Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
2 nya lastbilar med 3:or till Trosta denna morgon. Snabb räkning så fick jag det till 16 st.
För att sätta lite perspektiv på saker och ting så leverar dom 40-50 bilar om dagen i Trosta när det är som mest. Svårt med fix och sånt då.ceel skrev:Var detta i Trosta?KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Nåja, efter att de fixat det vi hittat fick vi lite mer tid att gå igenom bilen och den åkte in en gång till. Vad vi hittade:
Funkar det så att de åtgärdar saker direkt där på direkten? Det är inget man behöver boka in för i efterhand? Man undrar ju då varför de inte fixat sådana saker innan kunden kommer!?![]()
Hur lång tid tog det allt som allt från att ni kom dit tills att ni åkte därifrån? Är allt utom klädseln fixat nu då eller är det fler återbesök bokade för fix?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Jo, men för bilar i den här prisklassen bör leveransprocessen inkludera att fixa småsaker som man kan åtgärda på 1-2 timmar. Det är ju en fullständigt basal del i kvalitetsarbetet. Alla bilar har fel vid leverans och jag har ju personligen inte hämtat min Tesla ännu men just dessa småfel låter rätt återkommande och det sänker ju känslan hos kunden och vore inte svårt att få till som en del i processen.Jjonas skrev:För att sätta lite perspektiv på saker och ting så leverar dom 40-50 bilar om dagen i Trosta när det är som mest. Svårt med fix och sånt då.
-
Hämtade ut min i tisdags på Trosta. Trevlig kille som hjälpte till och alla "lackproblem" visade sig vara limrester från skyddsplast, så det tvättade han bort på plats.
Någon fläck på insidan av dörren kunde också tvättas bort.
Den ska in på SC för följande:
Sne ratt (antar att det är hjulinställning som behövs)
Vinande ljud i hastigheter 40-70km/h (läste på Facebook att någon hade en kåpa på undersidan av backspegeln som satt lite löst, efter att ha "slagit till" den så slutade det vinande ljudet.
Reva i baksätet
Repa i plasten precis under baksätet
Lacksläpp runt gångjärnet höger framdörr.
Tar för givet att allt kommer lagas gratis trots att estimatet säger 15tkr.
Någon fläck på insidan av dörren kunde också tvättas bort.
Den ska in på SC för följande:
Sne ratt (antar att det är hjulinställning som behövs)
Vinande ljud i hastigheter 40-70km/h (läste på Facebook att någon hade en kåpa på undersidan av backspegeln som satt lite löst, efter att ha "slagit till" den så slutade det vinande ljudet.
Reva i baksätet
Repa i plasten precis under baksätet
Lacksläpp runt gångjärnet höger framdörr.
Tar för givet att allt kommer lagas gratis trots att estimatet säger 15tkr.
Har nu hämtat ut min M3P, röd med vit klädsel.
Jag spenderade 20 minuter pånarra gå igenom bilen grundligt och jag hittade inte EN ENDA grej som inte var perfekt. Kanske har jag haft galen tur men det är STOR skillnad på denna och min LR från 2019. Trots 20-tummarna upplever jag även bilen som mycket tystare.
Jo en liten detalj skulle väl vara att de inte riktigt fått bort alla vattenfläckar på huven efter tvätten.
Det kan jag leva med. Dessutom kul att få hämta bilen i detta väder!
Jag spenderade 20 minuter pånarra gå igenom bilen grundligt och jag hittade inte EN ENDA grej som inte var perfekt. Kanske har jag haft galen tur men det är STOR skillnad på denna och min LR från 2019. Trots 20-tummarna upplever jag även bilen som mycket tystare.
Jo en liten detalj skulle väl vara att de inte riktigt fått bort alla vattenfläckar på huven efter tvätten.

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black

- tobias_rullar
- Teslaägare
Ah! Vackert! Grattis! Kul att din upplevelse var positiv!fakerlind skrev:Har nu hämtat ut min M3P, röd med vit klädsel.

Börjar ångra lite att jag snålade och tog vit. Nu vill jag ju ha en röd... Å andra sidan är jag väl upp e i 10-20 färger som jag växlar mellan. Ser jag en silver vill jag wrappa min i silver. Ser jag en orange vill jag wrappa i det. Ser jag en lila är jag kanske mer tveksam, men varför inte? Ser jag en vit vill jag inte ha wrap längre... Osv, osv. Så det är lite jobbigt för mig nu.
Kanske finns nån vattenfärg så man kan byta färg varje dag.

