Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ogillar och ogillar. Har haft samsung tidigare men har nu en iPhone X. Bytte för att carplay är bättre än android auto.
Men iPhonen är buggigare. Youtube hänger sig ibland och att det inte finns hörlursuttag är störigt. Upplever också att iPhone behöver uppdateras oftare.
Sen gillar jag inte att bakåtknappen är i övre vänstra hörnet. Samsung har den i nedre högra där jag normalt har tummen.
Men jag skulle inte säga att jag hatar Apple. Sämre produkter bara.
Men iPhonen är buggigare. Youtube hänger sig ibland och att det inte finns hörlursuttag är störigt. Upplever också att iPhone behöver uppdateras oftare.
Sen gillar jag inte att bakåtknappen är i övre vänstra hörnet. Samsung har den i nedre högra där jag normalt har tummen.
Tänkte inte specifikt på dig (du testar ju uppenbarligen olika alternativ öppet), men vet de som verkligen starkt ogillar/hatar iPhone och Apple. Och en del som gör det utan att ens någonsin ägt en. Inte ovanligt. Precis som det finns liknande känslor mot Tesla (också ganska ofta från just de som aldrig ägt någon).Fredrik j skrev:Ogillar och ogillar. Har haft samsung tidigare men har nu en iPhone X. Bytte för att carplay är bättre än android auto.
Nackdel som jag inte gillar med Apple Carplay, är att det verkar inte gå att zooma med "finger pinch", vilket för mig utesluter det.
Sedan tycker jag att både CarPlay och Android Auto bara är nödlösningar. Ersätter inte riktig infotainmentsystem i bilar som hos Tesla och Android Automotive (Polestar, Volvo, etc.).
Fast är nog kanske bättre att ta detta i annan tråd. Har ju ytterst lite med att Tesla öppnar SuC att göra.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Min poäng är att man kan ogilla en produkt utan att hata den (eller dom som använder den).martinot skrev:Tänkte inte specifikt på dig (du testar ju uppenbarligen olika alternativ öppet), men vet de som verkligen starkt ogillar/hatar iPhone och Apple. Och en del som gör det utan att ens någonsin ägt en. Inte ovanligt. Precis som det finns liknande känslor mot Tesla (också ganska ofta från just de som aldrig ägt någon).Fredrik j skrev:Ogillar och ogillar. Har haft samsung tidigare men har nu en iPhone X. Bytte för att carplay är bättre än android auto.
Nackdel som jag inte gillar med Apple Carplay, är att det verkar inte gå att zooma med "finger pinch", vilket för mig utesluter det.
Sedan tycker jag att både CarPlay och Android Auto bara är nödlösningar. Ersätter inte riktig infotainmentsystem i bilar som hos Tesla och Android Automotive (Polestar, Volvo, etc.).
Fast är nog kanske bättre att ta detta i annan tråd. Har ju ytterst lite med att Tesla öppnar SuC att göra.
Absolut. Har aldrig sagt emot det.
Därav att jag skrev ogilla/hata för att täcka in hela skalan (utan att lägga vidare värdering i det).
Så ingen direkt poäng, men som sagt. Ok. Vi är nog ganska mycket överens i sak (även om inte i nomenklatura).
Därav att jag skrev ogilla/hata för att täcka in hela skalan (utan att lägga vidare värdering i det).
Så ingen direkt poäng, men som sagt. Ok. Vi är nog ganska mycket överens i sak (även om inte i nomenklatura).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Om man nu vill ha just 22 kW, varför inte DC?
Tesla Y LR -22 EAP
Jo, tycker om någon i tråden som föreslog att ha det som DC-laddaning. Är ju ganska sällan man använder det, och däremot mer kostnadseffektiv att ha i laddpunkterna istället för i bilarna.BrooklynS skrev:Om man nu vill ha just 22 kW, varför inte DC?
Helst skulle jag vilja se 50 kW DC inne i städerna/byarna, men 25 kW tackar jag inte heller nej till om effekten inte räcker till. Som någon annan påpekade; är ju så mycket trevligare upplevelse att besöka städer/byar för stopp på resorna.

Första generationen klarade faktiskt 43 kW AC. Andra 22 kW liksom tredje, vilken också går att få med 50 kW DC. En av de få bilar som idag som har 22 kW AC. Zoe är dessutom en rätt vanlig bil.BrooklynS skrev:Sedan är det <tid vid laddare> som är avgörande. Halva laddtiden innebär kapacitet för dubbelt så många bilar.
Lägger man till <fler laddare> och <styrda tider> ökar tillgängligheten enormt. Det är egentligen bara de som reser längre sträckor som behöver ladda vid Supercharger. Den mesta tiden laddar man ju hemma (medelsvensson alltså).
Min poäng är att ingen pratar om 22 kW AC förutom någon förvirrad pensionär med en första generations ZOE. Men framtiden tillhör inte dem.
Vi får väl hoppas på att Tesla urban chargers kommer till Europa. Det hade varit schysst, men verkar inte så sannolikt nu när Tesla börjar bygga SuC centralt i städer.martinot skrev:Jo, tycker om någon i tråden som föreslog att ha det som DC-laddaning. Är ju ganska sällan man använder det, och däremot mer kostnadseffektiv att ha i laddpunkterna istället för i bilarna.BrooklynS skrev:Om man nu vill ha just 22 kW, varför inte DC?
Helst skulle jag vilja se 50 kW DC inne i städerna/byarna, men 25 kW tackar jag inte heller nej till om effekten inte räcker till. Som någon annan påpekade; är ju så mycket trevligare upplevelse att besöka städer/byar för stopp på resorna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Jag har alltid undrat vad urban charger tillför. Känns som de är lika lätt att bygga en SuC även om de möjligen är marginellt dyrare. Men man kan ju istället för att bygga 10 urban charger bygga säg 8 SuC, så har man garanterar samma kapacitet för laddning.jpetters skrev:Vi får väl hoppas på att Tesla urban chargers kommer till Europa. Det hade varit schysst, men verkar inte så sannolikt nu när Tesla börjar bygga SuC centralt i städer.martinot skrev:Jo, tycker om någon i tråden som föreslog att ha det som DC-laddaning. Är ju ganska sällan man använder det, och däremot mer kostnadseffektiv att ha i laddpunkterna istället för i bilarna.BrooklynS skrev:Om man nu vill ha just 22 kW, varför inte DC?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
Tack.martinot skrev:Jo, tycker om någon i tråden som föreslog att ha det som DC-laddaning. Är ju ganska sällan man använder det, och däremot mer kostnadseffektiv att ha i laddpunkterna istället för i bilarna.BrooklynS skrev:Om man nu vill ha just 22 kW, varför inte DC?
Jag förstår inte ivern fler att slöladdning absolut måste vara AC.
Nu är jag inte elexpert, så rätt mig om jag tar fel.
Kan man i teorin ladda en elbil utan att växelrikta en enda gång?
Från Ringhals till en laddplats på Limhamn?
Vad är nackdelen?
Edit:jag menar kommersiella laddare, hemma växelriktas elen i bilen, med stark begränsning. Det är den begränsningen jag vill åt med att undvika den helt.
Ringhals använder generatorer som ger växelström i 3 faser i grunden så nej därifrån kan du inte få DC ström.heldiggrisen skrev:Tack.martinot skrev:Jo, tycker om någon i tråden som föreslog att ha det som DC-laddaning. Är ju ganska sällan man använder det, och däremot mer kostnadseffektiv att ha i laddpunkterna istället för i bilarna.BrooklynS skrev:Om man nu vill ha just 22 kW, varför inte DC?
Jag förstår inte ivern fler att slöladdning absolut måste vara AC.
Nu är jag inte elexpert, så rätt mig om jag tar fel.
Kan man i teorin ladda en elbil utan att växelrikta en enda gång?
