Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av vigge50 »

mans71 skrev:
vigge50 skrev:
Gjorde ett exceldokument och hämtade data från nedanstående sida över antalet dödsfall rapporterade per dag. Genom att plotta ett diagram över dödsfallen och låta excel ta fram en expeditionell funktion över utvecklingen.
Fortsätter utvecklingen som nu(som i sin tur inderskattar senaste dagarna) så kommer vi ha 5 000 dödsfall nästa söndag och de totalt antal döda kommer stiga från gårdagens siffra på 13 013 till över 50 000 den sista mars. Kan ju bara hoppas att detta snart börjar plan ut.

https://www.worldometers.info/coronavir ... eath-toll/

Hur mycket detta är kan man alltid diskutera och kanske är de ekonomiska konsekvenserna orimlig stora just nu men låt oss hoppas att utveckling snart börjar bromsas upp.
Har du lust att dela din excel/graph?
Inga problem, här är diagrammet. Ber om ursäkt för kvalitén på bilden.
Corona dödsfall per dag.png
Jag kom även fram till att antalet döda i världen under nuvarande takt fördubblas på 4,2 dagar.

Formeln jag fick fram underskattar som kan ses något de senaste dagarnas utveckling och för idag räknar den att det kommer bli 1570 dödsfall. Än så länge har sidan jag länkat till fått in data för 1576 dödsfall. Jag kommer fortsätta uppdatera mitt dokument när vi får mer data och posta här emellanåt. Men om någon annan vill gräva ner sig i dokumentet och fortsätta rapportera så är ni mer än välkomna, här är så ni kan ladda ner det.

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Finns ytterst mycket statistik samlat här.
https://ourworldindata.org/coronavirus
Model Y LR.
Model S70D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Ber så hemskt mycket om ursäkt, är det någon gång man inte ska sprida felaktiga uppgifter så är det nu men jag råkade blanda ihop mina beräkningar. :oops: :oops:
Enligt de beräkningarna så fördubblas antalet döda per dag var fjärde dag, totalt antal döda fördubblas först var tionde dag.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Hur ska man göra för att få stopp på idioterna?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo ... i-smittade
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Inget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Inget.
Man får koncentrera sig på sina egna riskgruppsmedlemmar samt försöka se till att man inte behöver någon intensivvård för egen del tills dom har dött bort.
Det är ju, i sverige, inget lagbrott att ta livet av sig vilket ju praktiken vad man gör om man är äldre och sjuk sedan tidigare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Inget.
Är ju flera i riskgrupper som i tidningarna sagt att det är alla andra som ska isolera sig, inte just dom. Verkar ju lite vara en allmän inställning med tanke på hur folk trängdes i SL-trafiken imorse. Jag börjar ärligt talat bli orolig nu, dock inte för mig eller mina närstående, utan mer för effekterna av tusentals dödsfall och tragiken som följer med det.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Inget.
Är ju flera i riskgrupper som i tidningarna sagt att det är alla andra som ska isolera sig, inte just dom. Verkar ju lite vara en allmän inställning med tanke på hur folk trängdes i SL-trafiken imorse. Jag börjar ärligt talat bli orolig nu, dock inte för mig eller mina närstående, utan mer för effekterna av tusentals dödsfall och tragiken som följer med det.
Vi har ju haft en debatt om den åldrande befolkningen och hur vi ska hantera den demografiska fördelningen. Kanske håller vissa grupper på och fixa det helt på egen hand?
Syniskt? Javisst, men vad kan man göra mer än påtala riskerna. Den som lyssnar på FHM har ju stora chanser att klara sig igenom det här.
Vet man bäst själv får man väl lita på det då...
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Inget.
Vi har ju haft en debatt om den åldrande befolkningen och hur vi ska hantera den demografiska fördelningen. Kanske håller vissa grupper på och fixa det helt på egen hand?
Syniskt? Javisst, men vad kan man göra mer än påtala riskerna. Den som lyssnar på FHM har ju stora chanser att klara sig igenom det här.
Vet man bäst själv får man väl lita på det då...
Problemet är inte att de vill ta livet av sig själva.
Det måste finnas billigare sätt att göra det. Typ sånt https://www.biltema.se/bat/tagvirke/jut ... 2000040929
Problemet är att idioterna upptar platserna på sjukhusen som är ändå bristvara just nu.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Poängen är väl att om dom blir sjuka tar dom en IVA-plats som jag behöver när jag blir påkörd av en alkis när jag går över örbyleden...

