Sida 28 av 28

Re: BMW iX3

Postat: 18 dec 2025 09:55
av macky
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D.

iX3 ligger bra till just nu får jag säga. Bra specifikation plus att jag verkligen gillar utseendet.

Re: BMW iX3

Postat: 18 dec 2025 11:03
av -AG-
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Instämmer. Skjutsar barnen och fickparkerar dagligen men kör längre sträckor i 120+ ett fåtal ggr per år. Därför är praktikaliteten för mig helt överordnad ev försämrat luftmotstånd. Kör i dagsläget XC40, som är väldigt praktisk, kort och hög. ID3 är helt klart intressant. Ska också bli kul att se EX60.

Re: BMW iX3

Postat: 18 dec 2025 11:13
av AAKEE
macky skrev: 18 dec 2025 09:55
iX3 ligger bra till just nu får jag säga. Bra specifikation plus att jag verkligen gillar utseendet.
För att tillhöra andra sidan, höga fula bilar om man frågar mig :) så ser den riktigt bra ut.

Re: BMW iX3

Postat: 18 dec 2025 12:35
av tesla newbie
macky skrev: 18 dec 2025 09:55
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D.

iX3 ligger bra till just nu får jag säga. Bra specifikation plus att jag verkligen gillar utseendet.
Jag vill ha en hög bil som är rolig att köra :-). Jag är dock mest ute efter lite högre sittposition. Har inget behov av markfrigång.

Re: BMW iX3

Postat: 18 dec 2025 13:05
av MangeT
Har inte provkört själv men Hyundai Ioniq I5N ska tydligen vara riktigt rolig att köra.
Är väl inte jättehög men lite högre position än en sedan.

Re: BMW iX3

Postat: 18 dec 2025 13:28
av SwedishAdvocate
macky skrev: 18 dec 2025 09:55
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D. [Min u.] […
Vet inte om det stämmer – har inte testat själv – men vill minnas att e-tron GT/Taycan fick lite kritik när dom kom för att man snålat in på insteget vid B-stolpen för att få till ett par tillräckligt stora bakdörrar. Om det stämmer, så finns ju iallafall inte den problematiken i bilar som BMW i4, VW ID.7, A6 e-tron, BMW i5, Hyundai Ionig 6, Merca EQE, EQS och CLA. Eller Tesla 3 och S.

EDIT:
Se t.ex: