Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

onni
elbilist
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 mar 2019 14:05

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av onni »

onni skrev:
PapaD skrev:
Det var två saker som jag inte tyckte om med Kia64kWh bilarna. De var jäkligt dyra att köra pga extremt hög servicekostnad, och de är ganska bullriga. Jag är ganska snål o har dålig hörsel så de funkar inte för mig. Annars är de riktigt bra, det tycker jag med.
Vänta lite här! Hög servicekostnad på Kian? Av de senaste bilarna jag ägt (Volvo V70 MY12, Audi A6 MY14, VW Passat GTE MY 16) är Kian (e-Niro) klart billigast. Enda nackdelen är att intervallet är 1500 mil, men trots detta blir kostnaden/år lägre än övriga tre bilar. Kian ska nu in på sin tredje service (4500 mil) vilken ska kosta 2200 kr.

Som jämförelse kostade Audin runt 6000 kr/gång med ett intervall på 3000 mil. För Passaten var istället intervallet 1500 mil och för de första två servicarna hade jag ett avtal så de kostade 4500 kr tillsammans. Service 3 kostade runt 5000 och service 4 (6000 mil) kostade 12000.
Jag får korrigera mig själv lite här. Pratade med verkstaden nu och 4500-milaservicen på Kian kostar 1359, 6000-milaservicen kostar 2530. Tror att den förra (3000-mil) låg på ca 2200 kr.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av PapaD »

Jättebra, då kan vi avskriva servicekostnad som problem för ENIro. För de som inte vill ha drag är den väl en bra konkurrent till Enyaq? Ungefär lika stor, SUV, ungefär samma prestanda. Tycke o smak vilken som är att föredra?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Jerker »

onni skrev:
onni skrev:
PapaD skrev:
Det var två saker som jag inte tyckte om med Kia64kWh bilarna. De var jäkligt dyra att köra pga extremt hög servicekostnad, och de är ganska bullriga. Jag är ganska snål o har dålig hörsel så de funkar inte för mig. Annars är de riktigt bra, det tycker jag med.
Vänta lite här! Hög servicekostnad på Kian? Av de senaste bilarna jag ägt (Volvo V70 MY12, Audi A6 MY14, VW Passat GTE MY 16) är Kian (e-Niro) klart billigast. Enda nackdelen är att intervallet är 1500 mil, men trots detta blir kostnaden/år lägre än övriga tre bilar. Kian ska nu in på sin tredje service (4500 mil) vilken ska kosta 2200 kr.

Som jämförelse kostade Audin runt 6000 kr/gång med ett intervall på 3000 mil. För Passaten var istället intervallet 1500 mil och för de första två servicarna hade jag ett avtal så de kostade 4500 kr tillsammans. Service 3 kostade runt 5000 och service 4 (6000 mil) kostade 12000.
Jag får korrigera mig själv lite här. Pratade med verkstaden nu och 4500-milaservicen på Kian kostar 1359, 6000-milaservicen kostar 2530. Tror att den förra (3000-mil) låg på ca 2200 kr.
Då har dom alltså backat helt på den dyra kostnaden för att byta kylvätska? När de första uppgifterna kom så skulle det kosta runt 12.000:-
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
onni skrev:
onni skrev:
PapaD skrev:
Det var två saker som jag inte tyckte om med Kia64kWh bilarna. De var jäkligt dyra att köra pga extremt hög servicekostnad, och de är ganska bullriga. Jag är ganska snål o har dålig hörsel så de funkar inte för mig. Annars är de riktigt bra, det tycker jag med.
Vänta lite här! Hög servicekostnad på Kian? Av de senaste bilarna jag ägt (Volvo V70 MY12, Audi A6 MY14, VW Passat GTE MY 16) är Kian (e-Niro) klart billigast. Enda nackdelen är att intervallet är 1500 mil, men trots detta blir kostnaden/år lägre än övriga tre bilar. Kian ska nu in på sin tredje service (4500 mil) vilken ska kosta 2200 kr.

Som jämförelse kostade Audin runt 6000 kr/gång med ett intervall på 3000 mil. För Passaten var istället intervallet 1500 mil och för de första två servicarna hade jag ett avtal så de kostade 4500 kr tillsammans. Service 3 kostade runt 5000 och service 4 (6000 mil) kostade 12000.
Jag får korrigera mig själv lite här. Pratade med verkstaden nu och 4500-milaservicen på Kian kostar 1359, 6000-milaservicen kostar 2530. Tror att den förra (3000-mil) låg på ca 2200 kr.
Då har dom alltså backat helt på den dyra kostnaden för att byta kylvätska? När de första uppgifterna kom så skulle det kosta runt 12.000:-
Här kan man kolla vad det kostar att serva en Kia
https://www.kia.com/se/aga/boka-service/step-2/
Testade på en 2019 e-Niro 4500mil och fick det här

Kostnadsförslag på Hedin Helsingborg Bil AB: 1.107,00 kr*

*Observera att verkstadsärenden av typ annat/tillval/erbjudanden/KIA 8+ Service och specialerbjudanden inte räknas med i kostnadsförslaget.
Priserna som anges är uppskattningar, vi reserverar oss för avvikelser mellan dessa priser och priserna tillämpade på verkstaden.
Det verkar som att byte av kylvätskan inte ingår

Utför 3 år/45 000 km service enligt handbok

Servicekampanj
Kontrollera om fordonet innefattas av återkallnings eller servicekampanjer.

