Sida 262 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 aug 2023 10:43
av DrDR
SwedishAdvocate skrev: 01 aug 2023 07:31
taliz skrev: 31 jul 2023 18:17
Silly Bear skrev: 31 jul 2023 12:39
Undrar också ungefär hur mycket räckvidd ni beräknas få när ni laddat 80%


Jag förstår att beräkningen förmodligen görs med tanke på körmönstret men vi har aldrig kört speciellt hårt men får aldrig över 300 km beräknad räckvidd.

Och vid 100% laddning inte ens i närheten av de utlovade 450km
Precis som för bensinbilar så är förbrukning/räckvidd uppmätt i labb.
Dvs det är typ sommarväder, bra pumpade däck, platt väg, max 80kmh, ingen motvind eller nederbörd och inga omkörningar/snabba accelerationer eller inbromsningar.

Min Zoe ska kunna gå 350km eller ngt sånt, i praktiken ca 200(guessometern har varit nere på 170km vid 100%...)
450 km är enl. WLTP. Den testcykeln innehåller lite körning över 80 kmh, men det är inte många minuter. Genomsnittshastigheten i WLTP är 53,5 kmh...

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
Fulladdad nu och bilen visar 469 km räckvidd. Får se vad den visar efter 20 mil motorvägskörning med takbox. :roll:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 aug 2023 21:35
av Silly Bear
Ny fråga!

Vad har ni valt för extraljusramp till bilen, helljuset är ju helt värdelöst har jag märkt.


Vill göra så lite ingrepp som möjligt i fronten

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 aug 2023 21:41
av Walker
Lazer linear 18 elit. Sök i den här tråden så får du all info. Monteras på under timmen för en normalhändig med minimalt ingrepp i bilen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 aug 2023 16:43
av Silly Bear
Tackar!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 10 aug 2023 14:52
av DanneLKPG
Höj skylten och montera ledbar under. Blir riktigt snyggt!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 aug 2023 00:22
av Eldsig
"Nästan fulländad"
https://www.dagensps.se/motor/hyundai-i ... dad-elbil/

Håller lite med och lite inte. Det är en rimligt bra bil som hade ett riktigt bra pris. Eller?

Kollat på ersättare ett tag och det finns ingen bil som slår den på alla punkter. Just nu är Zeekr 001 närmast gällande pris/prestanda.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 aug 2023 21:14
av DanneLKPG
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.


Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 aug 2023 23:23
av iAkita
DanneLKPG skrev: 16 aug 2023 21:14
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.

Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 17 aug 2023 07:05
av DanneLKPG
iAkita skrev: 16 aug 2023 23:23
DanneLKPG skrev: 16 aug 2023 21:14
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.

Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
Går inte att få mer på 400V-laddare. E-GMP använder bakre motorn som inverter. Teoretiskt Max är 105kW om jag inte minns fel. Du får alltså vad du kan förvänta dig. 100kW är okej för mig med tanke på att man betalar 3-4kr per kWh hos Tesla istället för 5-6kr hos resten. Så kanske man hinner äta upp också om man laddar vid matstopp!

På Kempower (om operatören bara köpt 400V såklart) ser man att det är bilen som begränsar.
Stulen bild från Facebook-gruppen.

Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y. :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 17 aug 2023 17:15
av taliz
DanneLKPG skrev: 17 aug 2023 07:05
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y. :lol:
Tyvärr är ju förbrukningen galet mkt högre så det blir ändå många fler och längre laddstopp än med Model Y.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 17 aug 2023 19:45
av DanneLKPG
taliz skrev: 17 aug 2023 17:15
DanneLKPG skrev: 17 aug 2023 07:05
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y. :lol:
Tyvärr är ju förbrukningen galet mkt högre så det blir ändå många fler och längre laddstopp än med Model Y.
Om 10-15 minuter skillnad mellan Y LR och i5 på Björn Nylands 1000km räknas som ”galet mycket högre med fler och längre laddstopp” så vet jag inte riktigt hur långt du åker.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 18 aug 2023 10:27
av wheels
iAkita skrev: 16 aug 2023 23:23
DanneLKPG skrev: 16 aug 2023 21:14
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.

Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
Det verkar som det bara är GT´n som klarar 100 kW. Kommentarerna på hans sida, verkar vara att alla harvar på knappt femtio.
GT´n har ju två invertrar vad jag förstår, så det kanske är därför.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 18 aug 2023 10:34
av wheels
Ioniq´n suger i sig krämen hyfsat snabbt.

https://alltomelbil.se/snabbladdningste ... 4-minuter/

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 18 aug 2023 17:49
av Bjelke
DanneLKPG skrev: 17 aug 2023 07:05
iAkita skrev: 16 aug 2023 23:23
DanneLKPG skrev: 16 aug 2023 21:14
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.

Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
Går inte att få mer på 400V-laddare. E-GMP använder bakre motorn som inverter. Teoretiskt Max är 105kW om jag inte minns fel. Du får alltså vad du kan förvänta dig. 100kW är okej för mig med tanke på att man betalar 3-4kr per kWh hos Tesla istället för 5-6kr hos resten. Så kanske man hinner äta upp också om man laddar vid matstopp!

På Kempower (om operatören bara köpt 400V såklart) ser man att det är bilen som begränsar.
Stulen bild från Facebook-gruppen.

Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y. :lol:
Det lär ju också bli lite förluster om man går den vägen också, istället för direkt in i batteriet,
vilket då bara funkar med rätt spänning såklart.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 18 aug 2023 20:01
av taliz
DanneLKPG skrev: 17 aug 2023 19:45
taliz skrev: 17 aug 2023 17:15
DanneLKPG skrev: 17 aug 2023 07:05
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y. :lol:
Tyvärr är ju förbrukningen galet mkt högre så det blir ändå många fler och längre laddstopp än med Model Y.
Om 10-15 minuter skillnad mellan Y LR och i5 på Björn Nylands 1000km räknas som ”galet mycket högre med fler och längre laddstopp” så vet jag inte riktigt hur långt du åker.
Normala människor kör inte som herr Nyland. :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 19 aug 2023 08:17
av DanneLKPG
wheels skrev: 18 aug 2023 10:27
iAkita skrev: 16 aug 2023 23:23
DanneLKPG skrev: 16 aug 2023 21:14
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.

Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
Det verkar som det bara är GT´n som klarar 100 kW. Kommentarerna på hans sida, verkar vara att alla harvar på knappt femtio.
GT´n har ju två invertrar vad jag förstår, så det kanske är därför.
Ja jag postade innan folk testat. Jag testade själv igår och la upp ett inlägg på Facebook-gruppen. Tyvärr fortfarande bara 42kW… Dock avbröts laddningen inte varken på Jönköping eller Halmstad (båda V3). Förut avbröts det jämt för mig på V3.

Jag får 98kW på V2 så tror inte det har något med inverterantalet att göra eller? Det är bara V3 som alltid strulat. :?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 sep 2023 14:41
av juristen
Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.

Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.

Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 03 sep 2023 06:48
av Silly Bear
Läst lite artiklar om däck slitage på elbilar.


Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 03 sep 2023 07:15
av lawe
Ungefär som vanligt tycker jag. Beror nog mycket på högerfoten. Med mina 350 kW kör jag två somrar på en uppsättning istf tre på tidigare audin

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 03 sep 2023 08:41
av Walker
Silly Bear skrev: 03 sep 2023 06:48
Läst lite artiklar om däck slitage på elbilar.


Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
Jag vet inte om det är sant, men en i vanliga fall påläst bekant säger att problemet tydligen varit med VW’s ID-bilar.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 03 sep 2023 15:44
av taliz
Walker skrev: 03 sep 2023 08:41
Silly Bear skrev: 03 sep 2023 06:48
Läst lite artiklar om däck slitage på elbilar.


Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
Jag vet inte om det är sant, men en i vanliga fall påläst bekant säger att problemet tydligen varit med VW’s ID-bilar.
Minns inte om jag hade hankook eller bridgestone, men bakdäcken höll 2700 mil på min ID4. Det är väldigt bra för att vara mig. På M3Pn höll dom inte hälften så långt. :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 03 sep 2023 18:38
av krille
Silly Bear skrev: 03 sep 2023 06:48
Läst lite artiklar om däck slitage på elbilar.


Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
Fullt normalt slitage på min Id3 tycker jag... Problemet med ID-bilarna verkar vara att VW snålade med däcken och levererade däck med onormalt lite mönsterdjup från start.. plus att många förare verkar trycka plattan i mattan vid varje rödljus eller något.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 03 sep 2023 20:18
av Macki
Ska lämna in bilen på 6000mils service nu på onsdag och ringde runt till olika Hyundai handlare i Malmö med omnejd

Service 6000mil ink kylvätska
6720:-
7512:-
8350:-
Värt att ringa runt och kolla! Skiljer 1630:- på billigaste och dyraste.

Har även fått att där är några fabriksuppdateringar
IMG_8209.jpeg
Ska förhöra mig vad det är samt åka och ladda på tesla igen och se om jag får 104kw efter uppdateringen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 03 sep 2023 20:32
av DrDR
juristen skrev: 01 sep 2023 14:41
Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.

Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.

Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon. :)
Vad för extra utrustning?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 04 sep 2023 09:54
av juristen
DrDR skrev: 03 sep 2023 20:32
juristen skrev: 01 sep 2023 14:41
Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.

Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.

Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon. :)
Vad för extra utrustning?
Komfortpaketet och nåt mer, minns inte. Var mest färgen som avskräckte. Hur så?