Sida 27 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 19:26
av Stevvee
taliz skrev:
Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D
Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 19:30
av Legato
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D
Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.
Har de verkligen egna verkstäder vid lansering i Sverige?

Tesla var helt unikt då samt hade en efterfrågan som vida översteg produktionskapaciteten. PS blir inte lika unikt. Hur efterfrågan vs produktion kommer se ut återstår att se.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 19:49
av Stevvee
Legato skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D
Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.
Har de verkligen egna verkstäder vid lansering i Sverige?

Tesla var helt unikt då samt hade en efterfrågan som vida översteg produktionskapaciteten. PS blir inte lika unikt. Hur efterfrågan vs produktion kommer se ut återstår att se.

Egna är väll att ta i men delade med Volvo. Dock inte varje volvo verkstad utan precis med försäljningen kommer det bli någon enstaka mekaniker per koncern.

Efterfrågan är väll fortfarande större än produktionskapaciteten, inte direkt så elbils-marknaden är mättad och alla önskar sig inte en M3 utav naturliga orsaker.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 20:28
av Legato
Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D
Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.
Har de verkligen egna verkstäder vid lansering i Sverige?

Tesla var helt unikt då samt hade en efterfrågan som vida översteg produktionskapaciteten. PS blir inte lika unikt. Hur efterfrågan vs produktion kommer se ut återstår att se.

Egna är väll att ta i men delade med Volvo. Dock inte varje volvo verkstad utan precis med försäljningen kommer det bli någon enstaka mekaniker per koncern.

Efterfrågan är väll fortfarande större än produktionskapaciteten, inte direkt så elbils-marknaden är mättad och alla önskar sig inte en M3 utav naturliga orsaker.
Misstänkte det ang verkstäder.

Långt ifrån alla elbilar har en efterfrågan som överstiger produktionen. Hur det blir med PS återstår att se. För mig är det nära nog omöjligt att förstå hur man kan välja PS2 framför Model 3 nu när RWD är här och det verkar säkert att Model 3 får drag, men oavsett så återstår det att se.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 20:33
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D
Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.
Uh? Tesla är ett helt fristående märke med helt andra mål än Polestar.

Polestar används av Volvo som testskott för elbilar.
När väl Volvo börjat producera elbilar i stor skala kan man undra vad Polestar skall syssla med.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 20:35
av HelectriC
Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D
Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.
Har de verkligen egna verkstäder vid lansering i Sverige?

Tesla var helt unikt då samt hade en efterfrågan som vida översteg produktionskapaciteten. PS blir inte lika unikt. Hur efterfrågan vs produktion kommer se ut återstår att se.

Egna är väll att ta i men delade med Volvo. Dock inte varje volvo verkstad utan precis med försäljningen kommer det bli någon enstaka mekaniker per koncern.

Efterfrågan är väll fortfarande större än produktionskapaciteten, inte direkt så elbils-marknaden är mättad och alla önskar sig inte en M3 utav naturliga orsaker.
Misstänkte det ang verkstäder.

Långt ifrån alla elbilar har en efterfrågan som överstiger produktionen. Hur det blir med PS återstår att se. För mig är det nära nog omöjligt att förstå hur man kan välja PS2 framför Model 3 nu när RWD är här och det verkar säkert att Model 3 får drag, men oavsett så återstår det att se.
Det är väl inte konstigt alls! PS2 har stor bagagelucka, skidlucka i ryggstöd, dragkrok, en annan design än Tesla, LED Matrix, instrumentpanel framför föraren och en del annat som inte M3 har. Jag har inte alls svårt att förstå varför man väljer PS2 framför M3. Jag står själv i funderingen på att byta till PS2 när den kommer.

Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 20:45
av taliz
HelectriC skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.
Har de verkligen egna verkstäder vid lansering i Sverige?

Tesla var helt unikt då samt hade en efterfrågan som vida översteg produktionskapaciteten. PS blir inte lika unikt. Hur efterfrågan vs produktion kommer se ut återstår att se.

Egna är väll att ta i men delade med Volvo. Dock inte varje volvo verkstad utan precis med försäljningen kommer det bli någon enstaka mekaniker per koncern.

Efterfrågan är väll fortfarande större än produktionskapaciteten, inte direkt så elbils-marknaden är mättad och alla önskar sig inte en M3 utav naturliga orsaker.
Misstänkte det ang verkstäder.

Långt ifrån alla elbilar har en efterfrågan som överstiger produktionen. Hur det blir med PS återstår att se. För mig är det nära nog omöjligt att förstå hur man kan välja PS2 framför Model 3 nu när RWD är här och det verkar säkert att Model 3 får drag, men oavsett så återstår det att se.
Det är väl inte konstigt alls! PS2 har stor bagagelucka, skidlucka i ryggstöd, dragkrok, en annan design än Tesla, LED Matrix, instrumentpanel framför föraren och en del annat som inte M3 har. Jag har inte alls svårt att förstå varför man väljer PS2 framför M3. Jag står själv i funderingen på att byta till PS2 när den kommer.
Skulle nog säga att Model Y lär bli PS2s största konkurrent.
Den kommer väl ha ännu större utrymmen än PS2, och dragkrok, SUC och inte minst lägre pris.

Du verkar ju förövrigt gilla att prova olika bilar och märken. Men du återvänder alltid till Tesla. Lär bli så denna gång med. :D

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 20:50
av chaffis75
HelectriC skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:


Egna är väll att ta i men delade med Volvo. Dock inte varje volvo verkstad utan precis med försäljningen kommer det bli någon enstaka mekaniker per koncern.

Efterfrågan är väll fortfarande större än produktionskapaciteten, inte direkt så elbils-marknaden är mättad och alla önskar sig inte en M3 utav naturliga orsaker.
Misstänkte det ang verkstäder.

Långt ifrån alla elbilar har en efterfrågan som överstiger produktionen. Hur det blir med PS återstår att se. För mig är det nära nog omöjligt att förstå hur man kan välja PS2 framför Model 3 nu när RWD är här och det verkar säkert att Model 3 får drag, men oavsett så återstår det att se.
Det är väl inte konstigt alls! PS2 har stor bagagelucka, skidlucka i ryggstöd, dragkrok, en annan design än Tesla, LED Matrix, instrumentpanel framför föraren och en del annat som inte M3 har. Jag har inte alls svårt att förstå varför man väljer PS2 framför M3. Jag står själv i funderingen på att byta till PS2 när den kommer.
Kan bara hålla med, möjligen har du glömt takräcke av enkel Thule modell och jag hoppas på billigare försäkring men de är såklart en spekulation.
Sen får man inte glömma att 60000 € polestar är 4 hjuls driven så de är väl med den man ska jämföra med.

Andrahand värde i Sverige tror inte jag är ett problem då den kommer vara så nära knuten till Volvo men i andra länder kanske detta skulle kunna vara ett problem om Volvo är ett litet märke där.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 21:13
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:

Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.
Har de verkligen egna verkstäder vid lansering i Sverige?

Tesla var helt unikt då samt hade en efterfrågan som vida översteg produktionskapaciteten. PS blir inte lika unikt. Hur efterfrågan vs produktion kommer se ut återstår att se.

Egna är väll att ta i men delade med Volvo. Dock inte varje volvo verkstad utan precis med försäljningen kommer det bli någon enstaka mekaniker per koncern.

Efterfrågan är väll fortfarande större än produktionskapaciteten, inte direkt så elbils-marknaden är mättad och alla önskar sig inte en M3 utav naturliga orsaker.
Misstänkte det ang verkstäder.

Långt ifrån alla elbilar har en efterfrågan som överstiger produktionen. Hur det blir med PS återstår att se. För mig är det nära nog omöjligt att förstå hur man kan välja PS2 framför Model 3 nu när RWD är här och det verkar säkert att Model 3 får drag, men oavsett så återstår det att se.
Det är väl inte konstigt alls! PS2 har stor bagagelucka, skidlucka i ryggstöd, dragkrok, en annan design än Tesla, LED Matrix, instrumentpanel framför föraren och en del annat som inte M3 har. Jag har inte alls svårt att förstå varför man väljer PS2 framför M3. Jag står själv i funderingen på att byta till PS2 när den kommer.
Skulle nog säga att Model Y lär bli PS2s största konkurrent.
Den kommer väl ha ännu större utrymmen än PS2, och dragkrok, SUC och inte minst lägre pris.

Du verkar ju förövrigt gilla att prova olika bilar och märken. Men du återvänder alltid till Tesla. Lär bli så denna gång med. :D[/quote]

Ja, vi får väl se :D har ju precis beställt en M3 SR+, så det är inte omöjligt att det blir både PS2 och M3 i hushållet nästan år.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 21:24
av Jeppe_E
HelectriC skrev:
Skulle nog säga att Model Y lär bli PS2s största konkurrent.
Den kommer väl ha ännu större utrymmen än PS2, och dragkrok, SUC och inte minst lägre pris.
Tveksamt om MY blir billigare än PS2 va? MY kostar i dagsläget 688.000 för AWD LR. Har svårt att se att PS2 skulle bli dyrare än så. MY kostar ju €61.000
i Tyskland, PS2 enligt uppgift (vilket förstås kan komma att ändras) €59.900. Men absolut My är en större bil än PS2. Jag tror MY SR+ kommer att sälja mycket i Sverige.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 22:05
av HelectriC
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Skulle nog säga att Model Y lär bli PS2s största konkurrent.
Den kommer väl ha ännu större utrymmen än PS2, och dragkrok, SUC och inte minst lägre pris.
Tveksamt om MY blir billigare än PS2 va? MY kostar i dagsläget 688.000 för AWD LR. Har svårt att se att PS2 skulle bli dyrare än så. MY kostar ju €61.000
i Tyskland, PS2 enligt uppgift (vilket förstås kan komma att ändras) €59.900. Men absolut My är en större bil än PS2. Jag tror MY SR+ kommer att sälja mycket i Sverige.
Nu var det dock inte jag som skrev det där. Citatfel!

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 22:16
av Jeppe_E
HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Skulle nog säga att Model Y lär bli PS2s största konkurrent.
Den kommer väl ha ännu större utrymmen än PS2, och dragkrok, SUC och inte minst lägre pris.
Tveksamt om MY blir billigare än PS2 va? MY kostar i dagsläget 688.000 för AWD LR. Har svårt att se att PS2 skulle bli dyrare än så. MY kostar ju €61.000
i Tyskland, PS2 enligt uppgift (vilket förstås kan komma att ändras) €59.900. Men absolut My är en större bil än PS2. Jag tror MY SR+ kommer att sälja mycket i Sverige.
Nu var det dock inte jag som skrev det där. Citatfel!

Sorry :)

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 22:51
av taliz
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Skulle nog säga att Model Y lär bli PS2s största konkurrent.
Den kommer väl ha ännu större utrymmen än PS2, och dragkrok, SUC och inte minst lägre pris.
Tveksamt om MY blir billigare än PS2 va? MY kostar i dagsläget 688.000 för AWD LR. Har svårt att se att PS2 skulle bli dyrare än så. MY kostar ju €61.000
i Tyskland, PS2 enligt uppgift (vilket förstås kan komma att ändras) €59.900. Men absolut My är en större bil än PS2. Jag tror MY SR+ kommer att sälja mycket i Sverige.
Med tanke på hur mkt komponenter, särskilt drivlinan, som delas med 3an så bör de rimligen kunna lansera en billigare variant väldigt snabbt.

Re: Polestar 2

Postat: 12 apr 2019 23:24
av Legato
Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D

Gick ju bra för tesla.

Förutom att Polestar då redan har verkstäder, likheter med ett redan välkänt märke, egentligen bara eldriften som inte är beprövad sedan tidigare m.m.
Har de verkligen egna verkstäder vid lansering i Sverige?

Tesla var helt unikt då samt hade en efterfrågan som vida översteg produktionskapaciteten. PS blir inte lika unikt. Hur efterfrågan vs produktion kommer se ut återstår att se.

Egna är väll att ta i men delade med Volvo. Dock inte varje volvo verkstad utan precis med försäljningen kommer det bli någon enstaka mekaniker per koncern.

Efterfrågan är väll fortfarande större än produktionskapaciteten, inte direkt så elbils-marknaden är mättad och alla önskar sig inte en M3 utav naturliga orsaker.
Misstänkte det ang verkstäder.

Långt ifrån alla elbilar har en efterfrågan som överstiger produktionen. Hur det blir med PS återstår att se. För mig är det nära nog omöjligt att förstå hur man kan välja PS2 framför Model 3 nu när RWD är här och det verkar säkert att Model 3 får drag, men oavsett så återstår det att se.
Det är väl inte konstigt alls! PS2 har stor bagagelucka, skidlucka i ryggstöd, dragkrok, en annan design än Tesla, LED Matrix, instrumentpanel framför föraren och en del annat som inte M3 har. Jag har inte alls svårt att förstå varför man väljer PS2 framför M3. Jag står själv i funderingen på att byta till PS2 när den kommer.
Det är min åsikt, det är fritt fram att tycka annorlunda...

Större bagage så finns Model Y.
Takbox går att montera på 3.
Drag även på trean (var som sagt en förutsättning).
Ljuset är jättebra även på 3an (relativt S&X hade jag förstått behovet mer).
Instrumentpanel är en stor nackdel för mig. Tycker trean är överlägsen S&X interiört och de i sin tur överlägsna allt annat.

M3 är en körmaskin, har tillgång till ett fantastiskt laddnätverk, drar garanterat mindre, laddar snabbare osv, osv. För mig är dessa faktorer många, många ggr viktigare.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 09:29
av HelectriC
Då är det ju konstigt att det finns flera bilmärken på marknaden? Om en bil uppfyller alla krav! Utan att försöka vara otrevlig, så undrar jag ärligt talat lite hur du tänker när du skriver som du gör? Du menar alltså att ingen kan ha intresse av någon annan elbil än M3 i samma storleksklass? Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser. Även om jag gillar Tesla, så måste jag ju kunna förstå och acceptera att inte alla människor tycker likadant.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 10:22
av Legato
HelectriC skrev:
Då är det ju konstigt att det finns flera bilmärken på marknaden? Om en bil uppfyller alla krav! Utan att försöka vara otrevlig, så undrar jag ärligt talat lite hur du tänker när du skriver som du gör? Du menar alltså att ingen kan ha intresse av någon annan elbil än M3 i samma storleksklass? Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser. Även om jag gillar Tesla, så måste jag ju kunna förstå och acceptera att inte alla människor tycker likadant.
Jag förstår verkligen inte vad din issue är. Jag skriver att jag inte förstår hur man kan välja en PS2 före en Model 3. Jag förstår inte heller att man väljer att åka runt med en husvagn hela semestern eller att man väljer iPhone före Android.

Det betyder inte på något sätt att jag inte förstår att folk gör dessa val ändå.... Det är ju alldeles uppenbart, så vad försöker du få fram för poäng?

Det är verkligen en gåta för mig att det finns så många i ett Tesla-forum som inte kan acceptera att man faktiskt kan älska Tesla . För mig är tex de fossilbilar du nämner ganska likvärdiga, har inga problem att förstå att man kan vela mellan dem. För mig är dock Model 3 helt överlägsen det vi hittills vet om PS2. Men det betyder inte att du måste tycka lika. Det är fritt fram för dig att anse den exakta motsatsen, jag kommer inte påstå att du saknar distans eller andra dryga saker... Du har rätt till din åsikt även om den skulle vara diametralt motsatt min.

Skulle du blivit lika upprörd om jag skrev att jag inte förstår hur man kan välja en fossilbil framför en elbil? Det gör ju fortfarande en överlägsen majoritet av konsumenterna, personligen tycker jag det är ett märkligt val, men återigen betyder det inte att jag inte förstår att folk gör detta, i mitt tycke oftast felaktiga, val.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 10:51
av Laban
HelectriC skrev:
Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser.
Man kan väl som exempel nämna att Toyota sålde 131 000 CH-R i Europa förra året. En bil som de flesta här knappt kan se på utan att må dåligt. Så det finns utrymmen för olika typer av design, interiör, trots att även jag inte kan förstå att inte alla följer i Model 3's fotspår vad gäller den biten :-)

Det jag skulle fundera på är förstås snabbladdningsnätverket. Det måste hända något drastiskt med Ionity de närmsta året för att jag skulle fundera på något annat än Tesla då Polestar 2 släpps.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 12:03
av Jeppe_E
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser.
Man kan väl som exempel nämna att Toyota sålde 131 000 CH-R i Europa förra året. En bil som de flesta här knappt kan se på utan att må dåligt. Så det finns utrymmen för olika typer av design, interiör, trots att även jag inte kan förstå att inte alla följer i Model 3's fotspår vad gäller den biten :-)

Det jag skulle fundera på är förstås snabbladdningsnätverket. Det måste hända något drastiskt med Ionity de närmsta året för att jag skulle fundera på något annat än Tesla då Polestar 2 släpps.
Ja, vi har alla olika behov. Som jag kör idag, så skulle jag oavsett om jag valt en Tesla eller en annan elbil utnyttjat ett snabbladdningsnätverk kanske 3-5 ggr per år och det är ganska många med mig som kör korta sträckor.
36 km i snitt per resa, faktiskt.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 13:13
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser.
Man kan väl som exempel nämna att Toyota sålde 131 000 CH-R i Europa förra året. En bil som de flesta här knappt kan se på utan att må dåligt. Så det finns utrymmen för olika typer av design, interiör, trots att även jag inte kan förstå att inte alla följer i Model 3's fotspår vad gäller den biten :-)

Det jag skulle fundera på är förstås snabbladdningsnätverket. Det måste hända något drastiskt med Ionity de närmsta året för att jag skulle fundera på något annat än Tesla då Polestar 2 släpps.
Ja, vi har alla olika behov. Som jag kör idag, så skulle jag oavsett om jag valt en Tesla eller en annan elbil utnyttjat ett snabbladdningsnätverk kanske 3-5 ggr per år och det är ganska många med mig som kör korta sträckor.
36 km i snitt per resa, faktiskt.
Ja samma här, snittar 30 km per resa. Å andra sidan gör jag ett antal resor per år på över 50-100 mil per sträcka, och vid de tillfällena måste ju snabbladdningen fungera smidigt för att det inte ska kännas som en begränsning. Men Ionitys nätverk skulle redan idag vara till stor hjälp vid de långresor jag oftast gör. Så om ett år är jag rätt bekväm med att det kommer funka fint.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 13:48
av Laban
Jeppe_E skrev:
Ja, vi har alla olika behov. Som jag kör idag, så skulle jag oavsett om jag valt en Tesla eller en annan elbil utnyttjat ett snabbladdningsnätverk kanske 3-5 ggr per år och det är ganska många med mig som kör korta sträckor.
36 km i snitt per resa, faktiskt.
Då har jag en Renault Zoe till salu som skulle passa dig perfekt :-)

Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 14:00
av taliz
Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser.
Man kan väl som exempel nämna att Toyota sålde 131 000 CH-R i Europa förra året. En bil som de flesta här knappt kan se på utan att må dåligt. Så det finns utrymmen för olika typer av design, interiör, trots att även jag inte kan förstå att inte alla följer i Model 3's fotspår vad gäller den biten :-)

Det jag skulle fundera på är förstås snabbladdningsnätverket. Det måste hända något drastiskt med Ionity de närmsta året för att jag skulle fundera på något annat än Tesla då Polestar 2 släpps.
Ja, vi har alla olika behov. Som jag kör idag, så skulle jag oavsett om jag valt en Tesla eller en annan elbil utnyttjat ett snabbladdningsnätverk kanske 3-5 ggr per år och det är ganska många med mig som kör korta sträckor.
36 km i snitt per resa, faktiskt.
Ja samma här, snittar 30 km per resa. Å andra sidan gör jag ett antal resor per år på över 50-100 mil per sträcka, och vid de tillfällena måste ju snabbladdningen fungera smidigt för att det inte ska kännas som en begränsning. Men Ionitys nätverk skulle redan idag vara till stor hjälp vid de långresor jag oftast gör. Så om ett år är jag rätt bekväm med att det kommer funka fint.
Vi får väl hoppas det går framåt för ionity.
Själv tänker jag spendera majoriteten av mina mil ute på långresor i Europa.
Och jag tänker göra det nu, inte om 2-3-4 år.
Model 3 är enda rimliga alternativet för min del.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 15:33
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Ja samma här, snittar 30 km per resa. Å andra sidan gör jag ett antal resor per år på över 50-100 mil per sträcka, och vid de tillfällena måste ju snabbladdningen fungera smidigt för att det inte ska kännas som en begränsning. Men Ionitys nätverk skulle redan idag vara till stor hjälp vid de långresor jag oftast gör. Så om ett år är jag rätt bekväm med att det kommer funka fint.
Vi får väl hoppas det går framåt för ionity.
Själv tänker jag spendera majoriteten av mina mil ute på långresor i Europa.
Och jag tänker göra det nu, inte om 2-3-4 år.
Model 3 är enda rimliga alternativet för min del.
Det går ju framåt hela tiden, så hoppas behöver man nog inte göra. :) De har snittat en färdigställd station ungefär varannan dag det senaste. Färdigställer de bara stationen i Malmö ser det ut som att man skulle kunna ta sig ner till norra Italien redan idag på bara Ionity, så jag är inte så orolig över hur det kommer se ut om ett år. Model 3 är schysst, men ett antal saker gör att jag lockas mer av PS2.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 15:40
av HelectriC
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Då är det ju konstigt att det finns flera bilmärken på marknaden? Om en bil uppfyller alla krav! Utan att försöka vara otrevlig, så undrar jag ärligt talat lite hur du tänker när du skriver som du gör? Du menar alltså att ingen kan ha intresse av någon annan elbil än M3 i samma storleksklass? Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser. Även om jag gillar Tesla, så måste jag ju kunna förstå och acceptera att inte alla människor tycker likadant.
Jag förstår verkligen inte vad din issue är. Jag skriver att jag inte förstår hur man kan välja en PS2 före en Model 3. Jag förstår inte heller att man väljer att åka runt med en husvagn hela semestern eller att man väljer iPhone före Android.

