Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 14:01
frippe skrev: 19 dec 2023 12:38
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 10:22
frippe skrev: 19 dec 2023 09:37
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 09:17


Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.

Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.

Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?

Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.

Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.

Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.

Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.

Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.

Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Jag förstår din poäng.
Men med all respekt så vet vi inte vilken bedömning Svenska ledningen har gjort och hur man har valt att framföra det till Elon.

Jag misstänker dock att de har granskat avtalen och det innehåll som kan förändra hur TM Sweden jobbar.
De har säkert satt det mot dagens kostnader och sett att det inte finns något mervärde i förhållande till kostnad.

I och med att Metall pratar om att villkoren inte är likvärdiga så skulle väl ett KA innebära att de vill åt en förändring?
Om det nu inte är så så känns dialogen endast som ett spel för gallerierna och de vill att TM Sweden ska teckna ett KA mest för att kunna visa på KA?

För om det nu möter villkoren eller står upp för marknadsmässiga nivåer så är väl det i enlighet till den Svenska modellen även om ett KA inte finns på plats?

KA är inte den Svenska modellen om jag förstod tidigare citat från regeringens(?) hemsida?
Nej det är helt korrekt att vi inte har en aning om hur TM Sweden har presenterat detta för Testa centralt och Elon. Men min tolkning av hela hanterandet från Tesla är att det inte spelar någon roll vad som faktiskt finns i ett KA, för tesla vill inte ha fackförbund inblandade i sin verksamhet. Speciellt med tanke på Elons uttalanden vid intervjuer där han ganska tydligt påtalat att här på tesla är alla lika och fackförbund är onödiga. De bara polariserar och skapar ett vi mot dom tänk.

Jo, men en förändring behöver inte innebär att det påverkar en affärsmodell, det kan snarare handla om hantering av organisation kring arbetsmiljö, ersättningar vid kompetensväxling m.m.

Sista meningen förstår jag inte alls, KA är centrala i den Svenska modellen, så centrala att de har särskilda platser i vår lagstiftning, där det via KA går att göra avsteg från flera delar av lagstiftning och istället reglera detta via KA, t.ex. LAS, MBL m.fl. Så hur du kan komma fram till att de inte är centrala är en stor gåta får jag nog säga.
Jag vet inte hur det kommuniceras internt hos Tesla beträffande fack men Elon är långt ifrån korkad och har troligen utvärderat/bett ledningen utvärdera konsekvenser och möjligheter med KA.

” Jo, men en förändring behöver inte innebär att det påverkar en affärsmodell, det kan snarare handla om hantering av organisation kring arbetsmiljö, ersättningar vid kompetensväxling m.m. ”
Detta kostar pengar och en affärsmodell inkluderar även det interna arbetet.
Med andra ord så kommer alla förändringar av deras ursprungsmodell att påverka den dagliga verksamheten.

Beträffande den svenska modellen så står det ingenting om kollektivavtal(i rubrikerna, jag har inte läst hela dokumentet), däremot beskrivs det som regleras genom kollektivavtal. Se nedan länk.

https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf

Min åsikt är att kollektivavtalet i sig inte är den svenska modellen utan snarare ett verktyg för att efterleva modellen när företag väljer att frångå sina skyldigheter.

Jag kan naturligtvis ha fel och blir mer än gärna tillrättavisad med källor från länken. 😊
Fast just arbetsmiljö är ganska centralt för medarbetare och deras säkerhet, så att en ordnad och strukturerad arbetsmiljöarbete kostar lite pengar bör vara väldigt högt prioriterat för ett företag som vill värna om sina medarbetare och som talar om sina medarbetare som en del i en familj. Och att klaga på ökade kostnader när det gäller just arbetsmiljö är lite cyniskt med tanke på de risker som arbete i en verkstad kan innebära.

Jag vet inte om ett dokument som är en rapprot från finnasdepartementent kan ses som en fullständig redogörelse för den svenska modellen på alla områden, speciellt när syftet är detta: Syftet med denna rapport är att beskriva den svenska modellen som en strategi
för inkluderande tillväxt.

Men, jag antar att du inte läste hela det länkade dokumentet? Läs kapitel 4.1.4
Citat:
En ytterligare viktig förutsättning för att
samspelet mellan de olika grundpelarna ska
fungera är att arbetsmarknadens parter, som
centrala aktörer i modellen, är starka och
jämbördiga, och uppfattas som legitima. Det är
i kollektivavtal som förhandlas och sluts direkt
mellan arbetsmarknadens parter som villkoren
på arbetsmarknaden, bl.a. lönerna, i hög grad
regleras. Denna ordning minskar behovet av
arbetsrättslig lagstiftning. Att parterna är
starka och jämbördiga är nödvändigt för att
säkerställa en välfungerande lönebildning (se
vidare avsnitt 4.2.1 om parternas roll i
lönebildningen).

Vidare:
Starka arbetstagarorganisationer bidrar
också till att skapa mer jämbördiga relationer
mellan arbetstagare och arbetsgivare, och
därmed till att göra arbetstagaren mer
oberoende och självständig i förhållande till
arbetsgivaren.
----

Så jo, en central del på arbetsmarknaden är ett KA för den svenska modellen, annars hade det inte varit nämnt i så tongivande lagstiftning som LAS och MBL. Det är t.ex. via ett KA som du kan ha undantag från delar av LAS. Så ganska centralt för den svenska arbetsmarknaden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Svar från IF Metall på min dialog:

”Hej ,
Svar på alla de frågor du har i ditt mail finns på vår hemsida ifmetall.se/tesla, men besvarar dem även i ditt mail nedan.

Önskar dig detsamma!


__________________________________

Konfliktkommittén
Olof Palmes gata 11, 105 52 Stockholm
08-786 80 00
konflikt@ifmetall.se
https://www.ifmetall.se
__________________________________

image001.png


Från:
Skickat: den 19 december 2023 11:38
Till: Postbox FK IF Metall <postbox.fk@ifmetall.se>
Ämne: Fwd: Tesla

Hej If Metall!

Hoppas att allt är bra med er. 😊
Än en gång så saknar jag svar på mitt mail från den 5e december.
Jag förstår om Konfliktkommittén är upptagen men då borde väl ni kunna ta lite av de pengar ni har i konfliktkassan och säkerställa att kommunikationen fungerar mot samhället?

Hoppas att jag inte har för stora förväntningar om svarstiden.

Önskar er en God Jul och Gott Nytt År!

Med vänlig hälsning,

Vidarebefordrat brev:

Från:
Datum: 5 december 2023 15:21:39 CET
Till: Konfliktkommittén <konflikt@ifmetall.se>
Ämne: Re: Tesla

Hej Veli-Pekka!

Tack för ditt svar.

Däremot så har jag fortfarande lite svårt att förstå vad det är för villkor och skillnader från dagens anställningsavtal?
Villkoren i de anställningsavtal som finns idag på Tesla är ensidigt beslutade av arbetsgivaren – ett kollektivavtal är ett förhandlat avtal mellan arbetsgivare och fack och undertecknat av båda parter och en överenskommelse som inte kan ensidigt ändras på. Det är en enorm skillnad.


Jag har full förståelse för att ni har för uppgift att kämpa för kollektivavtal, vilket jag stöttar i de fall där företag bryter mot branschnormer/SAM/OSA eller rent av struntar i pensionsavsättningar etc.

Men när det gäller anställningstrygghet så har vi LAS i Sverige vilket skyddar dem flesta?

Ja det stämmer, men i ett kollektivavtal finns alla villkoren som handlar om löner, när man ska få lönerna, när höjningar ska ske, avsättning till deltidspension och arbetstidsförkortning samt avtalsförsäkringar.

Som jag förstod på löner så har väl vissa högre löner än kollektivavtalen? Några över, några lägre – och ingen kollektivavtalad struktur för när löneökningar sker.
Så än en gång så har jag svårt att förstå vad som är så fel på arbetsplatserna för de anställda?
Som du och flera av dina kollegor har nämnt så är kollektivavtalet ett golv.
Men om man redan är över golvet och erbjuder bättre villkor så kan det väl vara till nackdel för de anställda om företagen får ökade kostnader kopplat till de förändringar som ett kollektivavtal innebär?
Vi kommer återigen tillbaks till fråga 1 och svaret: – de villkor som finns är ensidigt beslutade, och kan ensidigt beslutas att ändras på.

Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara!

Önskar er en fin dag!

Med vänlig hälsning,”
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

TiborBlomhall skrev: 19 dec 2023 12:50
Nu när media skriver om hur Tesla kringgått blockaden med skyltarna. Vad tror ni IF Metalls motdrag blir? Förbjuda all hantering av skyltar till Tesla bilar? Går det ens?
Det intressanta är väl hur många som accepterar denna lösning av köparna till fordonen. Det verkar som om många finansbolag inte gör det. Vilket sätter kunderna till finansbolagen i kläm.

Det finns på facebook något inlägg där Tesla avbokat bilen eftersom att finansbolaget inte godtog att ta emot bilen utan skyltar.

Så vi får väl se vad teslas lösning får för effekt i det korta och det långa perspektivet.

Det är definitivt en väldigt fördyrande process, om tesla ska köra ut bilar till köpare, med tanke på den mängd bilar de normalt levererar vid kvartalssluten.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

frippe skrev: 19 dec 2023 15:27
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 14:01
frippe skrev: 19 dec 2023 12:38
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 10:22
frippe skrev: 19 dec 2023 09:37


Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.

Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.

Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.

Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.

Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Jag förstår din poäng.
Men med all respekt så vet vi inte vilken bedömning Svenska ledningen har gjort och hur man har valt att framföra det till Elon.

Jag misstänker dock att de har granskat avtalen och det innehåll som kan förändra hur TM Sweden jobbar.
De har säkert satt det mot dagens kostnader och sett att det inte finns något mervärde i förhållande till kostnad.

I och med att Metall pratar om att villkoren inte är likvärdiga så skulle väl ett KA innebära att de vill åt en förändring?
Om det nu inte är så så känns dialogen endast som ett spel för gallerierna och de vill att TM Sweden ska teckna ett KA mest för att kunna visa på KA?

För om det nu möter villkoren eller står upp för marknadsmässiga nivåer så är väl det i enlighet till den Svenska modellen även om ett KA inte finns på plats?

KA är inte den Svenska modellen om jag förstod tidigare citat från regeringens(?) hemsida?
Nej det är helt korrekt att vi inte har en aning om hur TM Sweden har presenterat detta för Testa centralt och Elon. Men min tolkning av hela hanterandet från Tesla är att det inte spelar någon roll vad som faktiskt finns i ett KA, för tesla vill inte ha fackförbund inblandade i sin verksamhet. Speciellt med tanke på Elons uttalanden vid intervjuer där han ganska tydligt påtalat att här på tesla är alla lika och fackförbund är onödiga. De bara polariserar och skapar ett vi mot dom tänk.

Jo, men en förändring behöver inte innebär att det påverkar en affärsmodell, det kan snarare handla om hantering av organisation kring arbetsmiljö, ersättningar vid kompetensväxling m.m.

Sista meningen förstår jag inte alls, KA är centrala i den Svenska modellen, så centrala att de har särskilda platser i vår lagstiftning, där det via KA går att göra avsteg från flera delar av lagstiftning och istället reglera detta via KA, t.ex. LAS, MBL m.fl. Så hur du kan komma fram till att de inte är centrala är en stor gåta får jag nog säga.
Jag vet inte hur det kommuniceras internt hos Tesla beträffande fack men Elon är långt ifrån korkad och har troligen utvärderat/bett ledningen utvärdera konsekvenser och möjligheter med KA.

” Jo, men en förändring behöver inte innebär att det påverkar en affärsmodell, det kan snarare handla om hantering av organisation kring arbetsmiljö, ersättningar vid kompetensväxling m.m. ”
Detta kostar pengar och en affärsmodell inkluderar även det interna arbetet.
Med andra ord så kommer alla förändringar av deras ursprungsmodell att påverka den dagliga verksamheten.

Beträffande den svenska modellen så står det ingenting om kollektivavtal(i rubrikerna, jag har inte läst hela dokumentet), däremot beskrivs det som regleras genom kollektivavtal. Se nedan länk.

https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf

Min åsikt är att kollektivavtalet i sig inte är den svenska modellen utan snarare ett verktyg för att efterleva modellen när företag väljer att frångå sina skyldigheter.

