteridegradering som är helt normal, utan detta är en förändring Tesla själva har gjort.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev:
Jag vet inte vad advokater kan göra mot batteridegradering.

Vissa batterier har högre degradering än andra. Detta accepteras utan problem när det gäller bilarnas räckvidd - men inte när det gäller deras max laddström?

Det är en jäkla spridning på individuella batterier:
Bild
Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Jojo skrev:
Svenssons skrev:

På äldre bilar så är det användaren själv som har valt att lägga på mjukvaruuppdateringen som ändrade laddkurvan efter större antal laddningar med snabbladdare.
Det stämmer inte alls. För det första har Tesla lagt in mjukvaruuppdateringar vid servicebesök utan att fråga om man önskar dessa. Vidare vet man inte i förväg vad den nyaste uppdateringen medför och vilka parametrar kommer att förändras. Ett icke-argument alltså...
Mjukvaruuppdatering vid servicebesök tog jag upp och det har stått på hemsidan att detta ingår i servicebesöket. Det går alltid att vänta med att installera uppdateringen tills man vet vad som ingår. Det är alltså upp till dig att välja om du vill lägga på uppdateringen. Vill du ha service av Tesla så får du räkna med att de lägger på uppdatering även ifall du säger att du inte vill det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av NEO »

Svenssons skrev:
Jojo skrev:
Svenssons skrev:

På äldre bilar så är det användaren själv som har valt att lägga på mjukvaruuppdateringen som ändrade laddkurvan efter större antal laddningar med snabbladdare.
Det stämmer inte alls. För det första har Tesla lagt in mjukvaruuppdateringar vid servicebesök utan att fråga om man önskar dessa. Vidare vet man inte i förväg vad den nyaste uppdateringen medför och vilka parametrar kommer att förändras. Ett icke-argument alltså...
Mjukvaruuppdatering vid servicebesök tog jag upp och det har stått på hemsidan att detta ingår i servicebesöket. Det går alltid att vänta med att installera uppdateringen tills man vet vad som ingår. Det är alltså upp till dig att välja om du vill lägga på uppdateringen. Vill du ha service av Tesla så får du räkna med att de lägger på uppdatering även ifall du säger att du inte vill det.
Tesla brukar uppdatera min mjukvara när bilen är inne för annat än just service, och då menar jag garantiåtgärder. Har aldrig blivit ombedd att tacka ja eller nej till någon uppdatering.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7970
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

OfarligTesla skrev:
Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.

Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2683
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
Jojo skrev:
Svenssons skrev:

På äldre bilar så är det användaren själv som har valt att lägga på mjukvaruuppdateringen som ändrade laddkurvan efter större antal laddningar med snabbladdare.
Det stämmer inte alls. För det första har Tesla lagt in mjukvaruuppdateringar vid servicebesök utan att fråga om man önskar dessa. Vidare vet man inte i förväg vad den nyaste uppdateringen medför och vilka parametrar kommer att förändras. Ett icke-argument alltså...
Mjukvaruuppdatering vid servicebesök tog jag upp och det har stått på hemsidan att detta ingår i servicebesöket. Det går alltid att vänta med att installera uppdateringen tills man vet vad som ingår. Det är alltså upp till dig att välja om du vill lägga på uppdateringen. Vill du ha service av Tesla så får du räkna med att de lägger på uppdatering även ifall du säger att du inte vill det.
Konstaterade vi inte att det stod i garantivillkoren att man var tvingad att utföra uppdateringar? Fast, det gäller så klart enbart bilar med gällande garanti.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

TiborBlomhall skrev:
OfarligTesla skrev:
Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.

Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.
Tyvärr är det första gången jag inte håller med dig
Tesla har i första hand gjort detta för att slippa garantiärande
Vill de skydda ägaren så kan dem införa ändringar när bilen är 8 år ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev:
Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.

Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.
Varför babblar du hela tiden om max laddström, det är ju nämligen inte det stämningarna gäller vilket är precis därför jag undrar om du läser vad vi skriver.

