Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jag trodde du hade betydligt sämre timtaxa. 800:-/h är ungefär vad en "vanlig" IT-konsult kostar även i Stockholm nuförtiden.
Jo, så var det också. Jag höjde min timtaxa i år ganska rejält. Det är nog därför de gnäller nu. :-) Men jag insåg liksom inte varför jag skulle vara billigare än outsourcade utvecklare från låglöneländer. Så jag tyckte att runt 800kr är ändå ganska okej för en civilingenjör med över 20 års erfarenhet. Och eftersom mina kunder är helt beroende av mig kan de i slutändan inte säga så mycket ändå. Det finns ingen annan som kan göra de grejerna jag gör.
Men det är ju alltid svårt att hitta rätt timtaxa. Det var därför jag var nyfiken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
MWall skrev:
Jag trodde du hade betydligt sämre timtaxa. 800:-/h är ungefär vad en "vanlig" IT-konsult kostar även i Stockholm nuförtiden.
Jo, så var det också. Jag höjde min timtaxa i år ganska rejält. Det är nog därför de gnäller nu. :-) Men jag insåg liksom inte varför jag skulle vara billigare än outsourcade utvecklare från låglöneländer. Så jag tyckte att runt 800kr är ändå ganska okej för en civilingenjör med över 20 års erfarenhet. Och eftersom mina kunder är helt beroende av mig kan de i slutändan inte säga så mycket ändå. Det finns ingen annan som kan göra de grejerna jag gör.
Men det är ju alltid svårt att hitta rätt timtaxa. Det var därför jag var nyfiken.
Ja runt 800 för mjukvaruutveckling är nog vad man kan få här på västkusten om vi inte pratar expertkompetens, då kan man öka det en del. SW architects, projektledare mm kan man få lite mer för.

Sen har ju löneinflationen på utvecklare varit rätt rejäl de senaste åren så man får ligga på för att få upp raterna.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Senast redigerad av Moelito, redigerad totalt 1 gånger.

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Får jag fråga vad ni jobbar med om ni har sådana inkomster? Är det enmansföretag?
Jag bara undrar eftersom det är faktiskt avsevärt mer än hela min årsomsättning även om jag jobbar 40 tim/vecka utan att ta ut semester vilket jag sällan gör.
Idag är jag anställd konsult och har inte eget bolag men drar för det mesta in och sköter kunderna helt själv. Har dock funderat på att konsulta i egen regi vilket var vad diskussionen handlade om från min sida. Fakturerar runt 3 miljoner per år som det är när jag inte jobbar heltid med kunduppdrag utan driver interna saker också. Så gör jag det i egen regi skulle jag inte hamna långt under det direkt.

Jag jobbar som aktuarie (försäkringsmatematiker) så det är väl vad jag skulle konsulta som i egen regi också. Men det innefattar egentligen även utveckling och sådant då jag kan få uppdrag som handlar om att bygga en excel eller koda i VBA.
Okej, då förstår jag. Det är såklart en bransch där det finns mer pengar att hämta. Jag konsultar som utvecklingsingenjör, alla former av mjukvaruutveckling (embedded, webb, desktop, osv), och även en del hårdvarudesign. Men det är inom industrin. Därav den relativt låga timtaxan (~800kr/tim). Och det gnälls ändå att det är för dyrt. Får byta bransch kanske. :lol:

Jag trodde du hade betydligt sämre timtaxa. 800:-/h är ungefär vad en "vanlig" IT-konsult kostar även i Stockholm nuförtiden. Om man ska tro mina kontakter iaf. En kompis kunde få ~1200:-/h för några år sen när Sharepoint var hett men nu när han jobbar med vanlig webutveckling så verkar allt över 800:-/h vara en bonus. Det är ändå sjukt bra när man tänker efter. Jobbar man heltid så blir det ju ~1,5 miljon i intäkter årligen. Vilken anställd kan tävla med det? I ett eget bolag kan man ju lägga upp det bättre skattemässigt också så även om det tar några år så får man ju till sist ut motsvarande 60% av det man drar in (ungefär). Det är 75 tusen i månaden netto. Det motsvarar en månadslön på ca 135' brutto.

