Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
Moderator: Redaktion
Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
De politiskt ansvariga måste klargöra att nuvarande dramatiska åtgärder är mycket kortsiktiga. Alltför mycket av det som idag bestäms och sker runt omkring oss vilar på panik snarare än förnuft, skriver historikern Dick Harrison.
https://www.svd.se/harrison-panikatgard ... gt-pa-sikt
https://www.svd.se/harrison-panikatgard ... gt-pa-sikt
Själv betonar jag att det alltid krävs prioriteringar och resursfördelning. Jag fokuserar inte på ekonomin utan människoliv. Ekonomisk krasch ledet till färre resurser till forskning och sjukhus vilket leder till fler döda. Jag har inte sett någon i denna tråd fokusera på ekonomin över antalet döda.Verdi skrev:Jag läste precis Wolodarskis ledare i dagens DN. Jag tycker det är mycket tänkvärt. Särskilt för er som tonar ner riskerna och vill att vi ska fokusera på ekonomin.
Som jag sagt tidigare så växer inget i i naturen exponentiellt. Utvecklingen är dock approximativt exponentiellt i första halvan av utvecklingsfasen. Frågan är när man kommit halvvägs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man måste kunna hantera två tankar samtidigt. Det handlar inte om att tona ned några risker utan om att hantera multipla risker samtidigt. Det är en avvägning som måste göras mellan å ena sidan Corona och å andra sidan ekonomi m.m.Legato skrev:Håller med, mycket läsvärd.Verdi skrev:Jag läste precis Wolodarskis ledare i dagens DN. Jag tycker det är mycket tänkvärt. Särskilt för er som tonar ner riskerna och vill att vi ska fokusera på ekonomin.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... a-massdod/
Då ska vi ändå förstå att Bergamo är en mycket rikare trakt än Sverige. De hade i grunden långt fler intensivvårdsplatser när allt drog igång.
Jag tror faktiskt de flesta inte förstår vad som väntar. Jag tror det är för sent. Såg några gamla kollegor som åkte till Åre nu över helgen och satt på restauranger och koketterade med att de "stöttade det lokala näringslivet" samtidigt som rapporter kommer om att after skin i Åre är en smitthärd. Det är fan stötande.
Vilket helvete det är/kommer bli för alla som jobbar inom vården. Så fruktansvärt ur så många olika aspekter, jag lider verkligen med dem.
När man pratar ekonomi... Tänk vilka otroliga summor pengar vi hade sparat (utöver mänskligt lidande) om vi hade gjort billiga masstester a la Kina. Att veta vilka som är immuna och som helt fritt kan jobba inom vård och omsorg utan att smitta... Att veta vilka som kan gå tillbaka till alla andra jobb och få ekonomin att börja snurra igen. Vilken otrolig ineffektivitet för samhället att massor av människor är inspärrade helt i onödan.
Italien hade t.ex. redan fått 800 döda totalt innan de stängde ned, så jämförelse med Italien är nog lite vansklig att göra. De var inte ens tvåa på bollen, snarare sjua på den innan de förstod att de behövde göra något.
Italien är också ett land som konsekvent haft en otroligt stor misstro gentemot myndigheter och har snarare haft en sport i att kunna lura myndigheter.
Model Y LR.
Model S70D
Vi är inte i närheten av halvvägs. Kanske om en månad. I Italien skenar antalet sjuka och antalet dödsfall fortfarande.Svenssons skrev:Själv betonar jag att det alltid krävs prioriteringar och resursfördelning. Jag fokuserar inte på ekonomin utan människoliv. Ekonomisk krasch ledet till färre resurser till forskning och sjukhus vilket leder till fler döda. Jag har inte sett någon i denna tråd fokusera på ekonomin över antalet döda.Verdi skrev:Jag läste precis Wolodarskis ledare i dagens DN. Jag tycker det är mycket tänkvärt. Särskilt för er som tonar ner riskerna och vill att vi ska fokusera på ekonomin.
Som jag sagt tidigare så växer inget i i naturen exponentiellt. Utvecklingen är dock approximativt exponentiellt i första halvan av utvecklingsfasen. Frågan är när man kommit halvvägs.
Citat från en läkare i Bergamo som gav mig kalla kårar.
Vad tror du händer med folk när det börjar dö människor i deras närhet? Tror du det är så mycket bättre för ekonomin? Att någon tar livet av sig efter en konkurs eller utvecklar alkoholism är också allvarligt men inte på samma nivå.”I din egen verklighet är allt fortfarande normalt. Det är svårt att vara rädd för något som du inte upplevt. Men lita på mig, i Bergamo har varje familj nu en anhörig eller en vän som dör.”
Att masstesta och sätta sig i social isolering är BRA för ekonomin också. Det är bra för allt. Frågan är varför vi inte gör det i högre utsträckning. Vi leker med elden.
Spanien och UK har hittills sämre utveckling än Italien, så detta snack om att Italien skulle vara så exceptionellt tror jag snart är begravt.frippe skrev:Man måste kunna hantera två tankar samtidigt. Det handlar inte om att tona ned några risker utan om att hantera multipla risker samtidigt. Det är en avvägning som måste göras mellan å ena sidan Corona och å andra sidan ekonomi m.m.Legato skrev:Håller med, mycket läsvärd.Verdi skrev:Jag läste precis Wolodarskis ledare i dagens DN. Jag tycker det är mycket tänkvärt. Särskilt för er som tonar ner riskerna och vill att vi ska fokusera på ekonomin.
Då ska vi ändå förstå att Bergamo är en mycket rikare trakt än Sverige. De hade i grunden långt fler intensivvårdsplatser när allt drog igång.
Jag tror faktiskt de flesta inte förstår vad som väntar. Jag tror det är för sent. Såg några gamla kollegor som åkte till Åre nu över helgen och satt på restauranger och koketterade med att de "stöttade det lokala näringslivet" samtidigt som rapporter kommer om att after skin i Åre är en smitthärd. Det är fan stötande.
Vilket helvete det är/kommer bli för alla som jobbar inom vården. Så fruktansvärt ur så många olika aspekter, jag lider verkligen med dem.
När man pratar ekonomi... Tänk vilka otroliga summor pengar vi hade sparat (utöver mänskligt lidande) om vi hade gjort billiga masstester a la Kina. Att veta vilka som är immuna och som helt fritt kan jobba inom vård och omsorg utan att smitta... Att veta vilka som kan gå tillbaka till alla andra jobb och få ekonomin att börja snurra igen. Vilken otrolig ineffektivitet för samhället att massor av människor är inspärrade helt i onödan.
Italien hade t.ex. redan fått 800 döda totalt innan de stängde ned, så jämförelse med Italien är nog lite vansklig att göra. De var inte ens tvåa på bollen, snarare sjua på den innan de förstod att de behövde göra något.
Italien är också ett land som konsekvent haft en otroligt stor misstro gentemot myndigheter och har snarare haft en sport i att kunna lura myndigheter.
Ekonomi och hindrande av smittspridning är inte ett motsatsförhållande. Mer omfattande testning är som sagt ett exempel på åtgärd som med största sannolikhet hade gynnat båda delar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är väl PW som använder Italien som ett avskräckande exempel. Därav påpekandet att Italien är ett dåligt exempel.Legato skrev:Spanien och UK har hittills sämre utveckling än Italien, så detta snack om att Italien skulle vara så exceptionellt tror jag snart är begravt.frippe skrev:Man måste kunna hantera två tankar samtidigt. Det handlar inte om att tona ned några risker utan om att hantera multipla risker samtidigt. Det är en avvägning som måste göras mellan å ena sidan Corona och å andra sidan ekonomi m.m.Legato skrev:Håller med, mycket läsvärd.Verdi skrev:Jag läste precis Wolodarskis ledare i dagens DN. Jag tycker det är mycket tänkvärt. Särskilt för er som tonar ner riskerna och vill att vi ska fokusera på ekonomin.
Ekonomi och hindrande av smittspridning är inte ett motsatsförhållande. Mer omfattande testning är som sagt ett exempel på åtgärd som med största sannolikhet hade gynnat båda delar.
Testning i sig hjälper inte ensamt. Spelar liten roll om du testar alla arbetare på Volvo eller Scania i sverige. De kan kanske gå tillbaka till jobbet men har inget att göra eftersom att de panikstängt industrierna i Frankrike, Italien m.m. Så vad ska du göra med alla testade när de ändå inte har något att arbeta med.
I sig spelar testning av alla liten roll, om du följer uppmaningen att hålla dig hemma när du har någon som helst symptom. Bryter du ändå smittkedjorna.
Däremot testning av sjukvårdspersonal kan vara nyttigt. Men problemet där är att testen ibland inte ger rätt resultat samt inte finns i tillräckligt antal.
Om du inte kan lite på testet till 100% riskerar du att skapa stor osäkerhet istället för säkerhet.
Model Y LR.
Model S70D
Så om jag ska tolka dig rätt. Vissa dödsfall är förfärliga men inte andra?Verdi skrev:
Vad tror du händer med folk när det börjar dö människor i deras närhet? Tror du det är så mycket bättre för ekonomin? Att någon tar livet av sig efter en konkurs eller utvecklar alkoholism är också allvarligt men inte på samma nivå.
Att masstesta och sätta sig i social isolering är BRA för ekonomin också. Det är bra för allt. Frågan är varför vi inte gör det i högre utsträckning. Vi leker med elden.
Model Y LR.
Model S70D
frippe skrev:Så om jag ska tolka dig rätt. Vissa dödsfall är förfärliga men inte andra?Verdi skrev:
Vad tror du händer med folk när det börjar dö människor i deras närhet? Tror du det är så mycket bättre för ekonomin? Att någon tar livet av sig efter en konkurs eller utvecklar alkoholism är också allvarligt men inte på samma nivå.
50 tusen döda i Corona är värre än 100 självmord. Typ.
Hur ofta ska man testas?
Testar de mig idag och allt är ok betyder det att allt är ok om 3 dagar ?
Man kan väl bli smittad på väg hem från test tältet.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det som framför allt verkar ha hjälpt i Kina är mobilappar som spårar människor. Genom att exakt spåra vilka som kom i närheten av smittade kunde de se vilka som behövde testas. De som testades positiva blev trackade baklänges vilka de hade mött innan. Ungefär som det vi gjorde manuellt i Sverige i början fast automatiserat, i mass-skala. Och de som tillfrisknat fått grön stämpel i mobilappen som visade att de får gå utanför hemmet igen, och återgå i arbete.
Fast detta kräver så enorma ingrepp i personlig integritet som vårt samhälle inte är beredd att ta.
Fast detta kräver så enorma ingrepp i personlig integritet som vårt samhälle inte är beredd att ta.
Konsensus idag (även om det finns de som hävdar motsatsen) är att man inte kan få smittan två ggr. Får man via test veta att du haft smittan kan du således återgå till ditt arbete/liv utan några risker.nek0 skrev:Hur ofta ska man testas?
Detta skulle göra en gigantisk skillnad (än mer om några veckor) då många inom vården skulle kunna återgå till sina jobb mycket snabbare. Likaså andra samhällsbärande funktioner.
Sen är det såklart ett stort skämt att påstå att vi skyddar riskgrupper när vi inte ens längre testar sjukhuspersonal eller hemtjänst.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:Konsensus idag (även om det finns de som hävdar motsatsen) är att man inte kan få smittan två ggr. Får man via test veta att du haft smittan kan du således återgå till ditt arbete/liv utan några risker.nek0 skrev:Hur ofta ska man testas?
Detta skulle göra en gigantisk skillnad (än mer om några veckor) då många inom vården skulle kunna återgå till sina jobb mycket snabbare. Likaså andra samhällsbärande funktioner.
Sen är det såklart ett stort skämt att påstå att vi skyddar riskgrupper när vi inte ens längre testar sjukhuspersonal eller hemtjänst.
De testar inte eftersom det inte finns tester. Första allvarliga exemplet på svensk sjukvårds dåliga skick. Kommer med största sannolikhet blir fler. Finns väl egentligen ingenting som talar för att vi inte är på väg mot situationen i Italien?
https://www.expressen.se/nyheter/tegnel ... ntensiven/
Nio st "unga" på intensiven alltså. Och Tegnell säger "Förklaringen kan vara skidresor". Vad i hela friden menar han med det? Är det en särskilt allvarlig variant man får om man varit på skidresa eller vadå? Säg som det är istället. Alla kan bli sjuka.
20 personer i Sverige har dött i coronaviruset och på lördagen vårdades totalt 63 patienter på intensivvården.
På fredagen var nio av dem i åldrarna 26 till 49 och 20 patienter i åldrarna 50 till 65 år, enligt DN.
Nio st "unga" på intensiven alltså. Och Tegnell säger "Förklaringen kan vara skidresor". Vad i hela friden menar han med det? Är det en särskilt allvarlig variant man får om man varit på skidresa eller vadå? Säg som det är istället. Alla kan bli sjuka.
TiborBlomhall skrev:Det som framför allt verkar ha hjälpt i Kina är mobilappar som spårar människor. Genom att exakt spåra vilka som kom i närheten av smittade kunde de se vilka som behövde testas. De som testades positiva blev trackade baklänges vilka de hade mött innan. Ungefär som det vi gjorde manuellt i Sverige i början fast automatiserat, i mass-skala. Och de som tillfrisknat fått grön stämpel i mobilappen som visade att de får gå utanför hemmet igen, och återgå i arbete.
Hellre dö än att grannen ser var jag varit...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Det som sades på radion igår var att de unga hade risksjukdomar i bakgrunden. Tror det var på ekots lördagsintervju det framkom.Verdi skrev:https://www.expressen.se/nyheter/tegnel ... ntensiven/
20 personer i Sverige har dött i coronaviruset och på lördagen vårdades totalt 63 patienter på intensivvården.
På fredagen var nio av dem i åldrarna 26 till 49 och 20 patienter i åldrarna 50 till 65 år, enligt DN.
Model Y LR.
Model S70D
-
- elbilist
Inte grannen jag varit rädd för i en totalitär militärregim.bonath skrev:TiborBlomhall skrev:Det som framför allt verkar ha hjälpt i Kina är mobilappar som spårar människor. Genom att exakt spåra vilka som kom i närheten av smittade kunde de se vilka som behövde testas. De som testades positiva blev trackade baklänges vilka de hade mött innan. Ungefär som det vi gjorde manuellt i Sverige i början fast automatiserat, i mass-skala. Och de som tillfrisknat fått grön stämpel i mobilappen som visade att de får gå utanför hemmet igen, och återgå i arbete.
Hellre dö än att grannen ser var jag varit...
Det bygger på att alla faktiskt bör runt på sin mobil. Vilket inte alla gör. Speciellt inte alla äldre.TiborBlomhall skrev:Det som framför allt verkar ha hjälpt i Kina är mobilappar som spårar människor. Genom att exakt spåra vilka som kom i närheten av smittade kunde de se vilka som behövde testas. De som testades positiva blev trackade baklänges vilka de hade mött innan. Ungefär som det vi gjorde manuellt i Sverige i början fast automatiserat, i mass-skala. Och de som tillfrisknat fått grön stämpel i mobilappen som visade att de får gå utanför hemmet igen, och återgå i arbete.
Men i Tyskland hade den största mobiloperatören delat sin data med myndigheterna. Inte för att följa individer utan för att se hur bra åtgärderna fungerade generellt. De kunde följa en unik mobiltelefon men inte veta vem som ägde den.
Model Y LR.
Model S70D
Antagĺigen ser majoriteten på det här forumet som helt absurt att man inte hela tiden bär runt på sin telefon.frippe skrev:Det bygger på att alla faktiskt bör runt på sin mobil. Vilket inte alla gör. Speciellt inte alla äldre.TiborBlomhall skrev:Det som framför allt verkar ha hjälpt i Kina är mobilappar som spårar människor. Genom att exakt spåra vilka som kom i närheten av smittade kunde de se vilka som behövde testas. De som testades positiva blev trackade baklänges vilka de hade mött innan. Ungefär som det vi gjorde manuellt i Sverige i början fast automatiserat, i mass-skala. Och de som tillfrisknat fått grön stämpel i mobilappen som visade att de får gå utanför hemmet igen, och återgå i arbete.
