Vissa batterier har högre degradering än andra. Detta accepteras utan problem när det gäller bilarnas räckvidd - men inte när det gäller deras max laddström?
Det är en jäkla spridning på individuella batterier:

Moderator: Redaktion
TiborBlomhall skrev:Jag vet inte vad advokater kan göra mot batteridegradering.
Vissa batterier har högre degradering än andra. Detta accepteras utan problem när det gäller bilarnas räckvidd - men inte när det gäller deras max laddström?
Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.TiborBlomhall skrev:Jag vet inte vad advokater kan göra mot batteridegradering.
Det är en jäkla spridning på individuella batterier:
Mjukvaruuppdatering vid servicebesök tog jag upp och det har stått på hemsidan att detta ingår i servicebesöket. Det går alltid att vänta med att installera uppdateringen tills man vet vad som ingår. Det är alltså upp till dig att välja om du vill lägga på uppdateringen. Vill du ha service av Tesla så får du räkna med att de lägger på uppdatering även ifall du säger att du inte vill det.Jojo skrev:Det stämmer inte alls. För det första har Tesla lagt in mjukvaruuppdateringar vid servicebesök utan att fråga om man önskar dessa. Vidare vet man inte i förväg vad den nyaste uppdateringen medför och vilka parametrar kommer att förändras. Ett icke-argument alltså...Svenssons skrev:
På äldre bilar så är det användaren själv som har valt att lägga på mjukvaruuppdateringen som ändrade laddkurvan efter större antal laddningar med snabbladdare.
Tesla brukar uppdatera min mjukvara när bilen är inne för annat än just service, och då menar jag garantiåtgärder. Har aldrig blivit ombedd att tacka ja eller nej till någon uppdatering.Svenssons skrev:Mjukvaruuppdatering vid servicebesök tog jag upp och det har stått på hemsidan att detta ingår i servicebesöket. Det går alltid att vänta med att installera uppdateringen tills man vet vad som ingår. Det är alltså upp till dig att välja om du vill lägga på uppdateringen. Vill du ha service av Tesla så får du räkna med att de lägger på uppdatering även ifall du säger att du inte vill det.Jojo skrev:Det stämmer inte alls. För det första har Tesla lagt in mjukvaruuppdateringar vid servicebesök utan att fråga om man önskar dessa. Vidare vet man inte i förväg vad den nyaste uppdateringen medför och vilka parametrar kommer att förändras. Ett icke-argument alltså...Svenssons skrev:
På äldre bilar så är det användaren själv som har valt att lägga på mjukvaruuppdateringen som ändrade laddkurvan efter större antal laddningar med snabbladdare.
Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.OfarligTesla skrev:Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Konstaterade vi inte att det stod i garantivillkoren att man var tvingad att utföra uppdateringar? Fast, det gäller så klart enbart bilar med gällande garanti.Svenssons skrev:Mjukvaruuppdatering vid servicebesök tog jag upp och det har stått på hemsidan att detta ingår i servicebesöket. Det går alltid att vänta med att installera uppdateringen tills man vet vad som ingår. Det är alltså upp till dig att välja om du vill lägga på uppdateringen. Vill du ha service av Tesla så får du räkna med att de lägger på uppdatering även ifall du säger att du inte vill det.Jojo skrev:Det stämmer inte alls. För det första har Tesla lagt in mjukvaruuppdateringar vid servicebesök utan att fråga om man önskar dessa. Vidare vet man inte i förväg vad den nyaste uppdateringen medför och vilka parametrar kommer att förändras. Ett icke-argument alltså...Svenssons skrev:
Tyvärr är det första gången jag inte håller med digTiborBlomhall skrev:Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.OfarligTesla skrev:Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.
Varför babblar du hela tiden om max laddström, det är ju nämligen inte det stämningarna gäller vilket är precis därför jag undrar om du läser vad vi skriver.TiborBlomhall skrev:Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.
Mjukvaruändringen kom "drastiskt" men inte för att Tesla ville jäklas med slumpmässigt utvalda kunder utan för att få deras bilar hålla längre.