Finns säkert en del som tjänar mer än 135'/mån som anställd men de lär inte vara jättemånga.
Vilken egenföretagare betalar 60% i skatt?
Har man enskild firma så skaffar man sig räntefördelningsutrymme som ger 30% i skatt.
Har man AB så lånar man som privatperson ut en peng till kanske 6% i ränta till AB, och därmed också får 30% i skatt.
Enklast i båda fallen är att man köper en hyresfastighet/skog eller liknande, för att upplägget ska fungera.
Jag skrev att jag får ut ca 60% av det jag debiterar. Inget annat.

Det andra du pratar om kräver mer kapital än jag har.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Ja, det finns garanterat mer pengar inom finans och försäkring för att betala för konsulter. Det gäller oavsett vad man gör inom de områdena skulle jag säga.
Behöver inte alltid vara så. Konsultar 100% och endast i långtidsuppdrag (från halvår och uppåt, men normalt heltidsuppdrag på mellan 1 till 2+ år). Tog tidigare i industrin 1500/t men nu sedan corona så var det tuffare med uppdrag i industrin, och har bytt till just bank och finans sedan årsskiftet. Nu ligger mitt timarvode på endast 1050/t till kund, så i praktiken en sänkning med 33% jämfört med tidigare uppdrag inom tillverknings- och processindustrin.

Är nog till viss del kanske en "corona-effekt" nu i lågkonjunkturen, men tror också att det beror på vilken industri det handlar om. Finns de som betalar OK där också.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
Ja runt 800 för mjukvaruutveckling är nog vad man kan få här på västkusten om vi inte pratar expertkompetens, då kan man öka det en del. SW architects, projektledare mm kan man få lite mer för.
Det där med expertkompetens är lite klurigt. Jag har till en av mina kunder utvecklat en mjukvara med tillhörande hårdvara som är unik i världen, tekniken numera patenterad. Och det är alltid lite roligt när man får höra från stora aktörer i branschen att de har försökt i många år, men inte lyckats, och så småningom gett upp med slutsatsen att det inte går att lösa. Det är då såklart lite snopet när en liten halvkorkad bondjävel från Götene tillsammans med ett litet startup-företag lyckats med nånting som ansågs vara omöjligt. Man är inte så populär. Expertkompetens skulle jag nog säga att jag har. Men nyttan är ytterst begränsad. I det här fallet får jag nöja mig med vetskapen att man har åstadkommit nåt riktigt coolt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det där med expertkompetens är lite klurigt. Jag har till en av mina kunder utvecklat en mjukvara med tillhörande hårdvara som är unik i världen, tekniken numera patenterad. Och det är alltid lite roligt när man får höra från stora aktörer i branschen att de har försökt i många år, men inte lyckats, och så småningom gett upp med slutsatsen att det inte går att lösa. Det är då såklart lite snopet när en liten halvkorkad bondjävel från Götene tillsammans med ett litet startup-företag lyckats med nånting som ansågs vara omöjligt. Man är inte så populär. Expertkompetens skulle jag nog säga att jag har. Men nyttan är ytterst begränsad. I det här fallet får jag nöja mig med vetskapen att man har åstadkommit nåt riktigt coolt.
Låter superkul och spännande! Får man vara nyfiken och fråga vad det är för uppfinning eller apparat det handlar om? :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Behöver inte alltid vara så. Konsultar 100% och endast i långtidsuppdrag (från halvår och uppåt, men normalt heltidsuppdrag på mellan 1 till 2+ år). Tog tidigare i industrin 1500/t men nu sedan corona så var det tuffare med uppdrag i industrin, och har bytt till just bank och finans sedan årsskiftet. Nu ligger mitt timarvode på endast 1050/t till kund, så i praktiken en sänkning med 33% jämfört med tidigare uppdrag inom tillverknings- och processindustrin.

Är nog till viss del kanske en "corona-effekt" nu i lågkonjunkturen, men tror också att det beror på vilken industri det handlar om. Finns de som betalar OK där också.
Det är ju självklart inte så att alla konsultuppdrag inom de sektorerna bidrar till högre timtaxa, det beror ju lite på vad man säljer och vilket behov man fyller. Men rent generellt så har ju finans- och försäkringsbranscherna mycket pengar att spendera på konsulterna jämfört med andra branscher. Dock är det ju så att konsulter inom utveckling (som inte är nischad mot något smalt) betalar man som regel mindre för än de som jobbar mot risk, modellering eller värdering t.ex..
macky

Inlägg av macky »

Är också i konsultbranschen inom bank/finans, dock på stor firma inom sitt område. En senior konsult hos oss 10-15 år + erfarenhet ligger på 2000-2800 per timme. Men då är ofta rådgivningen av kortare karaktär, inhopp för att lösa specifik fråga. Långa projekt så blir det ju mer tid för mer juniora resurser som ligger på ca halva priset. De gör då bulken av arbetet helt enkelt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jo, att korta uppdrag har en bra mycket högre timtaxa är ju normalt inom alla branscher, eller specifika leveranser. Tänker mer på lite längre uppdrag där man inhyrd på 100% under ett eller flera år (projektledare, programledare, chefsuppdrag, etc.).

Har inte sett än att bank och finans har så mycket bättre betalt än tex. olja/gas, flyg, kärnkraft, etc. Fordon ligger dock oftast lite lägre i pris är min erfarenhet.
Bild
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Kan inte den här tråden få tillbaka till topic nu?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
Kan inte den här tråden få tillbaka till topic nu? Bild
Jodå, vet inte hur diskussionen hamnade där (kom bara med först nu på slutet). :D

Något nytt på e-tron-fronten då?
Bild
macky

Inlägg av macky »

martinot skrev:
TobbeTesla skrev:
Kan inte den här tråden få tillbaka till topic nu? Bild
Jodå, vet inte hur diskussionen hamnade där (kom bara med först nu på slutet). :D

Inte för mig, står på laddning hemma. Jag är på landet. :D

Sommarfälgarna på, alltid kul och inte så stor skillnad i förbrukning mot 20” tycker jag. Men det liksom smygs in med ökade temperaturer så möjligt att man lurar sig själv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

macky skrev:
martinot skrev:
Inte för mig, står på laddning hemma. Jag är på landet. :D

Sommarfälgarna på, alltid kul och inte så stor skillnad i förbrukning mot 20” tycker jag. Men det liksom smygs in med ökade temperaturer så möjligt att man lurar sig själv.
Härligt!

Vad tar du för bil till landet, när ni lämnar den stackars e-tron att vara själv hemma? :)

Här är skinande sol, och tänkte strax gå ut och grilla lite i det fina påskvädret.

Ta hand om e-tronen när du väl kommer hem och ge den gärna en fin tvätt för att bli lite påskfin (om du inte redan gjort det). :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
macky

Inlägg av macky »

martinot skrev:
Jo, att korta uppdrag har en bra mycket högre timtaxa är ju normalt inom alla branscher, eller specifika leveranser. Tänker mer på lite längre uppdrag där man inhyrd på 100% under ett eller flera år (projektledare, programledare, chefsuppdrag, etc.).

Har inte sett än att bank och finans har så mycket bättre betalt än tex. olja/gas, flyg, kärnkraft, etc. Fordon ligger dock oftast lite lägre i pris är min erfarenhet.
Vi har ungefär de priserna i nedre intervallet jag beskrev även för längre uppdrag vilket brukar vara uppåt ett år. Kan vara i väntan på rekrytering eller dyl. Sen är det förstås varumärkespremie på priserna. Inget jag skulle uppnå som egenkonsult.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Går i väntans tider på min e-tron 55. Skulle ha kommit i början av april men lutar nu åt början maj!

Har fått beställa lite tillbehör tillsvidare för att stilla väntan :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
macky

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Går i väntans tider på min e-tron 55. Skulle ha kommit i början av april men lutar nu åt början maj!

Den som väntar på ngt gott. Alltid härligt att hämta ut ny bil. Särskilt på våren/sommaren när solen skiner. Lägg upp ngn bild när det är dags.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

@Macky; Sorry, vågar inte svara på sidospåret om konsulter för att inte få OT-varning (annars lär jag mig gärna lite mer om finans/bank och fintech som är ett helt nytt område för mig, och även om rater som gäller där).
Nect skrev:
Förstår längtan! Är det privatköp eller förmånsbil?

Vad blev det för kul tillbehör? :)
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Låter superkul och spännande! Får man vara nyfiken och fråga vad det är för uppfinning eller apparat det handlar om? :)
Javisst. Det handlar om att uppgradera vanliga fordonsvågar så att man slipper stanna när man väger ett fordon. Det krävs inte mer än ett egentillverkat kretskort och en ny kopplingsdosa. Installationen tar max ett par timmar.
Man kan sedan köra över vågen i 5-10km/h utan att tappa noggrannhet jämfört med gammaldags statisk vägning. Fördelarna är att det går extremt mycket fortare att väga ett fordon, och bränsleåtgången och slitage minskar dramatiskt. Vid nyinstallation kan man dessutom nöja sig med en 6m våg istället för 24m. Det finns inget krav på att fordonet måste få plats på vågen. Det funkar med alla längder.
På köpet får man alla axelvikter, och -avstånd, och man kan även detektera om förarna fuskar när de väger sina bilar. Det gör de hela tiden.
Dynamisk vägning har funnits länge, men noggrannheten har alltid varit extremt kass. Det handlade om många procent fel, eller så funkade det inte alls. Nu är det promille vi pratar om. En stor svensk lastbilstillverkare har våra dynamiska vågar vid alla sina fabriker för att fastställa vikten på nytillverkade chassin. Om alltså någon gång en lastbil får en felaktig vikt i registreringsbeviset så vet ni vem ni kan skylla på. ;)
Det hela verkar på första anblicken vara lättlöst, men det stora (olösbara) problemet är att man måste kunna hantera specialfallet när en axel går upp på vågen exakt samtidigt som en annan axel lämnar, i värsta fall med exakt samma axeltryck. Detta händer i princip vid varje vägning när man har en våg som är 6 eller 7 m lång. Lösningen som alla andra vågtillverkare har, är korta axeltrycksvågar. Men de är som sagt extremt dåliga när det kommer till noggrannhet.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
@Macky; Sorry, vågar inte svara på sidospåret om konsulter för att inte få OT-varning (annars lär jag mig gärna lite mer om finans/bank och fintech som är ett helt nytt område för mig, och även om rater som gäller där).
Nect skrev:
Förstår längtan! Är det privatköp eller förmånsbil?

Vad blev det för kul tillbehör? :)

Det blev en förmånsbil, men hade privatleasingserbjudandet som nyligen var funnits när jag beställde hade jag huggit en sådan istället :)

- Juice Booster 2 (laddkabel/box). Har ett garage som vätter till två olika parkeringar där jag har varsitt 3-fasuttag. Tänkte att det blir bäst så att bara flytta över laddkabeln beroende på vart jag har parkerat bilen.
- Bagagerumsmatta
- Lastgaller så jag kan lasta över ryggstödet i skuffen
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