Bilen på lyften
Anslut KDS och kontrollera alla system avseende felkoder och uppdateringar.
Uppdatera Navigation Enl. 7 års frikartprogram (om så utrustad).
Kontrollera friskluftsfilter luftkonditionering.
Taklucka: kontrollera funktion, rengör styrskenor och smörj med godkänt fett (om detta finns).
Panoramataklucka: rengör och smörj styrmekanismen (om den finns).
Kontrollera laddningsporten.
Utför karosskontroll.

Under motorhuven
Kontrollera motor-/inverterkylmedel.
Kontrollera bromsvätska.
Kontrollera 12 V-batteriets laddning och skick med Kia-godkänd analysator (utskrift krävs).
Kontrollera skicket hos batteriterminaler och fastsättning.
Kontrollera skick för ICCB-laddningskablar (in-cable control box), typ ”2” (om dessa finns).
Kontrollera luftkonditioneringssystemet och kompressorn (om dessa finns).

Bilen upplyft
Kontrollera Styrväxel, länkage och damasker.
Kontrollera skivbromsbelägg och bromsskivor.
Kontrollera handbromsens justering och funktion.
Kontrollera bromsledningar, slangar och anslutningar.
Inspektera främre upphängning och kulleder.

Provkörning
Aktivera Serviceassistans, gäller endast bilar inom 7år/150000 km.
Återställ serviceindikator (om sådan finns).

Däckskick
Däckmönster: VF____mm; HF____mm; HB____mm; VB____mm.
Däcktryck: VF____bar; HF____bar; HB____bar; VB____bar.
Reservhjul_____mm +0.5 bar som normalt.
Kontrollera däckreparationssats och kontrollera utgångsdatum (om detta finns).
onni
elbilist
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 mar 2019 14:05

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av onni »

Verdi skrev:
Är det några förmånsvärden klara?
Inte vad jag sett. Om man går efter skatteverkets sedvanliga modell att reducera ned till närmast jämförbara modell blir min gissning såhär för Enyaq 80 iV:
Närmast jämförbara modell i Skodas utbud tycker jag ser ut att vara Karoq Life TSI 150 med tillval för 50 000 för att hamna på ungefär samma utrustningsnivå (automatlåda, förarassistanssystem mm). Det ger ett förmånsvärde på 4000 kr/månad. Om vi gissar att avdraget på 10 000 kr/år blir kvar efter årsskiftet innebär det ett förmånsvärde på Enyaqen på runt 3200.

Känns rimligt med tanke på att e-Niron ligger på 2500 fullutrustad.
Verdi

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Verdi »

onni skrev:
Verdi skrev:
Är det några förmånsvärden klara?
Inte vad jag sett. Om man går efter skatteverkets sedvanliga modell att reducera ned till närmast jämförbara modell blir min gissning såhär för Enyaq 80 iV:
Närmast jämförbara modell i Skodas utbud tycker jag ser ut att vara Karoq Life TSI 150 med tillval för 50 000 för att hamna på ungefär samma utrustningsnivå (automatlåda, förarassistanssystem mm). Det ger ett förmånsvärde på 4000 kr/månad. Om vi gissar att avdraget på 10 000 kr/år blir kvar efter årsskiftet innebär det ett förmånsvärde på Enyaqen på runt 3200.

Känns rimligt med tanke på att e-Niron ligger på 2500 fullutrustad.

Synd att Enyaq har en Audi-esque utrustningslista. Brukar inte Skoda ha billiga paket som innehåller nästan allt? Förmånsvärdet drar iväg för mycket på grund av det är jag rädd.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Zalman3 »

Fick ett mejl.
Du är en av dem som har förbokat nya ŠKODA ENYAQ iV så vi är väldigt glada att kunna meddela dig att den första bilen kommer till Stockholm 21-24 september 2020.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Surfaren »

Jag fick samma mail. Men det stod lite mer intressant:
Som förbokad kund har du 24-timmars förtur innan vi skickar ut inbjudan till andra kunder och intressenter. Principen först till kvarn gäller.

Om några dagar kommer du få ytterligare ett mail från oss där du kommer kunna boka den dag och tid som passar dig för att uppleva och provsitta nya ŠKODA ENYAQ iV.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av PapaD »

Nyland for The Win! :)
Han fick bilen att se bättre ut än Skoda lyckades på sin lansering, tycker i alla fall jag. Ni som skaffar den blir nog nöjda.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av wcarlsson »

PapaD skrev:
Nyland for The Win! :)
Han fick bilen att se bättre ut än Skoda lyckades på sin lansering, tycker i alla fall jag. Ni som skaffar den blir nog nöjda.
Exakt vad jag tänkte. Inte varit så intresserad hittills men den såg riktigt trevlig ut i det utförande som visades i videon
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av taliz »

Tänk om ljuset i grillen vore RGB, riktigt starkt och kunde följa musikens takt.
Skogs-rejv! :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av LasseTM »

Jag blir ju nästan sugen på att avbeställa min M3 LR AWD och köpa denna, skiljer ju nästan 100k i pris på den spec jag vill ha.
Dock är ju en M3 körglädje och denna lär vara allt annat än rolig men den är säkert perfekt att transportera familjen i.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Nyland for The Win! :)
Han fick bilen att se bättre ut än Skoda lyckades på sin lansering, tycker i alla fall jag. Ni som skaffar den blir nog nöjda.
Me like :)
Vilken fin bil alltså. När jag såg spolarmunstycket för backkameran blev jag ännu mer sugen på att dumpa min dyra e-tron. Det här blir dundersuccé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av NEO »

2:55

”What button is that?”

-Massage!

”Uuuuuhhhhhhhh”


Så jävla Bjørn :lol:

Riktigt imponerad, kan mycket väl bli en första Skoda Konyaq (de som vet vet) någonsin för oss.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
PapaD skrev:
Nyland for The Win! :)
Han fick bilen att se bättre ut än Skoda lyckades på sin lansering, tycker i alla fall jag. Ni som skaffar den blir nog nöjda.
Me like :)
Vilken fin bil alltså. När jag såg spolarmunstycket för backkameran blev jag ännu mer sugen på att dumpa min dyra e-tron. Det här blir dundersuccé.
Blir Skoda Enyaq Sveriges mest sålda bil 2021?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Nyland for The Win! :)
Han fick bilen att se bättre ut än Skoda lyckades på sin lansering, tycker i alla fall jag. Ni som skaffar den blir nog nöjda.
Me like :)
Vilken fin bil alltså. När jag såg spolarmunstycket för backkameran blev jag ännu mer sugen på att dumpa min dyra e-tron. Det här blir dundersuccé.
Blir Skoda Enyaq Sveriges mest sålda bil 2021?
För mig som privatköpare är den prisvärd, men kan tänka mig att försäljningssiffrorna kommer vara beroende av vilket förmånsvärde den får. Blir det lågt så kommer nog försäljningen explodera.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Nyland for The Win! :)
Han fick bilen att se bättre ut än Skoda lyckades på sin lansering, tycker i alla fall jag. Ni som skaffar den blir nog nöjda.
Me like :)
Vilken fin bil alltså. När jag såg spolarmunstycket för backkameran blev jag ännu mer sugen på att dumpa min dyra e-tron. Det här blir dundersuccé.
Blir Skoda Enyaq Sveriges mest sålda bil 2021?
Inte i Sverige, det är ju ingen Volvo. Men i Norge kommer den knäcka alla försäljningsrekord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Mickep »

Såg Nylands video och måste säga att jag blev imponerad av vad jag såg. Mycket högre kvalitet än vad jag i min förutfattade mening trodde om bilen. Många smarta detaljer. Det verkar som om 2 m människor (aka jättar) får t.o.m. plats i baksätet.
Har tidigare avfärdat bilen men pris och vad man får gör nog att jag tycker den är värd mer uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Teslaspolen »

Jag troe vi har en vinnare. Väldigt imponerande bil!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Laban »

Här är ännu en som gillade det han såg i Björns video. 230V i baksätet är inte helt fel på längre resor. Ladda laptop exempelvis. Hade föredragit 40:20:40 fällning av baksätet men skidluckan räcker nog för våra skidor misstänker jag. Inte så stor lucka under bagageutrymmet men laddkablar mm får plats. Är garanterat nog med utrymme för oss ändå. Klarade vi europaresan med 3:an så fungerar det förstås med Enyaq.

Bara hoppas att VW mfl nu tar tag i laddstationsproblemet. Fixar betallösning, bygger ut nätverket.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Zalman3 »

Sänk Ionity laddpriset till 1,85kr i Sverige också!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Laban »

Någon skämtade i kommentarerna till Björns video att VW var budgetmärket av Skoda. Och av det jag har sett hittills så känns det nästan så när man jämför Enyaq och ID.4. Ska bli mycket intressant att följa tester mm av dessa bilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av LarsL »

Ser ju ut att vara en bra bil, även om den måste provköras innan det går att göra ett fullständigt uttalande om den.
Om man gillar bling-bling och onödiga grillar och ventiler är ju en smaksak. Jag har under de senaste åren gått mer och mer mot det avskalade minimalistiska så jag går inte igång på utseendet. Men utseendet är ju trots allt bara en liten detalj, det viktiga är funktion och ekonomi.

Lägger in Bjørns video här också, i fall någon missat.

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av heldiggrisen »

Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Skriv svar