Det är solidariskt att se till att inte sprida. Det är också solidariskt att se till att så få äldre och utsatta blir sjuka. Har vi 60-70% immunitet så behöver de aldrig bli sjuka.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Inget.
Trängseln är tragisk men beror väl tyvärr minst lika mycket på SL.

Helt sjukt att vårdpersonal inte testas och dessutom tvingas stå på knökfulla bussar på väg till jobbet :o
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Problemet är att idioterna upptar platserna på sjukhusen som är ändå bristvara just nu.
Riskerar att ta plats. Bara för att man är och handlar blir man inte sjuk. Bara för att man är i riskgruppen och blir sjuk betyder det inte att man måste besöka sjukhus.

Andra som riskerar att hamna på sjukhus är idrottsutövare inom tex ridsport, bollsport och motorsport.

Att köra bil ökar också risken att hamna på sjukhus...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Riskerar att ta plats. Bara för att man är och handlar blir man inte sjuk. Bara för att man är i riskgruppen och blir sjuk betyder det inte att man måste besöka sjukhus.

Andra som riskerar att hamna på sjukhus är idrottsutövare inom tex ridsport, bollsport och motorsport.

Det är risken mätt mot nödvigheten av vad du gör som spelar in.
Pensionärersgruppen måste inte träffas just nu närmaste veckorna, för att risken för vårdbehov är så stor.
Jag kör fortfarande bil för att jag måste bidra till Sveriges ekonomi, och risken för att jag krockar och behöver vård är faktisk mindre nu med färre bilar på vägarna.
Nästintill All idrott är jo ställd, så den jämförelsen kan vi ta bort.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
.
Tävlingar må vara inställd men den mesta träningen pågår fortfarande över landet på de flesta sporterna.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Ok och vilka är det då som ligger nu på sjukhusen och behöver vård?
All sport är stoppad. Jag vet att oavsett vad jag skriver kommer du och några till att hitta motargument och tycka annorlunda.
Tycker att ni som tycker annorlunda än folkhälsomyndigheten ska visa era diplom . Vet ni kanske mer om coronaviruset än Anders Tegnell och hans medarbetare?
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Ser en marknad för falsklegg för 70-plussare som vill kunna visa att dom är lite yngre än vad dom egentligen är...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Poängen är väl att om dom blir sjuka tar dom en IVA-plats som jag behöver när jag blir påkörd av en alkis när jag går över örbyleden...

Det är solidariskt att se till att inte sprida. Det är också solidariskt att se till att så få äldre och utsatta blir sjuka. Har vi 60-70% immunitet så behöver de aldrig bli sjuka.
Precis. Det gäller att minska risken att bli påkörd av en alkis på Örbyleden så mycket som möjligt nu. Jobba hemifrån om man kan är ganska effektivt...;)
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
.
Tävlingar må vara inställd men den mesta träningen pågår fortfarande över landet på de flesta sporterna.
Därför skrev jag nästintill. Skador vid träning som behöver sjukhusvård anser jag som smärre. Grabbens träningar i kontaktsporter är ställda här i Malmö, friidrotten utomhus fortgår.
Man har alltså minskad risken med att ställa matcher och turneringar, mot behovet för att människor måste ha fysisk träning.
Vi vet att äldre drabbas hårdare än unga, fortfarande ser vi att äldre inte bryr sig, ”jag struntar i om jag blir sjuk” mentaliteten råder.
Det de inte fattar är att andra som då behöver vård av Corona eller andra orsaker som tex ett stroke, blir lidande.
ml42

Inlägg av ml42 »