Men i Tyskland hade den största mobiloperatören delat sin data med myndigheterna. Inte för att följa individer utan för att se hur bra åtgärderna fungerade generellt. De kunde följa en unik mobiltelefon men inte veta vem som ägde den.
I en kommande lågkonjunktur med massarbetslöshet är det betydligt flera som kommer att dö än 100. Och då i helt andra saker än självmord.Verdi skrev:frippe skrev:Så om jag ska tolka dig rätt. Vissa dödsfall är förfärliga men inte andra?Verdi skrev:
50 tusen döda i Corona är värre än 100 självmord. Typ.
500t fler dödliga cancerfall i OECD-länder av förra finanskrisen enligt forskare på imperial college i London.
https://www.va.se/nyheter/2016/05/26/fi ... -i-cancer/
Model Y LR.
Model S70D
Det har tydligen betydelse hur mycket virus man har utsatts för. Liten mängd virus = milda symtom och immunförsvaret klarar av det. Stor mängd virus = allvarliga symtom.Verdi skrev:https://www.expressen.se/nyheter/tegnel ... ntensiven/
Jag tolkar det som skidturister riskerar att utsätts för stora mängder virus. Det är kallt samtidigt som man umgås nära i liftar, restauranger för att inte tala om i bussar och flygplan.
Det låter inte rimligt på något sätt. Är man infekterad så är man.Fredrik j skrev:Det har tydligen betydelse hur mycket virus man har utsatts för. Liten mängd virus = milda symtom och immunförsvaret klarar av det. Stor mängd virus = allvarliga symtom.
Jag tolkar det som skidturister riskerar att utsätts för stora mängder virus. Det är kallt samtidigt som man umgås nära i liftar, restauranger för att inte tala om i bussar och flygplan.
Det som däremot har visat sig ha stor betydelse är din hälsa innan du får smittan. Dålig hälsa med många tidigare diagnoser ger väsentligt högre risk för allvarlig sjukdom. Tillhör man en riskgrupp bör man hålla sig isolerad under kommande månad för att försöka undgå smitta.
Jag jar svårt att bedöma vad du kan om virusinfektioner. Jag har själv ingen medicinsk utbildning. Men du är ju inne på liknande tankebanor. Viruset angriper ju kroppens celler. Om immunförsvaret redan innan är försvagat går det fortare. Om fler celler blir exponerade för viruset samtidigt.LarsL skrev:Det låter inte rimligt på något sätt. Är man infekterad så är man.Fredrik j skrev:Det har tydligen betydelse hur mycket virus man har utsatts för. Liten mängd virus = milda symtom och immunförsvaret klarar av det. Stor mängd virus = allvarliga symtom.
Det som däremot har visat sig ha stor betydelse är din hälsa innan du får smittan. Dålig hälsa med många tidigare diagnoser ger väsentligt högre risk för allvarlig sjukdom. Tillhör man en riskgrupp bör man hålla sig isolerad under kommande månad för att försöka undgå smitta.
Är själv inte medicinskt utbildad, men vet (av vad jag läst) att det krävs en viss mängd virus för att bli smittad. Vissa virussorter krävs det mycket av och vissa krävs det mindre.
(tror det var 1-2 partiklar bara för kräksjukan). Så får man ett fåtal tror jag man klarar sig bättre än mycket. Det är bara ren och skär logik. Corona har vi inget immunförsvar mot och där är det nog väldigt lite som krävs för att bli sjuk i vilket fall. Kroppen måste få reagera och skapa antikroppar.
Återigen har ingen medicinsk expertis men det är därför jag tror att läkaren som upptäckte viruset dog.
Har man tex sjukhus med många smittade som hostar och nyser på varandra tror jag kroppen överväldigas. Har dock hört läkare säga motsatsen. Men rent logiskt så borde det vara värre att ha någon som konstant smittar en jämte att vara isolerad.Finner det inte osannolikt att den muterar i ex Italien så man får en mer aggressiv version.
Detta är bara spekulation, givetvis. Men finner det inte är en rimlig åtgärd att isolera sig om man visar symptom både för sig själv och andra. (behöver man vård skall man givetvis kontakta sjukvården via telefon)
(tror det var 1-2 partiklar bara för kräksjukan). Så får man ett fåtal tror jag man klarar sig bättre än mycket. Det är bara ren och skär logik. Corona har vi inget immunförsvar mot och där är det nog väldigt lite som krävs för att bli sjuk i vilket fall. Kroppen måste få reagera och skapa antikroppar.
Återigen har ingen medicinsk expertis men det är därför jag tror att läkaren som upptäckte viruset dog.
Har man tex sjukhus med många smittade som hostar och nyser på varandra tror jag kroppen överväldigas. Har dock hört läkare säga motsatsen. Men rent logiskt så borde det vara värre att ha någon som konstant smittar en jämte att vara isolerad.Finner det inte osannolikt att den muterar i ex Italien så man får en mer aggressiv version.
Detta är bara spekulation, givetvis. Men finner det inte är en rimlig åtgärd att isolera sig om man visar symptom både för sig själv och andra. (behöver man vård skall man givetvis kontakta sjukvården via telefon)
Det är det här han menar:Verdi skrev:https://www.expressen.se/nyheter/tegnel ... ntensiven/
"Skidresor en förklaring
Förklaringen till varför flera relativt unga just nu intensivvårdas är bland annat att många i åldersgruppen varit på skidresa i Italien under sportlovet, enligt Tegnell. Tusentals av dessa testades när de kom hem och några hamnade i sjukvården.
– Det vi ser nu visar bara hur smittan började i Sverige, inte hur det kommer att vara.
Samtliga av de yngre på IVA som Tegnell fått information om bär på andra underliggande sjukdomar.
– Det är inte vilka unga som helst. De fall jag känner till bedöms också ha stor chans att klara sig. Även om man är i medelåldern och har en svår lungsjukdom löper man betydligt mindre risk att bli svårt sjuk av corona än en frisk äldre person.
För tidigt att förutspå kulmen
Sahlgrenska universitetssjukhuset gick igår ut med en prognos där man förutspådde att kulmen, där flest personer behöver sjukhusvård på grund av corona, kommer att nås kring den 1 april. Något Tegnell vänder sig emot.
– Det är rätt mycket gissningar man petar in i en sådan prognos. Det är lite tidigt än och jag tycker att man bör vara försiktig. Det beror ju på hur väl vi lyckas med våra åtgärder. Lyckas vi bra kommer peaken att nås längre fram men bli mycket lägre vilket vore väldigt bra."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP ... dra-lander
Som sagt var så kommer folk dö i din närhet när det inte finns några läkare i sjukhusen. Jag har inte ens pratat om de som tar livet av sig på grund av konkurs eller depression utan de hundratusentals människor som kommer dö pga minskade resurser till sjukhusen för att ta ett exempel detta skedde ju under förra finanskrisen och det ser ut att bli rejält värre nu.Verdi skrev:Vi är inte i närheten av halvvägs. Kanske om en månad. I Italien skenar antalet sjuka och antalet dödsfall fortfarande.
Citat från en läkare i Bergamo som gav mig kalla kårar.Vad tror du händer med folk när det börjar dö människor i deras närhet? Tror du det är så mycket bättre för ekonomin? Att någon tar livet av sig efter en konkurs eller utvecklar alkoholism är också allvarligt men inte på samma nivå.”I din egen verklighet är allt fortfarande normalt. Det är svårt att vara rädd för något som du inte upplevt. Men lita på mig, i Bergamo har varje familj nu en anhörig eller en vän som dör.”
Jag är också för fler tester, detta kommer ge oss mer information. Tror dock att det testas så mycket det bara går.
Om vi är minst en månad från halvvägs så kommer vi kanske behöva isolera oss i ett par månader. Total avstängning av ekonomin i två månader i världen kommer betyda många många miljoner döda pga svält och avsaknad av sjukvård tex. Det krävs alltså en avvägning vilka verktyg vi använder och när.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.