Jag försöker inte lura mig själv när det kommer till kött. Jag försöker att i så stor utsträckning som möjligt att köpa kött direkt av producenter som jag vet hur de föder upp sina djur och så köper jag en del viltkött också. Jag har läst på vad man ska titta efter när man ska köpa fisk osv. Så jag gör verkligen vad jag kan för att leva som jag lär. Men som det ser ut idag så skulle det inte finnas tillräckligt med kött som är producerat under de förhållandena om alla svenskar skulle få för sig att göra samma som jag. Så det är ett problem. Men, som jag skrev tidigare, är trots allt svenskt kött bättre än det mesta från andra länder om man ser till andra faktorer än bara CO2- och metanutsläpp.OfarligTesla skrev:Har inte sett någon av köttvurmarna här som använt fakta dock. Jag väntar fortfarande på uppbackning av påståendet att "Svenskt kött är bra och bör uppmuntras", när vi pratar miljön. För som sagt så kan man via artikeln inte utläsa att något sådant påstående är uppbakat av vetenskapen. Inte utan att visa att den absoluta majoriteten av "Svenskt kött" produceras helt utan spannmål, vilket lär vara svårt då det enligt vad jag hittat inte stämmer. Just nu är det på nivån av elbilsmotståndare som tar en artikel som säger något och försöker vrida den till något annat för att passa den egna agendan.LarsL skrev:Exakt! Det blandas in väldigt mycket ideologi i ”miljödebatten” överhuvudtaget. När det gäller kött så är det veganer och andra som ser en öppning för deras åsikter och de använder miljön som slagträ. Samma finns ju med bilar där personer som ogillar privatbilism har hamrat på avgasbilar bara för att de är bilar. Det är därför viktigt att det är fakta och data som används av tex IPCC och inte ideologi.
Jag äter själv en hel del kött, men jag behöver inte försöka lura mig själv att det är bra för miljön för att sova på kvällarna då jag inte bryr mig alls. Det jag tycker är komiskt är när människor skriker sig hesa över miljön inom ett område men så fort det är ett område där det blev lite trist för dem själva så är det helt andra tankesätt.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag håller med dig i allt det, vilket är varför jag tycker det är konstigt att om man vill värna miljön säga att "Svenskt kött är bra" som om det vore något universellt. Det finns ju många som hävdar att en stor del av det svenska köttet kommer från djur som föds upp med spannmål osv (t.ex. naturskyddsföreningen nedan) vilket ju inte alls är bra för miljön. Vill man värna om miljön skall man väl kämpa för att tvinga köttindustrin att producera kött på det miljövänliga viset? Genom skatter, utbildning, bidrag osv. Jag är helt för en hållbarare köttproduktion, inte för miljöns skull men för kvalitén på köttet, som du nämnde tidigare smakar det helt enkelt bättre. Jag älskar kött så det är ingenting jag kommer sluta äta.Jerker skrev:Jag försöker inte lura mig själv när det kommer till kött. Jag försöker att i så stor utsträckning som möjligt att köpa kött direkt av producenter som jag vet hur de föder upp sina djur och så köper jag en del viltkött också. Jag har läst på vad man ska titta efter när man ska köpa fisk osv. Så jag gör verkligen vad jag kan för att leva som jag lär. Men som det ser ut idag så skulle det inte finnas tillräckligt med kött som är producerat under de förhållandena om alla svenskar skulle få för sig att göra samma som jag. Så det är ett problem. Men, som jag skrev tidigare, är trots allt svenskt kött bättre än det mesta från andra länder om man ser till andra faktorer än bara CO2- och metanutsläpp.
https://www.naturskyddsforeningen.se/kott-klimat-miljo
Som sagt i Kina är mjölken till stor hjälp, Kinas folk växer på längden och där har mjölken gjort sitt med proteinet samt att våra barn inte alltid överkonsumerar protein på samma sätt som vuxna gör.dd88 skrev:LasseTM: Ja hade mjölken i huvudsak druckits för proteinets skull så hade man kunnat vrida och vända på det för att få det att se bättre ut, men nu är inte det fallet. Så att frångå CO2e/kg är ju bara för att få det att se bättre ut än vad det egentligen är. Speciellt när västvärlden snarare överdoserar protein.
Sen så finns det mängder av aspekter man får väga in för att få en helhetsbild och det är väldigt lite som faktiskt talar för att vi ens ska dricka mjölk sett till miljö, etik och hälsa.
Frågan kvarstår ju varför vi över huvud taget dricker mjölk och jag gör det ibland för att det är gott och då duger inte Oatly så för mig är Oatly en totalt onödig produkt men vi alla har ju olika preferenser.
Så för mig är ett glas vatten godare än Oatly och då är ju Oatly rena miljöboven i jämförelsen och kan därav ifrågasätta dess existens

Jag vill bara påvisa att Oatlys kampanjer att smutskasta mjölken är en aning överdriven på samma sätt som mjölkindustrins kampanjer också är överdrivna och beroende på vad man vill få ut så funkar säkert det ena eller det andra.
Men för mig som gillar smaken av mjölk är Oatly inte ett alternativ utan käkar gärna en skål havregrynsgröt med ett glas vatten till istället.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag satte i mig 1,5 liter mjölk igår, gjorde en stor sats pannkakor och drack mjölk till :p.LasseTM skrev:Som sagt i Kina är mjölken till stor hjälp, Kinas folk växer på längden och där har mjölken gjort sitt med proteinet samt att våra barn inte alltid överkonsumerar protein på samma sätt som vuxna gör.
Frågan kvarstår ju varför vi över huvud taget dricker mjölk och jag gör det ibland för att det är gott och då duger inte Oatly så för mig är Oatly en totalt onödig produkt men vi alla har ju olika preferenser.
Så för mig är ett glas vatten godare än Oatly och då är ju Oatly rena miljöboven i jämförelsen och kan därav ifrågasätta dess existens.
Jag vill bara påvisa att Oatlys kampanjer att smutskasta mjölken är en aning överdriven på samma sätt som mjölkindustrins kampanjer också är överdrivna och beroende på vad man vill få ut så funkar säkert det ena eller det andra.
Men för mig som gillar smaken av mjölk är Oatly inte ett alternativ utan käkar gärna en skål havregrynsgröt med ett glas vatten till istället.
Försökte mig på att vara vegan i en vecka, det höll 3-4 dagar sen gick det inte, det var just mjölk och mjölkprodukter som var problemet. Kött skulle jag kunna överleva utan (även om jag skulle sakna det) men att inte få ha ost och smör på smörgåsen eller mjölk till flingorna, ne det går inte. Och alla mjölksubstitut tycker jag smakar riktigt illa så det gick inte att ersätta det med.
De mjölkprodukter jag använder är grädde, creme fraiche, gräddfil osv. (i matlagning) samt ost i många olika varianter. Mjölk har jag slutat att dricka för länge sedan och använder inget i teet. Min fru är laktosintolerant och när vi träffades fanns nästan inga laktosfria mjölkprodukter så det blev en hel del Oatly. Det var väldigt skönt när det laktosfria utbudet av mjölkprodukter vidgades så att man kunde återgå till det. Inget går upp mot den äkta varan. Det är naturligtvis en smaksak, men vi har vi slutat med ersättningsprodukterna eftersom vi tycker att mjölkprodukterna är så mycket godare och bättre, helt enkelt.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
I Sverige sker köttproduktion till absolut största delen genom att djuren går i lösdriftsstall med bete där de under 4-5 månader stödfodras med hö som skördats lokalt. Detta är det mest ekonomiska sättet att bedriva köttproduktion i Sverige och det är där för det är vanligast. Vi har stora arealer där det är svårt att odla annat än betande djur och det är alltså svårt att odla fram kraftfoder, vilket gör att det blir dyrare.
Vill du göra det lite enkelt för dig välj alltså svenskt kött, helst från en bonde i närområdet. Vill du göra det lite jobbigare för dig börja lobba för att få en märkning som anger betande djur (om du nu tror att LRF är en maffia).
Vill du göra det lite enkelt för dig välj alltså svenskt kött, helst från en bonde i närområdet. Vill du göra det lite jobbigare för dig börja lobba för att få en märkning som anger betande djur (om du nu tror att LRF är en maffia).
- OfarligTesla
- Teslaägare
Källa på det? Jag har nämligen länkat en som säger motsatsen.LarsL skrev:I Sverige sker köttproduktion till absolut största delen genom att djuren går i lösdriftsstall med bete där de under 4-5 månader stödfodras med hö som skördats lokalt. Detta är det mest ekonomiska sättet att bedriva köttproduktion i Sverige och det är där för det är vanligast. Vi har stora arealer där det är svårt att odla annat än betande djur och det är alltså svårt att odla fram kraftfoder, vilket gör att det blir dyrare.
"alltför många" är inte ett kvantitativt mått, ni kan därför båda ha rätt. Naturskyddsföreningen kan mycket väl tycka att tex 3% är "alltför många". Hur många det är i absoluta tal framgår inte i din länkade artikel.OfarligTesla skrev:
Källa på det? Jag har nämligen länkat en som säger motsatsen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ingen idé att debattera köttätande efter som det är nästan helt bottnat i ideologi. Nu har i alla fall jag fått bekräftat att jag har haft rätt när jag hävdat att kött från betande djur är bra och något vi kan fortsätta med utan att skämmas det minsta.
Hur det är med importerad soja får de som äter det avgöra.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja men det är inte jag som kommer med ett påstående heller så jag har inte bevisbördan egentligen, jag frågar helt enkelt om källor på hans påstående om att svenskt kött är bra för miljön. Dvs inte att svenskt kött är mindre dåligt än annat kött utan att det är en positiv effekt jämfört med annan mat. Nu får jag bara spydiga svar tillbaka istället för några källor så jag får anta att det inte fanns några sådana och det var ett baslöst påstående grundat i känslor.tor-ake skrev:"alltför många" är inte ett kvantitativt mått, ni kan därför båda ha rätt. Naturskyddsföreningen kan mycket väl tycka att tex 3% är "alltför många". Hur många det är i absoluta tal framgår inte i din länkade artikel.OfarligTesla skrev:
Källa på det? Jag har nämligen länkat en som säger motsatsen.
Nej, precis! Jag ställer inte upp på premissen att det är fel att äta [andra] djur eller att hålla dem i fångenskap och t.ex. mjölka dem eller använda deras ull etc. Det är inte en felaktig princip, men som med allt så kan enskilda näringsidkare (eller de flesta inom ett kultur- eller landområde) begå direkta övergrepp mot djuren och plåga dem etc. och det motsätter jag mig naturligtvis. Men att det finns rötägg som behandlar djur fel betyder inte att det är felaktigt att äta kött. Inte enligt min livsåskådning. Att försöka bevisa att havremjölk ger lite mindre CO2-utsläpp än mjölk från kor har inget med den debatten att göra.LarsL skrev:Ingen idé att debattera köttätande efter som det är nästan helt bottnat i ideologi. Nu har i alla fall jag fått bekräftat att jag har haft rätt när jag hävdat att kött från betande djur är bra och något vi kan fortsätta med utan att skämmas det minsta.
Hela vårt kretslopp, från minsta organism till primater, fungerar genom att äta och att ätas, och det har jag inga som helst problem med så länge vi inte behandlar de djur vi håller oss med illa. Jag anser inte att de nödvändigtvis är felbehandlade per definition bara för att de hålls i fångenskap. Många djur har det helt garanterat mycket bättre i fångenskap än som vilda. Det romantiseras en hel del kring vilda djurs levnadsförhållanden. Det är sannerligen ingen dans på rosor att vara ett vildlevande djur. Det är en ständig kamp för födan, att hålla sig undan rovdjur osv. Det blir kallt och eländigt på vintern och de riskerar att svälta eller frysa ihjäl. Skadar de sig så får de ingen hjälp med det och antingen plågas de svårt eller så faller de offer för ett rovdjur. Och det är inte en lika enkel och smärt- eller ångestfri död som att bli slaktad av en människa.
Nej, jag har inga som helst samvetskval för att äta kött och mjölkprodukter.
När det gäller djurskyddet kan man också känna sig trygg med svenska djur. Vår lagstiftning är stenhård och kontrollen extrem. Det är inte bara så att våra tamdjur har det bättre än vilda djur utan skyddet för djur verkar delvis vara starkare än det för våra gamla på vårdhem. Skicka djurskyddsinspektör våra vårdinrättningar brukar jag säga när jag hör om hur folk behandlas där.
LasseTM skrev:Som sagt i Kina är mjölken till stor hjälp, Kinas folk växer på längden och där har mjölken gjort sitt med proteinet samt att våra barn inte alltid överkonsumerar protein på samma sätt som vuxna gör.dd88 skrev:LasseTM: Ja hade mjölken i huvudsak druckits för proteinets skull så hade man kunnat vrida och vända på det för att få det att se bättre ut, men nu är inte det fallet. Så att frångå CO2e/kg är ju bara för att få det att se bättre ut än vad det egentligen är. Speciellt när västvärlden snarare överdoserar protein.
Sen så finns det mängder av aspekter man får väga in för att få en helhetsbild och det är väldigt lite som faktiskt talar för att vi ens ska dricka mjölk sett till miljö, etik och hälsa.
Så för mig är ett glas vatten godare än Oatly och då är ju Oatly rena miljöboven i jämförelsen och kan därav ifrågasätta dess existens.
LasseTM, Kineser blir inte längre på grund av mjölk.
Ge människor näringsrik mat och vila under barn-ungdomsåren så ökar längden.
Förbud barnarbete, obligatorisk skolgång etc.
Svenska har druckit mjölk länge men svenskarna blev långa när barn och ungdommar fick sova och vila.
Drick mjölk och bli lång är verkligen skit propaganda.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
VW satsar på produktion i miljonklassen redan om ett år ca... Nu verkar det inte bara vara en massa reklam-floskler åtminstone 
Sedan VAD som ska produceras och vart och till vilken marknad kan man väl diskutera vidare men en miljon till antalet kan nog stämma (som mål iaf).
En del i den "hemliga" planen kan såklart återigen vara att förskjuta elbilsköp från andra märken så länge det bara går, men här känns det ändå som att
det är allvarligt menat.
Sen om dom "kör om" Tesla eller inte vet jag inte om det har någon betydelse alls, det handlar väl mest om att gå över från fossilt till fossilfritt
https://www.va.se/nyheter/2019/10/29/vo ... -nasta-ar/
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... la-6976659

Sedan VAD som ska produceras och vart och till vilken marknad kan man väl diskutera vidare men en miljon till antalet kan nog stämma (som mål iaf).
En del i den "hemliga" planen kan såklart återigen vara att förskjuta elbilsköp från andra märken så länge det bara går, men här känns det ändå som att
det är allvarligt menat.
Sen om dom "kör om" Tesla eller inte vet jag inte om det har någon betydelse alls, det handlar väl mest om att gå över från fossilt till fossilfritt

https://www.va.se/nyheter/2019/10/29/vo ... -nasta-ar/
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... la-6976659
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:Sen om dom "kör om" Tesla eller inte vet jag inte om det har någon betydelse alls, det handlar väl mest om att gå över från fossilt till fossilfritt
Tesla klickbait...
Det är ju det som Elon vill, att vi ställer om globalt.

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fast mjölk är precis vad "näringsrik mat" är, visst behövs de andra komponenterna men barn i Kina som lever under fattiga förhållanden äter i stort sett bara ris och får i sig väldigt lite protein.chall skrev:LasseTM skrev:Som sagt i Kina är mjölken till stor hjälp, Kinas folk växer på längden och där har mjölken gjort sitt med proteinet samt att våra barn inte alltid överkonsumerar protein på samma sätt som vuxna gör.dd88 skrev:LasseTM: Ja hade mjölken i huvudsak druckits för proteinets skull så hade man kunnat vrida och vända på det för att få det att se bättre ut, men nu är inte det fallet. Så att frångå CO2e/kg är ju bara för att få det att se bättre ut än vad det egentligen är. Speciellt när västvärlden snarare överdoserar protein.
LasseTM, Kineser blir inte längre på grund av mjölk.
Ge människor näringsrik mat och vila under barn-ungdomsåren så ökar längden.
Förbud barnarbete, obligatorisk skolgång etc.
Svenska har druckit mjölk länge men svenskarna blev långa när barn och ungdommar fick sova och vila.
Drick mjölk och bli lång är verkligen skit propaganda.
När nu lågklassen i Kina får mera pengar är den konsumtion på matsidan som ökar mest just mejeriprodukter som innehåller relativt sett mycket protein kontra det ris dom annars får i sig samt andra näringsämnen.
Oatly hade varit värdelöst i detta sammanhang och bör snarare klassas som ett glas "läsk" dvs onödiga kalorier med sina kolhydrater kontra att det faktiskt ger dessa människor något.
Visst skulle alla latte runt Stureplan kunna göras på Oatly eftersom vi ofta ligger på ett överskott av det vi behöver men i länder där överskott inte tillhör vardagen är mjölk jäkligt mycket viktigare än Oatly.
Det är i stort sett bara ägg som kan kontra med mjölk när det kommer till näringsämnen från ett livsmedel.
Tittar man dessutom på kostnaden för de två olika livsmedlen så är det stor skillnad, kanske inte för en Tesla ägare men det finns ändå familjer i Sverige för den delen som inte skulle ha råd att byta ut Mjölk till Oatly.
Man kan omöjligt peka på en faktor som gör att ett folkslag växer om man bortser från ekonomi, för med ekonomi kommer möjligheten till både "svenskarna blev långa när barn och ungdommar fick sova och vila" samt ändrade kostvanor dvs ökat protein intag.
Slutar denna diskussion här för den lär inte komma längre mer än att vi svenskar borde inte dricka varken Oatly eller mjölk i någon större utsträcknings speciellt under vuxen ålder men jag tror att många mjölkdrinkare inkl. mig själv gärna tar ett glas mjölk ibland för att det är gott precis av samma anledning jag tar ett glas whisky ibland och då funkar inte Oatly.
Jag tycker det är ganska larvigt över huvud taget att Oatly inte bara kör sin grej utan måste kalla det havremjölk från början osv, kalla det havredryck och se glad ut.
Kort artikel om de båda, https://www.sydsvenskan.se/2019-09-19/h ... ad-ar-bast
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
LasseTM, Jag ville endast påpeka att varken protein eller mjölk skapar längre människor.
Protein brist existerar inte på en person som äter en kost som ger dom de kalorier som behövs.
Att äta bara ris ger inte protein brist. Kanske blir det svårare för en bodybuilder att få snabba resultat dock.
Finns många myter kring både mjölk och ägg. Vill man framhäva dessa som speciella livsmedel som alla borde äta för ett långt liv och lång längd lever man farligt. Finns föga forskning eller mänskliga levnads bevis på att så är fallet. Finns dock mycket forskning och bevis på motsatsen.
Protein brist existerar inte på en person som äter en kost som ger dom de kalorier som behövs.
Att äta bara ris ger inte protein brist. Kanske blir det svårare för en bodybuilder att få snabba resultat dock.
Finns många myter kring både mjölk och ägg. Vill man framhäva dessa som speciella livsmedel som alla borde äta för ett långt liv och lång längd lever man farligt. Finns föga forskning eller mänskliga levnads bevis på att så är fallet. Finns dock mycket forskning och bevis på motsatsen.
Någon som har plus-konto på Aftonbladet och kan tyda denna? https://www.aftonbladet.se/bil/a/2GKGaq ... -pa-landet
Fick denna länk http://www.autoawards.se/ av mina kolleger på Automotiv och finns några självklara val att rösta på:)
Årets Bilmärke
Kia
BMW
Tesla Motors
Mercedes
Porsche
Årets Familjebil
Kia e-Niro
Toyota Rav4
Audi e-tron
Tesla Model 3
Volkswagen T-Cross
Årets Miljöbil
Hyundai Nexo
Kia e-Niro
Tesla Model 3
Porsche Taycan
Mercedes EQC
Årets Tjänstebil
Tesla Model 3
Kia e-Soul
Skoda Superb
BMW 3-serie
Volkswagen Passat
Årets Transportbil
Mercedes e-Vito
Volkswagen Caddy Venom Edition
Renault Trafic
Opel Combo
Citroën Berlingo Transport
Årets Återförsäljare av begagnade bilar
Netbil
Bilmetro
Bilbolaget Nord AB
Fordonsbolaget
Riddermark Bil
Årets Nybilsförsäljare
Bilia
Reijmes Halland
Din Bil
J Bil
Aften Bil
Årets Verkstad
Vallentuna Motor
Lidingö Bilteknik
RF Bilservice – Norsborg
Fjärås Bil
Biljouren Åkersberga
Årets Besiktningsföretag
Ystads Bilbesiktning
Carspect AB
Dekra
Besikta Bilprovning i Sverige AB
AB Svensk Bilprovning
Årets Produkt
Würth – Tilverka egna batterimaskiner, borrskruvdragare, ABS 18 Compact
Dometic Scandinavia AB – WAECO AirCon Service Sverige AirCon service. WAECO ASC-servicestationer
KGK – Mobile Eye
ProMeister – ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal
Volvo – XC 40. Volvos satsning på SUV-segmentet med nya XC 40 har medfört en ny kundkategori för företaget.
Årets Marknadsföringskampanj
Volkswagen – Let’s get electric video
Toyota – The VR Para Football Experience
Volvo – The E.V.A. Initiative
Aften Bil – “En riktig bra bilaffär”
Blocket – 90-talsikonen E-Type gör comeback i Blockets kampanj
Årets Leverantör
AD Bildelar
Kia
Car Tools Stockholm
KGK
Würth Svenska AB
Årets Initiativ
ProMeister och Arbetsförmedlingen – Samarbetar för att rekrytera vuxna till fordonsbranschen.
Godkänd Bilverkstad – För att säkerställa den kvalitet som bilägaren har rätt att kräva av en bilverkstad tog MRF och SFVF fram Godkänd Bilverkstad.
Kia – Anpassat utbudet efter marknadens förfrågan optimalt
Årets Hållbarhetspris
Häggenäs Automobile AB
Hurtigs Bil i Kungälv
Volvo
HOLMGRENS BIL
Berners i Östersund
Årets Bildemontera
Bilskrotarna
Atracco
Allbildelar
Bilåtervinning i Trollhättan AB
Jämtlands Bildemontering (JBD)
Årets Bilmärke
Kia
BMW
Tesla Motors
Mercedes
Porsche
Årets Familjebil
Kia e-Niro
Toyota Rav4
Audi e-tron
Tesla Model 3
Volkswagen T-Cross
Årets Miljöbil
Hyundai Nexo
Kia e-Niro
Tesla Model 3
Porsche Taycan
Mercedes EQC
Årets Tjänstebil
Tesla Model 3
Kia e-Soul
Skoda Superb
BMW 3-serie
Volkswagen Passat
Årets Transportbil
Mercedes e-Vito
Volkswagen Caddy Venom Edition
Renault Trafic
Opel Combo
Citroën Berlingo Transport
Årets Återförsäljare av begagnade bilar
Netbil
Bilmetro
Bilbolaget Nord AB
Fordonsbolaget
Riddermark Bil
Årets Nybilsförsäljare
Bilia
Reijmes Halland
Din Bil
J Bil
Aften Bil
Årets Verkstad
Vallentuna Motor
Lidingö Bilteknik
RF Bilservice – Norsborg
Fjärås Bil
Biljouren Åkersberga
Årets Besiktningsföretag
Ystads Bilbesiktning
Carspect AB
Dekra
Besikta Bilprovning i Sverige AB
AB Svensk Bilprovning
Årets Produkt
Würth – Tilverka egna batterimaskiner, borrskruvdragare, ABS 18 Compact
Dometic Scandinavia AB – WAECO AirCon Service Sverige AirCon service. WAECO ASC-servicestationer
KGK – Mobile Eye
ProMeister – ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal
Volvo – XC 40. Volvos satsning på SUV-segmentet med nya XC 40 har medfört en ny kundkategori för företaget.
Årets Marknadsföringskampanj
Volkswagen – Let’s get electric video
Toyota – The VR Para Football Experience
Volvo – The E.V.A. Initiative
Aften Bil – “En riktig bra bilaffär”
Blocket – 90-talsikonen E-Type gör comeback i Blockets kampanj
Årets Leverantör
AD Bildelar
Kia
Car Tools Stockholm
KGK
Würth Svenska AB
Årets Initiativ
ProMeister och Arbetsförmedlingen – Samarbetar för att rekrytera vuxna till fordonsbranschen.
Godkänd Bilverkstad – För att säkerställa den kvalitet som bilägaren har rätt att kräva av en bilverkstad tog MRF och SFVF fram Godkänd Bilverkstad.
Kia – Anpassat utbudet efter marknadens förfrågan optimalt
Årets Hållbarhetspris
Häggenäs Automobile AB
Hurtigs Bil i Kungälv
Volvo
HOLMGRENS BIL
Berners i Östersund
Årets Bildemontera
Bilskrotarna
Atracco
Allbildelar
Bilåtervinning i Trollhättan AB
Jämtlands Bildemontering (JBD)
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Röstat och klart!leiflodde skrev:Fick denna länk http://www.autoawards.se/ av mina kolleger på Automotiv och finns några självklara val att rösta på:)
[...]

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
https://www.expressen.se/nyheter/ls-for ... otorvagar/Liberalernas partiledning vill införa avgifter på svenska motorvägar.
Främst är det sträckor som har välfungerande kollektivtrafik som skulle beröras, rapporterar Aftonbladet.
Förslaget ingår i partiets klimatrapport inför landsmötet i november.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skulle bara gälla avgasbilar... men när kamerorna väl sitter där så är det ju lätt att sätta avgift på alla.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Klart att PSA och Fiat-Chrysler slår sig sammen
https://www.di.se/live/fiat-chrysler-oc ... samgaende/
Hur ser det ut för avtalet med Tesla, då PSA har ju en hel del "miljöbilar" och Fiat-Chrysler vill säkert gärna spara pengarna.
https://www.di.se/live/fiat-chrysler-oc ... samgaende/
Hur ser det ut för avtalet med Tesla, då PSA har ju en hel del "miljöbilar" och Fiat-Chrysler vill säkert gärna spara pengarna.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
https://www.vk.se/2019-10-31/fusionssma ... k-biljatteAktien i den franska fordonskoncernen PSA, som bland annat äger Peugeot, kollapsar på Parisbörsen. Nästan 9 procent av börsvärdet raderades ut på en halvtimme sedan en fusionsplan med Fiat Chrysler presenterats.
FCA är ju illa ute med att vara sena med övergången till elbilar.
PSA straffas nu på börsen för analytikerna anser att FCA är en kvarnsten.
Att FCA ska gå att rädda förstår jag inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
https://www.autoblog.com/2019/11/11/dai ... t-savings/ de går bra nu. Not.
"The Works Council is already unhappy about Kallenius' decision to outsource production of the Mercedes-Benz EQC to ZF, instead of building the electric powertrain in-house at Sindelfingen. "
"The Works Council is already unhappy about Kallenius' decision to outsource production of the Mercedes-Benz EQC to ZF, instead of building the electric powertrain in-house at Sindelfingen. "
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.