Japp. Helt klart en nivåskillnad. Ändå är det folk som tycker precis tvärt om; man skall skippa att bojkotta kinesiska bilar pga. politik, men samtidigt bojkotta Tesla pga. politik. Märkligt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 aug 2024 13:17Medhåll.martinot skrev: ↑24 aug 2024 11:44Exakt. Väldigt bra skrivet.nx00 skrev: ↑23 aug 2024 12:52Väldigt specifikt, men jag inte står bakom några utav de punkter du listade. Men skulle ändå kunna tänka mig köpa en Tesla. Allt är inte svartvitt och jag råkar kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.ONSatan skrev: ↑23 aug 2024 11:14Fast det är väl typ vad till och med rubriken på krönikan säger?nx00 skrev: ↑23 aug 2024 08:53Om någon på Aftonbladet avråder en att köpa en Tesla. Då vet jag att Tesla är precis den bil som blir min nästa iallafall.
Nu sticker jag ut hakan lite extra här, men jag har släkt och vänner som bor i USA. Det USA som SVT och svenska kvällstidningar skriver om är sällan hela sanningen eller ens någorlunda nyanserat, långt ifrån. Media här har ett extremt vänstervinklat synsätt.
“Att köra Tesla börjar bli en politisk symbol”?
Dvs, tycker du tex att:
- Trump blir det bästa för USA/Världen?
- Att Twitter/X är bättre när man slutat moderera tex uppvigling men flaggar inlägg som klassas som “Woke”?
- Att väst ska sluta hjälpa Ukraina?
- Att Tesla ska förändra svensk arbetsmarknad?
Svarar du ja på allt ovan så är det ju perfekt att fortsätta skicka in pengar till Elon/Tesla. Dock, det ÄR en politisk symbol (dvs vad Aftonfabeln hade som rubrik). Att flera här dessutom säger att de vill köpa Tesla nu pga ovanstående understryker väl dessutom poängen?
- Att det största problemet med CO2 “är att man får ont i huvudet”?
Lite som argumentet att inte köpa kina-elbil. Jag kan nog med säkerhet säga att även om de flesta är medvetna att kommunistpartiet i Kina är delägare i många bolag, betyder det inte att man som förare utav en Kina bil diggar kommunismens terror.
Intressant med alla som skuldbelägger en för att man köper eller kör en Tesla, och att man då automatiskt antas stödja Trump eller Elon som person, med samtidigt har dessa människor inga problem med de som köper kinesiska dikaturbilar. Enormt inkonsekvent.
För mig är Kina värre då det är en diktatur som nu dessutom planerar krig mot Taiwan och sponsrar ryssland med mtrl till Ukrainakriget.
Dåligt på allvar.
Även om Elon borde vara mer återhållsam avseende utanför sina företag, har han en bra bit kvar till den nivån.
Elon snälla sluta prata
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Elon snälla sluta prata

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det är bara så synd att Tesla över huvud taget ska behöva vara ett kontroversiellt alternativ. Fan, det här var ju snubben som skulle rädda världen från de elaka bildirektörerna. Att köpa en Tesla var att investera i framtiden, att visa att en fossilfri värld var möjlig. Nu måste man istället svälja att ens pengar går till att stödja abortmotståndare, klimatförnekare, rasister och Putinkramare. Vad hände liksom?
Jag köper inte argumentet ”Kina är värre” - det kanske är sant, men det har noll med Elon att göra och det ursäktar inte hans beteende. Whataboutism kallas den sortens argument, eller tu quoque på latin, och jag gillar det inte.
Jag köper inte argumentet ”Kina är värre” - det kanske är sant, men det har noll med Elon att göra och det ursäktar inte hans beteende. Whataboutism kallas den sortens argument, eller tu quoque på latin, och jag gillar det inte.
Bra princip. Hoppas han agerar därefter.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Vad jag har förstått så agerar han, eller den lilla personal han har kvar, tvärtemot det. Har läst om många som har fått sina inlägga raderade utan att de stridigt mot några lagar utan bara varit kritiska emot det som på den plattformen uppenbarligen är fel att vara kritiskt emot.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Just det du beskriver om Elon är anledningen att;Jerka skrev: ↑27 aug 2024 00:13Det är bara så synd att Tesla över huvud taget ska behöva vara ett kontroversiellt alternativ. Fan, det här var ju snubben som skulle rädda världen från de elaka bildirektörerna. Att köpa en Tesla var att investera i framtiden, att visa att en fossilfri värld var möjlig. Nu måste man istället svälja att ens pengar går till att stödja abortmotståndare, klimatförnekare, rasister och Putinkramare. Vad hände liksom?
