martinot skrev:
Låter superkul och spännande! Får man vara nyfiken och fråga vad det är för uppfinning eller apparat det handlar om?

Javisst. Det handlar om att uppgradera vanliga fordonsvågar så att man slipper stanna när man väger ett fordon. Det krävs inte mer än ett egentillverkat kretskort och en ny kopplingsdosa. Installationen tar max ett par timmar.
Man kan sedan köra över vågen i 5-10km/h utan att tappa noggrannhet jämfört med gammaldags statisk vägning. Fördelarna är att det går extremt mycket fortare att väga ett fordon, och bränsleåtgången och slitage minskar dramatiskt. Vid nyinstallation kan man dessutom nöja sig med en 6m våg istället för 24m. Det finns inget krav på att fordonet måste få plats på vågen. Det funkar med alla längder.
På köpet får man alla axelvikter, och -avstånd, och man kan även detektera om förarna fuskar när de väger sina bilar. Det gör de hela tiden.
Dynamisk vägning har funnits länge, men noggrannheten har alltid varit extremt kass. Det handlade om många procent fel, eller så funkade det inte alls. Nu är det promille vi pratar om. En stor svensk lastbilstillverkare har våra dynamiska vågar vid alla sina fabriker för att fastställa vikten på nytillverkade chassin. Om alltså någon gång en lastbil får en felaktig vikt i registreringsbeviset så vet ni vem ni kan skylla på.

Det hela verkar på första anblicken vara lättlöst, men det stora (olösbara) problemet är att man måste kunna hantera specialfallet när en axel går upp på vågen exakt samtidigt som en annan axel lämnar, i värsta fall med exakt samma axeltryck. Detta händer i princip vid varje vägning när man har en våg som är 6 eller 7 m lång. Lösningen som alla andra vågtillverkare har, är korta axeltrycksvågar. Men de är som sagt extremt dåliga när det kommer till noggrannhet.