Sida 263 av 617

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 mar 2021 18:32
av Legato
Kubi skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.

Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Typ 5% är det att rusa?

Den var upp över 20% nu stängt på 11%. Så ja?
Tom drygt 30% intradag faktiskt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 07:17
av Bod
TiborBlomhall skrev:
VW kallar det "rusning". Vi på TSLA säger "torsdag"
:D

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 08:03
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
VW kallar det "rusning". Vi på TSLA säger "torsdag"
Tänkte säga "a slow Tuesday" ;)

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 08:12
av Pontus
Kubi skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.

Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Typ 5% är det att rusa?

Den var upp över 20% nu stängt på 11%. Så ja?
Vad ska man jämföra mot?

Kurser ej efter stängning inräknat
Stängningskursen Tisdag: 207,85
Max under dagen (Tisdagen): 211
Öppning Tisdag: 199,10
Stängning Måndag: 195,14
Öppning Måndag: 191,40

Jag får inte dina procentsiffror att gå ihop. Max diffen är 10% och jämför man stängning måndag med tisdag är det typ 6,5%.
capture.jpg

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 08:31
av TomParkering
Det finns två sorters Volkswagen aktier VOW och VOW3. Du visar VOW3. Orkar inte sätta mig in i skillnaderna. Den som bara heter VOW gick från ca 240 till 310 under dagen och stängde runt 266.

Så hade det varit Tesla hade rubrikerna varit att den rasade 15%.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 08:42
av Legato
Pontus skrev:
Kubi skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.

Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Typ 5% är det att rusa?

Den var upp över 20% nu stängt på 11%. Så ja?
Vad ska man jämföra mot?

Kurser ej efter stängning inräknat
Stängningskursen Tisdag: 207,85
Max under dagen (Tisdagen): 211
Öppning Tisdag: 199,10
Stängning Måndag: 195,14
Öppning Måndag: 191,40

Jag får inte dina procentsiffror att gå ihop. Max diffen är 10% och jämför man stängning måndag med tisdag är det typ 6,5%.
capture.jpg
Det där är preferensaktien.

Stamaktien stängde som sagt upp 12% och var upp 30% intradag.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 09:00
av gellerstam
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.

Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Mmm, fin dag som VW-aktieägare :)
Tack för tippset Legato. :-)

Har du ngt mer bra äss i rockärmen att dela med dig av? ;-)

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 20:23
av Sabbe
1A1B04D5-6602-4861-87CD-91279879316E.jpeg
VW lyser med sin frånvaro :lol:

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 20:26
av Svenssons
Sabbe skrev:
1A1B04D5-6602-4861-87CD-91279879316E.jpeg
VW lyser med sin frånvaro :lol:
En graf som perfekt visar att man varken skall kolla på enbart de två första månaderna eller endast sista när man jämför antal levererade bilar från andra biltillverkare med Teslas leveranssiffror.

VW håller väl på med att sälja av sina egenköpta bilar först eller räknas inte Norges siffror in i detta fall utan endast när EU ska visa hur snabbt de ställer om bilflottan mot utsläppsfritt?

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 20:27
av Teslaspolen
Sabbe skrev:
1A1B04D5-6602-4861-87CD-91279879316E.jpeg
VW lyser med sin frånvaro :lol:
¿Que? Tesla har ju alldeles precis gått om VW gruppen i grafen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 20:48
av Legato
Teslaspolen skrev:
Sabbe skrev:
1A1B04D5-6602-4861-87CD-91279879316E.jpeg
VW lyser med sin frånvaro :lol:
¿Que? Tesla har ju alldeles precis gått om VW gruppen i grafen.
Nja... De har gått om Audi i grafen.

Frågan är om Audi egentligen är hela Volkswagen Gruppen eller om Volkswagen egentligen leder stort pga att man glömt både varumärkena Volkswagen och Porsche...

Men vi kan iaf konstatera att "Sabbe" (som vanligt) har en extremt optimistisk "Tesla-Bull"-tolkning :D

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 20:50
av Legato
gellerstam skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.

Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Mmm, fin dag som VW-aktieägare :)
Tack för tippset Legato. :-)

Har du ngt mer bra äss i rockärmen att dela med dig av? ;-)
Haha, det var så lite ;)

Alltid svårt med aktietips, men jag äger fortfarande mycket "gambling". Främst Catena Media och Betsson, vilka båda ser väldigt lågt värderade ut med tanke på kassaflöden, skuldsättning och framtida potential imo.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 21:02
av Sabbe
5BC7F302-CA51-476C-B1D6-464DB2575932.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 21:37
av Jordad
Svenssons skrev:
VW håller väl på med att sälja av sina egenköpta bilar först eller räknas inte Norges siffror in i detta fall utan endast när EU ska visa hur snabbt de ställer om bilflottan mot utsläppsfritt?
Norge räknas med i EUs utsläppsböter. VAG skulle nog inte ha sålt till sig själva om de inte var övertygade om att de kunde höja produktionen för att komma undan de högre böterna som gäller i år. Det tolkar jag som positivt. Försäljningen är inte noll iaf men det märks att VW har tömt lagren.
Screenshot_20210317-212704.png