Du inser alltså inte allvaret i att Tesla väljer ut enstaka bilar utan förvarning som "är sämre än andra" och tar bort Vmax som indirekt ger sämre effekt och lägre räckvidd?TiborBlomhall skrev:Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.OfarligTesla skrev:Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?e5m1r skrev:Tyvärr är det första gången jag inte håller med digTiborBlomhall skrev:Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.OfarligTesla skrev:Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tesla har i första hand gjort detta för att slippa garantiärande
Vill de skydda ägaren så kan dem införa ändringar när bilen är 8 år ?
Elon skulle väl helt enkelt twittra något om att han tankat en kärra till Mars och tar med sig fru samt Æ2xYzZæ™~ och flyttar från oss gnälliga och klagande ägare. Aktien hade då nått 600000$ i förhandeln och köpt upp SP500.taliz skrev:Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?e5m1r skrev:Tyvärr är det första gången jag inte håller med digTiborBlomhall skrev:Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.OfarligTesla skrev:Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tesla har i första hand gjort detta för att slippa garantiärande
Vill de skydda ägaren så kan dem införa ändringar när bilen är 8 år ?
PR-disaster.
TiborBlomhall skrev:Tesla har insett att en del av batteridegraderingen kan enkelt bromsas genom att begränsa max laddström på de värst drabbade bilarna. Så de införde det i mjukvaran.OfarligTesla skrev:Du verkar inte läsa det som skrivs? Det handlar inte om degradering, det handlar om att Tesla över en natt aktivt tagit bort en betydande del av batteriet för vissa kunder (av någon anledning) men inte gjort det för andra som har samma användningsmönster men en annan batterirevision. Det går inte på något sätt att få till vanlig degradering utan det är något helt annat, det är det stämningarna handlar om.
Tror PR-skandal vill vara minst lika stor om det är för, att Tesla medvetet gör ändringar för att skydda sig själva mot garanti ärenden. Men det är en svår sits att sitta i! Personligen vill jag mena att myndigheterna vill straffa sista alternativet hårdare än om bilarna går sönder utanför garantin. Det är väl därför man har en garanti, för att företaget garanterar att produkten håller. Sen finns det säkert kryp hål som "normal användning" etc. (tur jag inte är advokat).taliz skrev:
Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?
PR-disaster.
Vilken konkurrent från 2015 eller så tänker du på som du hellre köper än Tesla 85?Verdi skrev:
Vem ska köpa äldre Teslor? Inte jag iaf. Är bara att droppa bilen som en het potatis när den blir 3 år gammal och köpa nåt annat. Alla som tjatar om att "batteritekniken är inte tillräckligt bra än" har ju uppenbarligen rätt. Var inte länge sen 85-batteriet hyllades för sin slitstyrka jämfört med det "dåliga" 90-packet. Vilket batteripack är nästa att dömas ut/försämras?
Ska bli mycket spännande att se hur Teslas konkurrenter klarar av det här.
BrooklynS skrev:Vilken konkurrent från 2015 eller så tänker du på som du hellre köper än Tesla 85?Verdi skrev:
Vem ska köpa äldre Teslor? Inte jag iaf. Är bara att droppa bilen som en het potatis när den blir 3 år gammal och köpa nåt annat. Alla som tjatar om att "batteritekniken är inte tillräckligt bra än" har ju uppenbarligen rätt. Var inte länge sen 85-batteriet hyllades för sin slitstyrka jämfört med det "dåliga" 90-packet. Vilket batteripack är nästa att dömas ut/försämras?
Så du skulle hellre köpa tex en BMW 740d?Verdi skrev:BrooklynS skrev:Vilken konkurrent från 2015 eller så tänker du på som du hellre köper än Tesla 85?Verdi skrev:
Valfri bensin/dieselkombi?
ps. Handlar inte så mycket om specifikt 2015-bilar. Kommer ju drabba 2020 års modell också av vad det verkar. Eller finns det garantier för att det inte blir så?
