Sida 267 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 20 dec 2019 16:51
av fth
Jag har kommenterat artikeln, liksom Tibor, och de flesta som kommenterat är överens om att författaren inte verkar vara så insatt i frågan
Lite märkligt att Ny Teknik släpper igenom i princip vad som helst på sin debatt-sida dock.
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 20 dec 2019 17:31
av JGur
Björn Goerke till Volkswagen för att leda satsningen på mjukvara i koncernen.
Inget lätt uppdrag men de har fått tag i en bra man!
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... ement-5685
Re: Artikel i media
Postat: 20 dec 2019 19:35
av mans71
Bjelke skrev:
och snart är vi på sidan 666


Re: Artikel i media
Postat: 20 dec 2019 19:43
av TiborBlomhall
fth skrev:
Lite märkligt att Ny Teknik släpper igenom i princip vad som helst på sin debatt-sida dock.
/fth
Bara det genererar klick är de nöjda verkar det som. Tyvärr.
Re: Artikel i media
Postat: 20 dec 2019 19:51
av fth
TiborBlomhall skrev:fth skrev:
Lite märkligt att Ny Teknik släpper igenom i princip vad som helst på sin debatt-sida dock.
/fth
Bara det genererar klick är de nöjda verkar det som. Tyvärr.
Det gäller tyvärr större och större andel av media idag, även de mer seriösa
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 20 dec 2019 19:52
av evilirish
TiborBlomhall skrev:fth skrev:
Lite märkligt att Ny Teknik släpper igenom i princip vad som helst på sin debatt-sida dock.
/fth
Bara det genererar klick är de nöjda verkar det som. Tyvärr.
Det fullkomligt anstormar internet-riddare som oss om det kommer en sån insändare. Det är ju klart att de lägger upp såna?
Sen tror jag det kan vara nyttigt också: Det fanns en del äldre herrar i min umgängeskrets som tidigare hade samma tankegång. Jag tror jag lyckats få dem att se den ljusare sidan, men det är ju inte alla som har en erfaren elbilist i sin umgängeskrets som kan dementera "sanningarna". Då är det ju bra om så många som möjligt läser detta. Och iofs också kommentarerna..
Re: Artikel i media
Postat: 20 dec 2019 19:54
av fth
evilirish skrev:Och iofs också kommentarerna..
Väldigt få läser nog kommentarerna tyvärr, på NT måste man ju dessutom klicka vidare för att öht se dom.
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 20 dec 2019 20:01
av evilirish
fth skrev:evilirish skrev:Och iofs också kommentarerna..
Väldigt få läser nog kommentarerna tyvärr, på NT måste man ju dessutom klicka vidare för att öht se dom.
/fth
Precis det jag kom på i slutet av inlägget. De borde visas per default i det här fallet..
Re: Artikel i media
Postat: 22 dec 2019 18:10
av Jonathanerik_77
Nu har Aftonbladet börjat att använda sig av ett "Tesla index" för att beskriva löneskillnad mellan kommuner (antalet Teslor per 1000 invånare i en kommun). Dem verkar tyvärr har glömt bort att det är väldigt många som har den som förmånsbil eller leasar den. Så man lägger ju sällan ut hela kostnaden för bilen på en gång.
Finns att läsa här, självklart bara för plusmedlemmar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... din-kommun
Re: Artikel i media
Postat: 22 dec 2019 18:18
av Verdi
Jonathanerik_77 skrev:Nu har Aftonbladet börjat att använda sig av ett "Tesla index" för att beskriva löneskillnad mellan kommuner (antalet Teslor per 1000 invånare i en kommun). Dem verkar tyvärr har glömt bort att det är väldigt många som har den som förmånsbil eller leasar den. Så man lägger ju sällan ut hela kostnaden för bilen på en gång.
Finns att läsa här, självklart bara för plusmedlemmar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... din-kommun
Så Aftonbladet gör sig mer eller mindre till valarbetare för SD? Groteskt.
Re: Artikel i media
Postat: 22 dec 2019 18:34
av LarsL
Och myten om att Tesla är en dyr och lyxig bil hålls vid liv, gratis reklam för Tesla.
Re: Artikel i media
Postat: 23 dec 2019 01:14
av Svenssons
fth skrev:evilirish skrev:Och iofs också kommentarerna..
Väldigt få läser nog kommentarerna tyvärr, på NT måste man ju dessutom klicka vidare för att öht se dom.
/fth
Tycker NT har tappat så mycket att det är kommentarerna som är det som jag läser. Själva artikeln är oftast bara som en längre utdragen kommentar av det sämre slaget. Kommentarerna är kortare och en del håller bättre journalistik än artikeln.
Re: Artikel i media
Postat: 23 dec 2019 15:33
av HerrNilsson
Nån med prenumeration som vet vad detta handlar om?
Alrik Söderlind: Så svarade jag på läsarens rasande mejl
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ande-mejl/
Re: Artikel i media
Postat: 23 dec 2019 16:35
av taliz
Re: Artikel i media
Postat: 23 dec 2019 17:29
av Jerker
Ja, det är vår demokratis kris i ett nötskal. De människor som den här personen representerar har också rösträtt och de kan inte ens läsa och ta till sig en enkel text i en tidning utan att totalt missuppfatta innehållet och budskapet utan tror att hen har läst det precis motsatta. Sorgligt och det skänker mig inget hopp inför framtiden.
Re: Artikel i media
Postat: 23 dec 2019 18:50
av Verdi
I går fick min chef ett mejl från en läsare som anser att jag är fel man på rätt post, efter att ha läst min förra krönika. Här kommer mejlet!
"Hej! Jag fick ett bra erbjudande att testa auto motor & sport och i första numret möts jag av en klimatsekteristisk idiot som uppenbarligen har grava pinsamma problem med vad som är 'fakta'. Det värsta var nog att det var chefredaktören. I tillägg har han en väldigt osmaklig och som sagt sekteristisk ton som inte alls passar i en biltidning!
Chefredaktören har pinsamt dåliga kunskaper och dessutom en dålig känsla för vad som är klädsamt: Det han skriver hör hemma i en kommunistregimartad och djupt lågbildad och lågbegåvad miljöpartistisk självförnedrarsekt.
Det var det jävligaste! Vilken idiot! Nej, den tidningen är förstörd för all framtid. Det vore mer klimatsmart att lägga ned er tidning och spara papper. Obildat! Pinsamt obildat! USCHHH, ÄCKEL PÄCKEL."
Jag fick mejlet vidarebefodrat och svarade följande:
"Tack för mejlet. Det är bara feedback som kan göra oss bättre. Jag skulle uppskatta mycket om du har lust och tid att argumentera mer konkret. På vilket sätt har jag fel i den senaste ledaren?"
Och det kom ett svar:
"Tycker du det är bra att rekommendera elbilar på det sekteristiska blinda sättet med dessa fakta för handen? Du blandar ihop fakta och politik, det är livsfarligt!
Sedan kan jag berätta en sak till för dig: Även om du skulle ta bort alla bilar, båtar, fartyg och flygplan på jorden, och alla människor, så skulle jordens globala uppvärmning fortsätta. Förstår du!
Hur fan hänger det ihop, kanske du undrar? Ja, när du nått upp till mognadsgraden att börja ta reda på verklig vetenskap och fakta, kommer du att förstå den astronomiska pinsamheten i det där 'klimatsnacket' som de nymarxistiska sekteristiska miljöpartisterna håller på med!
Du kanske har blivit lurad? Det vore förlåtligt, men nu är du chefredaktör för en biltidning, för helvete, som borde ha intresset att attrahera bilägare och inte globalistiska pseudovetenskapliga politiker, eller?! Jag har ingen lust att gå i mer polemik med dig. Men jävlar vad du gjort bort dig i mina ögon (och jag vet att jag är långt ifrån ensam). Så nu åker du i papperskorgen. Good bye!"
Här kommer mitt svar:
"Om du läser min ledare en gång till kan du notera att jag skriver att politikerna gör fel eftersom det endast är trafiken som har klimatmål och att det är fel att ingen debatterar utsläppen som sker utanför Sveriges gränser – som är långt mycket större än vägtrafikens. Bilismen utpekas som den största boven i dramat.
Jag påstår att Sveriges miljöpolitik kommer drabba bilismen väldigt hårt, om vi inte elektrifierar. Den insikten svider kanske. Men det är enligt mig 'fakta' eftersom beslutet att samhället ska dra ner på utsläppen är taget.
Läs gärna texten en gång till och säg vad som är fel i sak. Gör jag fel analys?"
Här dog tyvärr läsarens intresse, men jag är verkligen glad att han skrev, det här är viktigt. En nybilstidning är både underhållning och konsumentupplysning. Vi står på bilisternas sida när vi tycker politiker och företag gör fel. Bilismen är hårt trängd av skatter, miljödebatt, klimat och samhällsplanering och det försöker vi belysa nyktert.
Att tro att vi bilälskare kan leva i vår bubbla och blunda för det som händer utanför är naivt. Förnekar vi klimatproblemen är vi på en livsfarlig väg om man värnar bilar. Ju bättre bilismen klarar klimatutmaningarna desto bättre för oss som älskar bilar. Då faller skuggan på andra områden. Elektrifieringen ger för övrigt renare luft i städer, driver teknikutvecklingen, ger bättre handelsbalans och minskar oljeimport från diktaturer.