@Mati: Vill inte vara OT (annars riskerar man skäll av andra forumdeltagare), men låter ju som en väldigt smart och kostnadsbesparande produkt! Faktum är att nästan inga innovationer händer i stora resursstarka etablerade storföretag, utan det är oftast enskilda entreprenörer och små bolag (som ditt) där nya kreativa produkter tas fram och där riktiga innovationer sker. Grymt jobbat!
Nect skrev:
Det blev en förmånsbil, men hade privatleasingserbjudandet som nyligen var funnits när jag beställde hade jag huggit en sådan istället :)

- Juice Booster 2 (laddkabel/box). Har ett garage som vätter till två olika parkeringar där jag har varsitt 3-fasuttag. Tänkte att det blir bäst så att bara flytta över laddkabeln beroende på vart jag har parkerat bilen.
- Bagagerumsmatta
- Lastgaller så jag kan lasta över ryggstödet i skuffen
Då blir det ju utmärkt med leverans innan 1/7 för att få nuvarande förmånsvärden. :)
Bild
dfa

Inlägg av dfa »

Körde för ett tag sedan stäckan Malung-Mariestad med ett laddstopp på Ionity i Karlstad med min etron.
Efter att jag laddat började det regna och det som slog mig var att förbrukningen gick upp ungefär 20% - det kan ha blåst mer också men är inte säker på det. Temperaturen och snitthastigheten var i stort sett samma. Har 20" odubbade vinterdäck på.

Mina förbrukningssiffror:
Malung-Karlstad 26,3 kWh/100km (mycket kuperat men torr väg)
Karlstad-Mariestad 31,9kWh/100km (regn, men plattare väg)

Blev ganska chockad över att bilen drog så mycket mer, jag har ju blivit inspirerad av teslabjörn och försöker optimera laddstoppen men när det diffar 20% mellan två sträckor får man lätt hicka. Som tur var åt jag i Karlstad så fick mer buffert än jag räknat med.
Vad är era erfarenheter av skillnad i förbrukning vid torrt resp. blött väglag?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ungefär samma erfarenhet, det kan gå upp rejält när det regnar.
Men det är bara att låtsas som om det regnar... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

När jag beräknar rutter i ABRP så tar jag -20c, snö och 4 m/s i motvind som indata. Sen får man bara bli positiv överraskad om det blir lägre :lol:
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dfa skrev:
Det finns en aspekt till och det är höjskillnaden på 240m mellan Malung och Karlstad. Mariestad däremot ligger på samma höjd som Karlstad. Det är alltså mer rättvisande förbrukning på den sträckan.
E-tron är en mycket tung bil. Lite grovt räknat "tjänar" du 1,7 kWh på att släppa en 2,6 ton klump som e-tron nedför en 240m hög backe (se formeln nedan). På knappt 19 mil körsträcka minskar alltså förbrukningen med nästan 1kWh/100km. Lite höftat. Det är nog mindre i praktiken med förluster och allt, men ändå. Man brukar inte tänka på det.

E = mgh = 2600kg × 9,81m/s2 × 240m = 6121440J = 1,7kWh
macky

Inlägg av macky »

mati skrev:
dfa skrev:
Det finns en aspekt till och det är höjskillnaden på 240m mellan Malung och Karlstad. Mariestad däremot ligger på samma höjd som Karlstad. Det är alltså mer rättvisande förbrukning på den sträckan.
E-tron är en mycket tung bil. Lite grovt räknat "tjänar" du 1,7 kWh på att släppa en 2,6 ton klump som e-tron nedför en 240m hög backe (se formeln nedan). På knappt 19 mil körsträcka minskar alltså förbrukningen med nästan 1kWh/100km. Lite höftat. Det är nog mindre i praktiken med förluster och allt, men ändå. Man brukar inte tänka på det.

E = mgh = 2600kg × 9,81m/s2 × 240m = 6121440J = 1,7kWh
Det där tänker man inte alltid på. Men, jag upplever också att regn och blöt väg är tungt att köra i med iaf uppåt 15-20% ökning i förbr. Kör mest till och från landet och det är i stort havsnivå på båda ställena.
Skriv svar