PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
Ja, det tycker jag är uppenbart.
Porsche Taycan
Wheelbase 2,901 mm (114.2 in)
Length 4,963 mm (195.4 in)[3]
Width 1,966 mm (77.4 in)
Height 1,379 mm (54.3 in)
Kerb weight 2,358.7 kg (5,200.0 lb)
Bagage: 366 liter (VW Polo har 351 liter)
Tesla Model 3
Wheelbase 113.2 in (2,880 mm)
Length 184.8 in (4,690 mm)
Width 72.8 in (1,850 mm)
Height 56.8 in (1,440 mm)
Curb weight Long-Range Dual-Motor AWD (including Performance): 4,072 lb (1,847 kg)[4]
Bagage: 425 liter
Tesla Model S
Wheelbase 116.5 in (2,960 mm)
Length 195.9 in (4,980 mm)
Width
77.3 in (1,964 mm) (ex. mirrors)
86.2 in (2,189 mm) (inc. mirrors)
Height 56.5 in (1,440 mm)
Curb weight 4,323–4,960 lb (1,961–2,250 kg)[7][8][9]
Bagage: 895 liter
Taycan är alltså nästan lika stor som en Model S på utsidan men mindre än en Model 3 på insidan. Trodde faktiskt de skulle kunna utnyttja storleken lite bättre...
Dock mer än dubbelt så stort bagage som i 911.
Och nästan samma volym som i en 718 cayman.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 sep 2019 22:38
av taliz
Det blir intressant att se hur laddkurvan ser ut, om den är platt som étron eller trappar ner som Tesla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 sep 2019 22:43
av helix
Lustigt det här... har två bekanta som betalt handpenning och förbokat en Taycan precis som jag hade gjort. Båda har nu hastigt och lustigt bestämt sig för att hoppa av för den inte riktigt blev som någon av dem hade förväntat sig. Prislappen drog iväg några 100k för mycket (tycker den ena) samt att den verkar lite för liten (tycker den andra).
Nu blir det troligtvis en Model 3 Performance istället för den ena personer som tycker det är skönt att spara massor med pengar då Taycan varit citat: "en stretch ekonomiskt, men som kanske ändå är värt det" och den andra hoppar på en Model S. De har såklart varit nära att slå till på en Tesla tidigare, men velat avvakta lanseringen av Taycan.
Det här blir såklart lite anekdotiskt och betyder inte ett skit och Porsche kommer sälja varenda bil de tillverkar, det fattar jag också. Men det är ändå tendenser som pekar på att kunder är ganska rörliga och att desto fler elbilar som kommer desto mer kommer Tesla öka sin försäljning.
Påminner mig om en frisör jag gick till tidigare som låg på en bakgata i Stockholm. Helt plötsligt slog det upp en frisörsalong i grannhuset efter alla år som var lite mer "hypad" och tog högre priser. Frågade min frisör om det blev stökigt nu med ökad konkurrens. Han utbrast glatt att det var precis tvärtom. Business gick bättre än aldrig förr och fler hade fått nys om att det fanns en bra frisör på bakgatan. När det var fullbokat hos den "hypade" grannen slank de in hos min frisör och fick klippning till halva priset, godare kaffe och bättre tidning att läsa än hos den "hypade" dyra frisören. När kunden sen dessutom blev supernöjd med resultatet så blev det en ny stammis som i sin tur rekommenderade sina vänner att gå dit... Resultatet = Min frisör fick massor med nya kunder och fick nyanställa. Den hypade grannen körde på precis som vanligt med sitt koncept och hade också nöjda kunder. Win-win!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 sep 2019 22:49
av Verdi
helix skrev:
Lustigt det här... har två bekanta som betalt handpenning och förbokat en Taycan precis som jag hade gjort. Båda har nu hastigt och lustigt bestämt sig för att hoppa av för den inte riktigt blev som någon av dem hade förväntat sig. Prislappen drog iväg några 100k för mycket (tycker den ena) samt att den verkar lite för liten (tycker den andra).
Nu blir det troligtvis en Model 3 Performance istället för den ena personer som tycker det är skönt att spara massor med pengar då Taycan varit citat: "en stretch ekonomiskt, men som kanske ändå är värt det" och den andra hoppar på en Model S. De har såklart varit nära att slå till på en Tesla tidigare, men velat avvakta lanseringen av Taycan.
Det här blir såklart lite anekdotiskt och betyder inte ett skit och Porsche kommer sälja varenda bil de tillverkar, det fattar jag också. Men det är ändå tendenser som pekar på att kunder är ganska rörliga och att desto fler elbilar som kommer desto mer kommer Tesla öka sin försäljning.
Påminner mig om en frisör jag gick till tidigare som låg på en bakgata i Stockholm. Helt plötsligt slog det upp en frisörsalong i grannhuset efter alla år som var lite mer "hypad" och tog högre priser. Frågade min frisör om det blev stökigt nu med ökad konkurrens. Han utbrast glatt att det var precis tvärtom. Business gick bättre än aldrig förr och fler hade fått nys om att det fanns en bra frisör på bakgatan. När det var fullbokat hos den "hypade" grannen slank de in hos min frisör och fick klippning till halva priset, godare kaffe och bättre tidning att läsa än hos den "hypade" dyra frisören. När kunden sen dessutom blev supernöjd med resultatet så blev det en ny stammis som i sin tur rekommenderade sina vänner att gå dit... Resultatet = Min frisör fick massor med nya kunder och fick nyanställa. Den hypade grannen körde på precis som vanligt med sitt koncept och hade också nöjda kunder. Win-win!
Jag hoppar också av min Taycan-reservation. Av ungefär samma anledningar som dina vänner.
Om det blir en 3P istället är nog mer tveksamt. Blir det lågt förmånsvärde för P- så kanske. Model S har jag redan.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 sep 2019 23:22
av Zalman3
Men är det verkligen ingen här som beställt en Taycan?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 sep 2019 23:30
av Geni87
taliz skrev:
Det blir intressant att se hur laddkurvan ser ut, om den är platt som étron eller trappar ner som Tesla.
Det ska bli mycket intressant. Att den är platt som e-tron men vid 270 kW istället är nog lite osannolikt, det skulle vara helt fenomenalt. Tror nog på viss nedtrappning, men förmodligen inte lika mycket/tidig nedtrappning som i TM3. Men det återstår att se..
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 sep 2019 23:31
av Verdi
taliz skrev:
Det blir intressant att se hur laddkurvan ser ut, om den är platt som étron eller trappar ner som Tesla.
Den lär bli platt. Porsche och Audi är ju syskon.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 sep 2019 23:33
av helix
taliz skrev:
Det blir intressant att se hur laddkurvan ser ut, om den är platt som étron eller trappar ner som Tesla.
Hittar inte nu var jag läste det... men den verkar ladda i max effekt upp till 40% sen trappar den ner.
93,4kWh pack. 84kWh användbart. Ladda 5 till 80% = 75%. 84*0,75 = 63kWh som ska fyllas på.
22,5 minuter för att ladda från 5-80%. 63/22,5*60 = 168
Stämmer dessa antaganden så laddar den 168kW i snitt över laddsessionen 5-80%
75% ny räckvidd innebär 41*0,75= 31 mil. Dvs, laddar man i detta intervall fyller man på 1,5 mil per minut. Laddar man i lägre SoC-fönster under 40% så kan man fylla på lite drygt 2 mil / minut.
Resonemanget förutsätter då såklart att man laddar på en 350kW/800v laddare som typ Ionity
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 sep 2019 23:48
av Zalman3
Jämförelse mellan Taycan och Tesla S.
Intressant är att Tesla 3 kan som bäst ladda i 1.600km/h vilket inte Taycan kommer upp i.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 02:55
av Walker
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar
Tills den fryser fast.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 06:21
av Laban
Verdi skrev:
En Taycan är på sätt och vis "mindre" än en Model 3 som jag ser det.
Håller med. Däremot ser jag inget direkt problem med att Porsche kör form före funktion i detta fall. Det är trots allt en Porsche, inte en VW Passat.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 07:00
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Konstigt det där, det är alltid "när bil X släpps, då ska ni se!"
Men när väl bil X släppts då ändras det direkt till "när bil Y släpps, då ska ni se!"
Först var det Bolt, sen iPace, sen étron, sen PS2, sen Taycan... nu är det alltså étron gt man ska vänta på? Efter den då?
När Porsche ens hintade om en elbil så visste jag att den skulle vara för dyr för mig, anledningen till att jag följt den (förutom ett allmänt bilintresse) är just för att den delar mycket teknik med E-Tron Coupe. Om Porschen ligger precis över miljonen så lär man kunna få en helt ok utrustad E-Tron Coupe för under miljonen vilket passar min plånbok bättre.
Är det svårt att förstå eller är du bara bitter för att Model 3-hypen börjar dö ut?
Hört uttrycket kasta sten i glashus?
Du verkar extremt bitter och lättstött.
Du gillar uppenbarligen inte Tesla, i så gott som varje inlägg gör du det väldigt tydligt.
Det som är svårt att förstå är alltså vad i h*lvete du gör här egentligen?
Haha, en öm tå.
Låt oss bara landa i att om du vill få fler att köpa Tesla (eller ens bli intresserade av) så ska du nog ändra din approach lite, nu känns det mest nykristet och påträngande där man inte vill ha det. Bara en sån sak som att du fortfarande skriver Étron flera år efter att Audi började använda namnet säger väl en hel del. Man skrattar inte med dig, man skrattar åt dig.
