Sida 269 av 605
Re: Aktien TSLA
Postat: 28 mar 2021 21:45
av Jordad
Legato skrev:
Verkar inte som du läste det jag skrev överhuvudtaget.
Tesla ner 30% sen januari och Nasdaq ner runt 2% under samma period. Så nej...
Jag tänkte mer från att Tesla tillkännagav att man hade köpt Bitcoin i februari eftersom det var tal om att Teslas köp av Bitcoin har påverkat värderingen. Men ja Nasdaq var en dålig jämförelse. Rotationen har inte påverkat alla högt värderade aktier på samma sätt.
Vill man jämföra med något bättre så har tex Tesla och Nio rört sig lika sedan Tesla tillkännagav Bitcoinköpet.
Re: Aktien TSLA
Postat: 28 mar 2021 21:48
av Sabbe
Kan inte alla här skriva vad ni tror om vad Tesla aktien står i slutet av detta år, 2025 samt 2030? Ge ett spann på max 100%.
Så kan vi se tillbaka sen vem som hade mest rätt/fel
Slutet av 2021: $600-1200
2025: $3.000-6.000
2030: $7.000-14.000
Re: Aktien TSLA
Postat: 28 mar 2021 22:00
av spacecoin
Jordad skrev:Legato skrev:
Verkar inte som du läste det jag skrev överhuvudtaget.
Tesla ner 30% sen januari och Nasdaq ner runt 2% under samma period. Så nej...
Jag tänkte mer från att Tesla tillkännagav att man hade köpt Bitcoin i februari eftersom det var tal om att Teslas köp av Bitcoin har påverkat värderingen. Men ja Nasdaq var en dålig jämförelse. Rotationen har inte påverkat alla högt värderade aktier på samma sätt.
Det var ju det som var poängen i artikeln. Det har inte påverkat värderingen. Du behöver nog läsa lite noggrannare
In late January TSLA bought about 1.5 billion of Bitcoin and the ensuing rally in the crypto asset quickly made the company a paper profit of nearly $1 billion. This was bigger than the company’s profits from EV sales in 2020 turning TSLA effectively into a crypto hedge fund rather than an EV car maker. While investors cheered the move initially the stock price did not respond as markets fully understand that Bitcoin is two-edged sword.
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2021 00:02
av Jordad
[quote="spacecoin"
Det var ju det som var poängen i artikeln. Det har inte påverkat värderingen. Du behöver nog läsa lite noggrannare
In late January TSLA bought about 1.5 billion of Bitcoin and the ensuing rally in the crypto asset quickly made the company a paper profit of nearly $1 billion. This was bigger than the company’s profits from EV sales in 2020 turning TSLA effectively into a crypto hedge fund rather than an EV car maker. While investors cheered the move initially the stock price did not respond as markets fully understand that Bitcoin is two-edged sword.
Ja det gjorde jag

Men att marknaden helt skulle förstå Bitcoin vet jag inte om man kan hålla med.
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2021 01:08
av spacecoin
Jordad skrev:Ja det gjorde jag

Men att marknaden helt skulle förstå Bitcoin vet jag inte om man kan hålla med.
Det har du ju helt rätt i

Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2021 01:28
av Zalman3
Data, vetenskap och fakta, som vi alla har tillgång till, bevisar att Volkswagen-koncernen inte är i närheten av en position att utmana marknadsledaren, varken idag eller i framtiden. Volkswagen-gruppen är mindre idag inom elbilar och husbatterier och kommer enligt deras definition att krympa varje år i förhållande till Tesla.
https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... ueckbleibt
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2021 06:07
av backe
Zalman3 skrev:
Data, vetenskap och fakta, som vi alla har tillgång till, bevisar att Volkswagen-koncernen inte är i närheten av en position att utmana marknadsledaren, varken idag eller i framtiden. Volkswagen-gruppen är mindre idag inom elbilar och husbatterier och kommer enligt deras definition att krympa varje år i förhållande till Tesla.
https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... ueckbleibt
Screenshot_20210329-012717_Gallery.jpg
Låter konstigt att det finns vetenskapliga bevis på att VW aldrig någonsin kommer kunna utmana Tesla?
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2021 09:02
av Fredrik j
Husbatterier?
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2021 11:02
av spacecoin
Energy storage "power wall".
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2021 11:07
av Fredrik j
spacecoin skrev:
Energy storage "power wall".
Ska VW börja med sånt menar man?
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 mar 2021 22:54
av Zalman3
Aktien verkar ha stöd vid ca 600 dollar.
Upp +24,33 dollar idag.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 18:28
av Jordad
Fact set consensus för leveranser är 162t.
Jag vågar inte tro något. Försäljningen i USA borde ha varit sämre i väntan på skatterabatt. 0 leveranser av S/X. 10 båtar till Europa borde innebära bra leveranser här men det har inte synts i siffror hittils. Kina har varit bra i jan+feb men Tesla måste antagligen leverera galet bra där i mars för att nå 162t.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 20:06
av spacecoin
Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK FR finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Edit: verkar vara runt 100 M3 i FR.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 20:13
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev:Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) 'nya' Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 20:18
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev:spacecoin skrev:Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
Det kanske bara är jag som har dålig koll, men det brukar väl vara helt rent i samband med kvartalsslut? Någon som har mer koll kanske kan fylla i hur det brukar se ut?
Edit: verkar vara runt 100 M3 i FR.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 20:27
av Svenssons
SwedishAdvocate skrev:spacecoin skrev:Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) 'nya' Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
Låter inte många bilar för ett par månader. Det dröjer väl 1-2 månader innan nästa båtlast kommer så de som finns som lagerbilar nu skall räcka hela april och troligen större delen av maj också. Helst hade väl Tesla sett dem sålda men om de har produktionskapacitet så lär de vilja leverera bilar som har chans att sälja innan kvartalsslut men som sannolikt är sålda innan sista månaden på nästkommande kvartal.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 20:30
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev:.../ Edit: verkar vara runt 100 M3 i FR.
Och det innebär t.ex. att det är exakt 11 'nya' Model 3 i Paris...
Mycket?
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 20:40
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:spacecoin skrev:.../ Edit: verkar vara runt 100 M3 i FR.
Och det innebär t.ex. att det är exakt 11 'nya' Model 3 i Paris...
Mycket?
Gick visst lite för snabbt där... 21 'nya' Model 3 i Paris är det korrekta antalet. Men oavsett: Är det särskilt mycket?
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 20:44
av MWall
SwedishAdvocate skrev:spacecoin skrev:Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) 'nya' Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
De andra bygger inte mot lager som Tesla gör. De byggder för det mesta mot beställning istället.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 20:53
av SwedishAdvocate
MWall skrev:SwedishAdvocate skrev:spacecoin skrev:Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) 'nya' Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
De andra bygger inte mot lager som Tesla gör. De bygger för det mesta mot beställning istället.
Är inte skillnaden att Tesla inte har några återförsäljare. Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har en massa återförsäljare som beställer bilar själva utan en specifik slutkund. Dessa hamnar sedan först i deras utställningshall och säljs sedan därifrån till slutkunden. Jag antar att Tesla sedan en tid tillbaka agerar på samma sätt. Sannolikt eftersom de kommit fram till att de kan öka sin totala försäljning på det viset.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 21:02
av MWall
SwedishAdvocate skrev:
Är inte skillnaden att Tesla inte har några återförsäljare. Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har en massa återförsäljare som beställer bilar själva utan en specifik slutkund. Dessa hamnar sedan först i deras utställningshall och säljs sedan därifrån till slutkunden. Jag antar att Tesla sedan en tid tillbaka agerar på samma sätt. Sannolikt eftersom de kommit fram till att de kan öka sin totala försäljning på det viset.
Nej inte i Sverige iaf. Visst beställer återförsäljare kontinuerligt bilar och alla blir inte sålda direkt till slutkund utan hamnar i hallen. Men det är väldigt få. Egentligen bokar återförsäljaren upp slottar i fabriken för att minska leveranstiden. Jag var t ex inne på Bavaria i höstas och funderade på en ny i3. Då kunde jag ändra på befintliga orders och få leverans tidigare.
Det räcker annars att titta på tillvalslistan på BMW, Mercedes osv för att förstå att mycket av lockelsen för en nybilsköpare ligger i att "skräddarsy" sin egen bil. Det finns hur mycket som helst att välja på. Men såklart, handlarna har stenkoll på de populäraste kombinationerna och om de måste ta hem den utan en tilltänkt kund så är den lättsåld. Några nya bilar i hallen måste de ju också ha för att folk ska ha nåt att klämma och titta på.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 21:08
av SwedishAdvocate
MWall skrev:SwedishAdvocate skrev:
Är inte skillnaden att Tesla inte har några återförsäljare. Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har en massa återförsäljare som beställer bilar själva utan en specifik slutkund. Dessa hamnar sedan först i deras utställningshall och säljs sedan därifrån till slutkunden. Jag antar att Tesla sedan en tid tillbaka agerar på samma sätt. Sannolikt eftersom de kommit fram till att de kan öka sin totala försäljning på det viset.
Nej inte i Sverige iaf. Visst beställer återförsäljare kontinuerligt bilar och alla blir inte sålda direkt till slutkund utan hamnar i hallen. Men det är väldigt få. Egentligen bokar återförsäljaren upp slottar i fabriken för att minska leveranstiden. Jag var t ex inne på Bavaria i höstas och funderade på en ny i3. Då kunde jag ändra på befintliga orders och få leverans tidigare.
Det räcker annars att titta på tillvalslistan på BMW, Mercedes osv för att förstå att mycket av lockelsen för en nybilsköpare ligger i att "skräddarsy" sin egen bil. Det finns hur mycket som helst att välja på.
Men såklart, handlarna har stenkoll på de populäraste kombinationerna och om de måste ta hem den utan en tilltänkt kund så är den lättsåld. Några nya bilar i hallen måste de ju också ha för att folk ska ha nåt att klämma och titta på. [
Min understrykning.]
Och det är det här som är min poäng.
Som jag förstår det så agerar Tesla på samma sätt sen en tid tillbaka.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 21:19
av MWall
SwedishAdvocate skrev:MWall skrev:SwedishAdvocate skrev:
Är inte skillnaden att Tesla inte har några återförsäljare. Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har en massa återförsäljare som beställer bilar själva utan en specifik slutkund. Dessa hamnar sedan först i deras utställningshall och säljs sedan därifrån till slutkunden. Jag antar att Tesla sedan en tid tillbaka agerar på samma sätt. Sannolikt eftersom de kommit fram till att de kan öka sin totala försäljning på det viset.
Nej inte i Sverige iaf. Visst beställer återförsäljare kontinuerligt bilar och alla blir inte sålda direkt till slutkund utan hamnar i hallen. Men det är väldigt få. Egentligen bokar återförsäljaren upp slottar i fabriken för att minska leveranstiden. Jag var t ex inne på Bavaria i höstas och funderade på en ny i3. Då kunde jag ändra på befintliga orders och få leverans tidigare.
Det räcker annars att titta på tillvalslistan på BMW, Mercedes osv för att förstå att mycket av lockelsen för en nybilsköpare ligger i att "skräddarsy" sin egen bil. Det finns hur mycket som helst att välja på.
Men såklart, handlarna har stenkoll på de populäraste kombinationerna och om de måste ta hem den utan en tilltänkt kund så är den lättsåld. Några nya bilar i hallen måste de ju också ha för att folk ska ha nåt att klämma och titta på. [
Min understrykning.]
Och det är det här som är min poäng.
Som jag förstår det så agerar Tesla på samma sätt sen en tid tillbaka.
Ja fast de står ju inte i en hall dit man kan åka och kolla. Skulle jag gärna vilja göra med tanke på den bristfälliga kvalitetskontrollen. Då skulle man kunna se ut en bil som ser bra ut m a p passform osv.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 21:30
av Svenssons
MWall skrev:
Ja fast de står ju inte i en hall dit man kan åka och kolla. Skulle jag gärna vilja göra med tanke på den bristfälliga kvalitetskontrollen. Då skulle man kunna se ut en bil som ser bra ut m a p passform osv.
Det står ett fåtal i Service Center i mån av utrymme. Norrköping har rätt gått om utrymme förutom sista månaden i varje kvartal så då kan du gå och känna och klämma på bilen innan du köper den om du vill. Det stämmer annars att Tesla tidigare helt producerade enbart på beställning men med lite mer kapital innanför västen, större försäljning och bättre koll på efterfrågan så har de börjat med tillverkning till "lager" som i mångt och mycket är båtarna över Atlanten och lastbilar från hamn och Tillburg. Nu ändras detta återigen i och med ändrade uppgifter för Tillburg och Berlin som kommer starta tillverkning snart.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2021 21:31
av Fredrik j
Antal bilar i lager behöver ju också ställas i relation till hur mycket man säljer.
Hur många veckors produktion kan tesla ha i lager? 2-3?
VW bygger ju 600 000 bilar på 3 veckor.