Det är som nämnts (flera gånger) inte max laddström som begränsats för alla utan det är maxmimal spänning de tillåter cellerna att laddas till som skruvats ner markant från hur de var konfigurerade vid försäljning. Det ger effekten att max laddström blir begränsad (eftersom kurvan skiftas) men det ger också effekten att en stor del av batteriet inte längre är tillgängligt för kunden.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av NEO »

TiborBlomhall skrev:
OfarligTesla skrev:
Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.

Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.
Du inser alltså inte allvaret i att Tesla väljer ut enstaka bilar utan förvarning som "är sämre än andra" och tar bort Vmax som indirekt ger sämre effekt och lägre räckvidd?

Det sätter både skräck i nuvarande ägare men samtidigt rör det om ordentligt i grytan på begagnatmarknaden för potentiella nya elbilsägare. Det är redan tillräckligt krångligt och många olika saker att hålla koll på för en nybörjare, AP1-AP2,AP2.5, AP3, HW3, HW2,5, EAP, AP, FSD, Free SuC, Free connectivity, vilka datum gäller för vad? Ingår summon i EAP eller var det FSD nu förtiden? Vilket klockslag UTC gäller AP utan auto filbyte?

Man blir ju själv förvirrad trots att man har någorlunda koll.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

e5m1r skrev:
TiborBlomhall skrev:
OfarligTesla skrev:
Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.

Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.
Tyvärr är det första gången jag inte håller med dig
Tesla har i första hand gjort detta för att slippa garantiärande
Vill de skydda ägaren så kan dem införa ändringar när bilen är 8 år ?
Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?
PR-disaster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
e5m1r skrev:
TiborBlomhall skrev:
OfarligTesla skrev:
Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.

Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.
Tyvärr är det första gången jag inte håller med dig
Tesla har i första hand gjort detta för att slippa garantiärande
Vill de skydda ägaren så kan dem införa ändringar när bilen är 8 år ?
Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?
PR-disaster.
Elon skulle väl helt enkelt twittra något om att han tankat en kärra till Mars och tar med sig fru samt Æ2xYzZæ™~ och flyttar från oss gnälliga och klagande ägare. Aktien hade då nått 600000$ i förhandeln och köpt upp SP500.
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Att hävda att batteriproblemet inte är en nyhet är att sticka huvudet i sanden.

Varför inte skriva om det och ge bilden från drabbade kunder ? Finns en hel hög med både video och skrivelser från gamla trogna teslaägare.
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
OfarligTesla skrev:
Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.

Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.

Vem ska köpa äldre Teslor? Inte jag iaf. Är bara att droppa bilen som en het potatis när den blir 3 år gammal och köpa nåt annat. Alla som tjatar om att "batteritekniken är inte tillräckligt bra än" har ju uppenbarligen rätt. Var inte länge sen 85-batteriet hyllades för sin slitstyrka jämfört med det "dåliga" 90-packet. Vilket batteripack är nästa att dömas ut/försämras?

Ska bli mycket spännande att se hur Teslas konkurrenter klarar av det här.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

taliz skrev:

Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?
PR-disaster.
Tror PR-skandal vill vara minst lika stor om det är för, att Tesla medvetet gör ändringar för att skydda sig själva mot garanti ärenden. Men det är en svår sits att sitta i! Personligen vill jag mena att myndigheterna vill straffa sista alternativet hårdare än om bilarna går sönder utanför garantin. Det är väl därför man har en garanti, för att företaget garanterar att produkten håller. Sen finns det säkert kryp hål som "normal användning" etc. (tur jag inte är advokat).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1956
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Verdi skrev:


Vem ska köpa äldre Teslor? Inte jag iaf. Är bara att droppa bilen som en het potatis när den blir 3 år gammal och köpa nåt annat. Alla som tjatar om att "batteritekniken är inte tillräckligt bra än" har ju uppenbarligen rätt. Var inte länge sen 85-batteriet hyllades för sin slitstyrka jämfört med det "dåliga" 90-packet. Vilket batteripack är nästa att dömas ut/försämras?

Ska bli mycket spännande att se hur Teslas konkurrenter klarar av det här.
Vilken konkurrent från 2015 eller så tänker du på som du hellre köper än Tesla 85?
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Verdi skrev:


Vem ska köpa äldre Teslor? Inte jag iaf. Är bara att droppa bilen som en het potatis när den blir 3 år gammal och köpa nåt annat. Alla som tjatar om att "batteritekniken är inte tillräckligt bra än" har ju uppenbarligen rätt. Var inte länge sen 85-batteriet hyllades för sin slitstyrka jämfört med det "dåliga" 90-packet. Vilket batteripack är nästa att dömas ut/försämras?

Ska bli mycket spännande att se hur Teslas konkurrenter klarar av det här.
Vilken konkurrent från 2015 eller så tänker du på som du hellre köper än Tesla 85?

Valfri bensin/dieselkombi?

ps. Handlar inte så mycket om specifikt 2015-bilar. Kommer ju drabba 2020 års modell också av vad det verkar. Eller finns det garantier för att det inte blir så?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Verdi skrev:


Vem ska köpa äldre Teslor? Inte jag iaf. Är bara att droppa bilen som en het potatis när den blir 3 år gammal och köpa nåt annat. Alla som tjatar om att "batteritekniken är inte tillräckligt bra än" har ju uppenbarligen rätt. Var inte länge sen 85-batteriet hyllades för sin slitstyrka jämfört med det "dåliga" 90-packet. Vilket batteripack är nästa att dömas ut/försämras?

Ska bli mycket spännande att se hur Teslas konkurrenter klarar av det här.
Vilken konkurrent från 2015 eller så tänker du på som du hellre köper än Tesla 85?

Valfri bensin/dieselkombi?

ps. Handlar inte så mycket om specifikt 2015-bilar. Kommer ju drabba 2020 års modell också av vad det verkar. Eller finns det garantier för att det inte blir så?
Så du skulle hellre köpa tex en BMW 740d?
Det finns en anledning till att lyxlimpors andrahandsvärde inte brukar vara så bra. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

BrooklynS skrev:
Vilken konkurrent från 2015 eller så tänker du på som du hellre köper än Tesla 85?
Fast har de gjort det en gång vet man ju inte när de gör det igen vilket är det som är poängen med det hela. Nästa gång kanske det inte är 3-4 år gamla bilar de upptäcker att de gjort ett misstag med, kanske min 2020 Model 3 tappar 15% av batteriet i nästa uppdatering? Det verkar ju nämligen vara specifika revisioner som berördes av sänkt maximal spänning så vi vet ju inte när Teslas experiment går fel igen. Öppnar man dörren för att tillverkare skall få göra dessa stora förändringar på redan sålda bilar utan konsekvenser så kan man ju helt enkelt inte vara säker på att vad du köper kommer bestå och att garantin är värd någonting.

Så det riskerar helt enkelt att slå mot ALLA begagnade Teslor, oberoende av om de är berörda eller inte eftersom det handlar om tillit till garantin.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Credde skrev:
taliz skrev:

Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?
PR-disaster.
Tror PR-skandal vill vara minst lika stor om det är för, att Tesla medvetet gör ändringar för att skydda sig själva mot garanti ärenden. Men det är en svår sits att sitta i! Personligen vill jag mena att myndigheterna vill straffa sista alternativet hårdare än om bilarna går sönder utanför garantin. Det är väl därför man har en garanti, för att företaget garanterar att produkten håller. Sen finns det säkert kryp hål som "normal användning" etc. (tur jag inte är advokat).
Man kan likväl hävda att Tesla gör det för att skydda ägarna från ett kostsamt batteribyte när garantin gått ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Nja, Tibor

Problemet med det som hänt med laddhastigheten är mycket större än att bara handla om en naturlig försämring av batterikapaciteten.