I var och varannan tråd så är det någon som rättar dina felaktigheter och tar ner dig på jorden men det verkar inte gå in, du kanske tar det som kritik mot Tesla men du borde ta det personligt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 07:35
av Geni87
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar
Tills den fryser fast.
Den har ju faktiskt en funktion för att komma loss om den gör just det.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 07:41
av Zalman3
Geni87 skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar
Tills den fryser fast.
Den har ju faktiskt en funktion för att komma loss om den gör just det.
Eluppvärmd lucka?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 07:55
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar
Tills den fryser fast.
Den har ju faktiskt en funktion för att komma loss om den gör just det.
Eluppvärmd lucka?
Kanske någon funktion som liknar den som förhindrar att infällda, elstyrda handtag inte fryser...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 08:46
av Geni87
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar
Tills den fryser fast.
Den har ju faktiskt en funktion för att komma loss om den gör just det.
Eluppvärmd lucka?
Kanske någon funktion som liknar den som förhindrar att infällda, elstyrda handtag inte fryser...
Haha ja kanske, hur bra det kommer fungera återstår att se. Men den ska tydligen vibrera på något sätt för att lossa isen innan motorn öppnar luckan.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 09:03
av Jerker
Fredrik j skrev:
Kanske funktion som liknar den som förhindrar att infällda, elstyrda handtag inte fryser...
Dubbel negation!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 09:31
av HelectriC
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar
Tills den fryser fast.
då har du en liten butler som andas varm luft på den innan ägaren kommer ut
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 10:13
av hooked
Ingen HUD
Ingen Dragkrok
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 10:19
av fnystrom
Ingen dragkrok?
Då blir det ingen Porsche....
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 13:29
av Legato
fnystrom skrev:
Ingen dragkrok?
Då blir det ingen Porsche....
Det hade varit ganska roligt att se en Taycan släpandes på en riktigt stor husvagn
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 14:13
av HelectriC
Legato skrev:
fnystrom skrev:
Ingen dragkrok?
Då blir det ingen Porsche....
Det hade varit ganska roligt att se en Taycan släpandes på en riktigt stor husvagn
framförallt att hänga på campingplats i flip-flops och adidas joggingoverall när man kör en bil för 2 miljoner
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 14:49
av Verdi
HelectriC skrev:
Legato skrev:
fnystrom skrev:
Ingen dragkrok?
Då blir det ingen Porsche....
Det hade varit ganska roligt att se en Taycan släpandes på en riktigt stor husvagn
framförallt att hänga på campingplats i flip-flops och adidas joggingoverall när man kör en bil för 2 miljoner
Min granne skröt om sin husvagn för 700 tkr när han fått i sig lite sprit på kräftskivan. Och det är ändå ingenting mot vad en stor husbil kostar. Så det behöver ju inte vara billigt att bo på camping.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 sep 2019 15:09
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Konstigt det där, det är alltid "när bil X släpps, då ska ni se!"
Men när väl bil X släppts då ändras det direkt till "när bil Y släpps, då ska ni se!"
Först var det Bolt, sen iPace, sen étron, sen PS2, sen Taycan... nu är det alltså étron gt man ska vänta på? Efter den då?
När Porsche ens hintade om en elbil så visste jag att den skulle vara för dyr för mig, anledningen till att jag följt den (förutom ett allmänt bilintresse) är just för att den delar mycket teknik med E-Tron Coupe. Om Porschen ligger precis över miljonen så lär man kunna få en helt ok utrustad E-Tron Coupe för under miljonen vilket passar min plånbok bättre.
Är det svårt att förstå eller är du bara bitter för att Model 3-hypen börjar dö ut?
Hört uttrycket kasta sten i glashus?
Du verkar extremt bitter och lättstött.
Du gillar uppenbarligen inte Tesla, i så gott som varje inlägg gör du det väldigt tydligt.
Det som är svårt att förstå är alltså vad i h*lvete du gör här egentligen?
Haha, en öm tå.
Låt oss bara landa i att om du vill få fler att köpa Tesla (eller ens bli intresserade av) så ska du nog ändra din approach lite, nu känns det mest nykristet och påträngande där man inte vill ha det. Bara en sån sak som att du fortfarande skriver Étron flera år efter att Audi började använda namnet säger väl en hel del. Man skrattar inte med dig, man skrattar åt dig.
I var och varannan tråd så är det någon som rättar dina felaktigheter och tar ner dig på jorden men det verkar inte gå in, du kanske tar det som kritik mot Tesla men du borde ta det personligt.
Tror bestämt vi kan lägga till lite fler personlighetsdrag förutom bitter och lättstött. Verklighetsfrånvänd och översittarattityd verkar passande.