Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.
Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.
Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km
Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km
Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik.
Det kan du behöva så du hamnar närmare oss i snitt
Jag har under mina två veckor upptäckt att det är svårt att hålla sig från att trycka ner accpedalen lite väl mycket... Blir förundrad hur en så stor och speciellt tungbil kan vara så rapp!
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Det ligger nåt i det. E-tron är stor, men framförallt på utsidan. Den är ju byggd som en fossilbil, dvs mycket plats går till spillo. Jag hade samma problem när det gäller hundbur. Jag var säker på att det inte skulle vara nåt bekymmer att få plats med både hundbur och en del annat i bilen. Men jag gav till sist upp. Jag köpte istället ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden. En hundbur för vovvar modell större hade inte en chans att få plats. Då hade jag behövt köra med öppen baklucka, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.
Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.
Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)
Ja, utrymmet under är ju riktigt stort. Tips är att ta bort frigolitgrejen i mitten för nödhjulet som ändå inte finns på svenska bilar. Om man inte har hundbur så är det rätt bra med ett sådant separerat utrymme. Körde en del förodlade plantor förra helgen till landet. Passade bra därunder och ovanför fick familjens packning bra plats. Barnens skidgrejer ink hjälmar kan man också trycka in där.
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.
Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)
Ja, utrymmet under är ju riktigt stort. Tips är att ta bort frigolitgrejen i mitten för nödhjulet som ändå inte finns på svenska bilar. Om man inte har hundbur så är det rätt bra med ett sådant separerat utrymme. Körde en del förodlade plantor förra helgen till landet. Passade bra därunder och ovanför fick familjens packning bra plats. Barnens skidgrejer ink hjälmar kan man också trycka in där.
Bra tips! Ska jag göra omgående
Spontant när man ser lastutrymmet så känns det mindre än min gamla XC60 2018 som inte direkt var stor. Men lastar man ovan bakre stolsraden (med lastgaller) så går det lasta ganska mycket. Sen blev jag positiv överraskad av utrymmet under lastgolvet, där kan man stuva undan ganska mycket. Våra bjäxor ser ut att få plats där i alla fall
Jag tror att det stora utrymmet under golvet kan bero på att plattformen även togs fram för vätgasdrift med H-tron.
Då skulle vätgas tankarna få plats därunder.
Screenshot_20210518-203949_Chrome.jpg
Ahh. Intressant. Det kan ju förklara en hel del varför vissa saker inte känns 100% optimerat för BEV (även om det ändå är en mycket bra och fin BEV på många sätt och vis).
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Runt 70 kmh är nog allra lägst.
Men vid långresa så brukar max 95 kmh ge bra räckvidd.
När jag kör 72 mils resa går det nästan lika fort att komma fram i 95 kmh än 125 kmh, då jag med lägre hastigheten klarar mig på två laddstopp.
Annars blir det tre laddstopp, det skiljer endast 10 minuter och spar många kWh.
Går förstås att optimera i ABRP
Max 125 kmh:
Max 95 kmh:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skulle vilja säga samma sak. Över 100km/h drar förbrukningen iväg och räckvidden minskar kraftigt. Svensk landsvägshastighet, dvs 80-90, är ganska optimal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min 2021 drog 36,5 i snitt igår på en 20 mil sträcka... mest 110 och även ett par mil 120.
Dock rejäl motvind och spöregn så man knappt såg något.
Men väldigt komfortabel att åka i, enda man hör är lite svagt däckljud. Första gången jag kan prata i normal samtalsnivå när man pratar i telefonen/via bilens mikrofon.
Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig
Du råkar inte veta vad din drar i typ 135-140 km/h? Undersöker olika bilar åt en familjemedlem och ett stort frågetecken på de flesta bilar är ju lite vad de drar i motorvägsfart.
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.
För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.