Laddhastigheten, tillsammans med räckvidden, har varit Teslas viktigaste argument för sina elbilar.
Laddhastigheten har man dessutom ökat gradvis och avser att öka ytterligare.
Elon Musk har talat om för oss att vi skall med Teslas bilar bli mer mobila och se världen och kunna göra det på ett sätt som påverkar miljön minimalt. På den tiden fanns inga alternativ till att se världen med en Tesla om man inte snabbladdade den på TeslaSuC.

Det har fram till år 2018 inte framkommit att snabbladdningen skulle ha negativa konsekvenser, jag vill påstå att det varit signaler om det motsatta, dvs att snabbladdningen var rentav skonsammaste sättet för batteriladdningen. Detta ändrades 2018 i instruktionsboken för de som köpte bilar då och framåt. Efter dryga 200 sidor i instruktionsboken framkommer detta.
Ingen kommunikation av denna nya inställning för övrigt.
Besökte Tesla som spekulant på ny bil på försommaren i år och frågade specifikt om detta och det förnekades problem och någon begränsning av laddhastighet kände man inte till, inte förrän jag omtalade att min nuvarande bil var drabbad, då visste man plötsligt allt, och erkände att detta var mycket besvärande. Så inte ens nya kunder får denna information, och naturligtvis inte gamla.
I febr 2020 lämnade jag in bilen för bla detta problem (+ uppgradering av laddkontakt och ny airbag). Man hade ”ingen aning” om att sänkningen av laddhastigheten var programvarustrypt.

Från en dag till en annan sensommaren/hösten 2019 ändrades bilens laddhastighet drastiskt. Det visade sig vara via nedladdad programvara. Det kunde man själv förstå och på forum läsa. Tesla förnekade detta under ca ett halvt år. Man förnekade detta till och med i ett ärende hos Allmänna reklamationsnämden (ARN).

Argumenten för att ha gjort försämringen är exakt samma som du, Tibor, framför.
Batterierna tål inte snabbladdning.
Det är inget fel på batterierna.
Det är bara naturlig degradering.
Var tacksam för bilen går fortfarande att köra.
Vi skyddar på detta sätt din bil.
Var nöjd och glad

Varför duger inte detta?

Det är inte ok att under ett halvår efter det som hände blåneka till det som uppenbarligen hände.
Det finns naturligtvis en djupt oroande anledning till det bedrägliga förfarandet, annars hade det kommunicerats öppet och förklarande redan från start.
Oron är nog stor hos Tesla att problematiken inte bara begränsar sig till vissa bilister som använt bilarna på riktigt och inte bara till närmaste köpcentrum, utan kommer att drabba alla med nuvarande batteriteknologi, förr eller senare. Och när det blir allmänt känt blir det mycket svårt att sälja in kommande batteritekniker. Hypen kring 22/9 skulle vara som bortblåst.
Hela elektrifieringen av fordonsindustrin kan vara i fara. Politiker sätter sin tilltro till denna teknik. Subventionerar, uppmanar till utbyggnad osv. I Sverige kanske man ändå aktar sig från att lagstifta (jmfr etanolskandalen) men det verkar vara på gång det också.

Argumentet att det bara tar litet längre tid att ladda:
Är för det första inte sant. Nästan dubbla tiden är inte litet, speciellt som vi redan som elbilister uppoffrar tid för laddning som mycket skiljer sig från att tanka bil ( som dessutom vanligen har mycket längre räckvidd)
Därtill ger påslaget en dramatisk tröskeleffekt. Dvs tidigare gjordes andra nödvändiga saker samtidigt som bilen laddades. Nu måste man vänta ytterligare en längre stund. VG se tidigare inlägg i denna tråd som väl beskriver detta.
Troligen är även uteffekten begränsad, vilket vi vanliga bilförare inte omedelbart upptäcker då vi har utomordentlig acceleration att ta ifrån. Var finns info om detta?

Var glad att bilen går att köra:
Var det det enda kriteriet på bil kan jag se flera alternativ långt billigare än Teslas bilar.
Det argumentet tror jag inte heller duger i bilhallen när någon skall välja en bil för flera hundra tusen.

Inget fel på batterierna
Var det sant skulle försämringen komma gradvis och inte över en natt och inte vara så dramatisk.

