Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Nicke Nyfiken »

holden skrev: 23 aug 2024 16:33
Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:

LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min

Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:

Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P

Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
Var blir de 16 minuterna av?
Om laddtiden bara ökar med 21 minuter, varför ökar restiden med 37 minuter?

Är det 16 minuter "ställtid" för 2 extra laddstopp? Låter ganska väl tilltaget.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Nicke Nyfiken skrev: 23 aug 2024 16:48
holden skrev: 23 aug 2024 16:33
Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:

LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min

Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:

Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P

Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
Var blir de 16 minuterna av?
Om laddtiden bara ökar med 21 minuter, varför ökar restiden med 37 minuter?

Är det 16 minuter "ställtid" för 2 extra laddstopp? Låter ganska väl tilltaget.
Gissningsvis blir hela sträckan något längre med fler laddstopp.

Så här tycker ABRP

Snittförbrukning LR: 166 wh/km P: 185 wh/km
Laddkostnad LR: 120 euro P: 160 euro
Energiåtgång LR: 442 kWh P: 494 kwh

Den ekonomiska besparingen med att köra LR i det här fallet motsvarar således en 1/4 lunchkostnad för familjen (två vuxna, två barn).
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 23 aug 2024 16:33
Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:

LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min

Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:

Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P

Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
Vi får tillskriva batteriet att M3P tappar mer än den ökade laddtiden för att den går långsammare än LR :-)

ABRP tar inte hänsyn till att M3P kommer före LR till de 10 laddstoppen och därför blir före i kön :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev: 23 aug 2024 16:48
holden skrev: 23 aug 2024 16:33
Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:

LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min

Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:

Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P

Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
Var blir de 16 minuterna av?
Om laddtiden bara ökar med 21 minuter, varför ökar restiden med 37 minuter?

Är det 16 minuter "ställtid" för 2 extra laddstopp? Låter ganska väl tilltaget.
Det kan vara så att de extra laddstoppen görs på stationer som ligger dumt till. Ett exempel från Sverige: SuC Söderhamn ligger så till att det tar ganska mycket tid att svänga av från E4 till laddstationen. Jag laddade där för två år sedan och jag tror det tog minst 10 minuter bara att köra från E4 till Superchargern och sen tillbaka.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av OscarA »

För min del så kan jag säga att med en M3P så är mjukvaran på min högerfot bra mycket aggressivare än i en LR.
Samma gäller för MSP
Dock inte MYP. Den verkar dö efter 80 så högerfoten har lixom inte lust.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

OscarA skrev: 23 aug 2024 22:19
För min del så kan jag säga att med en M3P så är mjukvaran på min högerfot bra mycket aggressivare än i en LR.
Samma gäller för MSP
Dock inte MYP. Den verkar dö efter 80 så högerfoten har lixom inte lust.
Kan jag instämma i, det är för roligt för att låta bli.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Nu finns vinterdäck 20 warp att beställa i shopen, 38700 inkl. installation.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Imolarot »

holden skrev: 28 aug 2024 16:58
Nu finns vinterdäck 20 warp att beställa i shopen, 38700 inkl. installation.
Skumt att andra marknader har 19” som alternativ med.

https://shop.tesla.com/it_it/product/pa ... er-model_3
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Medan jag försökte betala blev den slut i lager..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Cifius
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 feb 2024 22:24

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Cifius »

holden skrev: 28 aug 2024 16:58
Nu finns vinterdäck 20 warp att beställa i shopen, 38700 inkl. installation.
Går det att köpa nu och vänta med installationen till det är dags att byta inför vintern?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Cifius skrev: 07 sep 2024 18:32
holden skrev: 28 aug 2024 16:58
Nu finns vinterdäck 20 warp att beställa i shopen, 38700 inkl. installation.
Går det att köpa nu och vänta med installationen till det är dags att byta inför vintern?
Allt annat vore ju orimligt. Om det nu kommer in några hjul att köpa före vintern börjar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Emg »

Fortsätter i samma tema. Vi åker ett par längre resor varje vinter i norrlands inland. Takbox och fullastade. Vid flera tillfällen har vi uppskattat de där sista procenten i våran LR-21.

