För tunga, för dyra och för dålig räckvidd.
(Men om man fått bonus hade jag nog köpt en ändå..

Moderator: Redaktion
För tunga, för dyra och för dålig räckvidd.
Ja det är ju underförstått när jag skriver sådär.martinot skrev: ↑12 feb 2023 15:42Priset sätts även efter hur mycket bilar som tillverkaren kan produceras.
Ekvationen består ju av både utbud och efterfrågan.
Ovanpå det så har även olika tillverkare olika former av strategier, som påverkar förutom de grundläggande parametrarna med utbud och efterfrågan.
Som ganska kass hojåkare så köpte jag en Fireblade när dom kom och var på 900 kubik,taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Det är lite som att rekommendera kläder, beror helt vad du har för smak.![]()
Jag gillar lätta smidiga hojar som man kan kasta runt, och inte för mkt pulver så att man faktiskt kan vrida fullt på rullen utan att det går i 300.
Bägge dom där hojarna är ju ganska slöa och tunga men kanske bra för nybörjare.taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Jag gillar lätta smidiga hojar som man kan kasta runt, och inte för mkt pulver så att man faktiskt kan vrida fullt på rullen utan att det går i 300.
Det är inga sporthojar, de är café racers(som sagt kraftigt moddade).LarsOJ skrev: ↑12 feb 2023 17:02Bägge dom där hojarna är ju ganska slöa och tunga men kanske bra för nybörjare.taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Jag vill ha något enkelt, okomplicerat och bekvämt. Eftersom jag är nybörjare så vill jag inte alls ha mycket effekt (till skillnad från mina bilar). Skall mest glida runt och lära mig köra MC på sommarhalvåret tänker jag. Gillar klassiska MC så har kikat på webben och YT (men varken testat eller sett i verkligheten) på tex. Royal Enfield och Triumph Bonneville. Är det några du testat?taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Njae. Det är ju tvärt om. Både priserna (för Tesla) och köpkraften är ju ungefär densamma i relation till varandra.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2023 16:15Min poäng är att eftersom lönerna inte ökat nämnvärt (ännu) är en bil för 610’ idag betydligt dyrare än en för 630’ för två år sedan. Om man ska se på det på samma sätt som kunderna ser på det. I förhållandet till sin köpkraft.martinot skrev: ↑12 feb 2023 15:59
Dom är lite "för klassiska" för min smak, så inte testat.martinot skrev: ↑12 feb 2023 20:44Jag vill ha något enkelt, okomplicerat och bekvämt. Eftersom jag är nybörjare så vill jag inte alls ha mycket effekt (till skillnad från mina bilar). Skall mest glida runt och lära mig köra MC på sommarhalvåret tänker jag. Gillar klassiska MC så har kikat på webben och YT (men varken testat eller sett i verkligheten) på tex. Royal Enfield och Triumph Bonneville. Är det några du testat?taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Om man inte fått kompensation för inflationen betyder att ett bilköp på 610’ blir svårare att klara av idag än vad det var för två år sedan eftersom övriga levnadsomkostnaderna tar mer av inkomsten än tidigare.martinot skrev: ↑12 feb 2023 20:49Njae. Det är ju tvärt om. Både priserna (för Tesla) och köpkraften är ju ungefär densamma i relation till varandra.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2023 16:15Min poäng är att eftersom lönerna inte ökat nämnvärt (ännu) är en bil för 610’ idag betydligt dyrare än en för 630’ för två år sedan. Om man ska se på det på samma sätt som kunderna ser på det. I förhållandet till sin köpkraft.martinot skrev: ↑12 feb 2023 15:59
Jo, dessa tycker jag är snygga, men som sagt ingen aning om hur de är att köra:taliz skrev: ↑12 feb 2023 20:50Dom är lite "för klassiska" för min smak, så inte testat.martinot skrev: ↑12 feb 2023 20:44Jag vill ha något enkelt, okomplicerat och bekvämt. Eftersom jag är nybörjare så vill jag inte alls ha mycket effekt (till skillnad från mina bilar). Skall mest glida runt och lära mig köra MC på sommarhalvåret tänker jag. Gillar klassiska MC så har kikat på webben och YT (men varken testat eller sett i verkligheten) på tex. Royal Enfield och Triumph Bonneville. Är det några du testat?taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Men fokusera på att ta kortet och åk sen och provkör en massa olika hojar och köp den du gillar bäst. Hojar är ju förhållandevis billiga jämfört med bil.
Bra råd!taliz skrev: ↑12 feb 2023 20:50Dom är lite "för klassiska" för min smak, så inte testat.martinot skrev: ↑12 feb 2023 20:44Jag vill ha något enkelt, okomplicerat och bekvämt. Eftersom jag är nybörjare så vill jag inte alls ha mycket effekt (till skillnad från mina bilar). Skall mest glida runt och lära mig köra MC på sommarhalvåret tänker jag. Gillar klassiska MC så har kikat på webben och YT (men varken testat eller sett i verkligheten) på tex. Royal Enfield och Triumph Bonneville. Är det några du testat?taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Men fokusera på att ta kortet och åk sen och provkör en massa olika hojar och köp den du gillar bäst. Hojar är ju förhållandevis billiga jämfört med bil.
Exakt. Alltså behöver priserna komma ner för att motsvara köpkraften, snarare än tvärt om upp (som du hävdar).Fredrik j skrev: ↑12 feb 2023 21:01Om man inte fått kompensation för inflationen betyder att ett bilköp på 610’ blir svårare att klara av idag än vad det var för två år sedan eftersom övriga levnadsomkostnaderna tar mer av inkomsten än tidigare.martinot skrev: ↑12 feb 2023 20:49Njae. Det är ju tvärt om. Både priserna (för Tesla) och köpkraften är ju ungefär densamma i relation till varandra.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2023 16:15Min poäng är att eftersom lönerna inte ökat nämnvärt (ännu) är en bil för 610’ idag betydligt dyrare än en för 630’ för två år sedan. Om man ska se på det på samma sätt som kunderna ser på det. I förhållandet till sin köpkraft.
Nej, det blev nog en missuppfattning. Du skrev att det inte är så stor skillnad i pris mellan 2021 och nu. Vad jag menar är att bilen är betydligt dyrare i relation till köpkraften idag. Det finns helt enkelt i många plånböcker mindre pengar kvar att köpa bil för. Ungefär som om bilen kostat 738’ för två år sedan.
Mm för bana vill man inte ha en fin dyr hoj, inte gratis att klota..Nect skrev: ↑12 feb 2023 21:04Bra råd!taliz skrev: ↑12 feb 2023 20:50Dom är lite "för klassiska" för min smak, så inte testat.martinot skrev: ↑12 feb 2023 20:44Jag vill ha något enkelt, okomplicerat och bekvämt. Eftersom jag är nybörjare så vill jag inte alls ha mycket effekt (till skillnad från mina bilar). Skall mest glida runt och lära mig köra MC på sommarhalvåret tänker jag. Gillar klassiska MC så har kikat på webben och YT (men varken testat eller sett i verkligheten) på tex. Royal Enfield och Triumph Bonneville. Är det några du testat?taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Man måste nästan prova sig fram lite för att hitta vilken typ av hoj man gillar!
Jag körde en R1:a när det begav sig (innan familjelivet). Men då körde jag lite bana på hobbynivå med separat uppsättning av kraschkåpor.
Bana är tametusan det roligaste jag gjort tills jag upptäckte downhill
Vart brukar/har du kört bana förresten?
Knutstorp är kul med en lätt hoj. Har kört många hundra varv där med Aprilia 250. Sturup har jag aldrig kört för den banan har väl inte banlicens för RR? Iaf inte sist jag körde aktivt. Så bara bandagar där.taliz skrev: ↑12 feb 2023 22:16Mm för bana vill man inte ha en fin dyr hoj, inte gratis att klota..Nect skrev: ↑12 feb 2023 21:04Bra råd!taliz skrev: ↑12 feb 2023 20:50Dom är lite "för klassiska" för min smak, så inte testat.martinot skrev: ↑12 feb 2023 20:44Jag vill ha något enkelt, okomplicerat och bekvämt. Eftersom jag är nybörjare så vill jag inte alls ha mycket effekt (till skillnad från mina bilar). Skall mest glida runt och lära mig köra MC på sommarhalvåret tänker jag. Gillar klassiska MC så har kikat på webben och YT (men varken testat eller sett i verkligheten) på tex. Royal Enfield och Triumph Bonneville. Är det några du testat?taliz skrev: ↑12 feb 2023 16:08
Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.
Man måste nästan prova sig fram lite för att hitta vilken typ av hoj man gillar!
Jag körde en R1:a när det begav sig (innan familjelivet). Men då körde jag lite bana på hobbynivå med separat uppsättning av kraschkåpor.
Bana är tametusan det roligaste jag gjort tills jag upptäckte downhill
Vart brukar/har du kört bana förresten?
Men inte kul med för mkt pulver där heller IMO, extremt få som kan hantera det. Alldeles för många med plastraketer som gasar på rakorna, men sen kryper runt i kurvorna.
Knutstorp & Sturup raceway.
Smaken är som bekant delad, men de flesta verkar inte hålla med Dig här…
Du är inne på ett bra urval hojar, Triumphs Modern classics är lättkörda, snygga och kul att köra. Jag tog kortet vid 40, hamnade snabbt i banträsket och har kört mycket bana - privat och som instruktör. Mest Kemora, Mittsverige och Gelleråsen, men även Kinnekulle och Virtasalmi.
Uhm jo? Det där är ju vad svenskar tycker, vilket jag pekade på i sista meningen.roffe_s skrev: ↑12 feb 2023 23:44Smaken är som bekant delad, men de flesta verkar inte hålla med Dig här…
https://eltrender.se/polestar-2-toppar- ... aga/?amp=1
Såldes en -21 på kvd häromdagen för 545.730 vilket är stor skillnad mot annonserna på blocket, undrar hur många som verkligen säljs till dessa priser.... man känner sig ju lite oseriös att pruta 100.000:- men å andra sidan känns inte handlarna pris seriöst heller...
Nej handlarnas priser är inte seriösa alls, särskilt inte de som täcker reg.numren och trycker ut överprissatta importbilar.Earplugged skrev: ↑16 feb 2023 07:07Såldes en -21 på kvd häromdagen för 545.730 vilket är stor skillnad mot annonserna på blocket, undrar hur många som verkligen säljs till dessa priser.... man känner sig ju lite oseriös att pruta 100.000:- men å andra sidan känns inte handlarna pris seriöst heller...![]()
Har sparat ner info om endel Y. Av de jag kollat som försvinner från blocket efter några veckor har ingen bytt ägare. Kollade på de i de lägre priserna.Earplugged skrev: ↑16 feb 2023 07:07Såldes en -21 på kvd häromdagen för 545.730 vilket är stor skillnad mot annonserna på blocket, undrar hur många som verkligen säljs till dessa priser.... man känner sig ju lite oseriös att pruta 100.000:- men å andra sidan känns inte handlarna pris seriöst heller...![]()
The Model S all-wheel drive is now available for $89,990, which is down 5.2% or about $5,000 from $94,990. The Model S Plaid is now $109,990, down 4.3% from $114,990.
The Model X all-wheel drive is going for $99,990, down 9.1% or $10,000 from $109,990. The Plaid is now $109,990, down 8.3% from $119,990.