Ironiskt är att bilen faktiskt vid laddstart momentant laddar med högre kW än tidigare efter den olycksaliga uppdateringen. Varför. Tål den verkligen det?

Ditt batteri kommer ha ett långt och lyckligt liv tack vare laddhastighetssänkningen:
Hjälper inte mig med det körmönster jag har haft och förväntar mig ha framgent.
Och så är det för många som investerat i en Tesla, bilen skall köras långt och mycket. Det är vi som har det så som också gör störst skillnad på miljön.

Din bil kommer att brinna upp om vi inte begränsar laddningen.
Ingen som säger, men kanske är det det som är den verkliga orsaken till Teslas agerande?
Om det är den riktiga orsaken så förstår vi ju alla och accepterar och blir tacksamma, men kanske inte Teslaägare så länge till.

Så Tibor:
Det här är ingen myt längre, Tesla har erkänt att de begränsat laddningen.
Det får stora konsekvenser för nuvarande och framtida Teslaägare.
Du måste ta upp detta till diskussion när du informerar om elbilar, i synnerhet Teslas.
Vi kanske får leva med att det inte blir bättre än så här, men dölj det inte.
Våra förhoppningar om en elbilsrevolution kanske grusas, men bättre det sker nu än när hela samhället ställt om och fordonsindustrin förleds in i en återvändsgränd.
Tänk om Teslas framgång bygger på ett bedrägeri.
Jag hoppas att så inte är fallet men ovanstående talar för att det är i farans riktning.
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

Jwe skrev:
Massa bra saker och någon överdrift.
Ja, det här är en jättefråga som är mycket större än några enstaka Teslor från 2014-2015. Däremot tror jag väl inte att det hotar hela elektrifieringen. Däremot hotar det Tesla, vilket kan vara illa nog. Finns gott om folk som är duktiga på batterier och snabbladdning som skulle kunnat flagga för det här för länge sen om det var en egenskap som fanns inbyggd i ALLA li-ion batterier. Däremot kan det ju vara så att Tesla tagit ett olyckligt beslut vars konsekvenser inte blev tydliga förrän efter flera år.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Credde skrev:
taliz skrev:

Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?
PR-disaster.
Tror PR-skandal vill vara minst lika stor om det är för, att Tesla medvetet gör ändringar för att skydda sig själva mot garanti ärenden. Men det är en svår sits att sitta i! Personligen vill jag mena att myndigheterna vill straffa sista alternativet hårdare än om bilarna går sönder utanför garantin. Det är väl därför man har en garanti, för att företaget garanterar att produkten håller. Sen finns det säkert kryp hål som "normal användning" etc. (tur jag inte är advokat).
Man kan likväl hävda att Tesla gör det för att skydda ägarna från ett kostsamt batteribyte när garantin gått ut.
Eller man kan hävda att Tesla skjuter på processen så de säkrar sig att det är just det som händer.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av NEO »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Credde skrev:
taliz skrev:

Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?
PR-disaster.
Tror PR-skandal vill vara minst lika stor om det är för, att Tesla medvetet gör ändringar för att skydda sig själva mot garanti ärenden. Men det är en svår sits att sitta i! Personligen vill jag mena att myndigheterna vill straffa sista alternativet hårdare än om bilarna går sönder utanför garantin. Det är väl därför man har en garanti, för att företaget garanterar att produkten håller. Sen finns det säkert kryp hål som "normal användning" etc. (tur jag inte är advokat).
Man kan likväl hävda att Tesla gör det för att skydda ägarna från ett kostsamt batteribyte när garantin gått ut.
Eller man kan hävda att Tesla skjuter på processen så de säkrar sig att det är just det som händer.
Återigen Apple vibbar, när man köpte en Iphone 4 och överlycklig att man inte behövde ladda på en hel vecka, ett eller två år senare kunde man inte ens använda mobilen i ett dygn utan att ladda igen, skandal och det visade sig att Apple visst gjorde det med flit och tvingades byta massvis med batterier gratis åt köparna.
Skriv svar