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 21:49
av backe
Jordad skrev:
Svenssons skrev:
VW håller väl på med att sälja av sina egenköpta bilar först eller räknas inte Norges siffror in i detta fall utan endast när EU ska visa hur snabbt de ställer om bilflottan mot utsläppsfritt?
Norge räknas med i EUs utsläppsböter. VAG skulle nog inte ha sålt till sig själva om de inte var övertygade om att de kunde höja produktionen för att komma undan de högre böterna som gäller i år. Det tolkar jag som positivt. Försäljningen är inte noll iaf men det märks att VW har tömt lagren.
Screenshot_20210317-212704.png
Försäljningen är inte noll iaf men det märks att VW har tömt lagren.
Det kan inte vara så att man inte levererar bilar innan man har installerat 2.1, så verkar man göra i övriga Europa efter nyår då man inte längre behöver skeppa ut bilar för att klara utsläppsmålen. Om man levererar bilar q1 eller q2 spelar mindre roll då utsläppsmålen räknas på kalenderår.

Min id4 är t.ex. redan tillverkad men väntar på 2.1 innan leverans.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 22:22
av Legato
Menar ni på fullt allvar att det skulle vara möjligt att det inte levererats en enda Taycan, ID3 eller ID4 i Norge under 2021?

Det låter i mitt tycke helt omöjligt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 mar 2021 22:28
av Svenssons
Legato skrev:
Menar ni på fullt allvar att det skulle vara möjligt att det inte levererats en enda Taycan, ID3 eller ID4 i Norge under 2021?

Det låter i mitt tycke helt omöjligt.
Grafen på föregående sida visar väl de 8 mest levererade bilmärken under 2021 och där faller både VW och Porsche bort. VW ligger strax under verkar det som och är kanske på plats 9 eller 10.

https://elbilstatistikk.no/

VW har ju en hög med bilar de själva köpte 2020 att leverera på ett eller annat sätt i år och dessa syns inte i årets statistik.

Edit:
Till dags datum:
Hyundai saknas i grafen och ligger 1287 bilar.
Mercedes-Benz ligger på 961 bilar.
Volkswagen ligger på 884 bilar (varav 277 ID.1 och 219 ID.4).
Porsche ligger på 196 bilar.

Volkswagen är alltså det 10:e mest sålda märket under 2021 i Norge för tillfället.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 mar 2021 08:48
av gellerstam
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.

Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/
Mmm, fin dag som VW-aktieägare :)
Tack för tippset Legato. :-)

Har du ngt mer bra äss i rockärmen att dela med dig av? ;-)
Haha, det var så lite ;)

Alltid svårt med aktietips, men jag äger fortfarande mycket "gambling". Främst Catena Media och Betsson, vilka båda ser väldigt lågt värderade ut med tanke på kassaflöden, skuldsättning och framtida potential imo.
Tack, ska kolla upp dem. Men har lite moraliskt dilemma där då en väns sambo fastnade i spelberoende, och det slutade inte vackert. Men å andra sidan så luktar inte pengar på kontot .... :-)

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 mar 2021 09:24
av Legato
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Menar ni på fullt allvar att det skulle vara möjligt att det inte levererats en enda Taycan, ID3 eller ID4 i Norge under 2021?

Det låter i mitt tycke helt omöjligt.
Grafen på föregående sida visar väl de 8 mest levererade bilmärken under 2021 och där faller både VW och Porsche bort. VW ligger strax under verkar det som och är kanske på plats 9 eller 10.

https://elbilstatistikk.no/

VW har ju en hög med bilar de själva köpte 2020 att leverera på ett eller annat sätt i år och dessa syns inte i årets statistik.

Edit:
Till dags datum:
Hyundai saknas i grafen och ligger 1287 bilar.
Mercedes-Benz ligger på 961 bilar.
Volkswagen ligger på 884 bilar (varav 277 ID.1 och 219 ID.4).
Porsche ligger på 196 bilar.

Volkswagen är alltså det 10:e mest sålda märket under 2021 i Norge för tillfället.
Låter rimligt men den helt centrala infon stod det inget om i grafen eller inlägget.

Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 mar 2021 09:27
av Legato
gellerstam skrev:
Legato skrev:

Mmm, fin dag som VW-aktieägare :)
Tack för tippset Legato. :-)

Har du ngt mer bra äss i rockärmen att dela med dig av? ;-)
Legato skrev:
aha, det var så lite ;)

Alltid svårt med aktietips, men jag äger fortfarande mycket "gambling". Främst Catena Media och Betsson, vilka båda ser väldigt lågt värderade ut med tanke på kassaflöden, skuldsättning och framtida potential imo.
gellerstam skrev:
Tack, ska kolla upp dem. Men har lite moraliskt dilemma där då en väns sambo fastnade i spelberoende, och det slutade inte vackert. Men å andra sidan så luktar inte pengar på kontot .... :-)
Ja, den linjen får man såklart dra själv. Jag har spelat och jobbat med spel hela mitt liv, så för mig skulle det snarare vara hyckleri att dra en sån gräns. Jag skulle personligen inte ha några problem med att äga aktier i tex en vintillverkare heller (och har det säkert i nån fond, pensionsspar eller ETF också...), men har full förståelse för dem som inte gillar det. Jag skippar dock vapen och olja.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 mar 2021 12:59
av Svenssons
Legato skrev:
Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.

PS. Kanske även Stellantis slår VAG.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 mar 2021 13:48
av Legato
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.

PS. Kanske även Stellantis slår VAG.
Stellantis är relevant, men de kan ju inte ens vara nära? Är väl bara Peugeot som säljer i volym. Lite Opel också, men tex Citroen och Fiat är väl nära 0.

Hyundai Motor Company är en märklig beteckning IMO. Kia är ett fristående bolag där Hyundai är minoritetsägare (och där också Kia har ägande i ett antal av Hyundais dotterbolag), för mig är det väldigt konstigt att räkna dessa som en och samma.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 mar 2021 14:08
av Jordad
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.

PS. Kanske även Stellantis slår VAG.
Stellantis är relevant, men de kan ju inte ens vara nära? Är väl bara Peugeot som säljer i volym. Lite Opel också, men tex Citroen och Fiat är väl nära 0.

Hyundai Motor Company är en märklig beteckning IMO. Kia är ett fristående bolag där Hyundai är minoritetsägare (och där också Kia har ägande i ett antal av Hyundais dotterbolag), för mig är det väldigt konstigt att räkna dessa som en och samma.
Ja man bör säga Hyundai Motor Group om man menar både Hyundai/Kia. Det är inte konstigt att bunta ihop dem. De gör bilar som delar bottenplatta och komponenter, använder samma utvecklingsavdelning och samma underleverantörer.

Försäljning står här: https://eu-evs.com/
Jag fick det till ungefär 2500 för VAG, 2050 för Stellantis, 1900 för Hyundai/Kia hittils. Tesla ligger på 1740. Spännande att följa men man ska inte lägga allt för stor vikt vid en marknad som vanligt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 mar 2021 14:20
av Fredrik j
Jordad skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.

PS. Kanske även Stellantis slår VAG.
Stellantis är relevant, men de kan ju inte ens vara nära? Är väl bara Peugeot som säljer i volym. Lite Opel också, men tex Citroen och Fiat är väl nära 0.

Hyundai Motor Company är en märklig beteckning IMO. Kia är ett fristående bolag där Hyundai är minoritetsägare (och där också Kia har ägande i ett antal av Hyundais dotterbolag), för mig är det väldigt konstigt att räkna dessa som en och samma.
Ja man bör säga Hyundai Motor Group om man menar både Hyundai/Kia. Det är inte konstigt att bunta ihop dem. De gör bilar som delar bottenplatta och komponenter, använder samma utvecklingsavdelning och samma underleverantörer.

Försäljning står här: https://eu-evs.com/
Jag fick det till ungefär 2500 för VAG, 2050 för Stellantis, 1900 för Hyundai/Kia hittils. Tesla ligger på 1740. Spännande att följa men man ska inte lägga allt för stor vikt vid en marknad som vanligt.
Kan ju vara så att Hyundai Motor Company säljer både Kia och Hyundai genom samma bolag i Norge? Kanske kör VAG försäljningen genom separata bolag för dom olika varumärkena?
Bara en teori.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 mar 2021 16:14
av Legato
Jordad skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.

PS. Kanske även Stellantis slår VAG.
Stellantis är relevant, men de kan ju inte ens vara nära? Är väl bara Peugeot som säljer i volym. Lite Opel också, men tex Citroen och Fiat är väl nära 0.

Hyundai Motor Company är en märklig beteckning IMO. Kia är ett fristående bolag där Hyundai är minoritetsägare (och där också Kia har ägande i ett antal av Hyundais dotterbolag), för mig är det väldigt konstigt att räkna dessa som en och samma.
Ja man bör säga Hyundai Motor Group om man menar både Hyundai/Kia. Det är inte konstigt att bunta ihop dem. De gör bilar som delar bottenplatta och komponenter, använder samma utvecklingsavdelning och samma underleverantörer.

Försäljning står här: https://eu-evs.com/
Jag fick det till ungefär 2500 för VAG, 2050 för Stellantis, 1900 för Hyundai/Kia hittils. Tesla ligger på 1740. Spännande att följa men man ska inte lägga allt för stor vikt vid en marknad som vanligt.
Om man menar det ja, men återigen är det en väldigt märklig sammanslagning att göra eftersom det är två separat noterade bolag med helt olika ägarstruktur. Hyundai äger som sagt en del av Kia och Kia äger i sin tur en del av Hyundai.

IMO blir det lite som att räkna in all Mercedes försäljning i Geely bara för att Geely har en minoritetsandel i Daimler (på samma sätt som Hyundai har en minoritetsandel i Kia).