Sida 27 av 32

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:22
av fth
OfarligTesla skrev:
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
Jag håller med, att ladda långsamt på en snabb laddare borde kosta mer, oavsett om det beror på att bilen inte klarar av högre effekt, att man kopplar in med alldeles för hög SoC, att batteriet är kallt etc.

Ett sätt är att reglera priset efter SoC, typ att dom sista procenten 90-100% kostar dubbelt så mycket som dom första.

Tesla har ju redan idag en modell där dom sätter laddnivå till 80% när beläggningen är hög, det skulle ju vara enkelt att även höja priset i takt med stigande SoC.

Det skulle ju också gå att "undervisa" användarna, Tesla har ju tillgång till SoC, laddeffekt, temperatur etc., och det är ju enkelt att räkna ut varför en bil laddar långsamt och informera om detta i appen, då kanske den föraren inte gör samma misstag nästa gång.

/fth

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:23
av JonasK
jonasl skrev:
Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).

Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.

Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.
Jag ser dribblandet med appen som ett tillfällig lösning. Plug&Charge (det standardiserade protokollet, inte Teslas egna variant) kommer att komma mer och mer. På sikt tror jag att både Teslas Supercharger och Teslas bilar kommer att stödja Plug&Charge.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:27
av Legato
jonasl skrev:
Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).

Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.

Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.
Helt enig!

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:31
av OfarligTesla
Legato skrev:

Du säger ju emot dig själv.

Det relevanta är att jämföra hur ofta det är fullt före och efter förändringen. För att få svar på detta så måste man givetvis ha så många datapunkter som möjligt från både före och efter. Det gäller då både datapunkter när det är fullt och när det inte är det. Att enbart samla/redovisa punkter då det är fullt ger ingen information i sig.

Sen kan jag tycka att hela diskussionen är rätt konstlad. Det är ju självklart att köer/beläggning ökar initialt. Det intressanta är ju om de gör det över tid eller inte.

Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
Nej, det är två saker som är intressanta, hur ofta är det kö och hur lång kö blir det då. Så länge vi inte har ett stort statistiskt underlag (vilket vi aldrig får från forumrapporter) så ger datapunkterna från låg beläggning ingenting, det gör däremot datapunkterna från när det är fullt då vi kan få någon uppfattning om hur det beter sig när det är fullt. Även med bara rapporter om när det är fullt så kan man börja bilda sig en uppfattning om hur ofta det blir fullt, är det bara på resdagar eller är det alla dagar? Datapunkterna från när det är låg beläggning hjälper oss ifall vi skall estimera slh för att anlända till en full station eller liknande och då behöver vi ett riktigt underlag vilket vi inte har tillgång till.

Det handlar alltså inte om att vi kommer få tillräckligt med data för att bestämma det rent statistiskt men för ena frågan (vad händer när det är fullt) innehåller datapunkter från när det är tomt ingen information alls och för den andra frågan kan man i var fall bilda sig en uppfattning från datapunkterna om när det är fullt.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:37
av R_Edvinsson
fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
Jag håller med, att ladda långsamt på en snabb laddare borde kosta mer, oavsett om det beror på att bilen inte klarar av högre effekt, att man kopplar in med alldeles för hög SoC, att batteriet är kallt etc.

Ett sätt är att reglera priset efter SoC, typ att dom sista procenten 90-100% kostar dubbelt så mycket som dom första.

Tesla har ju redan idag en modell där dom sätter laddnivå till 80% när beläggningen är hög, det skulle ju vara enkelt att även höja priset i takt med stigande SoC.

Det skulle ju också gå att "undervisa" användarna, Tesla har ju tillgång till SoC, laddeffekt, temperatur etc., och det är ju enkelt att räkna ut varför en bil laddar långsamt och informera om detta i appen, då kanske den föraren inte gör samma misstag nästa gång.

/fth
Ingen dum idé alls med variabel taxa beroende på SoC, och kanske även dynamisk beläggningsgrad vilket tesla måste ha miljarder av datapunkter på.

Tex att den införs över hela dygnet så att ladda på en tom station på udda timmar kanske kostar 3:-/kWh och sen under peak på stora helger upp mot 10-12:/kWh.

Detta skulle sprida ut trafiken och även göra det mindre stressigt med köer just på de där få timmarna några dagar om året när det skulle behövas 200% extra laddare för att täcka behovet.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:38
av MWall
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?

Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Man kan inte dra någon slutsats huruvida systemet är tillräckligt för att bära efterfrågan ifrån ett litet antal valda datapunkter som säger när det inte var fullt. Man kan däremot göra det från de som säger när det var fullt.

När man modellerar hur många stationer som behövs är det ofta en maximal kölängd man har som mål. Då är det just tillfällena då det är högre beläggning som är intressanta att se på hur det fungerade och hur ofta de inträffar.