Jag kan naturligtvis ha fel och blir mer än gärna tillrättavisad med källor från länken. 😊
Fast just arbetsmiljö är ganska centralt för medarbetare och deras säkerhet, så att en ordnad och strukturerad arbetsmiljöarbete kostar lite pengar bör vara väldigt högt prioriterat för ett företag som vill värna om sina medarbetare och som talar om sina medarbetare som en del i en familj. Och att klaga på ökade kostnader när det gäller just arbetsmiljö är lite cyniskt med tanke på de risker som arbete i en verkstad kan innebära.

Jag vet inte om ett dokument som är en rapprot från finnasdepartementent kan ses som en fullständig redogörelse för den svenska modellen på alla områden, speciellt när syftet är detta: Syftet med denna rapport är att beskriva den svenska modellen som en strategi
för inkluderande tillväxt.

Men, jag antar att du inte läste hela det länkade dokumentet? Läs kapitel 4.1.4
Citat:
En ytterligare viktig förutsättning för att
samspelet mellan de olika grundpelarna ska
fungera är att arbetsmarknadens parter, som
centrala aktörer i modellen, är starka och
jämbördiga, och uppfattas som legitima. Det är
i kollektivavtal som förhandlas och sluts direkt
mellan arbetsmarknadens parter som villkoren
på arbetsmarknaden, bl.a. lönerna, i hög grad
regleras. Denna ordning minskar behovet av
arbetsrättslig lagstiftning. Att parterna är
starka och jämbördiga är nödvändigt för att
säkerställa en välfungerande lönebildning (se
vidare avsnitt 4.2.1 om parternas roll i
lönebildningen).

Vidare:
Starka arbetstagarorganisationer bidrar
också till att skapa mer jämbördiga relationer
mellan arbetstagare och arbetsgivare, och
därmed till att göra arbetstagaren mer
oberoende och självständig i förhållande till
arbetsgivaren.
----

Så jo, en central del på arbetsmarknaden är ett KA för den svenska modellen, annars hade det inte varit nämnt i så tongivande lagstiftning som LAS och MBL. Det är t.ex. via ett KA som du kan ha undantag från delar av LAS. Så ganska centralt för den svenska arbetsmarknaden.
Än en gång så är jag med på ditt resonemang men jag hävdar fortfarande att Kollektivavtalets betydelse för facket är viktigare än företagarna i sig.
Arbetsmiljön kontrolleras väl och säkerställs av AMV?
Jag misstänker att om det hade varit en bedrövlig arbetsmiljö i förhållande till andra verkstäder så hade inte Tesla haft några tekniker.

Utifrån det du citerar så framgår inte inte att det skall finnas kollektivavtal eller att detta är ett krav för att reglera något.

Däremot så framgår det att marknadens förhandlade avtal bör följas för att bidra till en jämbördig balans mellan arbetsmarknadens parter.
Det betyder INTE att förhandlade avtal är det enda rätta utan snarare att de upphandlade villkoren är ett minimikrav för att arbetsmarknaden och den Svenska modellen skall fungera som det är tänkt.

Jag förstår det som att det sätter nivån men än en gång kan jag ha fel?
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

https://youtu.be/IsM1qjhUSvA?si=63qHUqT8zy9j0RIA

Från 10.40 tar han upp strejken.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

frippe skrev: 19 dec 2023 15:31
Det intressanta är väl hur många som accepterar denna lösning av köparna till fordonen. Det verkar som om många finansbolag inte gör det. Vilket sätter kunderna till finansbolagen i kläm.
Skulle inte bli förvånad om det blir TM Sweden Finance snart som erbjuder både finansiering och försäkring för Teslor.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

agehall skrev: 19 dec 2023 19:01
frippe skrev: 19 dec 2023 15:31
Det intressanta är väl hur många som accepterar denna lösning av köparna till fordonen. Det verkar som om många finansbolag inte gör det. Vilket sätter kunderna till finansbolagen i kläm.
Skulle inte bli förvånad om det blir TM Sweden Finance snart som erbjuder både finansiering och försäkring för Teslor.
Som dessutom inte har någon blockad mot sig än :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

bylund skrev: 19 dec 2023 20:08
Som dessutom inte har någon blockad mot sig än :)
"Not a Tesla leasing company AB" eller "Metall Leasing AB"

Jag har svårt att bestämma mig för vilken jag gillar bäst.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

dstr skrev: 19 dec 2023 20:18
bylund skrev: 19 dec 2023 20:08
Som dessutom inte har någon blockad mot sig än :)
"Not a Tesla leasing company AB" eller "Metall Leasing AB"

Jag har svårt att bestämma mig för vilken jag gillar bäst.
De får nog chansen att använda båda i takt med att nya blockader införs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

https://www.dn.se/ekonomi/teslas-hemlig ... tsmarknad/

Här menar metall på att de anställda inte ens förstår vad de skriver på…
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Hammar »

Säg att Tesla köper ett lagerbolag för 50 000kr
Skaffar postbox
Skriver över 1000 bilar på bolaget
Beställer 1000 skyltar.

Hur snabbt tror ni facket skulle upptäcka det?
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

pejvic skrev: 19 dec 2023 21:02
https://www.dn.se/ekonomi/teslas-hemlig ... tsmarknad/

Här menar metall på att de anställda inte ens förstår vad de skriver på…
Jag håller med om att konkurrensklausul och sekretessbestämmelser är ovanliga för enkla jobb. I kvalificerade jobb inom näringslivet är de dock standard. Sen finns ju en massa arbetsrättsligt tvingande lagstiftning och praxis, tex vad gäller tillämpligheten av konkurrensklausuler och som nämns rätten till ersättning för uppfinningar, så i praktiken spelar avtalen nog inte så stor roll. Sekretessbestämmelser är ju sällan tidsbegränsade, däremot ligger det i sakens natur att vad man gjorde på jobbet för 10 år sen knappast är känsligt längre.

Att använda den typen av avtal för mekaniker på en verkstad är onödigt och ganska dumt. Även i det här avseendet så känns det som om Tesla med lite mindre arrogans, mer lokal kännedom och smidighet hade kunnat lösa detta smartare. (Vilket inte innebär att jag gillar facket eller försvarar deras absurda agerande i den här konflikten)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

MartinG skrev: 19 dec 2023 21:19
Att använda den typen av avtal för mekaniker på en verkstad är onödigt och ganska dumt. Även i det här avseendet så känns det som om Tesla med lite mindre arrogans, mer lokal kännedom och smidighet hade kunnat lösa detta smartare. (Vilket inte innebär att jag gillar facket eller försvarar deras absurda agerande i den här konflikten)
Jag tolkar det mer som att Tesla är en platt organisation som håller på allas lika värde.

Du kan klättra i din roll utan att vara byråkratiskt låst samtidigt som din status i bolaget inte bestäms av hur många sidor ditt anställningsavtal var på.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Cool and normal. "Platt organisation"
https://www.dn.se/ekonomi/teslas-hemlig ... tsmarknad/

DN har tagit del av hemliga anställningskontrakt som anställda på Tesla får skriva på när de påbörjar sin anställning. Kontrakten är olika långa beroende på när personen blivit anställd, det kan röra sig om kontrakt på 40–70 A4-sidor.
Darko Davidovic är förbundsjurist på IF Metall. De längsta anställningskontrakt han har stött på tidigare på svensk arbetsmarknad har varit på fyra–fem sidor.
– Det handlar om affärstext och juridiskt text både på svenska och på engelska. Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic om Teslas kontrakt.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Kollektivavtalet som gäller för mig på min arbetsplats är 63 sidor, så det är väl jämförbart med 40-70 sidor? För det är ju rimligen lika viktigt som själva anställningsavtalet att sätta sig in i när man antar en anställning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

bylund skrev: 19 dec 2023 22:33
Kollektivavtalet som gäller för mig på min arbetsplats är 63 sidor, så det är väl jämförbart med 40-70 sidor? För det är ju rimligen lika viktigt som själva anställningsavtalet att sätta sig in i när man antar en anställning.
Men du glömmer att det ”de snälla” som skrivit det avtalet. Du behöver du inte bry dig om vad som står där förstår du väl?

Ursäkta den drypande ironin…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 19 dec 2023 19:01
frippe skrev: 19 dec 2023 15:31
Det intressanta är väl hur många som accepterar denna lösning av köparna till fordonen. Det verkar som om många finansbolag inte gör det. Vilket sätter kunderna till finansbolagen i kläm.
Skulle inte bli förvånad om det blir TM Sweden Finance snart som erbjuder både finansiering och försäkring för Teslor.
Vad är sannoliheten att ett företag som bryr sig om sin ESG-score (vilket i princip alla större företag gör) skulle teckna avtal med "TM Sweden Finance"?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

iAkita skrev: 19 dec 2023 23:09
agehall skrev: 19 dec 2023 19:01
frippe skrev: 19 dec 2023 15:31
Det intressanta är väl hur många som accepterar denna lösning av köparna till fordonen. Det verkar som om många finansbolag inte gör det. Vilket sätter kunderna till finansbolagen i kläm.
Skulle inte bli förvånad om det blir TM Sweden Finance snart som erbjuder både finansiering och försäkring för Teslor.
Vad är sannoliheten att ett företag som bryr sig om sin ESG-score (vilket i princip alla större företag gör) skulle teckna avtal med "TM Sweden Finance"?
Hur menar du? Skulle en Tesla vara koscher att stå som brukare på men inte att hyra den av Tesla?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

dstr skrev: 19 dec 2023 23:11
iAkita skrev: 19 dec 2023 23:09
agehall skrev: 19 dec 2023 19:01
frippe skrev: 19 dec 2023 15:31
Det intressanta är väl hur många som accepterar denna lösning av köparna till fordonen. Det verkar som om många finansbolag inte gör det. Vilket sätter kunderna till finansbolagen i kläm.
Skulle inte bli förvånad om det blir TM Sweden Finance snart som erbjuder både finansiering och försäkring för Teslor.
Vad är sannoliheten att ett företag som bryr sig om sin ESG-score (vilket i princip alla större företag gör) skulle teckna avtal med "TM Sweden Finance"?
Hur menar du? Skulle en Tesla vara koscher att stå som brukare på men inte att hyra den av Tesla?
Vara koscher? I vilket fall, är man mån om sin ESG-score gäller det att ha koll på även underleverantörer och andra bolag man har kontrakt/agreements med. Det duger inte att säga en sak i sin policy, och sen ha överenskommelser med andra företag som inte följer denna policy. Den nu aktuella glimmer-diskussionen är ett utmärkt exempel på det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av renes »

iAkita skrev: 19 dec 2023 23:20
dstr skrev: 19 dec 2023 23:11
iAkita skrev: 19 dec 2023 23:09
agehall skrev: 19 dec 2023 19:01
frippe skrev: 19 dec 2023 15:31
Det intressanta är väl hur många som accepterar denna lösning av köparna till fordonen. Det verkar som om många finansbolag inte gör det. Vilket sätter kunderna till finansbolagen i kläm.
Skulle inte bli förvånad om det blir TM Sweden Finance snart som erbjuder både finansiering och försäkring för Teslor.
Vad är sannoliheten att ett företag som bryr sig om sin ESG-score (vilket i princip alla större företag gör) skulle teckna avtal med "TM Sweden Finance"?
Hur menar du? Skulle en Tesla vara koscher att stå som brukare på men inte att hyra den av Tesla?
Vara koscher? I vilket fall, är man mån om sin ESG-score gäller det att ha koll på även underleverantörer och andra bolag man har kontrakt/agreements med. Det duger inte att säga en sak i sin policy, och sen ha överenskommelser med andra företag som inte följer denna policy. Den nu aktuella glimmer-diskussionen är ett utmärkt exempel på det.
Jag tror inte att ESG score står högt på Teslas priolista. Det finns betydligt viktigare saker de koncentrerar sig på.

Edit: inser i efterhand att du inte menade Tesla.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

renes skrev: 19 dec 2023 23:29
iAkita skrev: 19 dec 2023 23:20
dstr skrev: 19 dec 2023 23:11
iAkita skrev: 19 dec 2023 23:09
agehall skrev: 19 dec 2023 19:01


Skulle inte bli förvånad om det blir TM Sweden Finance snart som erbjuder både finansiering och försäkring för Teslor.
Vad är sannoliheten att ett företag som bryr sig om sin ESG-score (vilket i princip alla större företag gör) skulle teckna avtal med "TM Sweden Finance"?
Hur menar du? Skulle en Tesla vara koscher att stå som brukare på men inte att hyra den av Tesla?
Vara koscher? I vilket fall, är man mån om sin ESG-score gäller det att ha koll på även underleverantörer och andra bolag man har kontrakt/agreements med. Det duger inte att säga en sak i sin policy, och sen ha överenskommelser med andra företag som inte följer denna policy. Den nu aktuella glimmer-diskussionen är ett utmärkt exempel på det.
Jag tror inte att ESG score står högt på Teslas priolista. Det finns betydligt viktigare saker de koncentrerar sig på.

Edit: inser i efterhand att du inte menade Tesla.
Nej, att ESG-score inte står högt upp på Teslas priolista framgår som väldigt tydligt. Vilket kommer döda deras fleet-sales med tiden. Musk är inte en företagsledare i tiden, han måste bort innan han sänker Tesla. Låt honom pyssla med det han är bra på istället: Att sälja in och säkra investeringar för start-ups.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

ONSatan skrev: 19 dec 2023 12:16
Men nu spekulerar istället du.
Vad jag reagerade på/belyste var att det påstods att facket lyckats göra fler arbetslösa än det fanns möjliga medlemmar på Tesla.

Jag menade (och menar) att detta påstående är inkorrekt.
Som sagt, poängen med hans inlägg var att väldigt många fler har blivit drabbade än de få man försökt hjälpa. Vilket känns mindre bra då avsikten med denna konflikt är i grunden att göra det så tryggt och bra som möjligt för så många medlemmar som möjligt.
ONSatan skrev: 19 dec 2023 12:16
(Sen tycker jag att grundorsaken till situationen ÄR att Tesla vägrar ”ta seden dit de kommer”)
Det är självklart din rätt att tycka så. Jag tycker att de anställda som berörs skall ha rätten att bestämma.
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

Kan konstatera att efter 260 sidors inlägg... så har inget hänt.
Bara massa folk som har bråkat om... inget..

allt är ju en icke fråga.

Tesla ger sig inte, de skriver aldrig på oavsett.
och alla som trollat sig in här efter strejken började har slösat en massa tid på att försöka övertala om facken förträfflighet.. trots att de vet i grunden att de har fel, det är bara ideologi.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Lassewoien skrev: 19 dec 2023 23:48
Kan konstatera att efter 260 sidors inlägg... så har inget hänt.
Bara massa folk som har bråkat om... inget..

allt är ju en icke fråga.

Tesla ger sig inte, de skriver aldrig på oavsett.
och alla som trollat sig in här efter strejken började har slösat en massa tid på att försöka övertala om facken förträfflighet.. trots att de vet i grunden att de har fel, det är bara ideologi.
Upprepa gärna FTHs undersökning av hur många "one trick ponys" som enbart verkar ha registrerat sig för att diskutera strejken det finns, och hur många av dessa som var på fackets respektive Teslas sida. För mig framstå det som om det är minst lika många som trollat sig in här för att försöka övertyga andra om Teslas fantastiska villkor, utan att för den delen ha någon som helst insyn i dem.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 19 dec 2023 07:29
iAkita skrev: 19 dec 2023 04:19
Kan vi sluta hacka upp det citat man svarar på i flera mindre citat? Tibor ändrade precis forumet så att man kan välja att se hela eller delar av det som citeras, och poster inte bli för långa. När man hackar upp citaten omintetgörs de positiva effekterna av detta.
Nej. Det gör det helt omöjligt att argumentera mot troll där man faktiskt behöver bryta ner inlägg från att vara en stor sörja av FUD till deras beståndsdelar.
Troll brukar vara ganska enkla att bemöta annars. Behöver man en halv forum-sida för att bemöta dem är de kanske inte troll? Ett annat alternativ är ju att man inte bemöter dem alls, utan anmäler inlägget om man nu anser dem vara troll. Ett tredje alternativ är att man delar upp sin text i stycken, där det framgår vilken del av citatet det är man besvarar.

Men allt detta kräver såklart en viss ansträngning. Så kör du på med upphackade citat om det passar dig bäst. Mitt förslag var mest för att få ett mer läsbart forum som inte omintetgör de intentioner Tibor hade med förändringarna av hur citat visas.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar