Sida 267 av 420

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 22 apr 2022 18:47
av martinot
Tellus skrev:
Har hittat en annan mycket bra förbättring, vet ej i vilken version den kom.

När klima är i auto tycker jag det blir för varmt om fötterna, nu när jag vill kyla ner kupén.

Väljer då manuellt att det ska spruta luft på fötter och mot ratt. För i auto läge kommer knappt ingen kallluft på fötter.

Då brukar fläkten och allt annat bli låst i det läget, men inte längre.

Fläkten regleras automatiskt och även återcirkulationen, trots att auto ej lyser blått.
Dvs när jag sänker tempen så ökar fläkten, fast man valt manuell luftfördelning. Mycket bra!

Model 3P 2019
Underbart! :D

Detta har jag klagat på i 2-3 års tid. Något som alltid fungerat i alla andra bilar, men som jag just saknar på Tesla (av bla. den orsak som du nämner ovan).

Nu väntar jag bara på att få den tillgänglig i min bil! :lol:

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 22 apr 2022 19:11
av Bjelke
Och nu har vi kommit till sidan 666 :mrgreen: :lol:

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 22 apr 2022 21:14
av Hedman
Bjelke skrev:
Och nu har vi kommit till sidan 666 :mrgreen: :lol:
Reflekterade också över det :lol: :twisted:

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 23 apr 2022 00:58
av martinot
Nu runt tolvslaget så kom att 2022.12.3.1 kunde installeras till bilen...

Äntligen på plats! :D

Bild

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 23 apr 2022 12:18
av Bjelke
Fick det på ena bilen igår också :)

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 25 apr 2022 08:26
av bjornnilsson
Körde en sväng med 2022.12.3.1 i helgen. Tyvärr har bilen blivit rädd för skuggor och gör nu helt nya spökbromsningar vid skuggpartier. Den spökbromsade tre-fyra gånger på nerfärden från Örnsköldsvik till Stockholm och lika mycket på uppfärden (bilen körde själv hela vägen) vilket blir minst sex spökbromsningar på 120 mils körning. Det låter kanske lite men är superstörigt, speciellt med bagaget fullt med prylar. Håller tummarna för en snabb fix.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 25 apr 2022 09:39
av Choke
bjornnilsson skrev:
Körde en sväng med 2022.12.3.1 i helgen. Tyvärr har bilen blivit rädd för skuggor och gör nu helt nya spökbromsningar vid skuggpartier. Den spökbromsade tre-fyra gånger på nerfärden från Örnsköldsvik till Stockholm och lika mycket på uppfärden (bilen körde själv hela vägen) vilket blir minst sex spökbromsningar på 120 mils körning. Det låter kanske lite men är superstörigt, speciellt med bagaget fullt med prylar. Håller tummarna för en snabb fix.
Körde 106 mil i helgen mellan Stockholm Värmland. Hade inga spökbromsar alls. Nu hade jag bara fartkontrollen på hela tiden och självstyrande endast på motorväg. 2-1 vägarna, blir bara jobbiga när det blir skifte mellan 2-1. Bilen tar ibland konstiga beslut och sambon tycker det är obehagligt, så jag lovat bara köra på motorväg.
Hade nattkörning också - tyckte att helljusautomatiken fungerade mycket bättre.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 25 apr 2022 18:13
av ANLI
Autopiloten reagerar också på skugga av vägräcken och läser dessa istället för vita strecket.
Det enda Teslas autopilot är bra på är att klara dåliga markeringar och att den inte vinglar på breda vägar.
Farthållaren spökbromsar när man möter lastbilar också på relativt breda landsvägar.

Tesla verkar inte kunna skilja på farthållare och autopilot.
Förvånad att inte fler ägare klagar.
Men som det står i manualen ska autopiloten bara användas på motorvägar.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 25 apr 2022 21:34
av Olten
ANLI skrev:
Autopiloten reagerar också på skugga av vägräcken och läser dessa istället för vita strecket.
Det enda Teslas autopilot är bra på är att klara dåliga markeringar och att den inte vinglar på breda vägar.
Farthållaren spökbromsar när man möter lastbilar också på relativt breda landsvägar.

Tesla verkar inte kunna skilja på farthållare och autopilot.
Förvånad att inte fler ägare klagar.
Men som det står i manualen ska autopiloten bara användas på motorvägar.
Jodå fler klagar, AP som farthållare är helt underlägsen mina tidigare bilar, den reagerar på fel saker. en mötande bil som inte helt kör i mitten av sitt körfält utan ligger närmare mittlinjen, vid omkörning strax efter att man själv blivit omkörd och följer efter, är den bilen för nära trots att den håller en högre hastighet och "kör ifrån" så blir det broms. Van från Volvon att när man blinkar så talar man om att "strunta i bilen framför för jag byter körfält och ge mig gas" men icke, Teslan bromsar tills man helt är inne i vänstra körfältet och borta från den framförvarande bilen, samma som första exemplet att den är helt beroende av att andra fordon är helt inom sina markeringar och helst mitt i mellan dessa.
Sista Volvon var dessutom helt okänslig för väder och vind vad gällde att hålla koll på avståndet till framförvarande bil, spelade ingen roll hur mycket det snöade/regnade så hade den full koll. Teslan.... nej. Kamerafel hit och kamerafel dit :roll:

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 10:18
av CLi
Olten skrev:
ANLI skrev:
Autopiloten reagerar också på skugga av vägräcken och läser dessa istället för vita strecket.
Det enda Teslas autopilot är bra på är att klara dåliga markeringar och att den inte vinglar på breda vägar.
Farthållaren spökbromsar när man möter lastbilar också på relativt breda landsvägar.

Tesla verkar inte kunna skilja på farthållare och autopilot.
Förvånad att inte fler ägare klagar.
Men som det står i manualen ska autopiloten bara användas på motorvägar.
Jodå fler klagar, AP som farthållare är helt underlägsen mina tidigare bilar, den reagerar på fel saker. en mötande bil som inte helt kör i mitten av sitt körfält utan ligger närmare mittlinjen, vid omkörning strax efter att man själv blivit omkörd och följer efter, är den bilen för nära trots att den håller en högre hastighet och "kör ifrån" så blir det broms. Van från Volvon att när man blinkar så talar man om att "strunta i bilen framför för jag byter körfält och ge mig gas" men icke, Teslan bromsar tills man helt är inne i vänstra körfältet och borta från den framförvarande bilen, samma som första exemplet att den är helt beroende av att andra fordon är helt inom sina markeringar och helst mitt i mellan dessa.
Sista Volvon var dessutom helt okänslig för väder och vind vad gällde att hålla koll på avståndet till framförvarande bil, spelade ingen roll hur mycket det snöade/regnade så hade den full koll. Teslan.... nej. Kamerafel hit och kamerafel dit :roll:
Deppigt att höra för en som väntar på första Teslan. Vår Skôda med ”AP” har funkat riktigt bra på såväl stadsgator som motorvägen

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 10:25
av BrooklynS
Det verkar vara lite lotto där... kanske dålig kamerakalibrering? Enkelt att göra om.

Själv har jag haft väldigt lite problem med min AP genom åren och snart 11.000 mil. Några spökbromsningar absolut, men inte ofta. Bromsar vid möten av lastbilar när de är mycket nära eller korsar mittlinjen, det händer. Tveksamt vid vissa övergångar från en till två filer, ganska ofta.

Motorväg perfekt. Landsvägar i övrigt för det mesta väldigt bra.

Man lär sig hur den fungerar och när man bör koppla ur den ett ögonblick. Tänker inte ens på det längre.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 11:53
av Xeik
BrooklynS skrev:
Det verkar vara lite lotto där... kanske dålig kamerakalibrering? Enkelt att göra om.

Själv har jag haft väldigt lite problem med min AP genom åren och snart 11.000 mil. Några spökbromsningar absolut, men inte ofta. Bromsar vid möten av lastbilar när de är mycket nära eller korsar mittlinjen, det händer. Tveksamt vid vissa övergångar från en till två filer, ganska ofta.

Motorväg perfekt. Landsvägar i övrigt för det mesta väldigt bra.

Man lär sig hur den fungerar och när man bör koppla ur den ett ögonblick. Tänker inte ens på det längre.
Exakt samma upplevelse som jag har.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 12:00
av jonasl
Xeik skrev:
Exakt samma upplevelse som jag har.
Delar den. VWs adaptiva farthållare är på sätt och vis stabilare, antagligen för att den inte ens försöker vara smart och därmed är lite mer förutsägbar.

Filhållningen fungerar mycket bra på Teslan, men jag är skeptisk till 100% självkörning i en nära framtid.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 14:21
av bjornnilsson
Choke skrev:
bjornnilsson skrev:
Körde en sväng med 2022.12.3.1 i helgen. Tyvärr har bilen blivit rädd för skuggor och gör nu helt nya spökbromsningar vid skuggpartier. Den spökbromsade tre-fyra gånger på nerfärden från Örnsköldsvik till Stockholm och lika mycket på uppfärden (bilen körde själv hela vägen) vilket blir minst sex spökbromsningar på 120 mils körning. Det låter kanske lite men är superstörigt, speciellt med bagaget fullt med prylar. Håller tummarna för en snabb fix.
Körde 106 mil i helgen mellan Stockholm Värmland. Hade inga spökbromsar alls. Nu hade jag bara fartkontrollen på hela tiden och självstyrande endast på motorväg. 2-1 vägarna, blir bara jobbiga när det blir skifte mellan 2-1. Bilen tar ibland konstiga beslut och sambon tycker det är obehagligt, så jag lovat bara köra på motorväg.
Hade nattkörning också - tyckte att helljusautomatiken fungerade mycket bättre.
Jag kör konstant med FSD'n påslagen överallt där det är möjligt och det var som sagt länge sedan jag hade några spökbromsningar så jag tror det är något tillfälligt. Men med lågt stående sol och mycket skuggor över vägen så var det tydligt att bilen inte gillade större skuggpartier som den tolkar som något form av hinder = full broms och ett chockat sällskap som undrar om det var bilen eller jag.

1-2 skiftet kändes aningen jobbigare än tidigare, har upplevt att bilen varit lite snällare ett bra tag nu i dessa situationer och lite "lösare" i beslutet på så vis att man under ett tag behövde mindre kraft att hålla emot, men nu är den tillbaka att söka vänsterläget och hålla hårt in i detta för att sedan snabbt ändra om och lägga sig till höger. Det märkliga är att med vissa uppdateringar så känns det som att 1-2-situationerna nästan är adresserade men så kommer det sedan en ny uppdatering som tar en två steg bak (och nu i fallet för min bil även innebär spökbromsningar).

Antar att förhållandena är så pass skiftande att det är en rejäl utmaning att hitta en balans. Exempelvis är min erfarenhet att mörkerkörning verkar vara mer förlåtande, bilen blir mjukare och följsammare, förmodligen för att upplösningen blir enklare att förhålla sig till (min teori) - medans körning i lågt stående sol med skuggor över vägen blir en helt annan sak.

Jag är dock säker att detta kommer lösas med tiden.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 14:29
av tslaqqq
Ursäkta frågan men vilken FSD pratar vi, då FSD betorna är utrullade i USA och nu under April även nått Canada.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 14:30
av BrooklynS
Jag har ALDRIG varit med om "full broms" i något sammanhang. Jag tror faktiskt att ni som skriver detta inte har provat att själva bromsa fullt någon gång.

Det är en helt annan sak än vad som händer vid dessa spökbromsningar.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 14:31
av spacecoin
tslaqqq skrev:
Ursäkta frågan men vilken FSD pratar vi, då FSD betorna är utrullade i USA och nu under April även nått Canada.
Den som finns i Sverige, kan du nog förutsätta då det är svenska ägare på ett svenskt forum...

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 14:58
av Choke
bjornnilsson skrev:
Choke skrev:
bjornnilsson skrev:
Körde en sväng med 2022.12.3.1 i helgen. Tyvärr har bilen blivit rädd för skuggor var som sagt länge sedan jag hade några spökbromsningar så jag tror det är något tillfälligt. Men med lågt stående sol och mycket skuggor över vägen så var det tydligt att bilen inte gillade större skuggpartier som den tolkar som något form av hinder = full broms och ett chockat sällskap som undrar om det var bilen eller jag.

1-2 skiftet kändes aningen jobbigare än tidigare, har upplevt att bilen varit lite snällare ett bra tag nu i dessa situationer och lite "lösare" i beslutet på så vis att man under ett tag behövde mindre kraft att hålla emot, men nu är den tillbaka att söka vänsterläget och hålla hårt in i detta för att sedan snabbt ändra om och lägga sig till höger. Det märkliga är att med vissa uppdateringar så känns det som att 1-2-situationerna nästan är adresserade men så kommer det sedan en ny uppdatering som tar en två steg bak (och nu i fallet för min bil även innebär spökbromsningar).

Antar att förhållandena är så pass skiftande att det är en rejäl utmaning att hitta en balans. Exempelvis är min erfarenhet att mörkerkörning verkar vara mer förlåtande, bilen blir mjukare och följsammare, förmodligen för att upplösningen blir enklare att förhålla sig till (min teori) - medans körning i lågt stående sol med skuggor över vägen blir en helt annan sak.

Jag är dock säker att detta kommer lösas med tiden.
Håller med dig - är också övertygad att det blir bättre och bättre.
Är väldigt nöjd med fartkontrollen och stopp-funktionen. Underbart i köer. Körde Skoda i 1,5 år och 3500 mil, gillade deras fartkontroll men Teslan är en klass bättre tycker jag, särskilt med stop-funktionen.
Körde en del krokiga 70-vägar i Värmland i helgen, blev överraskad att bilen saktade ned i vissa skarpa kurvor.
Gillar också att om man behöver dra på gasen vid omkörning och sedan sakta släpper upp pedalen så blir det en jämn övergång till inställd hastighet.
Det jag inte blir klok på är att ibland så ställer bilen om hastigheten till befintlig - men oftast händer ingenting, kan inte se något mönster.
Funderar på att uppgradera autopiloten - har för mig man kan testa i 48 timmar. Ska bara välja några dagar då jag åker ensam långtur.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 15:01
av tslaqqq
spacecoin skrev:
tslaqqq skrev:
Ursäkta frågan men vilken FSD pratar vi, då FSD betorna är utrullade i USA och nu under April även nått Canada.
Den som finns i Sverige, kan du nog förutsätta då det är svenska ägare på ett svenskt forum...
Då är det ju inte fsd alls eller?

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 17:07
av spacecoin
tslaqqq skrev:
spacecoin skrev:
tslaqqq skrev:
Ursäkta frågan men vilken FSD pratar vi, då FSD betorna är utrullade i USA och nu under April även nått Canada.
Den som finns i Sverige, kan du nog förutsätta då det är svenska ägare på ett svenskt forum...
Då är det ju inte fsd alls eller?
Det är precis som den i USA minus att man måste bekräfta filbyten och lite andra begränsningar som max-svängar etc.

FSD-betan eller alfan eller vad man ska kalla den för är inte "utrullad" till alla kunder i USA. Runt 100k om man ska läsa det man tror, men det tror jag är högt. Många har ju slutat använda den eller lämnat betan och dom har inte lagt till nya användare i år.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 17:37
av Choke
spacecoin skrev:
dom har inte lagt till nya användare i år.[/quote]
Jo i Canada

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 18:53
av spacecoin
Choke skrev:
spacecoin skrev:
dom har inte lagt till nya användare i år.
Jo i Canada
Ja ok, 10 kanadensare... :)

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 19:33
av Choke
spacecoin skrev:
Choke skrev:
spacecoin skrev:
dom har inte lagt till nya användare i år.
Jo i Canada
Ja ok, 10 kanadensare... :)
Vet inte - känner bara en som blivit godkänd :-)

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 20:47
av LasseTM
BrooklynS skrev:
Jag har ALDRIG varit med om "full broms" i något sammanhang. Jag tror faktiskt att ni som skriver detta inte har provat att själva bromsa fullt någon gång.

Det är en helt annan sak än vad som händer vid dessa spökbromsningar.
I min första M3 när spökbromsningar var en del av vardagen så bromsade den fullt vid ett tillfälle för mig.
Riktigt läskigt att nästan stå still innan jag han på gaspedalen igen när jag låg i 70.
Men efter det har den bromsat mjukare och nu märker jag inte av spökbromsningar längre.

Re: Senaste version 2022.12

Postat: 26 apr 2022 21:04
av BrooklynS
Bromsa fullt = ABS jobbar hela tiden även på torr asfalt.