Men främst vill jag ha min beställda bil... gärna igår.

- OfarligTesla
- Teslaägare
Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.
Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock. Var någon passningsgrej i de olika panelerna för tygtaket som inte var helt hundra. Kanske tar upp det om jag skall till service någon gång.
Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock. Var någon passningsgrej i de olika panelerna för tygtaket som inte var helt hundra. Kanske tar upp det om jag skall till service någon gång.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- tobias_rullar
- Teslaägare
Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?OfarligTesla skrev:Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.
Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.
Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?
Galet många Teslor levereras nu i juni!
485st Nyregistrerade redan den 10 juni.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci=
485st Nyregistrerade redan den 10 juni.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci=
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).tobias_rullar skrev:Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?OfarligTesla skrev:Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.
Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.
Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?
Fick både rattvärme (som jag inte bryr mig så mycket om, men kanske plus när man säljer) och inställbart svankstöd på bägge framstolar (viktigare för mig).
Så är det viktigt så kan jag tipsa dig om att beställa innan kön blir för lång.
(Verkar som de sålt en stor del av sin fabrikskapacitet.)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- shamrock1000
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/linda39795
Fick mail att min bil som skulle bli hämtad i Malmö nu på lör blir försenad till nästa vecka på tor istället.
Fler som fått samma besked från Malmö?
Model 3 LR, 2021.
Grattis till nya bilen! Är du nöjd med den? Stor skillnad mot din förra?martinot skrev:Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).tobias_rullar skrev:Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?OfarligTesla skrev:Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.
Fick både rattvärme (som jag inte bryr mig så mycket om, men kanske plus när man säljer) och inställbart svankstöd på bägge framstolar (viktigare för mig).
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- OfarligTesla
- Teslaägare
Någon form av rekond gör jag alltid, aldrig sett en ny bil som är vettigt polerad vid leverans om vi nu inte pratar riktigt dyra bilar som Ferrari/Lambo så de måste poleras upp. Att bilen var smutsig är ju egentligen bara irriterande för att det blir svårare att se fel men de sa att man kan anmäla sådant inom några dagar och 16 mils körning, så om det inte fixas vid rekond får jag väl höra av mig till dem.tobias_rullar skrev:
Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?
Hade inställbart svankstöd på passagerarsidan iaf, kollade inte rattvärme men antar det då alla verkar ha det.
Alltid polering innan behandling, underarbetet är viktigt för resultatet.martinot skrev:Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).
- tobias_rullar
- Teslaägare
Perfekt, bara att hoppas att min kommer med samma.martinot skrev:Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).

Jo, jag har beställt, och betalt, en M3P som ska lev. nästa fredag. Så nu går tiden alldeles för sakta...
Tråkiga med det är att jag tid att kolla på och spendera massa pengar på mer eller mindre onödiga tillbehör. Tex en rulle PPF...

Grattis till nya bilen!

Grattis till bilen fakerlind, så snygg!
Tråkigt att en del fått smutsiga bilar o dyl.
Jag kommer att vara stenhård när det gäller eventuella fel och kommer ta min tid och gå igenom check-listan som någon postade här. Jag förväntar mig en ny bil.
Tråkigt att en del fått smutsiga bilar o dyl.
Jag kommer att vara stenhård när det gäller eventuella fel och kommer ta min tid och gå igenom check-listan som någon postade här. Jag förväntar mig en ny bil.
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias73650
Håller med dig, och kommer också vara supernoga. Min oro handlar mer om det finns en defekt som anses vara inom spec som jag inte kan acceptera (eller där åtgärden inte upplevs tillräckligt bra). Vad blir alternativen då? Neka leverans, då får man väl inte chans till ett annat ex (utan blir svartlistad i x månader)?Nirre87 skrev:Jag kommer att vara stenhård när det gäller eventuella fel och kommer ta min tid och gå igenom check-listan som någon postade här. Jag förväntar mig en ny bil.
I en situation där man sålt sin gamla bil, och det inte finns några konkurrenter tillgängliga. Nu låter jag väldigt pessimistisk, men efter vissa historier i tråden är jag mer nervös än förväntansfull inför min upphämtning (som precis blivit tidigarelagd 3 dgr).
Men som sagt, det finns ju lika många exempel på folk som är nöjda med sina bilar vid upphämtning. Hoppas verkligen jag kan återkomma med solskenshistoria om en vecka.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Jag tror inärlighetens namn att om alla skrev om sin upplevelse så skulle man få en mer nyanserad bild av verkligheten. Oftast är det väl när man är besviken som man känner behovet tänker jag.
Har redan hunnit rullla en del mil och jösses vad den här bilen är bra!
Har redan hunnit rullla en del mil och jösses vad den här bilen är bra!
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias73650
Du har helt rätt
Grattis till din bil, den ser galet fin ut! Förstår att du njuter.
Grattis till din bil, den ser galet fin ut! Förstår att du njuter.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Om smutsig innebär fel för dig så kan det vara onödigt att ens åka dit beroende på var du skall hämta. Alla bilar stod utomhus i Trosta och hade väl tvättats någon gång senaste dagarna men parkerats utomhus, kanske redan igår eftersom det fanns lite kalkfläckar och en hel del smuts/pollen som satt fast.Nirre87 skrev:Tråkigt att en del fått smutsiga bilar o dyl.
Min bil hade väl egentligen inga fel men passformen var inte helt perfekt på alla ställen i interiören om man letade efter det, på det hela var det dock bra betyg. Brukar kunna hitta problem i de flesta nya bilar om man letar efter det, inte bara Tesla då.
Vi har tid för hämtning imorgon eftermiddag. Inte hört något än om försening.shamrock1000 skrev:Fick mail att min bil som skulle bli hämtad i Malmö nu på lör blir försenad till nästa vecka på tor istället.
- tangotobbe
- Teslaägare
Vi hämtade ut vår M3LR (vit, vit inredning, dragkrok) igår på Trosta. Hittade i princip inga skavanker förutom en baklykta som skjöt ut lite, lite mer än andra sidan (så pass lite att vi inte kände för att ta det på plats).
Utlämningen var supersmidig och det var ingen stress att gå igenom bilen - vi hade kunnat stå där till stängning kändes det som.
Bilen var smutsig på utsidan, antagligen pga det som skrivits tidigare att de tvättats och sen stått ute. Inuti var det lite skräp på baksätena och på golvet på förarsidan låg någon slags pappersark från någon verkstad. Otroligt oklart, men det var bara att kasta.
Otroligt lite att klaga på med andra ord - allt var långt över förväntan (hade visserligen väldigt låga förväntningar, men ändå). Fick till och med hämtat bilen fem dagar innan första leveranstid. Supernöjd med allt hittills!
Utlämningen var supersmidig och det var ingen stress att gå igenom bilen - vi hade kunnat stå där till stängning kändes det som.
Bilen var smutsig på utsidan, antagligen pga det som skrivits tidigare att de tvättats och sen stått ute. Inuti var det lite skräp på baksätena och på golvet på förarsidan låg någon slags pappersark från någon verkstad. Otroligt oklart, men det var bara att kasta.
Otroligt lite att klaga på med andra ord - allt var långt över förväntan (hade visserligen väldigt låga förväntningar, men ändå). Fick till och med hämtat bilen fem dagar innan första leveranstid. Supernöjd med allt hittills!

- shamrock1000
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/linda39795
Gratulerar!Xeik skrev:Vi har tid för hämtning imorgon eftermiddag. Inte hört något än om försening.shamrock1000 skrev:Fick mail att min bil som skulle bli hämtad i Malmö nu på lör blir försenad till nästa vecka på tor istället.
vi hade planer på lör som vi får lösa på annat sätt nu när vi är utan bil.
Model 3 LR, 2021.
Om det är någon som är missnöjd med sin nya LR eller P så erbjuder jag en ID4 i byte rakt av, ok? 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fick idag leverans av min model 3 Long Range pärlvit med vit interiör
Bilen ser väldigt snygg ut och utan tvivel snyggare än fjolårets design där jag dock hade svart klädsel.
Det ända klagomål jag har är att Tesla att dörrsidorna har betydligt mindre vitt än man hade tidigare. I baksätet är det enbart det svart I dörrsidorna vilket jag tycker är lite smaklöst, man borde ha blandat vitt och svart som 2020 års modell speciellt eftersom man höjde priset på vit interiör
Bilen ser väldigt snygg ut och utan tvivel snyggare än fjolårets design där jag dock hade svart klädsel.
Det ända klagomål jag har är att Tesla att dörrsidorna har betydligt mindre vitt än man hade tidigare. I baksätet är det enbart det svart I dörrsidorna vilket jag tycker är lite smaklöst, man borde ha blandat vitt och svart som 2020 års modell speciellt eftersom man höjde priset på vit interiör