Ja, ursäkta det var verkligen otydligt. Det såg jag nuLegato skrev:Allt annat än "såklart" imo. Tillväxt mäter man normalt sett på top line. I vissa fall på resultat. Att mäta på antalet producerade enheter över åren känns väldigt irrelevant. Tesla hade såklart också kunnat sälja en "mopedbil" med 5 kWh batteri i stora volymer men det är ju inte värt något om inte omsättning och vinst följer med.
Problemet är som sagt återigen att den fallande ASPn i praktiken kommer göra det omöjligt att växa top line så mycket som man behöver för att motivera nuvarande aktiekurs.

Ändå intressant att analytikerna genom alla år har haft som prognos att Teslas produktionstillväxt kommer avta framöver. För varje år tvingas de flytta fram tidpunkten när tillväxten ska plana ut. Enligt deras nuvarande prognoser kommer tillväxten fortfarande plana ut men trots det har de nu satt höga målkurser. Det hänger inte riktigt ihop.
Jag har inte haft problem med att Teslas omsättning inte har växt lika snabbt under den här perioden när det sänker priserna för att nå ut till fler kunder. Men det var tråkigt att man inte brydde sig mer om S/X vilket gjorde att ASP sjönk snabbare än väntat. Elon var ändå tydlig med vad man håller på med.
Jag är mer positiv till framtida marginaler. Elon säger att Tesla måste bli bäst i världen på tillverkning. Att ligga före konkurrenterna i effektivitet är enda sättet att säkra högre lönsamhet. Hade han sagt det för två år sedan när de uppdagades att bakändan på Model 3 hade den mest idiotiskt ineffektiva designen hade man avfärdat det. Men mycket har hänt sedan dess. Det går inte att tillverka bakänden mer effektivt än vad Tesla nu gör med Model Y. De nya batterierna innebär en mängd mindre framsteg som tillsammans blir till ett stort framsteg.
Jag menar verkligen inte att Tesla är bäst i världen på att bygga bilar ännu. De har mycket kvar att bevisa. Men ambitionen och utvecklingen finns där.