Från Ringhals till en laddplats på Limhamn?
Vad är nackdelen?
Edit:jag menar kommersiella laddare, hemma växelriktas elen i bilen, med stark begränsning. Det är den begränsningen jag vill åt med att undvika den helt.
Däremot från tex solceller kan man få dc (likström) direkt men problemet är spänningen, tex ger mina strängar i min sol anläggning 750 volt vilket är för mycket för de flesta elbilar, dvs man måste ändå ha en slags laddare som ser till att du får rätt spänning till batteriet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Är det verkligen så att det finns en sådan iver? Jag skulle gärna ha 22 kW ombordladdare, eftersom det i dagsläget finns så många 22 kW AC-ladduttag, men hade jag fått önska fritt vore 22 kW DC bättre (eller gärna högre effekt än 22 kW om det erbjuds).heldiggrisen skrev:Jag förstår inte ivern fler att slöladdning absolut måste vara AC.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
- elbilist
Problemet med dessa AC 22kW stolpar är att de sällan är ensamma om matningen, och detta gäller för övrigt även en hel del 11kW laddare där fler uttag delar på samma säkringar.Niklas Z skrev:Är det verkligen så att det finns en sådan iver? Jag skulle gärna ha 22 kW ombordladdare, eftersom det i dagsläget finns så många 22 kW AC-ladduttag, men hade jag fått önska fritt vore 22 kW DC bättre (eller gärna högre effekt än 22 kW om det erbjuds).heldiggrisen skrev:Jag förstår inte ivern fler att slöladdning absolut måste vara AC.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har aldrig någonsin råkat ut för att få mindre än 11 kW från någon laddstolpe, trots att alla stolpar varit upptagna. Visst kan några av bilarna varit laddhybrider som bara laddar från en fas eller rent av varit fulla redan, men ändå.R_Edvinsson skrev:Problemet med dessa AC 22kW stolpar är att de sällan är ensamma om matningen, och detta gäller för övrigt även en hel del 11kW laddare där fler uttag delar på samma säkringar.Niklas Z skrev:Är det verkligen så att det finns en sådan iver? Jag skulle gärna ha 22 kW ombordladdare, eftersom det i dagsläget finns så många 22 kW AC-ladduttag, men hade jag fått önska fritt vore 22 kW DC bättre (eller gärna högre effekt än 22 kW om det erbjuds).heldiggrisen skrev:Jag förstår inte ivern fler att slöladdning absolut måste vara AC.
Mall of Scandinavia har 64 laddstolpar från Vattenfall/InCharge, samt några Tesla WC.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag fick runt 3kW på en Incharge 11kW, den enda gången jag har laddat Incharge.mikebike skrev:Jag har aldrig någonsin råkat ut för att få mindre än 11 kW från någon laddstolpe, trots att alla stolpar varit upptagna.
Den stod på 1kW i fem minuter innan den sakta ökade till 3.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag har varit med om att bara få halv effekt från laddstolpe delad med andra bilar. Då har jag fått endera 3x8 A eller 1x8 A. Det har dock rört sig om stolpar med gratis ström, så lite svårt att klaga då.mikebike skrev:Jag har aldrig någonsin råkat ut för att få mindre än 11 kW från någon laddstolpe, trots att alla stolpar varit upptagna. Visst kan några av bilarna varit laddhybrider som bara laddar från en fas eller rent av varit fulla redan, men ändå.
Mall of Scandinavia har 64 laddstolpar från Vattenfall/InCharge, samt några Tesla WC.
- Niklas Z
- Teslaägare
Om en stolpe t ex har 22 kW delat på två uttag så borde man ändå få 22 kW om man är ensam på stolpen, vilket är vanligt.R_Edvinsson skrev:Problemet med dessa AC 22kW stolpar är att de sällan är ensamma om matningen, och detta gäller för övrigt även en hel del 11kW laddare där fler uttag delar på samma säkringar.Niklas Z skrev:Är det verkligen så att det finns en sådan iver? Jag skulle gärna ha 22 kW ombordladdare, eftersom det i dagsläget finns så många 22 kW AC-ladduttag, men hade jag fått önska fritt vore 22 kW DC bättre (eller gärna högre effekt än 22 kW om det erbjuds).heldiggrisen skrev:Jag förstår inte ivern fler att slöladdning absolut måste vara AC.
Ja, folk bara ogillar helt omotiverat tex Apple. Eller de har motiv men inte särskilt hållbara motiv om man gräver lite i dem. Helt okej att ogilla något som tex Apple eller Tesla men då ska man också veta att man inte får den bästa produkten och acceptera det.martinot skrev:Även jag gillar Apple, så det är inte det att säger emot dig där. Men ville bara påpeka att det finns en massa andra som verkligen ogillar Apple, och aldrig skulle kunna tänka sig deras produkter (förmodligen många fler som ogillar Apple än som ogillar Tesla).
”Surt sa räven” och så hittar man på en mängd anledningar varav ingen egentligen är viktig för en själv.LarsL skrev:Ja, folk bara ogillar helt omotiverat tex Apple. Eller de har motiv men inte särskilt hållbara motiv om man gräver lite i dem. Helt okej att ogilla något som tex Apple eller Tesla men då ska man också veta att man inte får den bästa produkten och acceptera det.martinot skrev:Även jag gillar Apple, så det är inte det att säger emot dig där. Men ville bara påpeka att det finns en massa andra som verkligen ogillar Apple, och aldrig skulle kunna tänka sig deras produkter (förmodligen många fler som ogillar Apple än som ogillar Tesla).
Har kört Apple privat sedan 1993, PC/android i jobbet sedan 1998/2007 och det är ju inget snack om vad som håller högst kvalitet och fungerar bäst med minsta krångel under längst tid.
Kör tex dagligen på en tio år gammal MacBook Pro och den är bättre nu än vad den var när den var ny. Hur många jobbdatorer som passerat har jag glömt, men de har varit lika dyra i inköp utan att fungera ens i närheten lika stabilt eller länge.
Som så ofta är det smartare att köpa bra kvalitet från början och se till funktion istället för utanverk.
Tesla Y LR -22 EAP
Huvudet på spiken. Ser nytta av 22kW AC som ombordladdare, givet hur situationen ser ut idag, men hade mycket hellre sätt laddstolpar på 22-50 kW DC.Niklas Z skrev:Är det verkligen så att det finns en sådan iver? Jag skulle gärna ha 22 kW ombordladdare, eftersom det i dagsläget finns så många 22 kW AC-ladduttag, men hade jag fått önska fritt vore 22 kW DC bättre (eller gärna högre effekt än 22 kW om det erbjuds).heldiggrisen skrev:Jag förstår inte ivern fler att slöladdning absolut måste vara AC.

Är inte förvånad. InCharge är ju branschen skojare och fejkbolag nr 1. Bojkottar de själv. Även deras DC-laddare är rena lurendrejeriet. Bluffbolag/skojare. Undvik de.AAKEE skrev:Jag fick runt 3kW på en Incharge 11kW, den enda gången jag har laddat Incharge.mikebike skrev:Jag har aldrig någonsin råkat ut för att få mindre än 11 kW från någon laddstolpe, trots att alla stolpar varit upptagna.
Den stod på 1kW i fem minuter innan den sakta ökade till 3.

Jag skulle vilja se Kempower https://kempower.com/ lösningar på flera destinationer, alltså en ”massa” uttag som delar på en effekt. Bäst hade det varit om jag kunde knacka in en tid när jag planerar att vara färdig och sedan får stationen dosera så att jag får lagom effekt. Har man då många uttag kan andra som har mer bråttom få högre effekt. Uttagen är ju relativt billiga men det dyra, laddare och totaleffekt, utnyttjas ändå fullt ut.
Tyvärr verkar världen gå åt andra hållet med tok snabb laddning som kräver att man avbryter lunchen för att gå ut och flytta bilen. Det blir ju som att åka en sketen fossilbil nästan. Och det är väl det som är tanken… Bolagen ska övertyga fossilhuvudena inte mig som accepterat elbilar redan, vi kommer ju köpa ändå liksom.
Tyvärr verkar världen gå åt andra hållet med tok snabb laddning som kräver att man avbryter lunchen för att gå ut och flytta bilen. Det blir ju som att åka en sketen fossilbil nästan. Och det är väl det som är tanken… Bolagen ska övertyga fossilhuvudena inte mig som accepterat elbilar redan, vi kommer ju köpa ändå liksom.
Längs med motorvägarna så är jag jätteglad för hög laddeffekt. De nya Panasonic-batterierna gör att jag numera kan köra mellan våra två största städer med ett ett enda laddstopp på vägen. Med gamla M3 LR fick jag alltid göra minst två laddstopp på vägen.
Med nya M3 LR och på V3 SuC så räcker ett enda snabbt "depåstopp" på 11-13 minuter för att ladda upp. Älskar de nya Panasonic-batterierna. De både laddar snabbare, och räcker mycket längre. Helt fantastiskt bra batterier tillsammans med SuC V3. Så denna snabbladdning längs motorvägarna vill jag verkligen inte bli av med. Är hur bra som helst!
Däremot, när man skall stanna till och äta lunch inne i städer och byar längs en resa, så är det alldeles för snabbt med dagens snabbladdning. Även 100 kW är för snabbt. Samtidigt är 11/22 kW för långsamt många gånger. Hade gärna sett byladdare/stadsladdare på ett mellanting runt 50 kW. Då kan man ladda bilen lagom under ca. en timme medans man avnjuter en lunch i lugna och ro.
Men gillar verkligen din idé Lars, där man kan ange för laddaren när man vill ha laddat färdigt, och så laddas bilen med precis den effekt som behövs. Resten av kapaciteten finns då att fördela ut till andra laddpunkter och användare som kanske har behov för snabbare laddning. Riktigt bra idé Lars!
Med nya M3 LR och på V3 SuC så räcker ett enda snabbt "depåstopp" på 11-13 minuter för att ladda upp. Älskar de nya Panasonic-batterierna. De både laddar snabbare, och räcker mycket längre. Helt fantastiskt bra batterier tillsammans med SuC V3. Så denna snabbladdning längs motorvägarna vill jag verkligen inte bli av med. Är hur bra som helst!
Däremot, när man skall stanna till och äta lunch inne i städer och byar längs en resa, så är det alldeles för snabbt med dagens snabbladdning. Även 100 kW är för snabbt. Samtidigt är 11/22 kW för långsamt många gånger. Hade gärna sett byladdare/stadsladdare på ett mellanting runt 50 kW. Då kan man ladda bilen lagom under ca. en timme medans man avnjuter en lunch i lugna och ro.
Men gillar verkligen din idé Lars, där man kan ange för laddaren när man vill ha laddat färdigt, och så laddas bilen med precis den effekt som behövs. Resten av kapaciteten finns då att fördela ut till andra laddpunkter och användare som kanske har behov för snabbare laddning. Riktigt bra idé Lars!

Chargenode har redan möjlighet att ställa in avresetid för prioritering, https://chargenode.eu/laddsystem/ Deras strategi är mängder av ladduttag som delar på effekten. Se Ramundberget och Hills Golf.
Elbilist sedan 2014
Ja, problemet där är ju att de är begränsade till 22 kW och då funkar det inte för ett lunch stopp.Klintan skrev:Chargenode har redan möjlighet att ställa in avresetid för prioritering, https://chargenode.eu/laddsystem/ Deras strategi är mängder av ladduttag som delar på effekten. Se Ramundberget och Hills Golf.
3. Laddtekniken erbjuder 16-63A avsäkring eller lastbalansering mot fastighet och kan generera upp till 22 kW per ladduttag.