Sida 27 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2018 16:32
av Bjelke
Alltså två st som togs i drift idag :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2018 16:36
av mati
Bjelke skrev:
Alltså två st som togs i drift idag :)
Det är faktiskt tre som togs i drift idag. Det var 40 live igår. :)
Under december har nästan en station om dagen tagits i drift. En tydlig ökning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2018 16:38
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Alltså två st som togs i drift idag :)
Det är faktiskt tre som togs i drift idag. Det var 40 live igår. :)
Under december har nästan en station om dagen tagits i drift. En tydlig ökning.
Jäkligt najs asså...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2018 17:08
av mati
45 live , 46 building :)

Första i Sverige. Strömstad.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2018 17:14
av TiborBlomhall
mati skrev:
45 live , 46 building :)

Första i Sverige. Strömstad.
Woohoo! Äntligen!
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation! :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2018 17:15
av chaffis75
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
45 live , 46 building :)

Första i Sverige. Strömstad.
Woohoo! Äntligen!
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation! :lol:
Men denna är ju för norrmännen :D

Men ändå kul.. Väntar på Malmö laddaren så man kan åka och titta live på den :geek:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2018 17:29
av Lophornis
chaffis75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
45 live , 46 building :)

Första i Sverige. Strömstad.
Woohoo! Äntligen!
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation! :lol:
Men denna är ju för norrmännen :D

Men ändå kul.. Väntar på Malmö laddaren så man kan åka och titta live på den :geek:
Malmö kommer gå live slutet av januari.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2018 23:13
av blincoln
Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2018 00:22
av Lophornis
blincoln skrev:
Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Jag fråga på facebook om de var 350kw klara. Det var de men de har inte fått ccs2 kablarna ännu. Så för att kunna köra igång så har de ccs1 kablar. Sedan byts de efter hand.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2018 06:06
av chaffis75
Lophornis skrev:
blincoln skrev:
Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Jag fråga på facebook om de var 350kw klara. Det var de men de har inte fått ccs2 kablarna ännu. Så för att kunna köra igång så har de ccs1 kablar. Sedan byts de efter hand.
Jo så har jag också uppfattat de också.. Detta är ju ett övergående problem, om säg 6 månader så tror jag att alla kommer vara ccs2 inklusive de som redan är öppnade.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2018 07:55
av mati
Jag har kompletterat uppladdning.nu igår med en färdig ionity-laddare och jäklar vilken skillnad det blir i ABRP när man kör e-tron. Den tar gärna en rejäl omväg för att kunna utnyttja den snabba laddaren som tyvärr står fel sida motorvägen. Men det är värt det. Tidvinsten är enorm mot en vanlig 50kW-laddare. Det blir roligt att testa det i verkligheten. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2018 23:34
av rasssta
Tjenamors!

Jag blev nyfiken på Ionitys utveckling redan i somras när de bara hade 6 laddstationer på kartan och ville följa det hela lite mer i detalj. Men då deras egen site suger rätt hårt så byggde jag en egen -> https://www.ionitychargers.com.

Nya stationer (påbörjade byggnationer och färdigställda) automatpostas till http://twitter.com/ionitychargers!

Om ni har förslag på fler features så skicka ett PM här eller via kontaktformuläret på siten så ska jag se vad jag kan få till! 8-)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2018 06:34
av frippan
Snyggt jobbat! Väldigt bra sammanfattning av nätverket.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jan 2019 08:36
av frippan
Nu verkar de ha börjat jobba igen

47 klara
44 under byggnad

Verkar som Danmark fick 2 klara

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:03
av Legato
Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!

Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Screenshot_20190106-100153.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:06
av OfarligTesla
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:13
av Legato
OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Håller med. Känns "lagom" för den riktigt snabba laddningen. Lite i överkant för övrig laddning dock imo.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:15
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycket :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:19
av OfarligTesla
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Håller med. Känns "lagom" för den riktigt snabba laddningen. Lite i överkant för övrig laddning dock imo.
Ja den övriga lämnar ju en del att önska faktiskt, beroende på vad för AC hastighet vi pratar kan den ju dessutom gå från “lite i överkant” till sinnessjukt hög.
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycket :?
Fortfarande markant billigare än en stor diesel SUV med iaf lite motor i (som de brukar ha i Tyskland) som sörplar i sig massvis i autobahnhastigheterna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:19
av Svenssons
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycket :?
Tanken är dock inte att man ska köra konstant på el från 3,5 kr/kWh. Normalt kommer man ladda hemma och då blir det en billigare kostnad.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:22
av Zalman3
För dyrt!
Tesla tar 1.90kr per kWh.

Dessutom spekuleras det ju att Tesla V3 får minst 250kW laddning.

Och att kablarna till Tesla 3 medför 200-250kW laddning, vilket skulle medföra rejält mycket snabbare laddning för Tesla 3.
Idag laddar en Tesla 3 upp till 750kmh, kan det dubblas till 1500kmh med SuC V3?

Audi e-Tron kan ju laddas med 150kW.
Men enligt vissa uppgifter på forum har Audi kass inverter och elmotor, så de har inte bättre kmh laddning än Tesla X, trots att Tesla X laddar idag med 120kW.
Tror inte Audi e-tron kommer över 600kmh i laddhastighet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:29
av OfarligTesla
Zalman3 skrev:
För dyrt!
Tesla tar 1.90kr per kWh.
Skulle inte bli förvånad om det ändras framöver faktiskt. Med tiden kommer det inte krävas att det är mer eller mindre gratis att ladda hos superchargers och då blir det mer en belastning att de behöver bygga fler stolpar överallt för att folk laddar i onödan. Ute i Europa kan det i dagsläget vara billigare att ladda på SuC än att ladda hemma för många. Det kommer vi nog även se i Sverige för många som får laddboxar i sin förenings garage eller garage på stan där de vill få tillbaka investeringskostnaden på hyffsat kort sikt.

Jag tror helt enkelt de riktigt låga kostnaderna för snabbladdning i superchargernätverket vi haft hittills kommer behöva försvinna för att skala upp framöver.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:38
av chaffis75
Nu är jag inte helt med, är detta ionity priserna eller är de Audi priser?

3,5 är väl helt ok.. Tesla priset ser jag som en service från tesla, SuC är inte själv försörjande utan betalas delvis när du köper bilen till skillnad från ionity som är ett egen vinst drivande företag även om de råkar ägas av bla Audi.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:46
av taliz
Tycker det verkar lite dyrt. Som tidigare sagts blir det ju inte mycket billigare än diesel. Men med tanke på vilka som äger ionity så är det kanske inte så förvånande..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jan 2019 10:49
av OfarligTesla
taliz skrev:
Tycker det verkar lite dyrt. Som tidigare sagts blir det ju inte mycket billigare än diesel. Men med tanke på vilka som äger ionity så är det kanske inte så förvånande..
Varför måste det vara mycket billigare än diesel de gångerna man åker på långresa? Det är nog inte hållbart att skala upp det i en framtid där vi ser många elbilar.

Nyttan för elbilar kommer ju av att du i de flesta fall laddar dem hemma för en relativt låg summa per kWh.