Jämförelsen med bilkörning är mycket intressant tycker jag. Jag tror att när detta är över så kommer man att kunna konstatera att bilar borda totalförbjudas. Antalet döda är för stort, speciellt för yngre medborgare. Någon hänsyn till hur väl samhället skulle fungera utan bilar behöver man inte ta.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Tycker att ni som tycker annorlunda än folkhälsomyndigheten ska visa era diplom . Vet ni kanske mer om coronaviruset än Anders Tegnell och hans medarbetare?
Sluta säga vad jag eller andra tycker eller att en del hittar på motargument (till skillnad mot dina egna?) Jag vet vad jag själv tycker och det är inte det som du tror. Jag ställer mig tex bakom FHM. Jag vill dock inte släppa på friheterna vi har i landet. All sport är ingalunda stoppad och FHM har inte sagt att all sport skall läggas ner. Vad som är viktigt och vad folk har för behov skiljer sig mellan människor. Att kräva att alla andra ska lägga av med sina behov men att flera av ens egna behov är nödvändiga klingar falskt i mina öron.
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:

All sport är stoppad. Jag vet att oavsett vad jag skriver kommer du och några till att hitta motargument och tycka annorlunda.
I min kritik mot fhm och Tegnell har jag hela tiden hänvisat till andra experter på området. Jag har _aldrig_ hävdat att jag själv besitter kunskaper.

Man behöver inte vara expert för att inse att frivillighet inte kommer fungera. I morse var det tydligen stor trängsel i SL-trafiken. Vårdpersonal som åkte till jobbet på äldreboenden o dyl fick trängas som packade sillar i morgontrafiken? Det är helt sjukt att vi kan vara så oansvariga. Tror ni resten av världen genomfört sina hårda restriktioner på skoj?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:

I min kritik mot fhm och Tegnell har jag hela tiden hänvisat till andra experter på området. Jag har _aldrig_ hävdat att jag själv besitter kunskaper.

Man behöver inte vara expert för att inse att frivillighet inte kommer fungera. I morse var det tydligen stor trängsel i SL-trafiken. Vårdpersonal som åkte till jobbet på äldreboenden o dyl fick trängas som packade sillar i morgontrafiken? Det är helt sjukt att vi kan vara så oansvariga. Tror ni resten av världen genomfört sina hårda restriktioner på skoj?
Läs bara senaste inlägget av Svensson så fattar du att det finns folk som skiter i kunskap. Man ska vara fri. Man har sina behov. Sitta ute och fika är gamlingarnas behov? Vad det gäller Tegnell och co. vad ska vi göra? Vi har dom och bör lyssna på dom. Andra har sina "Tegnell" och bör lysna på dom. Vems Tegnell hade rätt får vi se sen. Nu tycker de som bör veta att gamla och de som er i riskgrupperna ska lugna ner sig och då tycker jag att man ska göra så.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Det här med SL är så dumt. Det kunde vilken vettig ledare som helst räknat ut.

Som exempel:
På Malta satte vi in fler bussar och avgångar ihop med hårdare restriktioner för att minska trängseln.

Experter i all ära men det behövs skickliga ledare i svåra tider för att ta smarta beslut för att leda folket
Verdi

Inlägg av Verdi »

Finns mycket som är dumt. Folk skiter i det mesta.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... s-skidtur/

Några "guldkorn" som inte direkt tyder på krismedvetenhet.

Familj från Halmstad som inte förstår att de inte ska vara i Sälen pga risk för överbelastning av sjukvården där:
– Att ställa in har vi inte tänkt på alls, utan vi tänker väl att de gamla får isolera sig, så kan vi åka.

– Vi är rädda för att de får för sig att stänga men hoppas så klart att de håller öppet här veckan ut. Gör de det så får vi åka pulka och längdskidor resten av veckan.

Familj från Borås där mormor tydligen ska passa snuviga barnbarn:
– Vi är tvungna att jobba hemifrån nu när minsta tecken på att barnen är snuviga gör att vi inte får ha dem på dagis, så vi valde att åka upp hit i stället och jobba härifrån när mormor redan var här, säger Johan.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Det där är så dumt att klockorna stannar. Alltid är
Det någon annans problem. Sossesamhället där folk inte fattar eget ansvar
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar