Legato skrev:Larofo skrev:ARK sätter en riktkurs på $800 och blir sågade längs fotknölarna av
"marknaden" och rabiata teslablankare.
Kursen når $800.
ARK sätter ny riktkurs på $3000. Somliga på detta forum sågar ARK igen
och undrar hur man överhuvudtaget kan ta dom på allvar.

Det är givetvis inte siffran i sig som är intressant, utan hur man kommer fram till siffran. Antagandena man gjort denna gång är (som påtalat) helt galna.
Men berätta gärna vad du själv anser att aktien är värd och hur du kommit fram till den siffran, eller för all del om du tycker det är rimligt att anta 5 miljoner bilar 2025 i ens mest pessimistiska scenario, kombinerat med att Tesla då är långt större än Uber på taxitjänster...
Jag har ingen aning om vad aktien är värd.
Jag ligger farligt nära gränsen för svagbegåvad och klarar inte av
att räkna fram vare sig vad bolaget bör värderas till eller hur många
bilar dom klarar av att bygga 2025.
Jag saknar dessutom Teslas interna planer för upprampning av Giga Berlin, Austin
och Shanghai. När eller om nya fabriker byggs.
Eller hur många bilar av en billigare model (2) som hinner byggas till årsskiftet 25/26.
Har ingen som helst koll på hur yield och produktionsprocess
artar sig för 4680 som ju i högsta grad är kritiskt för hur många bilar
Tesla kommer få fram kommande år. Vet inte heller hur effektiv gigapress kommer att
bli. Famlar också i blindo hur all ny teknik kommer påverka tillverkningskostnad.
Riskerna är många. Saker och ting tar i princip alltid längre tid än vad man tror.
Det är därför jag sällan använder ord som "givetvis" eller "självklart" i
detta sammanhang eller presenterar mina åsikter som om dom vore nått
slags facit ristat i sten.
Jag försöker också avhålla mig från att strössla denna tråd med bearåsikter när jag ligger kort
eller bullåsikter när jag är lång.
Det blir liksom inte mer sant för att man bombar tråden.
Överlag är jag dock väldigt postiv till Tesla och aktiens utveckling kommande
5-10 år.
Det fina i kråksången är att vi kommer få ett facit både vad gäller antal
tillverkade fordon varje år och vad aktiekursen kommer stå i varje årsskift.
Det är bara att slappna av, fälla ner pungen och avvakta.