Jag tycker det ser ut att finnas tex The new Aero 19” med föreslagen dimension 235/40/19. Som jag tolkar det så gäller det runtom, dvs ej staggered. Säg att man skulle köra en sån vinteruppsättning:
1. Vad tror experterna det skulle ge för skillnad jmf med LR med 18” Aero?
2. Ser det fult ut om det bara är 235 bredd bak jmf med breda Warp-hjulen. Eller flyttar man ut dem på något sätt så de ändå hamnar rätt i hjulhuset? (Ja, jag är dålig på däckmontering)

Kanske finns andra vettiga alternativ på fälgar också. TNA landar antagligen ganska nära i pris som original tesla tänker jag.

Även om jag också blev lite besviken på prestandan jmf med tidiga rykten, samt den låga dragvikten, kan jag ändå inte riktigt sluta vara sugen på en M3P när nu befintlig leasing börjar gå mot sitt slut :D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

Emg skrev: 11 sep 2024 19:54
1. Vad tror experterna det skulle ge för skillnad jmf med LR med 18” Aero?
Att gå på större diameter ger ofta högre förbrukning.

Skillnaden mellan TNA 19” och original 18” med aerokåpa är nog inte stor.

Anledningen är att själva pumpförlusten i fälgen är ganska liten så det finns inte stora vinster att göra.
Rullmotstånd och luftmotstånd på hjulen (utsidan) gör mer än TNA-fälgen kan göra skillnad.

Jag har experimenterat och gjort egen aerodynamik.
Byte från 21” Plaid-fälg till en kopia i 20” med lättrullande e-primacy minskade förbrukningen med ~25-30 Wh/km i 100km/h.
Aerodynamik i fälgen som gör den helt slät och ventilerar i centrum som forskningen visar är bäst gav ~ 10Wh/km.
Efter 20mm sänkning tar bilen 155Wh/km på samma resa som den drar 200Wh/km med original 21”. Skillnaden är alltså 20% minskning, drygt.

Emg skrev: 11 sep 2024 19:54
2. Ser det fult ut om det bara är 235 bredd bak jmf med breda Warp-hjulen. Eller flyttar man ut dem på något sätt så de ändå hamnar rätt i hjulhuset? (Ja, jag är dålig på däckmontering)
Smala däck är bra men man ska pumpa dem ordentligt. Egentligen har ett brett hjul lägre rullmotstånd vid samma tryck men det breda hjulet har högre luftmotstånd.
Så lagom smal fälg och smalt däck (fortfarande ska det klara belastningsindex).

Du kan kompensera den smalare fälgen med en spacer så hjulet hamnar längre ut. Det är dock oftast så att ”snyggt” och ”bra” inte är samma setup.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Emg »

Tack för bra svar som vanligt.
Kan man få ner förbrukningen kanske 15-20Wh/km med att byta från 20” warp till 19” TNA gör det ju ett par, tre mil på ett välfyllt batteri.
På vintern kanske lite mindre iofs, men ändå något kring 2 mil extra.
Men ska jag ändå betala närmare 40k för vinterdäck och fälg är det ju inte någon nackdel att försöka maximera range istället för att köra dubbla uppsättningar Warp.
Sen kanske det går att hitta en medelväg med andra billigare (smalare?) 19” eller t.o.m. 18” om det finns några som passar.

(Jag inser ju när jag skriver att det är fånigt att bry sig om egentligen. Börjar ju ploppa upp mer laddning på tex OKQ8 även i de mest avsides orter som man passerat.) :roll:
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av SwedishAdvocate »

Emg skrev: 12 sep 2024 00:26
Tack för bra svar som vanligt.
Kan man få ner förbrukningen kanske 15-20Wh/km med att byta från 20” warp till 19” TNA gör det ju ett par, tre mil på ett välfyllt batteri.
På vintern kanske lite mindre iofs, men ändå något kring 2 mil extra.
Men ska jag ändå betala närmare 40k för vinterdäck och fälg är det ju inte någon nackdel att försöka maximera range istället för att köra dubbla uppsättningar Warp.
Sen kanske det går att hitta en medelväg med andra billigare (smalare?) 19” eller t.o.m. 18” om det finns några som passar. [...
Har inte kollat om det dykt upp ngt nytt alternativ på sistone, men annars verkar det vara rätt ont om konkurrenter till TNA med aerodynamiskt effektiva fälgar. Se t.ex:
viewtopic.php?t=31426

Tycker annars BMW och Mercedes har en del snygga aerofälgar till sina bilmodeller, men som jag förstått det, så är det ingen av deras fälgar som passar Teslas modeller. Är dock bara lekman på det här, och har inte kontrollerat det själv – kan således ha fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar