Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 dec 2018 16:32
Alltså två st som togs i drift idag 

Det är faktiskt tre som togs i drift idag. Det var 40 live igår.Bjelke skrev:Alltså två st som togs i drift idag
Jäkligt najs asså...mati skrev:Det är faktiskt tre som togs i drift idag. Det var 40 live igår.Bjelke skrev:Alltså två st som togs i drift idag
Under december har nästan en station om dagen tagits i drift. En tydlig ökning.
Woohoo! Äntligen!mati skrev:45 live , 46 building
Första i Sverige. Strömstad.
Men denna är ju för norrmännenTiborBlomhall skrev:Woohoo! Äntligen!mati skrev:45 live , 46 building
Första i Sverige. Strömstad.
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation!
Malmö kommer gå live slutet av januari.chaffis75 skrev:Men denna är ju för norrmännenTiborBlomhall skrev:Woohoo! Äntligen!mati skrev:45 live , 46 building
Första i Sverige. Strömstad.
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation!
Men ändå kul.. Väntar på Malmö laddaren så man kan åka och titta live på den
Jag fråga på facebook om de var 350kw klara. Det var de men de har inte fått ccs2 kablarna ännu. Så för att kunna köra igång så har de ccs1 kablar. Sedan byts de efter hand.blincoln skrev:Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Jo så har jag också uppfattat de också.. Detta är ju ett övergående problem, om säg 6 månader så tror jag att alla kommer vara ccs2 inklusive de som redan är öppnade.Lophornis skrev:Jag fråga på facebook om de var 350kw klara. Det var de men de har inte fått ccs2 kablarna ännu. Så för att kunna köra igång så har de ccs1 kablar. Sedan byts de efter hand.blincoln skrev:Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Håller med. Känns "lagom" för den riktigt snabba laddningen. Lite i överkant för övrig laddning dock imo.OfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycketOfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Ja den övriga lämnar ju en del att önska faktiskt, beroende på vad för AC hastighet vi pratar kan den ju dessutom gå från “lite i överkant” till sinnessjukt hög.Legato skrev:Håller med. Känns "lagom" för den riktigt snabba laddningen. Lite i överkant för övrig laddning dock imo.OfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Fortfarande markant billigare än en stor diesel SUV med iaf lite motor i (som de brukar ha i Tyskland) som sörplar i sig massvis i autobahnhastigheterna.HelectriC skrev:Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycketOfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Tanken är dock inte att man ska köra konstant på el från 3,5 kr/kWh. Normalt kommer man ladda hemma och då blir det en billigare kostnad.HelectriC skrev:Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycketOfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Skulle inte bli förvånad om det ändras framöver faktiskt. Med tiden kommer det inte krävas att det är mer eller mindre gratis att ladda hos superchargers och då blir det mer en belastning att de behöver bygga fler stolpar överallt för att folk laddar i onödan. Ute i Europa kan det i dagsläget vara billigare att ladda på SuC än att ladda hemma för många. Det kommer vi nog även se i Sverige för många som får laddboxar i sin förenings garage eller garage på stan där de vill få tillbaka investeringskostnaden på hyffsat kort sikt.Zalman3 skrev:För dyrt!
Tesla tar 1.90kr per kWh.
Varför måste det vara mycket billigare än diesel de gångerna man åker på långresa? Det är nog inte hållbart att skala upp det i en framtid där vi ser många elbilar.taliz skrev:Tycker det verkar lite dyrt. Som tidigare sagts blir det ju inte mycket billigare än diesel. Men med tanke på vilka som äger ionity så är det kanske inte så förvånande..