Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

Vasaru skrev: 01 feb 2024 08:42
Paddy skrev: 31 jan 2024 22:33
Hej forumet, är inte så aktiv på grund av tidsbrist men tänkte delge lite ytterligare feedback jag nu har sammanställt till Zeekr efter min första månad med bilen. Om det kan vara av intresse. Jag har uppdaterat den lista jag gav dem efter en vecka och som jag då delade här på forumet. Det har nu efter ytterligare några veckor tillkommit nya punkter och även ny input till flera av de tidigare punkterna. Och ett par punkter har strukits då jag inte hade rätt kunskap då. Kanske finns det något även denna gång som jag helt enkelt inte förstår, tacksam i såna fall för er feedback. I kontakterna med Zeekr gör jag såklart inga anspråk på att tala för kollektivet. Detta är mina egna synpunkter. Det är fortsatt högt och lågt men syftet är gott; att hjälpa Zeekr att utveckla mjukvaran till en nivå som den fantastiska hårdvaran (och även vi kunder) förtjänar. Jag är ganska krävande och ogillar dåliga användargränssnitt och att som ny bilägare vara betatestare av uppenbart ej färdig eller testad mjukvara, men har gott hopp om att Zeekr löser det om inte allt för länge. För er här som funderar men som ännu inte bestämt er. Låt inte mig avskräcka er. Jag är kanske extra picky och i grunden är det en kanonbil. Och mjukvara går ju lätt att förbättra.

Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
Tack Paddy för att du så noggrant dokumenterar alla brister och "features".
Nu har jag bara haft bilen sen i måndags och det var jag som postade bilden på när jag laddade.

6)
Detta är det enskilt största irritationsmomentet för mig. Jag har inte en enda gång fått bilen till att logga in mig automatiskt utan jag har varje gång varit tvungen till att scanna QR-koden. Två gånger har jag varit tvungen att starta om bilen för att QR-koden inte fungerat. Bägge dessa gånger har varit på ställen där det varit full 5G täckning så jag har svårt att tro att det har med uppkopplingen att göra.
Jag ser när jag sätter mig i bilen att det står "Ansiktsigenkänning lyckades" eller något liknande så tycker att jag borde loggas in.

8)
Upplever radiointerfacet som riktigt dåligt. Varför listar den till samma kanal flera gånger, ta den som har bäst signalstyrka - jag behöver inte ha 4 SR P1 i listan. Jag har inte testat Favoritläget ännu, det kanske löser det på ett bättre sätt.
Även som skriver hade jag gärna sett knappen där man väljer input att ligga på vänstersidan eller ännu menyraden längst. Hade till exempel kunnat kombinerats med volymikonen.

15)
I de senaste bilarna jag har haft har jag med autoläget på aldrig behövt bry mig att ändra fläktstyrkan manuellt. Är det inte det som är "auto-läget"?

18)
Jag har androidappen, här har jag förutom det du nämner även sett att laddprocenten står på 0% och att den anger temperaturen i bilen helt felaktigt. När jag kollade nu stod att det var 11 grader i bilen efter den stått ute hela natten.

21)
Jag har märkt att det verkar som bilen behöver ladda in navigator, klimatanläggning, inställningar första gången man trycker på dom. Detta borde ske i bakgrunden när bilen startar.

22)
Förstår inte varför det inte finns autoinställning för ljusstyrkan för förarskärmen, det borde inte vara så svårt att lägga till det med tanke på att det finns för övriga displayer.

25)
Håller med dig, farthållaren behöver bli lugnare i återgången till tidigare hastighet. Upplever även att den inte är så mjuk i samband med att den behöver bromsa ner då man kommer ifatt bilar eller ifall bilar svänger ut framför. Det blir ganska ryckigt.

30)
Saknar detta från Teslan.

Tack Vasaru :)

6) Inloggningen/profilhanteringen är helt galet att det inte funkar från start. Även om de får detta att fungera så är jag ändå lite orolig för att ansiktsigenkänningen och autentiseringen inte kommer att vara tillräckligt snabb. Att vänta ett tag innan bilen ställer in sig (säten, speglar annat) är ju inte ok. Men som någon skrev så sker väl inloggningen automatiskt när man loggar in med telefonen, och då borde ju inställningar vara klara när man öppnat dörren och satt sig eller? Men det blir ju ändå ingen bra upplevelse om det inte funkar "keyless" om uttrycket ursäktas. Att plocka upp en mobil, starta appen och klicka upplåsning är ju sämre än att bara klicka på lås upp på en gammel-fjärr. Om jag nu inte missförstått det där med mobil upplåsning. Och vem vet, det kanske blir en kanonlösning när de väl får funktionen ansiktsigenkänning/inloggning att överhuvudtaget fungera. Vi får avvakta och hoppas.

8) Förbered dig på buggar när du skapar favoriter. Har inte orkat ta upp det men till slut fick jag det ju att fungera men som sagt, jag vill ju såklart komma till favoritlistan först om jag nu väl har sparat favoriter. Hoppas på bättring. En annan sak, jag har ingen tidigare erfarenhet av DAB men jag kan inte lyssna på P1 när jag kör i tunnlar. Är det förväntat med digitalradio eller bord ejag kunna det. Är det kanske beroende på den radioleverantör jag väljer i bilen? Det finns ju några att välja på även om det inte säger mig ett smack. Jag tog bara en.

15) Håller med. I Audin behövde jag aldrig bry mig men eftersom jag upplevt klimatanläggningen svajig så har jag behövt gå in och fippla och ha mig. Men OBS att min punkt 15 handlar om temperaturregleringen främst, inte fläkthastigheten.

18) Samma här, det där med 0 brukar lösa sig om jag svajpar neråt och därmed refreshar. Jag har dock Iphone så jag vet inte om det funkar på samma sätt. och temperaturen visar alltid default det den stod på senast jag öppnade appen och den hade kontakt med bilen. Om jag bara öppnar appen kan jag behöva ge den ett annat kommando och i samband med det uppdateras temperaturen till det rätta värdet. Appen har en del buggar som jag hoppas de fixar snart.

21) Håller med

22) Håller med
Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

martinsson skrev: 31 jan 2024 18:39
dm4 skrev: 31 jan 2024 18:28
Vasaru skrev: 31 jan 2024 18:09
Slog på sportläget idag för första gången och det blev betydligt mer direkt. Kanske inte riktigt som i Teslan men inte långt ifrån.
Kör med det hela tiden, den har bra prestanda där man (jag) vill ha det, 70->130(160) går snabbt och man kommer om långsammare fordon utan några större ansträngningar.
Ja det läget kommer säkerligen vara aktivt på min hela tiden också :D
Jag kör gärna med Sportläget i för att få det där omedelbara klippet. Komfortläget är nästan outhärdligt sävligt. Hade varit fint dock med en liten kalibrering av gasresponsen i sportläget så att inte gaspedalen blir så nervig. Det blir lätt lite ryckigt i låga hastigheter och stadstrafik etc.

Är det nån mer än jag som märkt av att den väldigt lätt effektbegränsar, även om det är torrt väglag. Jag kör på odubbade 22 tums vinterhjul så det blir ju såklart inte samma fäste som med sommarhjulen sen i vår men ibland fäster det bra och det blir en sjujäkla snärt i sportläget från låt säga 40-50 km/h, nästan i klass med Kia EV6 GT (som var helt galen att köra) men för att i nästa stund, med till synes samma torra vägförhållanden uteblir snärten helt och det laggar någon halvsekund innan det bär iväg. Och jag ser att antispinnlampan blinkar. Då blir man alltid lite besviken. Hoppas det ordnar sig med sommardäcken på. Det känns som att den väldigt gärna effektbegränsar och att det sker lite stokastiskt.
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Rätt intressant ändå, visar sig att vi alla hittills kör olika versioner. De har alltså inte levererat bilar med en och samma version, klantigt eller by design? Lade till dragkrok eftersom det tydligen är programvara för den också.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege Dragkrok
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege Dragkrok (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
vasaru, 2023-09-04, 0.9.1c Privilege
Paddy, 2023-09-03, 0.9.1b Privilege
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Då fyller jag på med dragkrok vilket inte heller hjälper för att få ihop ekvationen. Har sett på Facebook att en del av Holländarna har 1.0.2 och att de som fick bilar med 0.9.1 kod har behövt åka in till ett servicecenter för att få den uppgraderad. Får verkligen hoppas att det inte är så för oss.

dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege Dragkrok
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege Dragkrok (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
vasaru, 2023-09-04, 0.9.1c Privilege Dragkrok
Paddy, 2023-09-03, 0.9.1b Privilege
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege Dragkrok
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege Dragkrok (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
vasaru, 2023-09-04, 0.9.1c Privilege Dragkrok
Paddy, 2023-09-03, 0.9.1b Privilege Dragkrok
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 02 feb 2024 07:11
Då fyller jag på med dragkrok vilket inte heller hjälper för att få ihop ekvationen. Har sett på Facebook att en del av Holländarna har 1.0.2 och att de som fick bilar med 0.9.1 kod har behövt åka in till ett servicecenter för att få den uppgraderad. Får verkligen hoppas att det inte är så för oss.
Behöver vi åka in är det ersättning som gäller, OTA är sagt och inget annat. Detsamma borde gälla serviceåtgärden för dragkroken, åtgärdade min för någon vecka sedan, har ni blivit kallade ännu?
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev: 02 feb 2024 13:02
Vasaru skrev: 02 feb 2024 07:11
Då fyller jag på med dragkrok vilket inte heller hjälper för att få ihop ekvationen. Har sett på Facebook att en del av Holländarna har 1.0.2 och att de som fick bilar med 0.9.1 kod har behövt åka in till ett servicecenter för att få den uppgraderad. Får verkligen hoppas att det inte är så för oss.
Behöver vi åka in är det ersättning som gäller, OTA är sagt och inget annat. Detsamma borde gälla serviceåtgärden för dragkroken, åtgärdade min för någon vecka sedan, har ni blivit kallade ännu?
Nej inte hört något ännu. Visade några kollegor bilen på lunchen, var då tvungen att köra en reset för mittenskärmen hängde sig och visade bara "Zeekr". När jag skulle fälla ut dragkroken hände inget så jag antar att jag också drabbats av samma fel som du dm4. Jag hoppas verkligen att det är något som kan åtgärdas här (på Mekonomen eller med mobil service), inte sugen på att lägga en heldag på att köra fram och tillbaka till Stockholm.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 02 feb 2024 13:10
Nej inte hört något ännu. Visade några kollegor bilen på lunchen, var då tvungen att köra en reset för mittenskärmen hängde sig och visade bara "Zeekr". När jag skulle fälla ut dragkroken hände inget så jag antar att jag också drabbats av samma fel som du dm4. Jag hoppas verkligen att det är något som kan åtgärdas här (på Mekonomen eller med mobil service), inte sugen på att lägga en heldag på att köra fram och tillbaka till Stockholm.
Tråkigt, jag har ju använt mobilen som nyckel några dagar och jag har hittills 100% lyckade upplåsning- och profilinläsningar, men det är bökigt att plocka fram mobilen.

Ang dragkroken så fick berättat för mig av servicepersonalen att den monteras i Wallhamn när bilarna ankommer. Wallhamnspersonalen hade fått fel instruktioner och monterade därför bristfällig jordpunkt. Åtgärden är att demontera jordpunkt, gänga upp ny och skapa anläggningsyta samt montera igen, dessutom kontrolleras programvaran, tar ca 30 min.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev: 02 feb 2024 13:29
Vasaru skrev: 02 feb 2024 13:10
Nej inte hört något ännu. Visade några kollegor bilen på lunchen, var då tvungen att köra en reset för mittenskärmen hängde sig och visade bara "Zeekr". När jag skulle fälla ut dragkroken hände inget så jag antar att jag också drabbats av samma fel som du dm4. Jag hoppas verkligen att det är något som kan åtgärdas här (på Mekonomen eller med mobil service), inte sugen på att lägga en heldag på att köra fram och tillbaka till Stockholm.
Tråkigt, jag har ju använt mobilen som nyckel några dagar och jag har hittills 100% lyckade upplåsning- och profilinläsningar, men det är bökigt att plocka fram mobilen.

Ang dragkroken så fick berättat för mig av servicepersonalen att den monteras i Wallhamn när bilarna ankommer. Wallhamnspersonalen hade fått fel instruktioner och monterade därför bristfällig jordpunkt. Åtgärden är att demontera jordpunkt, gänga upp ny och skapa anläggningsyta samt montera igen, dessutom kontrolleras programvaran, tar ca 30 min.
Testade dragkroken igen och nu fungerade det :roll: . Ska testa lite till innan jag skapar ett serviceärende.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Återkommer ännu en gång tilll försäkring. Då jag idag fick erbjudande om att fortsätta med TH ringde jag upp Länsförsäkringar (där jag har samlat mycket annat) och fick ett erbjudande (med 20% rabatt) på 548kr/mån med deras MER-försäkring. Det erbjudande jag fått från TH är på 411kr/mån i ett år.
Kollar jag på IF och väljer med alla extraval dom har hamnar månadskostnaden på 377kr. Slår man ut det på ett år skiljer det sig mer än 2000kr mellan LF och IF.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Nu är bilen såld och jag har äntligen beställt en Privilege med snyggaste färgen Phantom Black idag. :D

Fick ett erbjudande om en Performance med snabbare leverans (inklusive 10 års gratis service och 10 års gratis connectivity) men jag höll mig till planen. Leverans mellan mars och maj. Hoppas att det går snabbt nu.
zeekr001.png
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

martinsson skrev: 02 feb 2024 17:31
Nu är bilen såld och jag har äntligen beställt en Privilege med snyggaste färgen Phantom Black idag. :D

Fick ett erbjudande om en Performance med snabbare leverans (inklusive 10 års gratis service och 10 års gratis connectivity) men jag höll mig till planen. Leverans mellan mars och maj. Hoppas att det går snabbt nu.
zeekr001.png
Du och ni andra som köpt hittills verkar alla valt Privilege. Vilken är den främsta anledningen till att ni gjort det?
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Eldsig skrev: 02 feb 2024 18:06
martinsson skrev: 02 feb 2024 17:31
Nu är bilen såld och jag har äntligen beställt en Privilege med snyggaste färgen Phantom Black idag. :D

Fick ett erbjudande om en Performance med snabbare leverans (inklusive 10 års gratis service och 10 års gratis connectivity) men jag höll mig till planen. Leverans mellan mars och maj. Hoppas att det går snabbt nu.
zeekr001.png
Du och ni andra som köpt hittills verkar alla valt Privilege. Vilken är den främsta anledningen till att ni gjort det?
För mig var det massagesätena, luftfjädringen och dem snyggare fälgarna
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Eldsig skrev: 02 feb 2024 18:06
martinsson skrev: 02 feb 2024 17:31
Nu är bilen såld och jag har äntligen beställt en Privilege med snyggaste färgen Phantom Black idag. :D

Fick ett erbjudande om en Performance med snabbare leverans (inklusive 10 års gratis service och 10 års gratis connectivity) men jag höll mig till planen. Leverans mellan mars och maj. Hoppas att det går snabbt nu.
zeekr001.png
Du och ni andra som köpt hittills verkar alla valt Privilege. Vilken är den främsta anledningen till att ni gjort det?
- Luftfjädringen men endast pga att jag kan höja till typ bättre suv läge. Har redan haft nytta av det då jag blev insnöad och Quattron körde fast men inte Zeekrn i terrängläge.
- Stereon, van vid Audis BO system
- Prisskillnaden för att få allt annat lull-lull var för liten jämfört Performance

Då jag provkört båda tycker jag dock att Performance är bättre väghållningsmässigt.
Zeekr 001 2023
Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

Eldsig skrev: 02 feb 2024 18:06
martinsson skrev: 02 feb 2024 17:31
Nu är bilen såld och jag har äntligen beställt en Privilege med snyggaste färgen Phantom Black idag. :D

