Sida 268 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 16:27
av Moelito
Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt.. Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 16:31
av Moelito
Klagar på kylvätskenivån för batteriet och hänvisade till instruktionsboken. I instruktionsboken står beskrivet hur man kontrollerar och fyller på kylarvätska men det kändes ju inte riktigt som något man skulle göra själv. Och mycket riktigt, fin plombering på kärlet Bild
Så bidde bärgare till Audi. Får se vad de säger. Tur att man inte behöver stå för kostnaden själv... BildBild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 16:39
av taliz
Inte nån mjukvarubugg bara?
Jag fick upp nått kritiskt fel på min ID4, stanna och kontakta verkstad etc.
Körde vidare, efter paus så var felet borta.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 16:43
av Nect
martinot skrev:
Nect skrev:

Kom ner till 17.4 kWh/100km på en nästan två mil lång sträcka. Medelhastighet 59km/h
I låg hastighet som 30-60 km/h så drar ju nästan alla elbilar extremt lite, och är sällan något problem. Det är ju när man kommer upp i motorvägsfart som det börjar bli problem, och där man skiljer agnarna från vetet.

Där blir både laddhastighet och energisnålhet (med främst lågt luftmotstånd) av yttersta vikt i kombination med storlek på batteripaketet.
80 väg med bitvis 60 och sista biten stadskörning. Men samma sträcka brukar ligga på runt 2.5-2.7.

E-tronen drar extremt mycket vid många start/stopp vid korsningar etc. Så den här förbrukningen är helt klart väldigt bra mot vad jag brukar ligga på.
8-)
Tänk en E-tron 55 med tesla drivlina

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 16:55
av Moelito
taliz skrev:
Inte nån mjukvarubugg bara?
Jag fick upp nått kritiskt fel på min ID4, stanna och kontakta verkstad etc.
Körde vidare, efter paus så var felet borta.
Nope, luttrad som man är i Automotive SW branchen så testade jag inte mindre än 5 gånger att få bilen att gå ner i vad jag iaf tror är deep sleep. Dvs, slå av tändning och lås bilen och vänta i minst 5 minuter.
Även två längre cykler, dvs slå av och lås, vänta.. Typ 30 minuter. Men icke.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 17:01
av Moelito
Btw, ska inte bilen ringa upp call center om man trycker på info/service knappen i taket? Kan jag ju tala om att den inte gjorde trots att den fint indikerade att knappen var aktiverad med en liten röd lysdiod. Fick vackert ringa Audis mobilitetsgsrantinummer manuellt. Inget direkt problem men iaf...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 18:07
av M3apan
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 20:51
av Gargamel
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).

På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.

Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 21:13
av martinot
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).

På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.

Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?

Fram tills dess så kanske en bra diesel Mercedes eller BMW skulle kunna vara ett alternativ?

Ett annat tips för laddstopp: Tycker inte heller att det är optimalt att stanna i onödan, men ett tips är att ta med sig en dator. Har även en datorbricka/miniskrivbord jag hänger på ratten, musmatta jag lägger på mittkonsolen (har även en datormus alltid liggandes i bilen), och sedan är det bara att koppla upp internet via mobilen och logga på VPN. Då kan du jobba och fakturera för hela tiden som du väntar på laddning.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 21:15
av Gargamel
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).

På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.

Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?

Fram tills dess så kanske en bra diesel Mercedes eller BMW skulle kunna vara ett alternativ?

Ett annat tips för laddstopp: Tycker inte heller att det är optimalt att stanna i onödan, men ett tips är att ta med sig en dator. Har en datorbricka/miniskrivbord jag hänger på ratten, musmatta jag lägger på mittkonsolen (har även en datormus alltid liggandes i bilen), och sedan är det bara att koppla upp internet via mobilen och logga på VPN. Då kan du jobba och fakturera för hela tiden som du väntar på laddning.

Njae, med den prislappen så är en Taycan CT mer intressant (utan att provsuttit någon av dem)
Anledningen att jag tog en elis var just att slippa lägga ut med 6-12000kr/månad i soppa-pengar.

Fast skulle inte kunna byta in min EQC nu, merca vill ha nu vid månadsskiftet ca 770tkr.
Bästa bud går att få runt 580tkr.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 21:34
av martinot
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:

Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).

På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.

Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?

Fram tills dess så kanske en bra diesel Mercedes eller BMW skulle kunna vara ett alternativ?

