Sida 27 av 27
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 23 aug 2024 16:48
av Nicke Nyfiken
holden skrev: ↑23 aug 2024 16:33
Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:
LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min
Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:
Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P
Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
Var blir de 16 minuterna av?
Om laddtiden bara ökar med 21 minuter, varför ökar restiden med 37 minuter?
Är det 16 minuter "ställtid" för 2 extra laddstopp? Låter ganska väl tilltaget.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 23 aug 2024 16:53
av holden
Nicke Nyfiken skrev: ↑23 aug 2024 16:48
holden skrev: ↑23 aug 2024 16:33
Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:
LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min
Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:
Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P
Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
Var blir de 16 minuterna av?
Om laddtiden bara ökar med 21 minuter, varför ökar restiden med 37 minuter?
Är det 16 minuter "ställtid" för 2 extra laddstopp? Låter ganska väl tilltaget.
Gissningsvis blir hela sträckan något längre med fler laddstopp.
Så här tycker ABRP
Snittförbrukning LR: 166 wh/km P: 185 wh/km
Laddkostnad LR: 120 euro P: 160 euro
Energiåtgång LR: 442 kWh P: 494 kwh
Den ekonomiska besparingen med att köra LR i det här fallet motsvarar således en 1/4 lunchkostnad för familjen (två vuxna, två barn).
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 23 aug 2024 17:49
av AAKEE
holden skrev: ↑23 aug 2024 16:33
Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:
LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min
Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:
Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P
Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
Vi får tillskriva batteriet att M3P tappar mer än den ökade laddtiden för att den går långsammare än LR
ABRP tar inte hänsyn till att M3P kommer före LR till de 10 laddstoppen och därför blir före i kön

Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 23 aug 2024 17:54
av Niklas Z
Nicke Nyfiken skrev: ↑23 aug 2024 16:48
holden skrev: ↑23 aug 2024 16:33
Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:
LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min
Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:
Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P
Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
Var blir de 16 minuterna av?
Om laddtiden bara ökar med 21 minuter, varför ökar restiden med 37 minuter?
Är det 16 minuter "ställtid" för 2 extra laddstopp? Låter ganska väl tilltaget.
Det kan vara så att de extra laddstoppen görs på stationer som ligger dumt till. Ett exempel från Sverige: SuC Söderhamn ligger så till att det tar ganska mycket tid att svänga av från E4 till laddstationen. Jag laddade där för två år sedan och jag tror det tog minst 10 minuter bara att köra från E4 till Superchargern och sen tillbaka.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 23 aug 2024 22:19
av OscarA
För min del så kan jag säga att med en M3P så är mjukvaran på min högerfot bra mycket aggressivare än i en LR.
Samma gäller för MSP
Dock inte MYP. Den verkar dö efter 80 så högerfoten har lixom inte lust.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 23 aug 2024 22:46
av holden
OscarA skrev: ↑23 aug 2024 22:19
För min del så kan jag säga att med en M3P så är mjukvaran på min högerfot bra mycket aggressivare än i en LR.
Samma gäller för MSP
Dock inte MYP. Den verkar dö efter 80 så högerfoten har lixom inte lust.
Kan jag instämma i, det är för roligt för att låta bli.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 28 aug 2024 16:58
av holden
Nu finns vinterdäck 20 warp att beställa i shopen, 38700 inkl. installation.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 28 aug 2024 17:03
av Imolarot
holden skrev: ↑28 aug 2024 16:58
Nu finns vinterdäck 20 warp att beställa i shopen, 38700 inkl. installation.
Skumt att andra marknader har 19” som alternativ med.
https://shop.tesla.com/it_it/product/pa ... er-model_3
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 28 aug 2024 17:22
av holden
Medan jag försökte betala blev den slut i lager..
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 07 sep 2024 18:32
av Cifius
holden skrev: ↑28 aug 2024 16:58
Nu finns vinterdäck 20 warp att beställa i shopen, 38700 inkl. installation.
Går det att köpa nu och vänta med installationen till det är dags att byta inför vintern?
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 07 sep 2024 22:23
av holden
Cifius skrev: ↑07 sep 2024 18:32
holden skrev: ↑28 aug 2024 16:58
Nu finns vinterdäck 20 warp att beställa i shopen, 38700 inkl. installation.
Går det att köpa nu och vänta med installationen till det är dags att byta inför vintern?
Allt annat vore ju orimligt. Om det nu kommer in några hjul att köpa före vintern börjar.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 11 sep 2024 19:54
av Emg
Fortsätter i samma tema. Vi åker ett par längre resor varje vinter i norrlands inland. Takbox och fullastade. Vid flera tillfällen har vi uppskattat de där sista procenten i våran LR-21.
Jag tycker det ser ut att finnas tex The new Aero 19” med föreslagen dimension 235/40/19. Som jag tolkar det så gäller det runtom, dvs ej staggered. Säg att man skulle köra en sån vinteruppsättning:
1. Vad tror experterna det skulle ge för skillnad jmf med LR med 18” Aero?
2. Ser det fult ut om det bara är 235 bredd bak jmf med breda Warp-hjulen. Eller flyttar man ut dem på något sätt så de ändå hamnar rätt i hjulhuset? (Ja, jag är dålig på däckmontering)
Kanske finns andra vettiga alternativ på fälgar också. TNA landar antagligen ganska nära i pris som original tesla tänker jag.
Även om jag också blev lite besviken på prestandan jmf med tidiga rykten, samt den låga dragvikten, kan jag ändå inte riktigt sluta vara sugen på en M3P när nu befintlig leasing börjar gå mot sitt slut

Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 11 sep 2024 22:16
av AAKEE
Emg skrev: ↑11 sep 2024 19:54
1. Vad tror experterna det skulle ge för skillnad jmf med LR med 18” Aero?
Att gå på större diameter ger ofta högre förbrukning.
Skillnaden mellan TNA 19” och original 18” med aerokåpa är nog inte stor.
Anledningen är att själva pumpförlusten i fälgen är ganska liten så det finns inte stora vinster att göra.
Rullmotstånd och luftmotstånd på hjulen (utsidan) gör mer än TNA-fälgen kan göra skillnad.
Jag har experimenterat och gjort egen aerodynamik.
Byte från 21” Plaid-fälg till en kopia i 20” med lättrullande e-primacy minskade förbrukningen med ~25-30 Wh/km i 100km/h.
Aerodynamik i fälgen som gör den helt slät och ventilerar i centrum som forskningen visar är bäst gav ~ 10Wh/km.
Efter 20mm sänkning tar bilen 155Wh/km på samma resa som den drar 200Wh/km med original 21”. Skillnaden är alltså 20% minskning, drygt.
Emg skrev: ↑11 sep 2024 19:54 2. Ser det fult ut om det bara är 235 bredd bak jmf med breda Warp-hjulen. Eller flyttar man ut dem på något sätt så de ändå hamnar rätt i hjulhuset? (Ja, jag är dålig på däckmontering)
Smala däck är bra men man ska pumpa dem ordentligt. Egentligen har ett brett hjul lägre rullmotstånd vid samma tryck men det breda hjulet har högre luftmotstånd.
Så lagom smal fälg och smalt däck (fortfarande ska det klara belastningsindex).
Du kan kompensera den smalare fälgen med en spacer så hjulet hamnar längre ut. Det är dock oftast så att ”snyggt” och ”bra” inte är samma setup.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 12 sep 2024 00:26
av Emg
Tack för bra svar som vanligt.
Kan man få ner förbrukningen kanske 15-20Wh/km med att byta från 20” warp till 19” TNA gör det ju ett par, tre mil på ett välfyllt batteri.
På vintern kanske lite mindre iofs, men ändå något kring 2 mil extra.
Men ska jag ändå betala närmare 40k för vinterdäck och fälg är det ju inte någon nackdel att försöka maximera range istället för att köra dubbla uppsättningar Warp.
Sen kanske det går att hitta en medelväg med andra billigare (smalare?) 19” eller t.o.m. 18” om det finns några som passar.
(Jag inser ju när jag skriver att det är fånigt att bry sig om egentligen. Börjar ju ploppa upp mer laddning på tex OKQ8 även i de mest avsides orter som man passerat.)

Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 12 sep 2024 00:44
av SwedishAdvocate
Emg skrev: ↑12 sep 2024 00:26
Tack för bra svar som vanligt.
Kan man få ner förbrukningen kanske 15-20Wh/km med att byta från 20” warp till 19” TNA gör det ju ett par, tre mil på ett välfyllt batteri.
På vintern kanske lite mindre iofs, men ändå något kring 2 mil extra.
Men ska jag ändå betala närmare 40k för vinterdäck och fälg är det ju inte någon nackdel att försöka maximera range istället för att köra dubbla uppsättningar Warp.
Sen kanske det går att hitta en medelväg med andra billigare (smalare?) 19” eller t.o.m. 18” om det finns några som passar. [...
Har inte kollat om det dykt upp ngt nytt alternativ på sistone, men annars verkar det vara rätt ont om konkurrenter till TNA med aerodynamiskt effektiva fälgar. Se t.ex:
viewtopic.php?t=31426
Tycker annars BMW och Mercedes har en del snygga aerofälgar till sina bilmodeller, men som jag förstått det, så är det ingen av deras fälgar som passar Teslas modeller. Är dock bara lekman på det här, och har inte kontrollerat det själv – kan således ha fel.