Fast har de gjort det en gång vet man ju inte när de gör det igen vilket är det som är poängen med det hela. Nästa gång kanske det inte är 3-4 år gamla bilar de upptäcker att de gjort ett misstag med, kanske min 2020 Model 3 tappar 15% av batteriet i nästa uppdatering? Det verkar ju nämligen vara specifika revisioner som berördes av sänkt maximal spänning så vi vet ju inte när Teslas experiment går fel igen. Öppnar man dörren för att tillverkare skall få göra dessa stora förändringar på redan sålda bilar utan konsekvenser så kan man ju helt enkelt inte vara säker på att vad du köper kommer bestå och att garantin är värd någonting.BrooklynS skrev:Vilken konkurrent från 2015 eller så tänker du på som du hellre köper än Tesla 85?
Man kan likväl hävda att Tesla gör det för att skydda ägarna från ett kostsamt batteribyte när garantin gått ut.Credde skrev:Tror PR-skandal vill vara minst lika stor om det är för, att Tesla medvetet gör ändringar för att skydda sig själva mot garanti ärenden. Men det är en svår sits att sitta i! Personligen vill jag mena att myndigheterna vill straffa sista alternativet hårdare än om bilarna går sönder utanför garantin. Det är väl därför man har en garanti, för att företaget garanterar att produkten håller. Sen finns det säkert kryp hål som "normal användning" etc. (tur jag inte är advokat).taliz skrev:
Ponera att bilarna började gå sönder strax utanför garantin, hur skulle det se ut?
PR-disaster.
Ja, det här är en jättefråga som är mycket större än några enstaka Teslor från 2014-2015. Däremot tror jag väl inte att det hotar hela elektrifieringen. Däremot hotar det Tesla, vilket kan vara illa nog. Finns gott om folk som är duktiga på batterier och snabbladdning som skulle kunnat flagga för det här för länge sen om det var en egenskap som fanns inbyggd i ALLA li-ion batterier. Däremot kan det ju vara så att Tesla tagit ett olyckligt beslut vars konsekvenser inte blev tydliga förrän efter flera år.Jwe skrev:Massa bra saker och någon överdrift.
Eller man kan hävda att Tesla skjuter på processen så de säkrar sig att det är just det som händer.taliz skrev:Man kan likväl hävda att Tesla gör det för att skydda ägarna från ett kostsamt batteribyte när garantin gått ut.Credde skrev:Tror PR-skandal vill vara minst lika stor om det är för, att Tesla medvetet gör ändringar för att skydda sig själva mot garanti ärenden. Men det är en svår sits att sitta i! Personligen vill jag mena att myndigheterna vill straffa sista alternativet hårdare än om bilarna går sönder utanför garantin. Det är väl därför man har en garanti, för att företaget garanterar att produkten håller. Sen finns det säkert kryp hål som "normal användning" etc. (tur jag inte är advokat).taliz skrev:
PR-disaster.
Återigen Apple vibbar, när man köpte en Iphone 4 och överlycklig att man inte behövde ladda på en hel vecka, ett eller två år senare kunde man inte ens använda mobilen i ett dygn utan att ladda igen, skandal och det visade sig att Apple visst gjorde det med flit och tvingades byta massvis med batterier gratis åt köparna.heldiggrisen skrev:Eller man kan hävda att Tesla skjuter på processen så de säkrar sig att det är just det som händer.taliz skrev:Man kan likväl hävda att Tesla gör det för att skydda ägarna från ett kostsamt batteribyte när garantin gått ut.Credde skrev:Tror PR-skandal vill vara minst lika stor om det är för, att Tesla medvetet gör ändringar för att skydda sig själva mot garanti ärenden. Men det är en svår sits att sitta i! Personligen vill jag mena att myndigheterna vill straffa sista alternativet hårdare än om bilarna går sönder utanför garantin. Det är väl därför man har en garanti, för att företaget garanterar att produkten håller. Sen finns det säkert kryp hål som "normal användning" etc. (tur jag inte är advokat).taliz skrev:
PR-disaster.