Att större delen av dygnet kommer ha låg beläggning vet vi redan men frågan är hur ofta det blir fullt, är det varje dag eller bara på specifika dagar osv.
Du säger ju emot dig själv.

Det relevanta är att jämföra hur ofta det är fullt före och efter förändringen. För att få svar på detta så måste man givetvis ha så många datapunkter som möjligt från både före och efter. Det gäller då både datapunkter när det är fullt och när det inte är det. Att enbart samla/redovisa punkter då det är fullt ger ingen information i sig.

Sen kan jag tycka att hela diskussionen är rätt konstlad. Det är ju självklart att köer/beläggning ökar initialt. Det intressanta är ju om de gör det över tid eller inte.

Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.

Låg men ojämn. Är det som är problemet i Sverige. Variationerna är väldigt stora. Höga toppar och djupa dalar. Frågan är hur mycket det kostar att höja beläggningen i form av köer under topparna. Till viss del tror jag det kommer lösa sig genom att folk väljer att sprida ut sig lite mer tidsmässigt.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:48
av Wolf78
Som Tesla förare är man så klart oroad över ökad risk för kö, inte bara på grund av ökat antal bilar som nu har möjlighet ladda utan också kö på grund av längre laddtider/uppehåll av laddplats t.ex:
Låg laddhastighet, fipplande med app för att starta laddning, få till det med parkering inte blockera och samtidigt komma åt med laddkabel.
Men samtidigt positivt om SUC kan utnyttjas mer och på så vis också kanske prisnivån påverkas positivt (både för Tesla förare samt de som betalar för abonnemang, kanske fler nivåer på abonnemang också).
Hoppas och sätter mitt förtroende till att Tesla lyckas hantera risk/problem på ett bra sätt med sin dynamiska prissättning.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 10:08
av Jerker
Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! :D Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.

Kaos kommer det alltid att vara vid storhelger såvida man inte bygger ut antalet laddplatser så att man tar höjd för alla värsta scenarier, vilket alla också bör förstå inte är möjligt. Så all upprördhet gäller egentligen några få tillfällen per år vilka ändå alltid kommer att innebära köer.

Jag tänkte inte på att Lödde inte är en allmän laddare. Jag såg tvärtom en Tesla ladda på en annan HPC där trots att det var gott om lediga platser bland SuC. Kanske ville hon försäkra sig om högsta möjliga effekt och slippa dela stallpar med nån annan på SuC.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 10:29
av Legato
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Du säger ju emot dig själv.

Det relevanta är att jämföra hur ofta det är fullt före och efter förändringen. För att få svar på detta så måste man givetvis ha så många datapunkter som möjligt från både före och efter. Det gäller då både datapunkter när det är fullt och när det inte är det. Att enbart samla/redovisa punkter då det är fullt ger ingen information i sig.

Sen kan jag tycka att hela diskussionen är rätt konstlad. Det är ju självklart att köer/beläggning ökar initialt. Det intressanta är ju om de gör det över tid eller inte.

Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
Nej, det är två saker som är intressanta, hur ofta är det kö och hur lång kö blir det då. Så länge vi inte har ett stort statistiskt underlag (vilket vi aldrig får från forumrapporter) så ger datapunkterna från låg beläggning ingenting, det gör däremot datapunkterna från när det är fullt då vi kan få någon uppfattning om hur det beter sig när det är fullt. Även med bara rapporter om när det är fullt så kan man börja bilda sig en uppfattning om hur ofta det blir fullt, är det bara på resdagar eller är det alla dagar? Datapunkterna från när det är låg beläggning hjälper oss ifall vi skall estimera slh för att anlända till en full station eller liknande och då behöver vi ett riktigt underlag vilket vi inte har tillgång till.

Det handlar alltså inte om att vi kommer få tillräckligt med data för att bestämma det rent statistiskt men för ena frågan (vad händer när det är fullt) innehåller datapunkter från när det är tomt ingen information alls och för den andra frågan kan man i var fall bilda sig en uppfattning från datapunkterna om när det är fullt.
Håller inte med. Datapunkterna om vad som händer när det är fullt ger ingen information om man inte har motsvarande information från hur det såg ut före SUC öppnades upp.

Svaret på "hur ofta är det kö och hur lång kö blir det då" får man bara om man samlar alla datapunkter, du kan aldrig få ut en frekvens om du bara samlar "negativa" punkter men inte kan relatera dem till "positiva".

I realiteten ger inläggen väldigt lite svar överhuvudtaget, men både "jag var ensam på hela stationen" och "det var helt fullt" är mer värt än ingen information alls.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 10:33
av tslaqqq
Är ju en tröskel för icke teslaägare att ladda ner Tesla appen (ännu en ladd app för dem) skapa konto där osv

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 10:40
av OfarligTesla
Legato skrev:

Håller inte med. Datapunkterna om vad som händer när det är fullt ger ingen information om man inte har motsvarande information från hur det såg ut före SUC öppnades upp.

Svaret på "hur ofta är det kö och hur lång kö blir det då" får man bara om man samlar alla datapunkter, du kan aldrig få ut en frekvens om du bara samlar "negativa" punkter men inte kan relatera dem till "positiva".

I realiteten ger inläggen väldigt lite svar överhuvudtaget, men både "jag var ensam på hela stationen" och "det var helt fullt" är mer värt än ingen information alls.
Ja du kan ju försöka få fram någon slags information om hur lång kö det blir när det är fullt från datapunkter när det var tomt, jag önskar dig lycka till men de har ingen information om frågan du försöker svara på. För att svara på frågan om hur lång kö man kan förvänta sig när det är fullt skall du bara ha datapunkter från när det faktiskt var fullt, även om du skall göra en statistisk analys av det. Som jag sa är det två separata frågor som är intressanta där den ena bara kan besvaras av datapunkter då det faktiskt var fullt, nu tror jag inte vi kommer få in tillräckligt med rapporter för att bestämma något mer exakt men att veta att det är tomt ger mindre information än att veta att det var fullt med 20 pers i kö.

EDIT: Kan väl vara bra att förtydliga att jag inte säger att man skulle kunna säkerställa frekvensen (eller sannolikheten att anlända till en station med kö) från bara rapporter om att det var kö vid tidpunkt X men det kan i var fall ge en indikation på hur situationen kan vara när det faktiskt blir kö. Utan att ha ett stort underlag med vettigt urval kan vi dock inte använda rapporter om att det inte var kö dag X till speciellt mycket.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 10:49
av Maw
Det är klart att det kommer bli lite mer kö på SuC men det hade det blivit även utan ett öppnande eftersom Tesla ändå hade velat ha högre beläggning. Det är bara att jämföra med mer mogna Tesla-marknader som t ex Kalifornien där SuC är exklusivt för Tesla och köer är vanliga.

Om man tror att Tesla kan/vill ha ett exklusivt och underutnyttjat laddnätverk bara för att tillfredsställa sina mest kräsna kunder så lever man i en fantasi. Tesla är ett märke för massorna och vinstoptimerar hela tiden.

Förhoppningsvis slipper vi däremot det laddkaos som ibland uppstår på SuC i Kalifornien...

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 11:08
av mati
Jerker skrev:
Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! :D Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.
Det är kanske fler som resonerar som jag. Först tänkte jag att åka iväg och testa detta med en gång. Men sen insåg jag att jag ändå förmodligen aldrig kommer att ladda på SuC, så varför göra sig besväret? Detta i kombination med en ökad risk att man kanske får bilen sönderslagen eller repad när man inte råkar vara helt själv och laddar, fick mig att tappa intresset.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 11:10
av MWall
mati skrev:
Jerker skrev:
Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! :D Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.
Det är kanske fler som resonerar som jag. Först tänkte jag att åka iväg och testa detta med en gång. Men sen insåg jag att jag ändå förmodligen aldrig kommer att ladda på SuC, så varför göra sig besväret? Detta i kombination med en ökad risk att man kanske får bilen sönderslagen eller repad när man inte råkar vara helt själv och laddar, fick mig att tappa intresset.

Sönderslagen? Men snälla nån.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 11:16
av mati
MWall skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! :D Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.
Det är kanske fler som resonerar som jag. Först tänkte jag att åka iväg och testa detta med en gång. Men sen insåg jag att jag ändå förmodligen aldrig kommer att ladda på SuC, så varför göra sig besväret? Detta i kombination med en ökad risk att man kanske får bilen sönderslagen eller repad när man inte råkar vara helt själv och laddar, fick mig att tappa intresset.

Sönderslagen? Men snälla nån.
När man läser vissa kommentarer här så kan man faktiskt bli lite rädd. Det är ju helt uppenbart att man inte är välkommen och att en del teslaägare anser att man tillhör värsta pöbeln. Även om det inte är majoriteten som tänker så är det nog bäst att hålla sig så långt borta som möjligt så länge det finns alternativ.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 11:29
av Elektrifierad
MWall skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! :D Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.
Det är kanske fler som resonerar som jag. Först tänkte jag att åka iväg och testa detta med en gång. Men sen insåg jag att jag ändå förmodligen aldrig kommer att ladda på SuC, så varför göra sig besväret? Detta i kombination med en ökad risk att man kanske får bilen sönderslagen eller repad när man inte råkar vara helt själv och laddar, fick mig att tappa intresset.

Sönderslagen? Men snälla nån.
:D Man får vara nöjd om man slipper få icke-Teslan uppeldad när man laddar :o

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 11:44
av chaffis75
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 11:52
av mikebike
chaffis75 skrev:
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
När jag åkte från SuC Jönköping efter Nyår var det fullt och ett par bilar på vänt.
När jag laddade senast på SuC Linköping var det fullt och en bil före mig i kön.
Detta var alltså innan de öppnades för andra än Tesla.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 12:01
av MWall
chaffis75 skrev:
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.

Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?

Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 12:09
av Frisk
Kollade öppnandet Stockholm Göteborg via E20, bara Enköping och Mariestad öppna, känns lite tunt på den vägen, Arboga, ljung och kungälv är inte öppna. Arboga är ju ofta rätt välbesökt så känns logiskt den inte öppnat, men verkar samtidigt finnas andra välbesökta som öppnat.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 12:10
av MWall
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
När jag åkte från SuC Jönköping efter Nyår var det fullt och ett par bilar på vänt.
När jag laddade senast på SuC Linköping var det fullt och en bil före mig i kön.
Detta var alltså innan de öppnades för andra än Tesla.
Som någon skrev här, vill man få facit på hur Tesla tänkt sig detta så kan man kolla på Kalifornien där det är fullkomlig kaos under stora trafikhelger som Thanksgiving. Skulle jag killgissa lite mer så skulle jag tro att Kaliforniens långresemönster liknar Sveriges mer än både Nederländernas och Norges.

Dvs, för att få rimlig beläggning på SuC så får vi acceptera relativt långa köer under högtrafik. Det går nog inte att ha ett laddnätverk som klarar alla toppar utan kö. Det blir alldeles för dyrt, som jag själv varit inne på tidigare.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 12:14
av mikebike
Frisk skrev:
Kollade öppnandet Stockholm Göteborg via E20, bara Enköping och Mariestad öppna, känns lite tunt på den vägen, Arboga, ljung och kungälv är inte öppna. Arboga är ju ofta rätt välbesökt så känns logiskt den inte öppnat, men verkar samtidigt finnas andra välbesökta som öppnat.
Jag brukar köra E4 och 40, trots att jag bor norr om centrala Stockholm. Historiskt har det gått fortare, men den andra/norra vägen kanske har blivit bättre?
Längs E4/40 har nästan alla SuC öppnats.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 12:16
av Frisk
MWall skrev:
chaffis75 skrev:
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.

Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?

Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.
Så sett känns det smart och bra att öppna till sommaren, mycket trafik men inte riktigt samma "kaos" som storhelgerna då alla åker samma dagar och tider. Dessutom är det relativt varmt och ljust ute och går aktivera barn och andra rastlösa själar utomhus i eventuell väntan på laddning. En mörk julhelg med snöblandat regn är det svårare att spendera tiden i väntan på och under laddning. Bra tid att se trender utan för stor risk att det spårar ur totalt.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 12:22
av Frisk
mikebike skrev:
Frisk skrev:
Kollade öppnandet Stockholm Göteborg via E20, bara Enköping och Mariestad öppna, känns lite tunt på den vägen, Arboga, ljung och kungälv är inte öppna. Arboga är ju ofta rätt välbesökt så känns logiskt den inte öppnat, men verkar samtidigt finnas andra välbesökta som öppnat.
Jag brukar köra E4 och 40, trots att jag bor norr om centrala Stockholm. Historiskt har det gått fortare, men den andra/norra vägen kanske har blivit bättre?
Längs E4/40 har nästan alla SuC öppnats.
E4 är fortfarande prioriterade vägen även om E20 möjligtvis blivit något bättre. Som boende söder om Enköping blir det naturligt E18/E20 för mig. Många av resorna går dessutom till mina föräldrar med stopp redan innan Mariestad SuC. Har jag laddat och inte vädret är för katastrof tar jag mig visserligen hela vägen, men det är ju bra att ha lite koll på vad som finns runt där man färdas.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 12:24
av MWall
Frisk skrev:
MWall skrev:
chaffis75 skrev:
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.

Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?

Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.
Så sett känns det smart och bra att öppna till sommaren, mycket trafik men inte riktigt samma "kaos" som storhelgerna då alla åker samma dagar och tider. Dessutom är det relativt varmt och ljust ute och går aktivera barn och andra rastlösa själar utomhus i eventuell väntan på laddning. En mörk julhelg med snöblandat regn är det svårare att spendera tiden i väntan på och under laddning. Bra tid att se trender utan för stor risk att det spårar ur totalt.
Hade varit ännu bättre om de öppnat till hösten. :)