Re: Artikel i media
Postat: 23 feb 2017 12:40
Mest väntade rubrik efter M3 lanseringen i Sverige, "Dyrare än väntat!" Säljer klicks det också...
Kan bara hålla med artikeln. Mest troliga är att världen kommer stå med byxorna nere när den fulla autonomin slår igenom. Massarbetslöshet finns det stor risk för och hur löses detta undrar jag. Spännande och skrämmande på samma gång det här med autonomin. Frågan är vart det slutar. Förbud eller extrema skatter för att kollektivtrafiken inte ska kollapsa? Allt är möjligt. Den som lever får se.themax skrev:I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.
http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
...förutom att Tesla inte kommer att tillåta några andra delningstjänster än sina egna. Uber kommer inte att få tillgång självkörande Teslor.themax skrev:I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.
http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
Tror inte så många är sysselsatta inom kollektivtrafiken och det kommer att växa upp mängder med tjänster kring de autonoma bilarna. Herr X har redan tagit upp en del så som städning t.ex.rmokvist skrev:Kan bara hålla med artikeln. Mest troliga är att världen kommer stå med byxorna nere när den fulla autonomin slår igenom. Massarbetslöshet finns det stor risk för och hur löses detta undrar jag. Spännande och skrämmande på samma gång det här med autonomin. Frågan är vart det slutar. Förbud eller extrema skatter för att kollektivtrafiken inte ska kollapsa? Allt är möjligt. Den som lever får se.themax skrev:I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.
http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
Det tror jag inte. Den som köper en AP2-bil idag kan med gott samvete strunta i att betala för autonomipaketet såvida man inte planerar att behålla bilen i 10-20 år eller så.janni skrev:... frågan är om de som nu köpt AP2 kommer hinna uppleva det i Sverige innan det är dags att byta bil.
Det tror jag också. 450'SEK för en hyfsat enkel variant, upp till det dubbla för en maxutrustad är inte orimligt.thebishop skrev:..jag tror fortfarande att m3 snarare hamnar runt 450 KSEK...
Det är väldigt få städer som har tunnelbana, men självkörande bilar får alla städer nytta av.Jerka skrev:Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Se det så här istället. Med självkörande bilar så behöver vi inte tränga ihop oss i stora städer för att kunna transportera oss effektivt. En tunnelbanan fungerar bara i relativt stora städer, det kanske krävs över 1 miljon invånare för att det ska gå, helst mer. Därför kan vi aldrig få tunnelbana i fler städer än Stockholm här i Sverige. Men en effektiv och trevlig storlek på stad kanske bara är som Uppsala, Borås eller alltså 100 till 200 tusen invånare, blir det större uppstår problem med trängsel, miljö mm.Jerka skrev:Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Att det inte finns jobb i små städer beror på dåliga kommunikationer, och politik. Ser vi till att det går att leva på landsbygden så kommer jobben skapas där.Jerka skrev:Mmm, men jobben finns ju i storstadsregionerna. Kan självkörande bilar ändra på det? Jag kan inte försörja mig i Skövde hur gärna jag än skulle vilja bo där.
Men förutsätter inte det också att man samåker i större utsträckning? Ska alla åka själva mellan samma platser på samma tider så finns inte så mycket optimeringsutrymme i stan annant än i parkeringsfrågan.bylund skrev:Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Man kan göra mer än så, bl aDSV skrev:Men förutsätter inte det också att man samåker i större utsträckning? Ska alla åka själva mellan samma platser på samma tider så finns inte så mycket optimeringsutrymme i stan annant än i parkeringsfrågan.bylund skrev:Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
undrar om det är sant, men 25% är troligen omvägstrafik pga (semi)permanenta avspärrningarjoel80 skrev:För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.
En snabbare effekt i innerstan jag tror vi kommer kunna se är att färre behöver snurra runt runt för att leta parkering. En stor del av köerna i stadskärnan är just det, folk som letar parkering. Bara genom att få bort kanske 30% av den trafiken kommer det gå smidigare.
Har läst att ca 30 procent av all trafik i storstäder är cirkulationstrafik, alltså bilar som letar parkeringsplats.
En säger EN stad i Sverige har tunnelbana! I Kalmar, Göteborg, Halmstad, Ronneby, Västervik, Borgholm, Västerås Luleå, Östersund, Säffle och alla de andra finns ingen!Jerka skrev:Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
+1far1far2 skrev:Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Med risk för flamewar så betalades större delen av Norrlands fiberbygge av utjämningsbidrag (eller liknande) vill jag minnas.mati skrev:+1far1far2 skrev:Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
Kan vara så. Vårt fiberbygge betalades till en tredjedel av EU och med svenska skattepengar, resterande 2/3 på ca 20000 kr per hushåll betalade vi själva. Projekteringen, planeringen och stora delar av grävningsarbetet gjordes av några frivilliga (typ mig och några fler) som offrade en hel sommar och en höst och väldigt många kvällar, bara för att få internet.Remuz skrev:Med risk för flamewar så betalades större delen av Norrlands fiberbygge av utjämningsbidrag (eller liknande) vill jag minnas.mati skrev:+1far1far2 skrev:Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.