Ett annat tips för laddstopp: Tycker inte heller att det är optimalt att stanna i onödan, men ett tips är att ta med sig en dator. Har en datorbricka/miniskrivbord jag hänger på ratten, musmatta jag lägger på mittkonsolen (har även en datormus alltid liggandes i bilen), och sedan är det bara att koppla upp internet via mobilen och logga på VPN. Då kan du jobba och fakturera för hela tiden som du väntar på laddning.

Njae, med den prislappen så är en Taycan CT mer intressant (utan att provsuttit någon av dem)
Anledningen att jag tog en elis var just att slippa lägga ut med 6-12000kr/månad i soppa-pengar.

Fast skulle inte kunna byta in min EQC nu, merca vill ha nu vid månadsskiftet ca 770tkr.
Bästa bud går att få runt 580tkr.
Du får nog ändå räkna med en 6-12 papp extra i månaden för en hyfsat vettigt utrustad Taycan när du räknar på högre inköpspris, högre förmånsvärde och högre försäkringskostnad.

Var själv rätt starkt inne på en Taycan nu senaste månaden, men förutom priset (som jag skulle kunnat leva med), så föll det denna gången främst på de sämre laddmöjligheterna.

Skippade Taycan, och har alldeles nyligen beställt en M3 på nytt (trots dess brister hittade jag inget bättre på marknaden för mitt/vårt behov). Ionity och andra laddnät blir förhoppningsvis och troligen mycket bättre i framtiden, men nu för denna gången så avstod jag. Får om 2-4 år checka hur det ser ut då.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 21:40
av Gargamel
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:


Njae, med den prislappen så är en Taycan CT mer intressant (utan att provsuttit någon av dem)
Anledningen att jag tog en elis var just att slippa lägga ut med 6-12000kr/månad i soppa-pengar.

Fast skulle inte kunna byta in min EQC nu, merca vill ha nu vid månadsskiftet ca 770tkr.
Bästa bud går att få runt 580tkr.
Du får nog ändå räkna med en 6-12 papp extra i månaden för en hyfsat vettigt utrustad Taycan när du räknar på högre inköpspris, högre förmånsvärde och högre försäkringskostnad.

Var själv rätt starkt inne på en Taycan nu senaste månaden, men förutom priset (som jag skulle kunnat leva med), så föll det denna gången främst på de sämre laddmöjligheterna.

Skippade Taycan, och har alldeles nyligen beställt en M3 på nytt (trots dess brister hittade jag inget bättre på marknaden för mitt/vårt behov). Ionity och andra laddnät blir förhoppningsvis och troligen mycket bättre i framtiden, men nu för denna gången så avstod jag. Får om 2-4 år checka hur det ser ut då.
Fick ett anbud på en 4S

Förmånsavgiften 13 798kr.
Månadsavgiften för bilen 15 844kr/månad (exkl momsen)

tror Cross Turismon kommer bli lite dyrare än så, då den är ny.
Har dock aldrig provsuttit e-tronen, fanns typ aldrig i tanken när jag jämförde.. kände nog inte till den så mycket då.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 maj 2021 21:43
av martinot
Gargamel skrev:

Fick ett anbud på en 4S

Förmånsavgiften 13 798kr.
Månadsavgiften för bilen 15 844kr/månad (exkl momsen)

tror Cross Turismon kommer bli lite dyrare än så, då den är ny.
Har dock aldrig provsuttit e-tronen, fanns typ aldrig i tanken när jag jämförde.. kände nog inte till den så mycket då.
Testa en e-tron 55!

Även om den inte är någon energisnål bil, så laddar den snabbt med väldigt hög effekt (och mycket rak laddkurva). Inte alls något dåligt alternativ.

Dessutom finns den ofta till extremt bra förmånliga leasingpriser. Här är ett tidigare exempel (från i början av året):
Nu har vi fantastiskt företagserbjudande på Audis elbil, E-tron 55 Quattro Proline, som ger dig all den kvalitet du förväntar dig av en Audi. Batteriet ger dig en räckvidd på upp till 435 km och snabbladdning med upp till 150kW finns tillgängligt. Dessutom medföljer ett par All Mountain skidor från Fischer vid beställning innan 2021.

Pris: Fr. 799 000 kr
Business Lease: Fr. 3 791 kr/mån exkl. moms. (1000 mil/år, löptid 24 mån).
Förmånsvärde: Netto 3 458 kr/mån.

Utrustad med bl.a.:

Adaptiv luftfjädring
20” aluminiumfälgar
Assistanspaket Tour
El-inställbara framsäten med minnesfunktion för förarsäte
LED-strålkastare
MMI navigation
Takreling i eloxerad aluminium
Interiörbelysningspaket
Audi sound system
(Erbjudandet gäller svart färg. Annan färg eller utrustning mot pristillägg).

I Business Lease ingår:

0 kr i första förhöjd insats
Garanterat restvärde.
2 års nybilsgaranti och assistans som förlängs via auktoriserad service.
Bränslekort.
Allt på en faktura.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 09:23
av Robertrimmevik
Nect skrev:
Följde rådet att frirulla (coasting) mycket och då nådde jag nytt personbästa!
Inte tänkt på det tidigare men jäklar i gatan vad bilen rullar långt utan ”gaspådrag”. Har nog att göra med bilens momentum tack vare den höga vikten.

Kom ner till 17.4 kWh/100km på en nästan två mil lång sträcka. Medelhastighet 59km/h
Kul att jag kunde hjälpa till.
Snittade själv 21.1 igår på en runda på 33 mil. Grusväg och landsväg vindstilla.
Körde så gått som lagligt då jag har två fortkörningsböter på två månader.

Nu verkar jag fått någon slags ban på forumet då jag blir utloggad efter ett antal minuter. Kanske beror på att jag skrev väldigt nedlåtande om Musk. Så det blir nog tyst från mig framöver.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 20:16
av HelectriC
M3apan skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...
Tjänar du 130kr/h? Försöker inte var spydig, men var tjänar man så lite? Jag hade mer på sommarjobb för 20år sen :o

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 20:23
av mati
HelectriC skrev:
M3apan skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...
Tjänar du 130kr/h? Försöker inte var spydig, men var tjänar man så lite? Jag hade mer på sommarjobb för 20år sen :o
Det beror väl på om det är netto eller brutto. Men 21.000kr/månad anser jag inte är ovanligt lite. Framförallt inte om det är netto. En ganska vanlig lön skulle jag vilja påstå.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 20:45
av Legato
Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 20:49
av Bjelke
Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 20:54
av MWall
Bjelke skrev:
Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )

Enligt Danni Audi e-tron 55 quattro 6336 kr -> 7116 kr. så 780:-/mån. Men det är väl en grundutrustad. Har man mycket utrustning minskar skillnaden. Dvs det är inte hela världen på en E-Tron.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 21:01
av Bjelke
MWall skrev:
Bjelke skrev:
Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )

Enligt Danni Audi e-tron 55 quattro 6336 kr -> 7116 kr. så 780:-/mån. Men det är väl en grundutrustad. Har man mycket utrustning minskar skillnaden. Dvs det är inte hela världen på en E-Tron.
Ok :)

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 21:05
av Nect
Legato skrev:
Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D
Vad kul! Lägg dig bakom en långtradare så kanske det går :lol:

Ett tips är att ändra ”regen” inställningen. Tror den ligger i automatikläget standard (ändrar du via paddlarna återställs den ganska snabbt) i automatik så kopplar den in regen om den via kartdata eller radarn anser att du kommer behöva bromsa. Annars låter den bilen frirulla när man släpper upp pedalen.

I manuellt läge frirullar bilen och man använder paddlarna för att reglera regen i två steg.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 21:09
av Nect
MWall skrev:
Bjelke skrev:
Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )

Enligt Danni Audi e-tron 55 quattro 6336 kr -> 7116 kr. så 780:-/mån. Men det är väl en grundutrustad. Har man mycket utrustning minskar skillnaden. Dvs det är inte hela världen på en E-Tron.
Jag klarade mig också med någon månads marginal. Men blir intressant att se vad förmånsvärdet faktiskt blir efter höjningen.
Jag skulle ta en ”base” först men råkade bli utrusning för runt 90-100k 8-)

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 21:14
av mati
Legato skrev:
Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D
Det är ju en höjdskillnad på 60 meter eller nåt sånt. Kanske får du medvind också. Och sen får du räkna med att behöva ta bussen de sista milen. Men annars så. :lol:
Grattis till nya bilen.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 21:20
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
M3apan skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...
Tjänar du 130kr/h? Försöker inte var spydig, men var tjänar man så lite? Jag hade mer på sommarjobb för 20år sen :o
Det beror väl på om det är netto eller brutto. Men 21.000kr/månad anser jag inte är ovanligt lite. Framförallt inte om det är netto. En ganska vanlig lön skulle jag vilja påstå.
Relativt ovanligt att prata nettolön både i Sverige och Norge. Det är väl mer i Tyskland man brukar göra det. Brutto 21k är ju ingen höjdare va?

Re: Audi e-tron

Postat: 01 jun 2021 21:21
av Legato
Bjelke skrev:
Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )
Min är extremt sparsamt utrustad så det blev ungefär 10% diff. Men slänger man på lite utrustning så blir det snabbt en helt annan sak! Tack!