Fick ett erbjudande om en Performance med snabbare leverans (inklusive 10 års gratis service och 10 års gratis connectivity) men jag höll mig till planen. Leverans mellan mars och maj. Hoppas att det går snabbt nu.
zeekr001.png
Du och ni andra som köpt hittills verkar alla valt Privilege. Vilken är den främsta anledningen till att ni gjort det?
Fälgarna. Och sen allt lullull extra för relativt liten merkostnad.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Eldsig skrev:
martinsson skrev: 02 feb 2024 17:31
Nu är bilen såld och jag har äntligen beställt en Privilege med snyggaste färgen Phantom Black idag. :D

Fick ett erbjudande om en Performance med snabbare leverans (inklusive 10 års gratis service och 10 års gratis connectivity) men jag höll mig till planen. Leverans mellan mars och maj. Hoppas att det går snabbt nu.
zeekr001.png
Du och ni andra som köpt hittills verkar alla valt Privilege. Vilken är den främsta anledningen till att ni gjort det?
Luftfjädringen, ljudet och massage
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
kajan1972
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jan 2024 08:44

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av kajan1972 »

Paddy skrev: 02 feb 2024 08:30
dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege Dragkrok
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege Dragkrok (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
vasaru, 2023-09-04, 0.9.1c Privilege Dragkrok
Paddy, 2023-09-03, 0.9.1b Privilege Dragkrok
dm4, 2023-08-16, 0.9.1 Privilege Dragkrok
roffe_s, 2023-06-14. 1.0.1b Privilege Dragkrok (tydligen ursprungligen avsedd för Holland)
vasaru, 2023-09-04, 0.9.1c Privilege Dragkrok
Paddy, 2023-09-03, 0.9.1b Privilege Dragkrok
Kajan, 2023-08-08, 1.0.2d Privilege
Zeekr 001 2023
MG4 2023
Polestar 2 2021 Såld
BMW i3 2017 Såld
kajan1972
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jan 2024 08:44

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av kajan1972 »

Hämtade igår, glömde bilden...
20240202_143101~2.jpg
Zeekr 001 2023
MG4 2023
Polestar 2 2021 Såld
BMW i3 2017 Såld
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

kajan1972 skrev:
Hämtade igår, glömde bilden...
Grattis!

Vad är dina första intryck?
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

kajan1972 skrev: 03 feb 2024 13:32
Hämtade igår, glömde bilden...
Så snygg i svart. Grattis.
Hoppas du är nöjd med pärlan.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

Vasaru skrev: 01 feb 2024 08:42
Detta är det enskilt största irritationsmomentet för mig. Jag har inte en enda gång fått bilen till att logga in mig automatiskt utan jag har varje gång varit tvungen till att scanna QR-koden. Två gånger har jag varit tvungen att starta om bilen för att QR-koden inte fungerat. Bägge dessa gånger har varit på ställen där det varit full 5G täckning så jag har svårt att tro att det har med uppkopplingen att göra.
Jag ser när jag sätter mig i bilen att det står "Ansiktsigenkänning lyckades" eller något liknande så tycker att jag borde loggas in.
Paddy skrev: 01 feb 2024 21:43
6) Inloggningen/profilhanteringen är helt galet att det inte funkar från start. Även om de får detta att fungera så är jag ändå lite orolig för att ansiktsigenkänningen och autentiseringen inte kommer att vara tillräckligt snabb. Att vänta ett tag innan bilen ställer in sig (säten, speglar annat) är ju inte ok. Men som någon skrev så sker väl inloggningen automatiskt när man loggar in med telefonen, och då borde ju inställningar vara klara när man öppnat dörren och satt sig eller? Men det blir ju ändå ingen bra upplevelse om det inte funkar "keyless" om uttrycket ursäktas.

Varför behöver man ha en 5G-koppling för att få sina egna stolsinställningar i bilen?

Kan inte bilen lagra olika förares stol/spegel-inställningar lokalt i bilen?

Är ju fint att ha backup i molnet om man byter bil, men känns lite onödigt om man måste ha en molnuppkoppling för att bara byta förare i den lokala bilen.
Paddy skrev: 01 feb 2024 21:43
Men det blir ju ändå ingen bra upplevelse om det inte funkar "keyless" om uttrycket ursäktas. Att plocka upp en mobil, starta appen och klicka upplåsning är ju sämre än att bara klicka på lås upp på en gammel-fjärr. Om jag nu inte missförstått det där med mobil upplåsning. Och vem vet, det kanske blir en kanonlösning när de väl får funktionen ansiktsigenkänning/inloggning att överhuvudtaget fungera. Vi får avvakta och hoppas.
Bilar som använder mobilen som nyckel så behöver man inte plocka upp telefonen, och starta någon app.

Vitsen är att bilen låser upp sig automatiskt när man närmar sig den med telefonen i fickan (utan att plocka upp den), och att den sedan låser bilen automatiskt när man lämnar den med telefonen på sig.

Extremt smidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 02 feb 2024 13:02
Vasaru skrev: 02 feb 2024 07:11
Då fyller jag på med dragkrok vilket inte heller hjälper för att få ihop ekvationen. Har sett på Facebook att en del av Holländarna har 1.0.2 och att de som fick bilar med 0.9.1 kod har behövt åka in till ett servicecenter för att få den uppgraderad. Får verkligen hoppas att det inte är så för oss.
Behöver vi åka in är det ersättning som gäller, OTA är sagt och inget annat. Detsamma borde gälla serviceåtgärden för dragkroken, åtgärdade min för någon vecka sedan, har ni blivit kallade ännu?
De ringde mig igår, så en recall är nog nära. Min funkar ännu men jag tror de vill vara säker på att jordanslutningen får en permanent åtgärd. Tror jag bokar tiden själv när verkstaden tagit del av vad som ska göras.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

kajan1972 skrev: 03 feb 2024 13:32
Hämtade igår, glömde bilden...
Kul, grattis. Vilken version? Vad är det för dimensioner på fälgar/däck?
kajan1972
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jan 2024 08:44

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av kajan1972 »

martinsson skrev: 03 feb 2024 14:12
kajan1972 skrev: 03 feb 2024 13:32
Hämtade igår, glömde bilden...
Så snygg i svart. Grattis.
Hoppas du är nöjd med pärlan.
Tack, ja den är riktigt snygg och efter avstängning av de buggiga förarstödsystemen var det en riktigt bra körning på 65 mil igår.
Kollade på diskussionen från de senaste dagarna och er att laddhastighet varit uppe.
För mig funkade mina två laddstopp utmärkt. Laddade till 80% och hade över 100kw hela vägen och såg tom 200 blinka till vid låg SOC på andra laddningen. Relativt hög förbrukning på 28 i snitt men så var det också regn och blöta vägar med hård vind och snitt på ca 20 km över laglig hastighet.
Bilen är riktigt vindstabil! Kastvindar och omkörning av tunga fordon utan någon direkt påverkan.
Zeekr 001 2023
MG4 2023
Polestar 2 2021 Såld
BMW i3 2017 Såld
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

kajan1972 skrev: 03 feb 2024 14:47
martinsson skrev: 03 feb 2024 14:12
kajan1972 skrev: 03 feb 2024 13:32
Hämtade igår, glömde bilden...
Så snygg i svart. Grattis.
Hoppas du är nöjd med pärlan.
Tack, ja den är riktigt snygg och efter avstängning av de buggiga förarstödsystemen var det en riktigt bra körning på 65 mil igår.
Kollade på diskussionen från de senaste dagarna och er att laddhastighet varit uppe.
För mig funkade mina två laddstopp utmärkt. Laddade till 80% och hade över 100kw hela vägen och såg tom 200 blinka till vid låg SOC på andra laddningen. Relativt hög förbrukning på 28 i snitt men så var det också regn och blöta vägar med hård vind och snitt på ca 20 km över laglig hastighet.
Bilen är riktigt vindstabil! Kastvindar och omkörning av tunga fordon utan någon direkt påverkan.
Grattis, stabiliteten är något även jag observerat efter sidovindsstormarna i torsdags.

Du verkar ha valt samma 20-tumsfälgar som jag, fick Ni TPMS att fungera?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar