Sida 262 av 605
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 11:48
av fth
Fredrik j skrev:Personskador går ju alltid på din trafikförsäkring. Det ska till extrema händelser för att det ska bli tal om någon reducering. Om du kör på någon med uppsåt eller om du kör påverkad. Och i dom fallen blir det ju ingen påverkan för dom skadade.
Ja, precis.
Min killgissning är att Teslas försäkring, om den någonsin kommer hit, och om den någonsin utvecklas till att använda detaljerat fordonsdata på individnivå, kommer att fungera ungefär likadant, fast med bättre beslutsunderlag.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 11:58
av renes
MWall skrev:
Javisst. Och hade du köpte GME vid rätt tidpunkt hade du också tjänat mycket pengar. Och Bitcoin. Det är högrisk och ibland går det alltså upp.
Så kan det ju vara. Tesla gick upp helt random. Utan någon underliggande orsak. Jomenvisst.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 12:00
av Fredrik j
fth skrev:Fredrik j skrev:Personskador går ju alltid på din trafikförsäkring. Det ska till extrema händelser för att det ska bli tal om någon reducering. Om du kör på någon med uppsåt eller om du kör påverkad. Och i dom fallen blir det ju ingen påverkan för dom skadade.
Ja, precis.
Min killgissning är att Teslas försäkring, om den någonsin kommer hit, och om den någonsin utvecklas till att använda detaljerat fordonsdata på individnivå, kommer att fungera ungefär likadant, fast med bättre beslutsunderlag.
/fth
Men det är väl inte där det finns potential för att sänka kostnaderna bland dom 15000 svenska teslaägarna? Jag menar, det kan ju inte vara något stort problem att just teslaägare buskör och orsakar mer skador än den schablonberäknade skadefrekvensen förutser?
Vet inte hur det går till men jag antar att bolagen bedömer risken genom att titta på en rad faktorer där kollektivets förmåga att förorsaka skada är en. Bilarnas värde/reparationskostnad en annan.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 12:03
av MWall
renes skrev:MWall skrev:
Javisst. Och hade du köpte GME vid rätt tidpunkt hade du också tjänat mycket pengar. Och Bitcoin. Det är högrisk och ibland går det alltså upp.
Så kan det ju vara. Tesla gick upp helt random. Utan någon underliggande orsak. Jomenvisst.
Jag tycker inte Tesla lever upp till värderingen så ja, lite random är det nog.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 15:06
av Svenssons
Pontus skrev:
Har du lokalt körkort där?
Jag var på ett av deras trafikkontor där man kan ta körkort och det såg väl hyfsat enkelt ut om man kan språket. Har fått känslan av att det ligger typ mellan svårigheten i Sverige och USA när det gäller att ta körkort där, tror du att det stämmer?
Lite OT bara

Hade får jag väl säga nu när mitt Thai-körkort både löpt ut och dessutom gick sönder när jag använde det som isskrapa i Sverige...
Det är ju ingen uppkörning som jag gjorde eftersom det byggde på mitt svenska kort. Krävdes läkarintyg, syntest och en hel del pappersexercis. Läkarintyget bestod i att jag körde frugan till sjukhuset, släppte av henne där med 100 baht och sedan väntade i bilen då det inte fanns några parkeringsplatser. Frugan kom tillbaka med intyg efter att ha svarat på doktorns fråga om jag var normal... Efter det så körde jag alltså mer lagligt men störst nytta gjorde nog körkortet med att jag kunde betala thai-priser för inträden till parker m.m.
Får väl förnya eller ta nytt kort när man kommer dit nästa gång.
Haft amerikanskt körkort också och där var teorin ett skämt (Är det lämpligt att köra efter att druckit en flaska sprit? Ja/Nej), uppkörningen var faktiskt lite mer avancerad än min första svenska uppkörning som gjordes via körskola. Min privata uppkörning senare lades det ner mer tid på men jag har inte misslyckats på någon uppkörning.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 16:02
av TomParkering
Fredrik j skrev:fth skrev:MWall skrev:Ja, exakt. Det är skitbra för Tesla men uselt för försäkringstagarna. Så fort du orsakar en skada på bilen som du vill att Tesla ska ersätta så har du gjort ett fel som då blir föremål för avdrag på ersättningen (i varierande grad). Vem vill ha en sån försäkring annat än de (män?) som tror att de kör som gudar och aldrig gör fel?
Som sagt ovan, liknande klausuler finns redan i befintliga bilförsäkringar, kan försäkringsgivaren påvisa oaktsamt/farligt beteende så sänker dom din ersättningsnivå redan idag.
Titta igenom dina villkor så hittar du nog formuleringar som i praktiken innebär samma sak som det vi diskuterar som en potentiell
framtida utveckling av Teslas försäkringsvillkor.
I vilken grad detta faktiskt tillämpas vet jag dock inte.
/fth
Det har jag personlig erfarenhet av. Jag har använt min vagnskadeförsäkring vid tre tillfällen. Nu senast var det jag själv som var 100% vållande på grund av klantighet och bristande uppmärksamhet. Backade ut från uppfarten och hade glömt att jag hade släpkärran påkopplad. Kärran vek sig och bucklade till bakskärmen. Vagnskadeförsäkringen gällde utan diskussion. Jag fick betala den avtalade självrisken.
Med den typen av försäkring som diskuteras ovan skulle jag ju då riskerat att få sänkt ersättning på grund av oaktsamhet.
Jag vill ha en försäkring som täcker just den typen av händelse som drabbade mig där.
Det kommer ju knappast att handla om att du får sänkt ersättning vid olycka. I alla fall inte mer än det redan förekommer idag vid grov oaktsamhet.
Däremot borde Tesla om dom så vill genom att höja premierna, alternativt neka att sälja försäkring, till dom fem-tio procent som kör 'farligast' kunna spara stora summor. Det skulle förmodligen dessutom gå att göra utan att inkränka på den personliga intigriteten genom någon sorts formel som anonymt räknade ut vilka dessa var baserat på kördata och sen spottade ur sig bilens vin-nummer utan att visa detaljer om varför.
Det skulle förmodligen innebära 50% lägre kostnader att bli av med dom värsta 10% av förarna.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 16:31
av Fredrik j
TomParkering skrev:
Det skulle förmodligen innebära 50% lägre kostnader att bli av med dom värsta 10% av förarna.
Låter som en beskrivning av försäkringsbolaget Aktsam.
Aktsam ägs av Trygg-Hansa...
http://www.billigaste-bilforsakringen.s ... 3%A4kring/
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 18:45
av Svenssons
Är det oklart vem som orsakade en olycka med två bilar inblandade så delas kostnaderna mellan de bägge bilarnas försäkringsbolag. Finns det filmbevis som visar på vem som bör stå för försäkringen så faller ansvaret på det bolag vars bil som var ansvarig. Här finns pengar att spara för Tesla i och med alla kameror som direkt kan skicka bilder och film till Tesla.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 19:26
av Fredrik j
Svenssons skrev:Är det oklart vem som orsakade en olycka med två bilar inblandade så delas kostnaderna mellan de bägge bilarnas försäkringsbolag. Finns det filmbevis som visar på vem som bör stå för försäkringen så faller ansvaret på det bolag vars bil som var ansvarig. Här finns pengar att spara för Tesla i och med alla kameror som direkt kan skicka bilder och film till Tesla.
Försäkringsbolag processar vanligtvis inte med varandra så är man inte överens betalar man var sin skada.
Tror du det är där orsaken ligger till dom dyra premierna för teslor? Att teslaägare oftare än andra blir orättfärdigt anklagade för att vålla olyckor.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 19:44
av Svenssons
Fredrik j skrev:Svenssons skrev:Är det oklart vem som orsakade en olycka med två bilar inblandade så delas kostnaderna mellan de bägge bilarnas försäkringsbolag. Finns det filmbevis som visar på vem som bör stå för försäkringen så faller ansvaret på det bolag vars bil som var ansvarig. Här finns pengar att spara för Tesla i och med alla kameror som direkt kan skicka bilder och film till Tesla.
Försäkringsbolag processar vanligtvis inte med varandra så är man inte överens betalar man var sin skada.
Tror du det är där orsaken ligger till dom dyra premierna för teslor? Att teslaägare oftare än andra blir orättfärdigt anklagade för att vålla olyckor.
Nej, jag tror att det i många olyckor är oklart vem som är vållande. Har Tesla tillgång till film som visar att motparten är vållande så behöver Tesla inte stå för kostnaderna. Detta kommer säkert leda till att alla bolag vill att ägarna har kameror. Teslas bilar har det redan och ägare kan naturligtvis skicka film till andra bolag också men ifall försäkringsbolaget är Tesla så behöver ägaren inte göra något. I Ryssland tex är det väl svårt att försäkra en bil utan kamera eller något liknande.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 19:56
av Fredrik j
Sparar tesla alla filmer någonstans? Hur länge?
Om en förare blivit felaktigt anklagad för att förorsakat en olycka och han har en film på förloppet som bevisar motsatsen visar han väl filmen för sitt försäkringsbolag redan idag? Vad skulle skillnaden bli om tesla startar eget försäkringsbolag?
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 mar 2021 20:03
av Svenssons
Fredrik j skrev:Sparar tesla alla filmer någonstans? Hur länge?
Om en förare blivit felaktigt anklagad för att förorsakat en olycka och han har en film på förloppet som bevisar motsatsen visar han väl filmen för sitt försäkringsbolag redan idag? Vad skulle skillnaden bli om tesla startar eget försäkringsbolag?
Filmen sparas på USB-minnet och storlek avgör hur länge det sparas.
Skillnaden är som jag skrev att ägaren inte behöver göra något. Dessutom lär Tesla kunna ta in och processa film och bilder snabbare och effektivare än andra bolag. Tesla lär ju bara försäkra Tesla-bilar och där kommer alla bilarna från och med HW2 kunna spela in film och Tesla har full koll på var kamerorna sitter och tidpunkt för klippen. Andra bolag får in filmer på olika sätt från användare och filmerna kommer från olika typer av kameror som sitter på olika ställen med inte alltid tillförlitliga tidsstämplar. De kanske till och med får minneskort eller USB-stickor skickade till sig via posten.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 09:16
av TomParkering
Aktsam verkar bara använda sig av väldigt enkla 'sociala' regler. Över 24 år, inga dyra bilar etc. Ser ingenting om hur du egentligen kör. Så dom utgår från ett statisktiskt bättre urval än genomsnittet av förare men har inget sätt att veta hur dom som klarar det nålsögat egentligen kör. Inte förrän dom redan orsakat olyckor/kostnader.
Tesla skulle kunna hitta dom som troligen kommer att orsaka olyckor innan dom gör det. Därigenom kan de höja deras premier, med förhoppningen att dom byter till annat bolag, innan dom får kostnaderna.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 09:38
av Fredrik j
TomParkering skrev:
Aktsam verkar bara använda sig av väldigt enkla 'sociala' regler. Över 24 år, inga dyra bilar etc. Ser ingenting om hur du egentligen kör. Så dom utgår från ett statisktiskt bättre urval än genomsnittet av förare men har inget sätt att veta hur dom som klarar det nålsögat egentligen kör. Inte förrän dom redan orsakat olyckor/kostnader.
Tesla skulle kunna hitta dom som troligen kommer att orsaka olyckor innan dom gör det. Därigenom kan de höja deras premier, med förhoppningen att dom byter till annat bolag, innan dom får kostnaderna.
Moderna försäkringar tillsammans med Enerfy är inne på samma spår.
https://www.modernaforsakringar.se/om-m ... d-Moderna/
Dom vill avgöra med GPS och gyro hur jag kör och sätta premien efter det.
Jag blev nyfiken och frågade dom hur dom kan avgöra om en kraftig inbromsning beror på att jag kör oansvarigt eller om den beror på att jag undvikt en olycka. Tystnad...
Hur menar du? Skulle någon på Tesla sitta och titta på filmer där kunderna kör runt i vardagen och försöka hitta farligt beteende? Ska dessa beteenden graderas på något sätt då? Efter vilken skala?
Eftersom du säger att Tesla behöver hitta förarna innan olyckan innebär det ju tusentals timmar med film på vanlig körning att analysera.
Eller missuppfattar jag vad du menar?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 11:16
av fth
Fredrik j skrev:Hur menar du? Skulle någon på Tesla sitta och titta på filmer där kunderna kör runt i vardagen och försöka hitta farligt beteende? Ska dessa beteenden graderas på något sätt då? Efter vilken skala?
Eftersom du säger att Tesla behöver hitta förarna innan olyckan innebär det ju tusentals timmar med film på vanlig körning att analysera.
Eller missuppfattar jag vad du menar?
Det är nog varken videomaterial eller manuell analys som öht är aktuellt, snarare AI-baserad analys av enklare telemetri från fordonen kombinerat med GPS. Det behövs inte särskilt avancerad analys för att gradera förare baserat på körd hastighet jämfört med hastighetsbegräsning, antal kraftiga accelerationer och inbromsningar, många och plötsliga filbyten etc etc. Detta är då bara några exempel på enkla, "intuitiva", faktorer för riskbedömning, med data mining kan man med högsta sannolikhet hitta andra, mindre intuitiva faktorer och beteenden som kan visas ha direkt samband med skadefrekvens.
Detta är idag tämligen enkelt att genomföra, för ett företag som Tesla bör det vara trivialt i jämförelse med t.ex. den data mining, deep learning etc som krävs för FSD-arbetet.
Jag skulle kunna sätta pengar på att jag själv, med tillgång till all telemetri, GPS- och kartdata, skadestatistik etc från Tesla, med open source-verktyg på tämligen kort tid skulle kunna producera en "bättre" (definierat som mer direkt kopplat till förväntad skadefrekvens) profilering och premiesättning av dessa förare än vad dom stora försäkringsbolagen har tillgång till idag.
Föreställ dig då vad Tesla, med sin AI-expertis, obegränsad beräkningskapacitet, obegränsad tillgång till ytterligare mer detaljerad information, mer begåvade personer än mig, etc, kan göra.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 11:58
av TomParkering
Fredrik j skrev:TomParkering skrev:
Aktsam verkar bara använda sig av väldigt enkla 'sociala' regler. Över 24 år, inga dyra bilar etc. Ser ingenting om hur du egentligen kör. Så dom utgår från ett statisktiskt bättre urval än genomsnittet av förare men har inget sätt att veta hur dom som klarar det nålsögat egentligen kör. Inte förrän dom redan orsakat olyckor/kostnader.
Tesla skulle kunna hitta dom som troligen kommer att orsaka olyckor innan dom gör det. Därigenom kan de höja deras premier, med förhoppningen att dom byter till annat bolag, innan dom får kostnaderna.
Moderna försäkringar tillsammans med Enerfy är inne på samma spår.
https://www.modernaforsakringar.se/om-m ... d-Moderna/
Dom vill avgöra med GPS och gyro hur jag kör och sätta premien efter det.
Jag blev nyfiken och frågade dom hur dom kan avgöra om en kraftig inbromsning beror på att jag kör oansvarigt eller om den beror på att jag undvikt en olycka. Tystnad...
Hur menar du? Skulle någon på Tesla sitta och titta på filmer där kunderna kör runt i vardagen och försöka hitta farligt beteende? Ska dessa beteenden graderas på något sätt då? Efter vilken skala?
Eftersom du säger att Tesla behöver hitta förarna innan olyckan innebär det ju tusentals timmar med film på vanlig körning att analysera.
Eller missuppfattar jag vad du menar?
fth beskrev ovan alldeldes utmärkt vad jag menade.
Det betyder inte att Tesla kommer att göra det omedelbart eller egentligen ens planerar det idag. Men som allt annat. När det är tekniskt genomförbart kommer det till slut att göras. När sedan ett bilbolag/försäkringsbolag gör det kommer alla andra att tvingas följa efter om dom vill eller ej.
Kan absolut se en situation om 10-15 år där någon som kört 'farligt' eller ens bara farligare än en viss procentenhet helt enkelt förbjuds att köra på livstid. Kommer ju att finnas självkörande bilar som alternativ då så medan man idag (vad jag vet) inte ger livstidsindragning av körkort kommer man att göra det ganska lättvindigt då.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 12:20
av 12man
Volvo gjorde detta med volvia, hade volvo i 12 år blev uppringd 2+ggr/år aldrig någon som kunde matcha volvias priser, volvo i det övre segmentet motormässigt
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 13:32
av Fredrik j
TomParkering skrev:Men som allt annat. När det är tekniskt genomförbart kommer det till slut att göras. När sedan ett bilbolag/försäkringsbolag gör det kommer alla andra att tvingas följa efter om dom vill eller ej.
Kan absolut se en situation om 10-15 år där någon som kört 'farligt' eller ens bara farligare än en viss procentenhet helt enkelt förbjuds att köra på livstid. Kommer ju att finnas självkörande bilar som alternativ då så medan man idag (vad jag vet) inte ger livstidsindragning av körkort kommer man att göra det ganska lättvindigt då.
Nej, bara för något är tekniskt möjlig innebär det inte att övervakningssamhället kommer. Det finns t.ex. inget tekniskt hinder mot att kräva Bankid när man handlar alkohol på systemet. Då skulle man ju ganska enkelt dra in körkortet för den som handlar mycket.
Det finns ju en mängd beteenden man skulle kunna kontrollera genom att identifiera medborgarna oftare. Kina sysslar ju en del med ansiktsigenkänning.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 13:33
av MWall
Fredrik j skrev:TomParkering skrev:Men som allt annat. När det är tekniskt genomförbart kommer det till slut att göras. När sedan ett bilbolag/försäkringsbolag gör det kommer alla andra att tvingas följa efter om dom vill eller ej.
Kan absolut se en situation om 10-15 år där någon som kört 'farligt' eller ens bara farligare än en viss procentenhet helt enkelt förbjuds att köra på livstid. Kommer ju att finnas självkörande bilar som alternativ då så medan man idag (vad jag vet) inte ger livstidsindragning av körkort kommer man att göra det ganska lättvindigt då.
Nej, bara för något är tekniskt möjlig innebär det inte att övervakningssamhället kommer. Det finns t.ex. inget tekniskt hinder mot att kräva Bankid när man handlar alkohol på systemet. Då skulle man ju ganska enkelt dra in körkortet för den som handlar mycket.
Det finns ju en mängd beteenden man skulle kunna kontrollera genom att identifiera medborgarna oftare. Kina sysslar ju en del med ansiktsigenkänning.
Varför skulle man få indraget körkort för att man köper mycket alkohol?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 13:45
av EnTraktor
Nu har diskussionen spårat helt. Tråden är om aktien TSLA.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 14:08
av Zalman3
Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.
Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 16:00
av Legato
Zalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.
Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Mmm, fin dag som VW-aktieägare

Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 17:58
av Pontus
Zalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.
Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Typ 5% är det att rusa?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 18:22
av Kubi
Pontus skrev:Zalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.
Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Typ 5% är det att rusa?
Den var upp över 20% nu stängt på 11%. Så ja?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 mar 2021 18:24
av TiborBlomhall
VW kallar det "rusning". Vi på TSLA säger "torsdag"