Vi bygger inte statyer eller döper gator efter levande personer, alla männsikor har sina brister och mörka sidor.
Vi ska inte ta livsråd av politiker, företag, kändisar eller okändisar på nätet (inklusive mina råd)
Sorgligt om någon har haft Elon eller någon annan ledare som sin frälsare och gud, men vi människor verkar vill ha en lösning eller ett definitivt svar på våra existentiella frågor.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Samma här, går jag till mitt egna flöde är det endast MotoGP, F1 och lite tennis jag följer. 95 % officiella konton samt lite journalister inom resp sport. Glider man över till "För dig" så är det bara inlägg om Tesla, Elon, invandring, Europas undergång. Inget som har en promille med det jag följer att göra.DonElon skrev: ↑27 aug 2024 11:14Algorimterna i X är ju numera helt felkn*ullade.
Jag använde Twitter till att följa intressanta personer, idrott och politik, med tonvikt på F1.
På Facebook och Insta får jag fortfarande mycket F1-nyheter. Men på X fylls flödet med morbida filmer, mobblynchningar, meme om att Europa är på väg att bli en failed state eller influensers som hyllar X och Tesla.
Helt klart har X en tydlig agenda att pusha ut vissa budskap mer än andra. Det enda jag använder sök-funktionen till är att komma åt F1-nyheter eller rykten om fotbollsövergångar men något sånt får jag aldrig automatiskt i flödet längre.
Det gick fort utför efter Elons övertagande och allt snack om "free speech".![]()
Väljer varje dag att se mindre inlägg från just Elon himself men det är ändå ett par om dagen i den fliken.

Instämmer. Tycker att du också absolut får köpa vad du vill utifrån dina behov.martinot skrev: ↑26 aug 2024 23:01Japp. Helt klart en nivåskillnad. Ändå är det folk som tycker precis tvärt om; man skall skippa att bojkotta kinesiska bilar pga. politik, men samtidigt bojkotta Tesla pga. politik. Märkligt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 aug 2024 13:17Medhåll.martinot skrev: ↑24 aug 2024 11:44Exakt. Väldigt bra skrivet.nx00 skrev: ↑23 aug 2024 12:52Väldigt specifikt, men jag inte står bakom några utav de punkter du listade. Men skulle ändå kunna tänka mig köpa en Tesla. Allt är inte svartvitt och jag råkar kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.ONSatan skrev: ↑23 aug 2024 11:14
Fast det är väl typ vad till och med rubriken på krönikan säger?
Dvs, tycker du tex att:
- Att Twitter/X är bättre när man slutat moderera tex uppvigling men flaggar inlägg som klassas som “Woke”?
Svarar du ja på allt ovan så är det ju perfekt att fortsätta skicka in pengar till Elon/Tesla. Dock, det ÄR en politisk symbol (dvs vad Aftonfabeln hade som rubrik). Att flera här dessutom säger att de vill köpa Tesla nu pga ovanstående understryker väl dessutom poängen?
Lite som argumentet att inte köpa kina-elbil. Jag kan nog med säkerhet säga att även om de flesta är medvetna att kommunistpartiet i Kina är delägare i många bolag, betyder det inte att man som förare utav en Kina bil diggar kommunismens terror.
Intressant med alla som skuldbelägger en för att man köper eller kör en Tesla, och att man då automatiskt antas stödja Trump eller Elon som person, med samtidigt har dessa människor inga problem med de som köper kinesiska dikaturbilar. Enormt inkonsekvent.
För mig är Kina värre då det är en diktatur som nu dessutom planerar krig mot Taiwan och sponsrar ryssland med mtrl till Ukrainakriget.
Dåligt på allvar.
Även om Elon borde vara mer återhållsam avseende utanför sina företag, har han en bra bit kvar till den nivån.
Jag valde Model Y på grund av det (och för att maken börjar bli gammal och behöver lättare insteg...nää nu överdrev jag lol).
Sen vill jag premiera Tesla pga låga CO2-utsläpp och mycket bra säkerhet.
Instämmer igen, men jag ser det mer som boxes to tick.Jerka skrev: ↑27 aug 2024 00:13Det är bara så synd att Tesla över huvud taget ska behöva vara ett kontroversiellt alternativ. Fan, det här var ju snubben som skulle rädda världen från de elaka bildirektörerna. Att köpa en Tesla var att investera i framtiden, att visa att en fossilfri värld var möjlig. Nu måste man istället svälja att ens pengar går till att stödja abortmotståndare, klimatförnekare, rasister och Putinkramare. Vad hände liksom?
Putin?
Ryssland och Kina?
Säkerhet?
Jobb i EU?
25% ägande vs resten?
Jag får reklam för testosteronvitaminpiller, hur man bantar till sig en sixpack, crypto, youtubekanaler om invandring, Elon är gud osv.Imolarot skrev: ↑27 aug 2024 12:09Samma här, går jag till mitt egna flöde är det endast MotoGP, F1 och lite tennis jag följer. 95 % officiella konton samt lite journalister inom resp sport. Glider man över till "För dig" så är det bara inlägg om Tesla, Elon, invandring, Europas undergång. Inget som har en promille med det jag följer att göra.DonElon skrev: ↑27 aug 2024 11:14Algorimterna i X är ju numera helt felkn*ullade.
Jag använde Twitter till att följa intressanta personer, idrott och politik, med tonvikt på F1.
På Facebook och Insta får jag fortfarande mycket F1-nyheter. Men på X fylls flödet med morbida filmer, mobblynchningar, meme om att Europa är på väg att bli en failed state eller influensers som hyllar X och Tesla.
Helt klart har X en tydlig agenda att pusha ut vissa budskap mer än andra. Det enda jag använder sök-funktionen till är att komma åt F1-nyheter eller rykten om fotbollsövergångar men något sånt får jag aldrig automatiskt i flödet längre.
Det gick fort utför efter Elons övertagande och allt snack om "free speech".![]()
Väljer varje dag att se mindre inlägg från just Elon himself men det är ändå ett par om dagen i den fliken.![]()
Jag är kvinna.
Orsaken är att jag tittar på elbilskanaler.
Jag märker också att tex Björn Nyland verkar tro att inga kvinnor vill se hans kanal med tanke på de skämt (många harmlösa) han drar in absurdum.
Ergo: är du man är du så här enligt algoritmen.
Jag är född 1900 i Kina, kvinna till kön på fejsbok, och får mängder med annoser från Miss Mary, trots att jag är man. Man är den man vill på Internet.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Sportbilsentusiasten
Cool profil, men du lurar inte sökmotorerna.

Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
ja märkligt.martinot skrev: ↑26 aug 2024 23:01Japp. Helt klart en nivåskillnad. Ändå är det folk som tycker precis tvärt om; man skall skippa att bojkotta kinesiska bilar pga. politik, men samtidigt bojkotta Tesla pga. politik. Märkligt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 aug 2024 13:17Medhåll.martinot skrev: ↑24 aug 2024 11:44Exakt. Väldigt bra skrivet.nx00 skrev: ↑23 aug 2024 12:52Väldigt specifikt, men jag inte står bakom några utav de punkter du listade. Men skulle ändå kunna tänka mig köpa en Tesla. Allt är inte svartvitt och jag råkar kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.ONSatan skrev: ↑23 aug 2024 11:14
Fast det är väl typ vad till och med rubriken på krönikan säger?
Dvs, tycker du tex att:
Dåligt på allvar.
Men vi människor drivs sällan av logik.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Jag är kvinna. Jag röstar aldrig borgerligt.
Jag gillar konst och följer sådana kanaler samt två elbilskanaler.
Det är mest på Youtube jag får konstiga förslag.

Jag har också fått Miss Mary lol. Klickade bort den och sa att den
inte var relevant.
De har ju inte min storlek!!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Exakt. Mitt bilval innebär inte att jag stöttar vare sig Trump eller Elon. Tror inte heller att någon granne kommer titta snett på mig för det (och isf. vore det deras problem, och inte mitt).Pizzazz skrev: ↑27 aug 2024 19:11Instämmer. Tycker att du också absolut får köpa vad du vill utifrån dina behov.martinot skrev: ↑26 aug 2024 23:01Japp. Helt klart en nivåskillnad. Ändå är det folk som tycker precis tvärt om; man skall skippa att bojkotta kinesiska bilar pga. politik, men samtidigt bojkotta Tesla pga. politik. Märkligt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 aug 2024 13:17Medhåll.martinot skrev: ↑24 aug 2024 11:44Exakt. Väldigt bra skrivet.nx00 skrev: ↑23 aug 2024 12:52
Väldigt specifikt, men jag inte står bakom några utav de punkter du listade. Men skulle ändå kunna tänka mig köpa en Tesla. Allt är inte svartvitt och jag råkar kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.
Dåligt på allvar.
Jag valde Model Y på grund av det (och för att maken börjar bli gammal och behöver lättare insteg...nää nu överdrev jag lol).
Hade önskat att Elon inte stöttade hemska brutala diktaturer som Kina, och skippade tillverkning där, då jag föredrar M3 framför MY för mina behov. Hade ju helst sett att man tillverkade även M3 i Europa, och gärna med amerikanska/japanska Panasonicbatterier. Men läget är ju som det är.
Tyvärr är det ju även vissa europeiska tillverkare som tillverkar en del av sina elbilsmodeller i Kina. Så Tesla är ju knappast ensamma där (har inget med "whataboutism" att göra, utan att vara ärlig med hur verkligheten tyvärr ser ut i dag, och att klara av att sätta saker i proportion till varandra).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det finns ingen väst-tillverkare som exporterar bilar från Kina i den omfattning som Tesla gör. Kanske totalt om man slår i hop alla blir det 10% av Teslas volymer. Så det blir väl lite whataboutism i alla fall?martinot skrev: ↑30 aug 2024 23:18Exakt. Mitt bilval innebär inte att jag stöttar vare sig Trump eller Elon. Tror inte heller att någon granne kommer titta snett på mig för det (och isf. vore det deras problem, och inte mitt).Pizzazz skrev: ↑27 aug 2024 19:11Instämmer. Tycker att du också absolut får köpa vad du vill utifrån dina behov.martinot skrev: ↑26 aug 2024 23:01Japp. Helt klart en nivåskillnad. Ändå är det folk som tycker precis tvärt om; man skall skippa att bojkotta kinesiska bilar pga. politik, men samtidigt bojkotta Tesla pga. politik. Märkligt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 aug 2024 13:17Medhåll.martinot skrev: ↑24 aug 2024 11:44
Exakt. Väldigt bra skrivet.
Dåligt på allvar.
Hade önskat att Elon inte stöttade hemska brutala diktaturer som Kina, och skippade tillverkning där, då jag föredrar M3 framför MY för mina behov. Hade ju helst sett att man tillverkade även M3 i Europa, och gärna med amerikanska/japanska Panasonicbatterier. Men läget är ju som det är.
Tyvärr är det ju även vissa europeiska tillverkare som tillverkar en del av sina elbilsmodeller i Kina. Så Tesla är ju knappast ensamma där (har inget med "whataboutism" att göra, utan att vara ärlig med hur verkligheten tyvärr ser ut i dag, och att klara av att sätta saker i proportion till varandra).
Nu har han slutat prata i Brasilien. Brasiliansk domstol beslutar avstängning av Elon Musks X efter missad deadline.
https://www.theguardian.com/technology/ ... esentative
https://www.theguardian.com/technology/ ... esentative
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Twitter har gjorts om till en propaganda kanal till MAGA och autokratin runt Trump, Elon och några till som tror att de vet bättre än andra. Detta var förmodligen det sanna syftet till köpet av Twitter. Snacket om free speak handlar bara om att deras Facistiska åsikter ska få framföras inte att det faktiska ska finnas rätt för alla att tala.
Elon Musk gör sällan något av en slump.
Elon Musk gör sällan något av en slump.
Nu är twiity nedstängt i Brasilien. Blusky har fått 500 000 nya användare. https://www.theguardian.com/technology/ ... -elon-musk
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Elon har däremot inga problem med att Xi Jin Ping blockerar Twitty för 1,4 miljarder i Kina.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Nu i den amerikanska valrörelsen hettar det till, med sunda inlägg.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Han förnekar sig inte i sin iver att sprida lögner.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)