Emg skrev: ↑11 sep 2024 19:54
1. Vad tror experterna det skulle ge för skillnad jmf med LR med 18” Aero?
Att gå på större diameter ger ofta högre förbrukning.
Skillnaden mellan TNA 19” och original 18” med aerokåpa är nog inte stor.
Anledningen är att själva pumpförlusten i fälgen är ganska liten så det finns inte stora vinster att göra.
Rullmotstånd och luftmotstånd på hjulen (utsidan) gör mer än TNA-fälgen kan göra skillnad.
Jag har experimenterat och gjort egen aerodynamik.
Byte från 21” Plaid-fälg till en kopia i 20” med lättrullande e-primacy minskade förbrukningen med ~25-30 Wh/km i 100km/h.
Aerodynamik i fälgen som gör den helt slät och ventilerar i centrum som forskningen visar är bäst gav ~ 10Wh/km.
Efter 20mm sänkning tar bilen 155Wh/km på samma resa som den drar 200Wh/km med original 21”. Skillnaden är alltså 20% minskning, drygt.
Emg skrev: ↑11 sep 2024 19:54 2. Ser det fult ut om det bara är 235 bredd bak jmf med breda Warp-hjulen. Eller flyttar man ut dem på något sätt så de ändå hamnar rätt i hjulhuset? (Ja, jag är dålig på däckmontering)
Smala däck är bra men man ska pumpa dem ordentligt. Egentligen har ett brett hjul lägre rullmotstånd vid samma tryck men det breda hjulet har högre luftmotstånd.
Så lagom smal fälg och smalt däck (fortfarande ska det klara belastningsindex).
Du kan kompensera den smalare fälgen med en spacer så hjulet hamnar längre ut. Det är dock oftast så att ”snyggt” och ”bra” inte är samma setup.