Re: Väntrum Model 3
Postat: 10 jun 2021 07:47
2 nya lastbilar med 3:or till Trosta denna morgon. Snabb räkning så fick jag det till 16 st.
För att sätta lite perspektiv på saker och ting så leverar dom 40-50 bilar om dagen i Trosta när det är som mest. Svårt med fix och sånt då.ceel skrev:Var detta i Trosta?KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Nåja, efter att de fixat det vi hittat fick vi lite mer tid att gå igenom bilen och den åkte in en gång till. Vad vi hittade:
Funkar det så att de åtgärdar saker direkt där på direkten? Det är inget man behöver boka in för i efterhand? Man undrar ju då varför de inte fixat sådana saker innan kunden kommer!?![]()
Hur lång tid tog det allt som allt från att ni kom dit tills att ni åkte därifrån? Är allt utom klädseln fixat nu då eller är det fler återbesök bokade för fix?
Jo, men för bilar i den här prisklassen bör leveransprocessen inkludera att fixa småsaker som man kan åtgärda på 1-2 timmar. Det är ju en fullständigt basal del i kvalitetsarbetet. Alla bilar har fel vid leverans och jag har ju personligen inte hämtat min Tesla ännu men just dessa småfel låter rätt återkommande och det sänker ju känslan hos kunden och vore inte svårt att få till som en del i processen.Jjonas skrev:För att sätta lite perspektiv på saker och ting så leverar dom 40-50 bilar om dagen i Trosta när det är som mest. Svårt med fix och sånt då.
Ah! Vackert! Grattis! Kul att din upplevelse var positiv!fakerlind skrev:Har nu hämtat ut min M3P, röd med vit klädsel.
Jag spenderade 20 minuter pånarra gå igenom bilen grundligt och jag hittade inte EN ENDA grej som inte var perfekt. Kanske har jag haft galen tur men det är STOR skillnad på denna och min LR från 2019. Trots 20-tummarna upplever jag även bilen som mycket tystare.
Jo en liten detalj skulle väl vara att de inte riktigt fått bort alla vattenfläckar på huven efter tvätten.
Det kan jag leva med. Dessutom kul att få hämta bilen i detta väder!
Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?OfarligTesla skrev:Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.
Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.
Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).tobias_rullar skrev:Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?OfarligTesla skrev:Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.
Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.
Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?
Grattis till nya bilen! Är du nöjd med den? Stor skillnad mot din förra?martinot skrev:Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).tobias_rullar skrev:Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?OfarligTesla skrev:Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.
Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.
Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?
Fick både rattvärme (som jag inte bryr mig så mycket om, men kanske plus när man säljer) och inställbart svankstöd på bägge framstolar (viktigare för mig).
Så är det viktigt så kan jag tipsa dig om att beställa innan kön blir för lång.
(Verkar som de sålt en stor del av sin fabrikskapacitet.)
Någon form av rekond gör jag alltid, aldrig sett en ny bil som är vettigt polerad vid leverans om vi nu inte pratar riktigt dyra bilar som Ferrari/Lambo så de måste poleras upp. Att bilen var smutsig är ju egentligen bara irriterande för att det blir svårare att se fel men de sa att man kan anmäla sådant inom några dagar och 16 mils körning, så om det inte fixas vid rekond får jag väl höra av mig till dem.tobias_rullar skrev:
Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?
Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?
Alltid polering innan behandling, underarbetet är viktigt för resultatet.martinot skrev:Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).
Perfekt, bara att hoppas att min kommer med samma.martinot skrev:Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).
Fick både rattvärme (som jag inte bryr mig så mycket om, men kanske plus när man säljer) och inställbart svankstöd på bägge framstolar (viktigare för mig).
Så är det viktigt så kan jag tipsa dig om att beställa innan kön blir för lång.
(Verkar som de sålt en stor del av sin fabrikskapacitet.)
Håller med dig, och kommer också vara supernoga. Min oro handlar mer om det finns en defekt som anses vara inom spec som jag inte kan acceptera (eller där åtgärden inte upplevs tillräckligt bra). Vad blir alternativen då? Neka leverans, då får man väl inte chans till ett annat ex (utan blir svartlistad i x månader)?Nirre87 skrev:Jag kommer att vara stenhård när det gäller eventuella fel och kommer ta min tid och gå igenom check-listan som någon postade här. Jag förväntar mig en ny bil.
Om smutsig innebär fel för dig så kan det vara onödigt att ens åka dit beroende på var du skall hämta. Alla bilar stod utomhus i Trosta och hade väl tvättats någon gång senaste dagarna men parkerats utomhus, kanske redan igår eftersom det fanns lite kalkfläckar och en hel del smuts/pollen som satt fast.Nirre87 skrev:Tråkigt att en del fått smutsiga bilar o dyl.
Jag kommer att vara stenhård när det gäller eventuella fel och kommer ta min tid och gå igenom check-listan som någon postade här. Jag förväntar mig en ny bil.
Vi har tid för hämtning imorgon eftermiddag. Inte hört något än om försening.shamrock1000 skrev:Fick mail att min bil som skulle bli hämtad i Malmö nu på lör blir försenad till nästa vecka på tor istället.
Fler som fått samma besked från Malmö?
Gratulerar!Xeik skrev:Vi har tid för hämtning imorgon eftermiddag. Inte hört något än om försening.shamrock1000 skrev:Fick mail att min bil som skulle bli hämtad i Malmö nu på lör blir försenad till nästa vecka på tor istället.
Fler som fått samma besked från Malmö?