Det betyder inte på något sätt att jag inte förstår att folk gör dessa val ändå.... Det är ju alldeles uppenbart, så vad försöker du få fram för poäng?

Det är verkligen en gåta för mig att det finns så många i ett Tesla-forum som inte kan acceptera att man faktiskt kan älska Tesla . För mig är tex de fossilbilar du nämner ganska likvärdiga, har inga problem att förstå att man kan vela mellan dem. För mig är dock Model 3 helt överlägsen det vi hittills vet om PS2. Men det betyder inte att du måste tycka lika. Det är fritt fram för dig att anse den exakta motsatsen, jag kommer inte påstå att du saknar distans eller andra dryga saker... Du har rätt till din åsikt även om den skulle vara diametralt motsatt min.

Skulle du blivit lika upprörd om jag skrev att jag inte förstår hur man kan välja en fossilbil framför en elbil? Det gör ju fortfarande en överlägsen majoritet av konsumenterna, personligen tycker jag det är ett märkligt val, men återigen betyder det inte att jag inte förstår att folk gör detta, i mitt tycke oftast felaktiga, val.

Take a chill pill! Jag är inte upprörd, kolla på vem som använder fetstil och rör sig med betydligt mer aggressiva uttryck. Verkar som du blir genuint upprörd och arg av dialogen. Så verkar det när man läser dina svar. Om så inte är fallet, kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig, det är inte trevligt som det är nu iaf. Jag har ingen lust att fortsätta debattera när du har den jargongen.
Hej och ut från mig!

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 16:26
av Svenssons
HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Då är det ju konstigt att det finns flera bilmärken på marknaden? Om en bil uppfyller alla krav! Utan att försöka vara otrevlig, så undrar jag ärligt talat lite hur du tänker när du skriver som du gör? Du menar alltså att ingen kan ha intresse av någon annan elbil än M3 i samma storleksklass? Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser. Även om jag gillar Tesla, så måste jag ju kunna förstå och acceptera att inte alla människor tycker likadant.
Jag förstår verkligen inte vad din issue är. Jag skriver att jag inte förstår hur man kan välja en PS2 före en Model 3. Jag förstår inte heller att man väljer att åka runt med en husvagn hela semestern eller att man väljer iPhone före Android.

Det betyder inte på något sätt att jag inte förstår att folk gör dessa val ändå.... Det är ju alldeles uppenbart, så vad försöker du få fram för poäng?

Det är verkligen en gåta för mig att det finns så många i ett Tesla-forum som inte kan acceptera att man faktiskt kan älska Tesla . För mig är tex de fossilbilar du nämner ganska likvärdiga, har inga problem att förstå att man kan vela mellan dem. För mig är dock Model 3 helt överlägsen det vi hittills vet om PS2. Men det betyder inte att du måste tycka lika. Det är fritt fram för dig att anse den exakta motsatsen, jag kommer inte påstå att du saknar distans eller andra dryga saker... Du har rätt till din åsikt även om den skulle vara diametralt motsatt min.

Skulle du blivit lika upprörd om jag skrev att jag inte förstår hur man kan välja en fossilbil framför en elbil? Det gör ju fortfarande en överlägsen majoritet av konsumenterna, personligen tycker jag det är ett märkligt val, men återigen betyder det inte att jag inte förstår att folk gör detta, i mitt tycke oftast felaktiga, val.

Take a chill pill! Jag är inte upprörd, kolla på vem som använder fetstil och rör sig med betydligt mer aggressiva uttryck. Verkar som du blir genuint upprörd och arg av dialogen. Så verkar det när man läser dina svar. Om så inte är fallet, kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig, det är inte trevligt som det är nu iaf. Jag har ingen lust att fortsätta debattera när du har den jargongen.
Hej och ut från mig!
Att påstå att man inte direkt tänker när man säger vad man tycker hör väl inte direkt till trevligt beteende? Finns visserligen många argument för Polestar men själv ser jag främst känslomässiga själ.
Den är inte en Tesla.
Den är inte en amerikansk bil.
Den ser annorlunda ut både exteriört och interiört.
Man jobbar på Volvo eller på företag med anknytning till Volvo osv.

Re: Polestar 2

Postat: 13 apr 2019 16:46
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Då är det ju konstigt att det finns flera bilmärken på marknaden? Om en bil uppfyller alla krav! Utan att försöka vara otrevlig, så undrar jag ärligt talat lite hur du tänker när du skriver som du gör? Du menar alltså att ingen kan ha intresse av någon annan elbil än M3 i samma storleksklass? Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser. Även om jag gillar Tesla, så måste jag ju kunna förstå och acceptera att inte alla människor tycker likadant.
Jag förstår verkligen inte vad din issue är. Jag skriver att jag inte förstår hur man kan välja en PS2 före en Model 3. Jag förstår inte heller att man väljer att åka runt med en husvagn hela semestern eller att man väljer iPhone före Android.

Det betyder inte på något sätt att jag inte förstår att folk gör dessa val ändå.... Det är ju alldeles uppenbart, så vad försöker du få fram för poäng?

Det är verkligen en gåta för mig att det finns så många i ett Tesla-forum som inte kan acceptera att man faktiskt kan älska Tesla . För mig är tex de fossilbilar du nämner ganska likvärdiga, har inga problem att förstå att man kan vela mellan dem. För mig är dock Model 3 helt överlägsen det vi hittills vet om PS2. Men det betyder inte att du måste tycka lika. Det är fritt fram för dig att anse den exakta motsatsen, jag kommer inte påstå att du saknar distans eller andra dryga saker... Du har rätt till din åsikt även om den skulle vara diametralt motsatt min.

Skulle du blivit lika upprörd om jag skrev att jag inte förstår hur man kan välja en fossilbil framför en elbil? Det gör ju fortfarande en överlägsen majoritet av konsumenterna, personligen tycker jag det är ett märkligt val, men återigen betyder det inte att jag inte förstår att folk gör detta, i mitt tycke oftast felaktiga, val.

Take a chill pill! Jag är inte upprörd, kolla på vem som använder fetstil och rör sig med betydligt mer aggressiva uttryck. Verkar som du blir genuint upprörd och arg av dialogen. Så verkar det när man läser dina svar. Om så inte är fallet, kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig, det är inte trevligt som det är nu iaf. Jag har ingen lust att fortsätta debattera när du har den jargongen.
Hej och ut från mig!
"Betydligt mer aggressiva uttryck"? Vilket då? Du kom med rena personangrepp om att jag inte skulle tänka och saknar distans. Vad har jag skrivit som var aggressivt?

Fetstil använder jag för att tydliggöra, varken mer eller mindre. Jag undrar fortfarande om du hade hoppat på mig om jag skrev att jag har svårt att förstå att man köper en fossilbil hellre än en elbil. Gissningsvis inte... Så det känsliga verkar vara att gilla Tesla i ett Teslaforum. Inte så lite absurt.

Inte helt förvånad att du saknar svar, du kastar ut sig påhopp men sen kan du inte motivera dem överhuvudtaget.