Mitt nyårslöfte är att fortsätta att slåss för alla läsare, inklusive den här brevskrivaren, så att bilen blir en del av lösningen vilket betyder att vi kan fortsätta att njuta av bilar, bilhobbyn och alla underbara brummande – och ljudlösa bilar!
Alrik SöderlindAv Alrik Söderlind
Alrik har fattat grejen. Han kör även BMW i3 till vardags och försöker stå upp för elbilen mot de andra stofilerna på tidningen.
Re: Artikel i media
Postat: 23 dec 2019 19:04
av bjelkeman
Nu är jag tydligen en av de där
nymarxistiska sekteristiska miljöpartisterna för att jag kan läsa en (nåväl, flera) vetenskapliga
rapporter, och hålla med att det fick rätt slutledning från resultatet.

Re: Artikel i media
Postat: 23 dec 2019 20:59
av Swede1
bjelkeman skrev:Nu är jag tydligen en av de där
nymarxistiska sekteristiska miljöpartisterna för att jag kan läsa en (nåväl, flera) vetenskapliga
rapporter, och hålla med att det fick rätt slutledning från resultatet.

Läs gärna Berkley Earth också, de är mer oberoende än IPCC, drar iväg snabbt senaste 30 åren, med de senaste fyra åren varmast uppmätt.
http://berkeleyearth.org/summary-of-findings/
Re: Artikel i media
Postat: 24 dec 2019 22:53
av bylund
Kalifornien förbjuder (eller snarare klargör att det är oacceptabelt) att ta betalt per minut för laddning. Man måste ta betalt per kWh eller MJ.
https://ww.electrek.co/2019/12/24/calif ... EuQcCvzXN4
electricity is considered a type of motor vehicle fuel. NIST Handbook 44 makes clear what the unit of measure of electricity as motor vehicle fuel dispensed from EVSE shall be measured by — either the kWh or the megajoule (MJ). The Department concludes that the primary commodity delivered by EVSE is electricity, not parking space accessibility, parking space rental time, or accessibility to the EVSE itself. The Department considers those as “other services” of the transaction. The Department clarifies that time is not an acceptable unit of measure for dispensing and billing electricity as motor vehicle fuel.
Re: Artikel i media
Postat: 24 dec 2019 23:55
av LarsL
Bra där! Så måste det bli i framtiden även här i Sverige. El ska säljas per kWh alt MJ.
Re: Artikel i media
Postat: 27 dec 2019 21:47
av wilfried
https://www.sydsvenskan.se/2019-12-27/t ... or-pressen
Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har personligen presenterat en prototyp av landets första inhemska bilmärke. Elbilen, som än så länge går under arbetsnamnet Togg, ska enligt planerna tillverkas i upp till 175 000 exemplar årligen i fabriken i staden Bursa. Om tre år ska de första bilarna rulla, är det tänkt.
Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2019 02:35
av Svenssons
wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2019-12-27/t ... or-pressen
Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har personligen presenterat en prototyp av landets första inhemska bilmärke. Elbilen, som än så länge går under arbetsnamnet Togg, ska enligt planerna tillverkas i upp till 175 000 exemplar årligen i fabriken i staden Bursa. Om tre år ska de första bilarna rulla, är det tänkt.
Bild på TOG...
images.jpeg
Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2019 19:06
av LarsA
Precis vad Erdogan vill ha
Har väl så läng där bak för att få plats med alla betterier.
Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2019 19:15
av Niklas Z
Svenssons skrev:wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2019-12-27/t ... or-pressen
Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har personligen presenterat en prototyp av landets första inhemska bilmärke. Elbilen, som än så länge går under arbetsnamnet Togg, ska enligt planerna tillverkas i upp till 175 000 exemplar årligen i fabriken i staden Bursa. Om tre år ska de första bilarna rulla, är det tänkt.
Bild på TOG...
images.jpeg
Det där är en TOG1. Undrar om Turkiet tänker följa upp den med att senare påbörja serietillverkning av TOG2? Det finns i alla fall en prototyp bevarad av den, i Bovington tror jag.
Re: Artikel i media
Postat: 31 dec 2019 07:27
av Swede1
https://www.bytbil.com/nyheter/polisens ... kter-24422
Engelska polisen har bmw i3 och Nissan leaf, funkar inte vid biljakter.
Dags att titta på tesla model 3 löjlig mode. Leveranstid nån vecka?
Svenska polisen har Nissan leaf...
Kanske Elon kan göra en speciell polis variant som är ännu snabbare, police mode?