Har för tillfället köpt lite i VW istället då jag gillar deras elbilssatsning. Hittills bra fart på den aktien. Åtminstone går den åt motsatt håll.
Mmm, har ägt VW ganska länge nu, men köpte rätt mycket mer runt €135. Tycker det känns som det är VW som verkligen utmanar Tesla om "världsherraväldet" gällande elbilar, men med en modest värdering.
Varit en väldigt fin period för mig på börsen nu med kort Tesla, lång VW och framförallt lång gambling Men nu har man väl jinxat det
Jag håller inte med om YoY. I Teslas värdering ligger det indiskonterat gigantisk tillväxt. Att öka YoY är imo en självklarhet (det vore såklart katastrof med 88k leveranser i Q1-21). Det verkar vara en hel del som tror på leveranser på samma nivåer som Q4 (dvs mer än 100% fler levererade än i Q1-2020), det tror jag inte vi kommer vara i närheten av.
Ja det är svårt att hitta en bra utgångspunkt för en jämförelse. Tesla brukar ha sämre siffror i q1 än q4 föregående år. Man var -31% 2019 och -21% 2020. Tillväxtambitionen är högre 2021 än tidigare år. Men q1 kommer bli dåligt pga väntan på Green act i USA och utebliven produktion av S/X. Frågan är då hur mycket Europa och Kina kan motverka det?
I Kina är Model 3 är upp i q1 jämfört med q4 när man levererade 58t. Model Y kommer ovanpå det under feb+mars. Tesla kan mycket väl leverera 70-80t i Kina under q1.
I Europa är man mer eller mindre lika hittils med q4 2020 när man levererade 34t. Åtta fartyg med bilar kom i q4. Nio fartyg kommer i q1 i år. Det är fullt möjligt att Tesla upprepar siffrorna för q4 eller tom överträffar dem.
För helåret 2021 tycker jag det ser jättebra ut om Green act blir genomröstad. Frågan är bara hur dåligt q1 blir i USA?
Det är omöjligt att värdera detta företag. Ser man nåt år tillbaka är kursen fortfarande hög.
Samtidigt har det inte hänt något speciellt som jag kan se som motiverar närmare en halvering av marknadsvärdet på såhär kort tid.
Helt plötsligt kommer det ett par positiva nyheter och den drar upp 20% igen. Eller ned...
Har haft aktien sen 2015 och halverade mitt innehav mellan 7-800 USD. Gick in lite försiktigt nu igen på 575. Mest på skoj.
Men depån ser verkligen tråkig ut när man har mkt amerikansk teknik i den just nu.
Det är omöjligt att värdera detta företag. Ser man nåt år tillbaka är kursen fortfarande hög.
Samtidigt har det inte hänt något speciellt som jag kan se som motiverar närmare en halvering av marknadsvärdet på såhär kort tid.
Helt plötsligt kommer det ett par positiva nyheter och den drar upp 20% igen. Eller ned...
Har haft aktien sen 2015 och halverade mitt innehav mellan 7-800 USD. Gick in lite försiktigt nu igen på 575. Mest på skoj.
Men depån ser verkligen tråkig ut när man har mkt amerikansk teknik i den just nu.
Ser man något år tillbaka är kursen inte hög den är galet hög...
Glöm inte att kursen ökade med 700%(!) förra året till stor del utan att det hänt något ”speciellt”.
Om man köper på dessa höga (!) nivåer bör man räkna med att kursen kan gå ner ytterligare exempelvis 50% på kort tid (och kursen kommer vara HÖG).
Innebär detta att kursen kommer att gå ner, ingen aning... Teslas börsutveckling på kort sikt har sedan länge tappat koppling till verkligheten.
Synd jag inte hittade nåt bra sätt att blanka aktien för nån månad sedan. Jag valde istället att köpa VW, som alternativ. Har gått bra ju iofs men inte i närheten av vad blankning hade gett. Tyckte certifikat lät skumt också så jag avstod ju det med. Attans.
Synd jag inte hittade nåt bra sätt att blanka aktien för nån månad sedan. Jag valde istället att köpa VW, som alternativ. Har gått bra ju iofs men inte i närheten av vad blankning hade gett. Tyckte certifikat lät skumt också så jag avstod ju det med. Attans.
Certifikat är på intet sätt skumt, men det är bra att läsa på så man har förståelse för hur värdet beräknas samt hur man drabbas av urholkning med tiden.
Tycker Vontobels fungerar bra. Små spreadar och extremt hög likviditet. Sålde dock av endel tidigare idag.
Har för tillfället köpt lite i VW istället då jag gillar deras elbilssatsning. Hittills bra fart på den aktien. Åtminstone går den åt motsatt håll.
Jag kommer nog göra det också. Synd att jag är så seg, har tänkt det rätt länge men aldrig gjort slag i saken. Nu är uppgång missad. 2,57% i utdelning är skapligt också.
Tesla vågar jag mig inte på, den får nog falla bra till om jag ska våga gå in där. Som Day trading är det nog en fin aktie, sysslade en del med det tidigare, orkar dock inte det längre. Måste bli arbetslös om jag ska ta upp det ingen. Lite roligt när man tjänade mer där än på jobbet, men det var inte alltid så som fast långvarig inkomst är det lite svajigt.
För mig känns det som att ökande långräntor i USA successivt kommer minska hela TINA-fenomenet. Tror inte vi får någon uppvärdering av tech-sektorn i närtid. I Teslas fall tror jag fortfarande på en svag Q1:a dessutom så har lite svårt att se vad som ska driva den i det korta perspektivet, om man inte "chockar" med riktigt bra leveranser.
Med det sagt så kommer jag nog stänga hela min kortning runt $400 om vi når dit. Gillar egentligen inte alls att vara kort, särskilt inte "naket" (mer ok att vara kort ett bolag i en sektor och lång ett annat imo). Når vi neråt $250 så kanske jag tom köper lite
Det vore för övrigt intressant att veta om det finns någon signifikant korrelation mellan efterfrågan på Teslas bilar och aktiekursen. Min känsla är att Tesla har ovanligt stor andel av "bilägarna" som också är aktieägare.
Det vore för övrigt intressant att veta om det finns någon signifikant korrelation mellan efterfrågan på Teslas bilar och aktiekursen. Min känsla är att Tesla har ovanligt stor andel av "bilägarna" som också är aktieägare.
Hur många teslaägare finns det?
1 miljon? Det finns väl ca 1,4 miljoner bilar?
För mig känns det som att ökande långräntor i USA successivt kommer minska hela TINA-fenomenet. Tror inte vi får någon uppvärdering av tech-sektorn i närtid. I Teslas fall tror jag fortfarande på en svag Q1:a dessutom så har lite svårt att se vad som ska driva den i det korta perspektivet, om man inte "chockar" med riktigt bra leveranser.
Ja, jag köper och har tänkt att äga i minst 5 år. Det kan säkert gå ner mer Jag brukar missa botten och när det vänder. Det går alltid så snabbt uppåt för Teslaaktien att man gärna missar hela uppgången och tvingas köpa dyrare.
För mig känns det som att ökande långräntor i USA successivt kommer minska hela TINA-fenomenet. Tror inte vi får någon uppvärdering av tech-sektorn i närtid. I Teslas fall tror jag fortfarande på en svag Q1:a dessutom så har lite svårt att se vad som ska driva den i det korta perspektivet, om man inte "chockar" med riktigt bra leveranser.
Ja, jag köper och har tänkt att äga i minst 5 år. Det kan säkert gå ner mer Jag brukar missa botten och när det vänder. Det går alltid så snabbt uppåt för Teslaaktien att man gärna missar hela uppgången och tvingas köpa dyrare.
"Det går alltid så snabbt uppåt" tror jag är ett stort misstag att anta. Det gäller ju bara om/när marknaden anser att aktien/bolaget bör värderas upp.
Tror man att Tesla kommer leverera vinster som motsvarar en ännu högre värdering än idag så absolut, men att det ska ske är sannerligen ingen självklarhet.
En faktor som åtminstone jag tidigare inte hade förväntat mig är att konkurrenterna verkar göra allt i deras makt för att få sålt sina elbilar med hjälp av rejäla rabatter. Man kan såklart anse att Tesla är så bra att de kommer säljas ändå, men prissätter konkurrenterna aggressivt så får man nog utgå ifrån att Teslas ASP måste ner ännu mer om man ska klara av den extremt höga tillväxten kommande år.
På kort sikt, dvs i år, så kommer produktion och leverans av Model Y i Berlin samt kanske Cybertruck och Semi i USA komma igång. Detta tillsammans med att det är två nya fabriker som då är uppe och snurrar kan påverka. Blir det förseningar eller strul så tolkas det som negativt mot idag och blir det mindre antal leveranser så är det neutralt tror jag. Om det flyter på och större antal leveranser sker så är det nog uppgång igen. Det är ju egentligen en fördubbling av antalet fabriker som producerar fordon. Den egna batteriproduktionen är också högst intressant och troligen avgörande hur många fordon som kan produceras.
Andra saker som kan komma är att nya fabriker kanske påbörjas. Indien är ju en stor marknad som det pratats om länge och där Tesla inte är ännu. Produktion av Model 2 eller vad den ska heta är också intressant, särskilt på marknader som Indien och stora delar av övriga Asien men även Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tydligen nästan 24000 bilar byggda i Kina i februari iaf. Det var ju en bra siffra!
Värderingen av aktien är ju sen länge frikopplad från antalet sålda bilar. Att växa i kostymen genom att enbart sälja bilar är helt enkelt inte möjligt. Värdet måste komma från annat. Energilager, FSD, försäkringar, solar roof... Ja vem vet?
Tydligen nästan 24000 bilar byggda i Kina i februari iaf. Det var ju en bra siffra!
Värderingen av aktien är ju sen länge frikopplad från antalet sålda bilar. Att växa i kostymen genom att enbart sälja bilar är helt enkelt inte möjligt. Värdet måste komma från annat. Energilager, FSD, försäkringar, solar roof... Ja vem vet?
Håller inte med. Det är absolut massor av annat som ska till, men det mest mätbara idag är just om man klarar av att möta produktions- och försäljningsmålen (samt givetvis leverera resultat).
Marknaden borde säkert vara mycket mer fokuserad på hur FSD utvecklas, men där är vi inte idag imo.